Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
A képen látható motor /szalagfűrészt hajt/ 3 fázisra van bekötve Y-ba. Egyik napról a másikra legyengült. A kötéseket mind javítottam. Az első csapágy egy kicsit kottyan de nem látni, hogy a forgórész belehúzna az állórészbe. Fázisonkénk mért áramfelvétel terhelés nélkül /lakatfogóval mérve /: 3.2A 3.3A 3.5A Terhelésre felmegy 4.8A-ig de ott már megfullad. Mi lehet a baja?
Csodák nincsenek. Csak az lehet, hogy valamitől megnő a terhelése. Nekem a csapágy a leggyanúsabb. Talán összefutnak benne a golyók. Esetleg a fűrész egyéb pontján lévő csapágy szorul meg. Egyébként az is furcsa, hogy a mért áram inkább kevés az adatlaphoz képest. Nem lehet, hogy már át van tekercselve?
Sziasztok!
Van egy kefe nélküli villanymotorom (hardverből szereltem ki) hajtás kéne neki, lehetőleg IC-k nélkül légszerelném (mivel nincs nyákom). A villanymotornak három pólusa van és szerintem bipoláris.
Pwm jellel működik. Ic nélkül nem fog menni. Három fázisu pwm modulációval szabályozzák a fordulatát meg a forgást is az hozza létre. Magyarul a fáziseltolást. Brushless motor.
A mechanikai szorulást ki kellene zárni a motor piszkálása előtt. Ékszíjat leveszed, és kézzel forgatva könnyen kell forognia. Itt ha felmerül valamilyen hiba gyanúja, akkor a fűrészszalagot is le kell venni, mert akkor külön tudod tesztelni az alsó és a felső kereket.
Ha a csapágy hibás, akkor az jelentősen zajos, és szinte biztosan melegszik (vagy egyáltalán nem is forog, de az már a másik véglet).
Pedig ha a tekercselés egyébként rendben van, akkor kizárásos alapon nem lehet más mint mechanikai probléma. Nekünk van egy régi mosógép motorunk egy morzsoló gépen, na az szintén olyan dolgokat produkál amire nehéz magyarázatot találni. Ha éppen elindul akkor gond nélkül megy és dolgozik akár órákig, de van hogy 10 bekapcsolásból 10-szer nem hajlandó elindulni, érzésre olyan mintha egy mechanikus fék megfogná a tengelyt, tehát a kapcsoló elfordítása után csak búg a motor, ha ilyenkor odanyúlok meg sem tudom mozdítani a szíjtárcsát. Aztán ha lekapcsolom újra forog akadás nélkül. Olyan, mintha az induló motor belehúzná az állórészbe a forgórészt, viszont a tengely kicsit sem kottyan, a csapágyak teljesen jónak tűnnek. De valami mégsem jó...
A 3 fázisú motornál két esetben tapasztaltam ilyet hogy elgyengült, az egyik esetben kilazult az egyik kötés és csak 2 fázisról ment a motor tovább, a másik esetben meg az egyik fázistekercs belül menetzárlatos lett, forgott tovább ugyanúgy, csak gyengébb lett, és egy idő után elkezdett jönni belőle a füst mint egy füstgépből.
A mosógép motornál ilyen tünetek mellett a segédfázis kondira gyanakodnék .
Egyrészről az szinte új, másrészről nem figyeltél. Mechanikusan olyan a motor olyankor, mintha a tengely le lenne hegesztve, kézzel nem lehet megmozdítani, ilyet kondi nem tud csinálni...
Azért én megmérném a kapacitást és átnézném a bekötést ...(egy zárlatos kondi éppen ilyeneket csinál berántja egy pontba a forgórészt és nem engedi) Ilyen állapotban zúg erősen a motor ?
A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2023
Mechanikailag már megvizsgáltam nem szorul.
Idézet: Írtad. Ennyi éppen elég lehet. Trükkös, ha a csapágy meg tud mozdulni a helyén. Kézzel forgatva tök jó de éppen olyan jelenséget produkál, mint amit leírtál.„Az első csapágy egy kicsit kottyan” Motor ki, szétszed. Ha a csapágy feltűnően könnyen jön ki a helyéről vagy a csapágyfészeknek "válla" van, akkor két dolgot tehetsz: marógéppel készíttetsz perselyt a csapágyfészekbe vagy csapágyrögzítővel beleragasztod az új csapágyat a helyére. Utóbbi megoldás addig jó, amíg újra szét nem kell szedni. Vagy eltöröd a pajzsot mire kiütöd a csapágyat, vagy nem.
Maga a csapány kottyan nem a házban kotyog. Szétszedtem és sem a forgórészen sem az állórészen nem látszik, hogy egymásba érnének.
Az is jó. A változó irányú mágneses tér "ide-oda" rángatja a forgórészt, épp csak annyira, hogy masszívan gyengüljön emiatt a motor. A C3-as illesztésű csapágy kottyanását is alig érezni kézzel.
Nem nagy összegek ezek, vegyél két csapágyat aztán próba. A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2023
Én ohm méréssel kezdeném, mint minden motort. Ha csillagba van kötve, és ki van vezetve a csillagpont, akkor szétbontanám, a három tekercsnek egymáshoz képest, és a testhez képest is szakadtnak kell lennie, és egyforma ellenállásúnak. Ha szétszedted, a tekercsfejeket megszemlélném, látszik e rajtuk barnulás, rendellenes elszíneződés. Esetleg mikor összerakva megszorul, azonnal kihúzni a hálózatból. Ha kézzel könnyen forgatható, akkor tetszik nem tetszik, tekercshiba. Ha visszadugod ismét szorul, akkor meg tuti.
Szia! Nekem az áramok értékei kevésnek tűnnek vagy a lakatfogód csalhatna ennyit? A motor névleges áramfelvétele 6.8A amit meg sem közelít az adat amit mértél és terhelve sem amikor már kibillen a nyomatékából a motor. Azt írod, hogy:
Idézet: Ezt mire írtad és mit kellett javítani? Honnan és milyen kapcsolásokon keresztül van indítva a motor? Szerintem ha mechanikai szorulás lenne akkor az áramok elszöknének a névleges értékekig de a motor nem tudja felvenni ezt a hálózatból. Ezeket a motorokat az örökkévalóságnak tervezték és szinte tönkretehetetlen. A szalagűrész hajtásnál is lassító hajtásban vesz részt nem frontban. Ez a "tegnap még jó volt de ma már nem", sokszor villamos kötési hibára vezethető vissza ami átmeneti ellenállás miatt léphet fel. Azt csak Te tudod, hogy milyen tápvonalon keresztül jut el a motorig a villany, minden kapcsolatot le kell ellenőrizni, csavaros kötéseket után kell húzni ha szükséges. „A kötéseket mind javítottam.”
Nem biztos, hogy itt is az a helyzet, de egyszer jártuk úgy, hogy a motor tengelyén elforgott a forgórész (a vasmag). Hibátlannak tűnt, de terhelésre egyszerűen megállt a tengely és nem nyomott ki semmi biztit, hőkioldót.
Sziasztok!
Gondom van egy ágaprítóval. Azzal a gondal hozta az ismerősöm, hogy letörött az áramkorlátozója egyik lába. Áthidalva megy. Vettem bele egy másikat /nem ugyanolyat mert az jövő év közepére jönne meg/. Az újal nem tud felpörögni mert a 5 másodpercig 33A áramfelvétele van a fék miatt és kiold az áramkorlát 2 másodperc után. Felpörgés után 4A az áramfelvétel. A fék egy fémlapon ferrodor a hűtőlapát alatt. Bezsirozzam vagy vegyem ki? A hozzászólás módosítva: Nov 20, 2023
Szia!
Ha összehasonlítod a kettő védelem karakterisztikáját, akkor jól látszik, hogy az eredeti lényegesen később old le, azaz hosszabb ideig visel el nagyobb áramot, ami lehetővé teszi az ilyen indítást is. Megjegyzem, hogy az eredeti 11A-es, a vásárolt kiváltó csak 10A-es, ami szintén egy kicsi visszalépés. Az eredetihez hasonló karakterisztikájú a T11-211-11A és a T11-311-11A, mind a kettő kapható a TME-n, de másmilyen a tokozásuk, felrögzítésük. Az eredeti tokozásban 12A-es kapható, a T11-611-12A típus szintén a TME-n.
Köszi.
Megrendelem a 12A-est. Először az eredeti 11A-est rendeltem de arra azt írták, hogy jövő év közepe.
Sziasztok.
Beázott egy cefredaráló orosz technika motorja. 1440 a fordulata 0,9 Kw 3 fázisú a motor de egy fázisra van bekötve orosz kocka olajpapír kondikkal. Szétszedve kifojt belőle kb fél deci cefrelé. Ecsettel és féktisztítóval rámentem és kitakarítottam a nagyját. 3Kohm volt a fázis és a test között az ellenállás . Ma elkezdtem kiszárítani hőlégfúvóval és és egy belelógatott 60W-os izzóval. Mértem a hőfokot kb 90 fokot sikerült elérni a motor belsejében. Egy pár óra alatt elértem azt hogy már 30Kohm az ellenállása a szigetelésnek. Az elgondolás az hogy kiszárítom legalább 1 Mohm ig és aztán ujra belakkozom . A további beázásokat egy kifolyó furat készítésével akarom megszüntetni. Van valakinek kipróbált bevált szárítási módszere?
Meglepődnék, ha egyszerű szárítással helyre lehetne állítani a szigetelését.
Ezt a lámpás szárítást a faterom mondta hogy működhet. Mindenesetre ma kiderül meddig tudom felhozni. Ahhogy olvasgattam az 1 M ohm még kevés lesz legalábbb a tíz M ohmot el kellene érni hogy elfogadható legyen a szigetelési ellenállás.
Ma még lehet bepróbálom hogy a tekercset árammal melegítem csakát sem akarok esni a ló túloldalára . Nehogy túlmelegítsem és leégessem a motort. Estére lesz eredmény majd jelentkezem.
Szia! A kondenzátorokat azt ugye lekötötted róla és úgy méricskélsz, nehogy becsapjon. Azok a kondenzátorok fémtokosak és csak gondolom, hogy fel vannak fogatva a motortestre.
Nem az 1 de a 10MΩ is kevés lesz, annak a szigetelési ellenállásnak a GΩ-os tartományban kéne lenni, még egy 30-40 éves motor esetében is. Ha ilyen alacsony értéket mérsz, akkor ott már közeleg az az idő, amikor majd kijön belőle az a bizonyos működtető füst.
Ezzel együtt vannak ott még tisztázatlan kérdések: - A baleset előtt is ilyen gyatra értéke volt, vagy csak aztán lett ilyen? - A cefre csak befolyt és az okoz gondot, esetleg meg is támadta az öregedő szigetelőanyagokat? - Ki lett-e mosva rendesen? Én féktisztítót biztos nem mertem volna fújni oda, lehet hogy épp az ártott a szigetelőanyagnak, mert az egy erős tisztítószer amit az öregedő lakkréteg nem biztos hogy tolerál. Ecset dettó, ha valahol már repedezik a lakk akkor azt az ecset akár le is kaphatja. Én vízzel mostam volna ki az egészet, alaposan, utána ha jó az idő a szárítás nagyját elvégzi a nap és a szél, utána hajszárító esetleg betenni 60-70 fokra állított sütőbe. Legvégül mérni, és ha maradt ez a gyatra érték akkor tekercselő, ilyen 10MΩ körüli értékű motort én nem vennék már használatba.
Ha csak cefre akkor mezei mosószeres víz is elég lett volna. A féktisztító sem bántja az állórészt. 110 fokig nyugodtan melegítheted, ekkora motornak kell 1-2 óra hogy kipárologjon belőle a víz. Ha nem dob ki az asszony motorral együtt akkor hőszabályzós sütőbe is beteheted. A beázott motorokat ki szokták szárítani és általában visszajön a szigetelés. 2-3 MOhm felett nyugodtan használhatod.
Igen természetesen a kondik le vannak kötve.
Kb 90 fokon van reggel ótta a motor . A belsejében van egy izzó ami jól tartja ezt a hőfokot. Jelenleg leválasztó trafóval próbáltam mérni . 230 volton 0,35mA folyik. Ami kb 657K ohm Jelentős a javulás a tegnapi 3K -hoz képest. Az eredeti ellenállása nem ismert. A probléma ugy derült ki hogy megszólalt a 30mA-es ÁVK. Ami jogos volt mert 3K nál 73mA folyt a föld felé. Ha visszaáll a szigetelés 1-2 Mohmra én már boldog leszek. De kap még egy újra lakkozást is hátha befolyik olyan problémás helyekre is ahol használ .
Jelentősen javult a szigetelési ellenállás.
Jelenleg 230 volton mérve 0,2mA folyik a föld felé. Ez már 1Mohm felett van. De szerintem reggelre még javulni fog mert azt vettem észre hogy ha kihül akkor magasabb értéket mértem 2x is. Holnap reggel kap egy lakkozást aztán meglátjuk mit mutat.
Én attól tartok, mechanikai sérülése is van a tekercsnek. Ha van lehetőséged (pl. ismerős által), méresd meg szigetelésvizsgálóval is, legalább 500 V-os vizsgálófeszültséggel.
A váltófeszültséges vizsgálattal az a baj, hogy a nulla közeli értékeknél van lehetősége regenerálódni az esetleges sérült szigetelésnek. Ne érts félre, szurkolok, csak ilyen esetben nem árt az óvatosság.
A motor mondjuk nem trafó ahol lényeges ez biztonsági szempontból, mert legfeljebb lemegy az automata vagy a fi relé, de az az 1MΩ egy 2,5kV-os vizsgáló feszültséggel úgy átütne mint a huzat.
2,5Kv? Úúúú az nagyjából egy mikrótrafó feszültsége.
Még lehet átüttetem vele holnap. Nem cél hogy tönkretegyem de ha lehet letesztelem . Biztos ami biztos alapon. Hétvégére lesz egy tekerős meggerem ami elvileg 500 voltot tud. Addig szárítgatom. |
Bejelentkezés
Hirdetés |