Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Minden, ami modell
 
Témaindító: H.Viktor, idő: Nov 28, 2007
Lapozás: OK   60 / 90
(#) borvendeg válasza echo11 hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Az 5 percig nem kap jelet-tel az a baj hogy valójában kap jelet. Ezalatt azt értem, hogy nem tudod megállípítani, hogy ez most zavar volt vagy vezérlőjel. pl.:Fizikai 0byte a szinkron. Becsúszik egy fizikai 0 jelentésű zavar ezután a következő két bytenyi zavart a progi vezérlésnek veszi. Ezzel nem tudtunk mit kezdeni.
(#) sanykaraj válasza borvendeg hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Nos ezt az automatikus leszállás szerintem nem olyan jó ötlet mivel nem tudhatod hogy ha pl körbe ereszkedik ne e repül neki egy fának vagy tesz valakiben vagy valamiben kárt de ezt leszámítva szerintem jó ötlet lenne valami önlesszáltó rendszer ha valami probléma lenne de ha van valami ötleted főleg segítség az AVR programozásában az jó lenne
(#) nemgyuri válasza echo11 hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Szia!
Idézet:
„A szervo-vezérlést úgy gondoltam, hogy nem olvasnám vissza egy potin, hogy hol tart, hanem egy meghatározott fordulatszámot fordulna mindig, és kapna egy értéket.”

Léptetőmotorral gondoltad a kormányfelületek mozgatását?
Ez bizonytalan, súly és energia szempontból is kérdéses. Nem véletlenül emlitettem a gyári servókat. Az a ~5 perces kimaradás gondolom elírás, mert a repülő 1 másodperc alatt is bele tud állni a földbe. Hidd el tapasztalatból tudom, az első vevőm érzékenysége-zavarvédettsége nem ütötte meg a megfelelő szintet sem, pedig gyári vevő volt. Rádiózavar esetén nagyon meg tud kergülni a gép. Még valami a súlyról: kb 1 méteres fesztáv esetén a gép összsúlya 300-600 gramm lehet a sebességtől függően. Én PIC-el készítettem olyan kapcsolást amivel a servókat lehet vezérelni (tesztelés), és olyat is ami a rádió egyik csatornájának felhasználásával a gépen elhelyezett kis kamerát fényképezésre ill. videófelvételre tudom utasítani.
(#) echo11 válasza nemgyuri hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Hello!

A gyári szervokon én is gondolkodtam már, csak nem tudom, hogy hogyan is tudnám őket egy AVR-el mozgatni (google-n olyanokra emlékszem, hogy egy bizonyos szaggatott jelet kellene kapnia, de konkrétan nem ástam bele magamat). És ami nagyobb gond, az hogy hogyan tudnék egyszerre 2 különböző jelet kiadni egy időben az AVR-en.

Te milyen adó-vevő párost használtál?

Én most ezt a gépet építem. Ennek a szárny fesztávja ~1m (de konkrétan oda is van írva alulra). És eddig úgy mértem, hogy az ideális tömeget sem haladtam meg. Szerintem a gép 2 héten belül készen lesz (sajnos nincs sok időm), és akkor majd, kiderül, hogy egyáltalán lesz-e értelme tovább gondolkozni rajta.
(#) nemgyuri válasza echo11 hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Szia!
A servók vezérlése egyszerü: Minden servóhoz 1 AVR (vagy PIC) kimenet kell. A lábakon kb 20msec-ként kell kiadni egy 0,6-1,5 msec hosszúságu jelet. Ennek a hossza határozza meg a servó szöghelyzetét, ill. a motor-légcsavar fordulatszámát.
Sok sikert a gépépítéshez, nekem tetszik. A szárny ne legyen megcsavarodva, súlypont jól legyen beállítva! (a többi a repülési tulajdonságokat alig befolyásolja.)
GWS adót használok általában, néha Styker-t. Vevő: Futaba profi, Jeti (tökéletes nekem, van 2 db), GWS (van, de gyakorlatilag használhatatlan, azon gondolkodom, hogy mire lehetne használni - repülőmodellezéshez biztosan nem)
(#) echo11 válasza nemgyuri hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Hello!

Értem. Egyenlőre, ahogy mondtam kiderítem, hogy elég-e a mostani főmotor. És utána megpróbálom a mostani eszközökkel, majd ha nem jön össze, akkor ez lesz a megoldás. Viszont az adó-vevő párosra nagyon kíváncsi vagyok mármint, hogy milyen lesz a bezavarhatósága.

A vevő-adó pár alatt, arra gondoltam, hogy milyen adót használtál akkor, amikor a PIC-et vezérelted?

Abból a vevőből, ha tényleg annyira rossz, akkor kapucsengőt csinálnék, arra szerintem jó lenne.

A gép már 75%-osan készen van, már kb. csak az összeállítás van vissza, meg a szárnyfülek ráillesztése. Amúgy a szárnycsavarodást az a léc hivatott megakadályozni, amelyiket a szárny alsó ívébe kell beépíteni. A súlypont beállítással, lehet, hogy lesznek gondjaim, de a teszt után fognak még csak a szervok rákerülni, amivel ugye az egész elmászik...

Köszi az infókat
(#) Ricsi89 válasza echo11 hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Az ilyen 434MHz-es vevőknél szokás használni(és általában minden rf modulnál) a Manchester kódolást, amivel a zavarokat ki tudod védeni elég jól. Nézz utána, neten biztos van hozzá mintaprogram is. Ha minden jól megy majd és egyszer elkészül a munkagépem, ami egy lánctalpas, kb 50cm hosszú és jó nehéz gép lesz, akkor nekem is csinálni kell majd hozzá egy távirányító rendszert. Én majd bluetooth modulokkal akarom, hogy visszajelzést is kapjak majd a gép felől. Meg nekem elég is ennek a hatótávja. De ez nagyon messze van még. Még csak tervezési fázisban van a váz és futómű.
(#) echo11 válasza Ricsi89 hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Hello!

Igen, hallottam már róla, majd elválik, hogy szükséges-e...

Ez a munkagép nem tűnik rossz ötletnek... Ha szabad megjegyeznem (mivel még tervezési fázisban vagy) csináld úgy a karokat mozgató "izmokat", hogy fecskendőket építesz egymással szemben egy gumicsővel összekötve, vízzel kitöltve. Így az egyik fecskendőt ráoperálhatod a karra, míg a másikat belerakhatod a házába és a ráraksz egy fogazott sínt a nyelére, alá egy motort (lehet áttétellel->erősebb), úgy hogy egy csigát forgasson. Ezzel kaptál egy nagyon jól működő hidraulikus rendszert. Csak arra kell figyelni, hogy jó erősen rögzítsd a gumicsövet.
(#) Ricsi89 válasza echo11 hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Nem rossz ötlet a fecskendős, majd elválik, hogy milyen erős kell. Igazából az ötlet az volt, hogy télre kellene csinálni egy hókotrót, vagy hómarót, esetleg cserélhető legyen a munkaeszköz. Így csak a képzelet szab határt, hogy mit akasztok a gépre.
Ráadásul mivel hogy lánctalpas(vagyis szíj lesz a talp), ezért a két oldalnak két független motor kell, az iránynak megfelelően kell szabályozni a fordulatszámukat. Mivel az erő a lényeg és nem a sebesség, ezért ablaktörlőmotorra gondoltam meghajtás gyanánt. Az erős és lassú a fordulata, direktben hajthatja a lánctalpakat.
(#) echo11 válasza Ricsi89 hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Hello!

Nem találkoztam még ablaktörlő motorral, de biztosan jó lesz. Vezérlésnek az L239D-t (ha jól emlékszem) ajánlom. Erről az IC-ről többet olvashatsz Fizikus will-i című cikkében.

De lehet, hogy kell az IC mögé egy erősítő fokozat.

És a fecskendősnél szerintem nem találsz jobb és élethűbb megoldást.
(#) borvendeg válasza Ricsi89 hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
"A hatótávja is elég"
A BT is tud 100m-t egy kommersz 434MHz-es modul se tud stabilan sokkal többet. Főleg zavaros környezetben.
(#) Ricsi89 válasza borvendeg hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Azért akarok Bt modult, mert ezzel egyből megvan a kétirányú kommunikáció, meg eléggé védett is. A hatótávja meg bőven elég, 10-20méternél több nem kell.
(#) borvendeg válasza Ricsi89 hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
De épp azt mondom, hogy a BTM222 BT modul is tud 100m-t és nem drágább mint egy 10m-es BT.
(#) Ricsi89 válasza borvendeg hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Pont azt a modult néztem ki én is.
(#) nemgyuri válasza echo11 hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Szia!
Az előzőekben már emlitettem, hogy rendes gyári modellvezérlésre kitalált adó-vevő párokat használok. PIC-el servótesztert meg ezt azt készítettem. A rendes modellirányítás PPM jellel történik, ezt már az adóban kell létrehozni. A vevő már csak a csatornajelek szétválasztását végzi. Tehát, ha az előbbiekben említett adó-vevő párt akarod használni, akkor pl. a manchester vagy hasonló kódolást illik használni az adatátvitelhez. A kimenet pedig legyen PPM (20msec-ként 0,6-1,5msec). PPM jelet előállítani egyszerű. PIC12F675-el (8 lábu olcsó tok) már alkalmas lehet. AVR-el nem foglalkozom. de a hozzászólásokból azt látom, hogy ugyanúgy elkészíthető.
Ekkora géphez egy 380-as DC motor fordulatszámcsökkentővel, még éppen elég lehet.
(#) pittyu2 válasza nemgyuri hozzászólására (») Máj 24, 2011 /
 
Hali. Én is próbáltam S.K adó- vevőt csinálni, ( már régen, amikor még drága volt a gyári. ) Deeee nem lehet úgy meg csinálni mint a kis ferde szemű tudja. Ne kinlódjatok vele. A távirányítás , szervók, élet és vagyon biztonsági szempontokból nem lehet bizonytalan.
Azt a tudást és alkotóvágyat ami bennetek rejlik, inkább a köztes elektronikára -- akkutöltés- világítás-stb fordítsátok mert még millió apróbb feladat merül fel a modellezésnél. Most mindenki cseréli le a 35 MHz távirkákat a 2.4 GHz frekire és bagóért lehet kiváló dolgokat venni.
(#) echo11 válasza pittyu2 hozzászólására (») Máj 24, 2011 /
 
Hello!

Most már nem fogom kidobni a cuccaimat, hátha tudtak azóta annyit fejleszteni, hogy nem jelentkeznek az adott problémák.

Amúgy pont az lenne számomra a lényeg, hogy magamnak csináljam, és a ferdeszeműeket kivonjam a dologból (bár tudom, hogy mindent amit vettem hozzá kínaiak csináltak). És az is egy szempont, hogy utána lehet fejleszteni is.
(#) bmotor60 hozzászólása Máj 24, 2011 /
 
(#) foxi63 válasza echo11 hozzászólására (») Jún 3, 2011 /
 
Szia!
Csak segítenék....
A modellirányításban legyen mondjuk 4 csatornás adó,
akkor 20mSec időközönként kell egy impulzussorozatot leadnia az adónak (avr pic) , méghozzá 1-2 mSec ideig tart 1 csatorna jele. Ez az idő a szervo 180 fokos elfordulását eredményezi.
Tehát ha 1,5msec ideig van bekapcsolva az első csatorna, akkor középállásban van a szervo. Az 1 és 2 msec a két végpont. Utána jön rendre a 2. 3. 4. időegység, a maradék idő pedig kihasználatlan.Ezzel a kihasználatlan idővel "nullázódik " a vevő azaz rááll az első csatornára, várva a jelet. Igy már megtudod írni az avr programját,remélem segített egy kicsit a leírás.
üdv.: Foxi
(#) Suncorgo hozzászólása Jún 5, 2011 /
 
Sziasztok!

Megpróbálnék adatokat kiolvasni az Opelemből, Astra F 1.4 C14NZ motorral, 96-os.

Szerintetek ezt melyik megépíthető interface és hozzáférhető programmal oldható meg?
(#) selfy hozzászólása Jún 16, 2011 /
 
Üdvözlet a fórumlakóknak!

Belebotlottam egy Tech2 usb interface-be (made in PRC).
A kérdésem az lenne a kábellel kapcsolatban, hogy a "saját" progiján kívül mással érdemes-e próbálkozni vagy kihasználva az érkezési lendületet továbbküldeni a kukába. A téma hozzászólásait végigolvasva nem találtam egyértelmű állásfoglalást se pro se kontra. Egy '98-as astra g 2.0 DI 16V-n már volt próbálkozás - az eredmény "0"-ás.

Előre is köszönöm a segítséget.
(#) Dudus válasza selfy hozzászólására (») Jún 16, 2011 /
 
Az USB-s átalakítókat kis idő után, a szerencsés kivételektől eltekintve, mindenki a kukába küldi. Amúgy a régi, 409-es, VAG-COM, a VOL-FCR, az AB-COM.....stb. mennének vele, hiszen ez egy sima KK/L illesztő, aminél az a gond, hogy az USB miatt elszállnak az időzítések. Vagy átalakítod RS232-re vagy veszel egy olyat.
(#) selfy válasza Dudus hozzászólására (») Jún 17, 2011 /
 
Köszönöm a választ - valami ilyesmire számítottam, csak én már korábbra datáltam a kukát . Átgondolom, a hozzávalókat itt úgy láttam megtalálom. Még egyszer köszönöm.
(#) lorant hozzászólása Jún 19, 2011 /
 
Sziasztok!
Szeretnék épiteni egy robotot és hát a kérdésemnek talán ezt a topic ot láttam legmegfelelőbnek.
Hasonlót szeretnék késziteni:
Bővebben: Link
Az elektronika rész már készen van. Volt már pár egyszerűbb vázra. De most valami ilyesmit szeretnék. Csak lenne pár kérdésem:
1.Milyen motor lenne a legmegfelelőbb (jó lenne ha nem brushless)
2. A motorokra egyenesen tehetem a kereket? Vagy jó lenne áttétel? ha igen akkor meg is milyet hogyan..?
3. Kerék rugózása. Hogyan lehetne legegyszerűbben megoldani?
Ezek így ilyen modellezési kérdések inkább és hát én inkább az elektronika részhez értek. A segítséget előre is köszönöm
(#) dannu hozzászólása Jún 19, 2011 /
 
Üdv segítséget szeretnék kérni , én is szeretnék építeni egy ilyen wifis kis kocsit . Hogyan , hol kezdjem . pc ről szeretném irányítani , nem ártana egy kép amit picit majd feldobok olyan crysis filligűvé és persze az irányítás , szeretném lehető legegyszerűbben megépíteni nem akarom túl bonyolítani .
(#) nemgyuri válasza lorant hozzászólására (») Jún 19, 2011 /
 
Szia!
A linken menő járgányban minden kerék külön motorral és fogaskerekes fordulatszám csökkentővel készült. (én így láttam) Ha a motor-hajtőmű-kerék egy egység akkor már a rugózás nem lehet probléma.
Motortipust méretek, sebességigény nélkül nem lehet mondani, de a kefés motor ilyen célra jó. Egyszerű a vezérlése, "nagy" terhelés esetén lassabban forog, így egymáshoz igazodnak.
Ha kistömegü, gyors rugózást akarsz lengőkaros kivitel és szíjhajtás is megoldás lehet. (szíj=beföttesgumi? próbához jó lehet) Kellemes kisérlezetést!
(#) zolika60 válasza nemgyuri hozzászólására (») Jún 19, 2011 /
 
Kiselejtezett akkus fúró motorja és áttétele jó lehtne hozzá.
(#) lorant válasza zolika60 hozzászólására (») Jún 19, 2011 /
 
akkus fúró? hmm es az nemlenne baj ha más más fajta lenne ?
nemgyuri kifejtened nekem azt a szíjhajtásos dolgot hogy mégis hogy képzeled?

Hát én láttam egy-két videóban hogy egyenesen a motorra volt téve a kerék. Az is érdekelne hogy így is működhetne..na valószínűleg igen csak hogy hogyan. Az lenne nekem a fontos hogy nagy legyen a nyomatéka de azért lassú se legyen. Néztem gyári áttételeket ilyen arányal hogy 3:1. Ez még rendben is lenne de nemtudom hogy mit jelent.. Köszönöm az eddigi válaszokat
(#) borvendeg válasza lorant hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
A két különböző akus fúrót nehezebb lenne egyformán vezérelni, de végülis megoldható.

Egyenesen a motorra nem tudod tenni a kereket mert a DC-oknak nagy a fordulatszámuk(pl.:3000rpm) ha kevesebb fezst adsz neki akkor egész lassan is tud fordulni de akkor harmat gyenge. Szerintem amiket te láttál, hogy közvetlen a motoron van az vagy léptető motor vagy olyan áttételes motor hogy ránézésre nem látszik, hogy áttételes.

Az áttétel arányszám azt jelenti, hogy pl.:3:1 ha a motor fordul 3-at akkor a tengely egyet. Azaz a motor fordulatszámát a harmadára csökkenti és a nyomatékát a 3 szorosára növeli.

Én egyszer számolgattam 130mm átmérőjű kerékkel 50-70 körüli fordulatot elégnek találtam. Igaz én mindig a magyarokamarson verseny feladataiban gondolkodom.
(#) Feccco hozzászólása Jún 20, 2011 /
 
Sziasztok!

Az AB-com nevezetű progi beszélget elm327-el?
Esetleg meg van valakinek? Nem nagyon találom...

Előre is köszi a segítséget!
Következő: »»   60 / 90
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem