Fórum témák
» Több friss téma |
Még jó, hogy ez a tok tele van mindenféle frincfanccal
Bővebben: Link
Teljesen korrekt Darlington, sok típus ennyire fel van cicomázva, de nem véletlenül.
Köszönöm mindenkinek a sok segítséget!
Abszolút kezdő vagyok az elektronikában, ez életem első ,,műve" ez a v.pásztzor lenne. Annak is örülök, hogy a nyák rajzolást és gyártást sikerült zökkenőmentesen megcsinálnom a leírások alapján. Az áramkört is sikerült elsőre feléleszteni, csak nem teljesen úgy működik, ahogy azt szeretném. A továbbra is fenálló egyetlen problémám a tranyó melegedése. A dióda híd utáni feszültséget kedvemre tudom változtatni. Megpróbálok szerezni egy többek által is javasolt mezei lemezelt 50Hz-es trafót, ebben kérném ismét a Ti segítségeteket. Hány voltos legyen a szekunder? 12V v. 9V v. 6V, minél kisebb annál nagyobb feszültség érhető el a primer oldalon? Mekkora teljesítményű legyen, a 16VA nem sok? Valahol olvastam, hogy néhány VA is megfelelő lehet. Vagy ezzel is kísérletezni kelenne? Mégegyszer köszönöm a segítséget!
Igen van rajta, hővezető pasztát is nyomtam alá és jó erősen rávan rögzítve. A h.borda egy Fischer SK 09-20 16,5°K/W :
Sziasztok
Olvasgattam a fórumot, de sajnos nem tudom eldönteni, hogy melyik villanypásztor rajz a helyes. Egyikben az IC 7 lába felől mutat a dióda, a másikban meg feléje. Melyik a helyes rajz? Ebben kérném a segítségeteket. Én a vill. pásztor 2. rajza alapján építettem meg és sajnos hol a BU, hol az 555 melegszik. Köszi
A vill.p-2 a helyes. A BU melegedését elsősorban az alacsony áramerősítése okozza, másodsorban nagyon nem mindegy milyen a gyújtótrafó, mekkora a primer ellenállása. Az 555-el nem nagyon lehet mit csinálni, természetes, hogy melegszik, a kimenetén több mint 200mA folyik a tranzisztor vezérlése idején, és ez már határadat!
Ami miatt mégiscsak elviseli ezt az áramot, az a jel-szünet aránynak köszönhető. Ha ezt a potikkal nem megfelelően állítod be, akkor tönkre is mehet.
Köszi a választ. Amúgy Lada vagy Lada Samara trafóm van. Olvastam, hogy az 555 nem képes meghajtani a Bu326-t. Jobb lenne kicserélni darlingtonra. Van is egy BU806 tranzisztorom. Ehhez mekkora lehúzó ellenállás kell és hová?
Szia!
Tranzisztorhoz nem kell lehúzóellenállás. A FET-ek gate-je és source-e közé szoktak tenni egy gate-kisütő ellenállást, de 555 alkalmazásánál erre nincs szükség. Ráadásul a BU806-ban mindenféle védelmi és egyéb alkatrész is elhelyezést nyert.
Szia. Szóval akkor kicserélhetem a BU326-ot a BU 806-ra így ahogy van, ezekkel az értékekkel? Vagy nincs értelme?
Lada samara trafóval nem ok nélkül melegszik a BU.
Ezek a trafók nagyáramú tranzisztoros gyújtáshoz készültek, ennek megfelelően a primer tekercs ohm-os ellenállása nagyon kicsi, akár 20A áram is létrejöhet ha az akkura csak úgy rákötnéd. A "sima" zsiguli gyújtótrafó már sokkal jobban megfelelne, ezen 4-5A áramnál több nem folyik. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a samara trafóval is lehetne boldogulni, csak az 555 kitöltési tényezőjét kell nagyon kis értéken tartani, talán elég lenne pár ms is, és ez idő alatt a trafó induktivitása miatt nem tudna kialakulni a teljes áramerősség, csak a harmada-negyede. Mindenesetre kisérletezz a kitöltéssel, s ha végképp nem jutsz eredményre, akkor trafócsere, (vagy más kapcsolás).
Szia. A trafó még rajta sincs és úgy melegszik. Ha rátettem a trafót akkor csak a BU melegedett, de nem volt szikra. Ha nincs rajta a trafó akkor, az 555 melegszik, de ezt majd kimérem.
Akkor más gubanc van. Ellenőrizd át a bekötéseket, ha nem vagy biztos a BU lábkiosztásában, akkor keress hozzá adatlapot. Trafó nélkül nem melegedhet, csak helytelen bekötés esetén.
Köszi. Át fogom nézni a bekötéseket. De minden a kapcsolási rajz szerint van. A BU lábkiosztása megfelelő, utána néztem. Még az 555 kell átnéznem és beállítanom az impulzusokat. Sajnos eddig ezt még nem tudtam megtenni. Trafó nélkül csak az 555 melegszik.
Írták már többször is, hogy egyszerűen lehet ellenőrizni az 555 működését, illetve beállítását. Kösd le a 3-as kimenetéről az 50 ohm-ot, tegyél helyette 470-680 ohm értéket, és köss sorba vele egy nagyfényerejű ledet, a katód a testen legyen. Amikor az 555 vezérli a tranzisztort, akkor a lednek röviden fel kell villannia. A villanás időtartama kicsi a szünet arányához képest. Ezt tudod a két potival beállítani.
Köszönöm. Olvastam már én is, csak még nem volt időm rá.
Sziasztok!
Végre sikerült életet lehelni a ketyerébe a tranzisztor melegedése nélkül. Igazatok volt, a ferrit magos trafó nem jó választás volt, bár FET-tel lehet, hogy jól működött volna, de azt nem próbáltam. Találtam itthon egy 7W-os 230/9V-os lemezelt vasmagos trafót és ezzel teljesen jól működik, a melegedés nem számottevő. Ha tudok szerezni, akkor kicserélem majd egy nagyobb trafóra aminek jobb a hatásfoka, de egyenlőre ez is megteszi. 2 napja teszt üzemben kattog a pásztor durván 300m-es madzagon. A szikraközön (1,5CM) nincs kisülés normál üzem közben, csak ha lekötöm a madzagot a pásztorról. Elég rendesen megvág, ha egy fűszállal hozzáérek a madzaghoz, szegény macska is 1 métert ugrott nyávogva amikor átakart bújni alatta . Bár a kondi (25uF), amit kisütök a gyújtórtafón nem töltődik fel csak 310V-ra. Így is elég nagy kitöltési tényezővel dolgozik a 555, de szerintem elég lesz. Azonban lenne még egy kérdésem: Az autó gyújtótrafónak minél nagyobb az ellenállása annál jobb? Én egy Lada Szamara trafót használok aminek az Ohm-os ellenállása 11,5K Ohm, van egy másik trafóm is, de annak csak 5K Ohm az ellenállása. Melyikkel érhető el jobb eredmény?
Ugye,hogy ugye.Nem kell 7W trafó,elég a 3W is,én dugasztápokból szoktam kiberhelni.A szamara trafó biztosan jó és ne a nagyfesz tekercs ellenállását mérd,hanem a primert,az inkább ohmos ellenállásértéket mutat.A szikraközt javaslom 8mm értéken tartani.
Sziasztok!
Szeretném a segítségeteket kérni. Bele akarok fogni egy villanypásztor készítésébe. Olvasgattam a hozzászólásokat, de nem jutottam dűlőre, hogy melyik lenne a legjobb...(persze erőm és időm nem volt, hogy az egészet végigolvassam ) Megkértek, hogy meg tudnék-e nézni egy v.pásztort, amit kinyomott egy villám, de az egészet újra kellene csinálni, mert jóformán minden kiment benne.. A régi egy tirisztoros volt (bt151 800r), 2 trafóval, meg néhány kiegészítővel. 1- 1,5 km-es "kerítéshez kellene, birkáknak. A tapasztalatotok szerint melyik kapcsolás lenne a legmegfelelőbb egy ilyen felhasználásra? Ha tudnátok adni alap instrukciókat, hogy mikre figyeljek oda a készítése közben, megköszönném. Segítségeteket előre is köszönöm.
Én szintén egy bt151-es tirisztoros pásztort építettem kb egy hónapja. Szürkemarhák vannak bekerítve 1,2 km-es madzaggal és tökéletesen műküdik. Elég erőset üt, pláne ha kicsit nedves a talaj is. Egy sima LADA szamara trafóval kegyeg.
A multkor véletlenül rosszul fogtam meg a rugós kapu szigetelőjét és lezsibbadt a fél karom úgy megvágott. A pásztor alapja ez a rajz:
Az értékek persze nem azonosak és a hibák is kivannak javítva (pl. D8), és némi módosítást is elkövettem.
A többi kapcsolást nem ismerem, de nekem ez bevált. Ha kell tudok küldeni rajzot és képeket a készülékről, hátha segít valamit.
Ja és itt a kapcs.rajz: Bővebben: Link
üdv. impulzus üzemben, alacsony kitöltési tényezőjű /energiatakarékos működésnél pláne/,nem a tranzisztor bétája a legfontosabb tényező, hanem az hogy minél gyorsabban tudjon nyitni, ill.lezárni, +kollektor emmiter fesz.g határ.
T=us Pl. Bu326, Bu 208, és BUT11A, BUT12A, BUT18A, között ég és föld a különbség a BUT javára.
Szia!
Adatlap szerint a BU gyorsabb, mint a BUT.
Köszönöm a kapcsolást, annyit azért megkérdezek, hogy ez a kiinduló kapcsolás, vagy már a módosított?
Van, ami nem egészen világos: D7 szerepére nem igazán jövök rá; meg Cx és Rx értéke hogy határozható meg?.. A képeket megköszönném, ha tudnál mutatni, meg az se lenne hátrány, ha a 230-as oldalon lévő kondik fesz. értékében tudnál tanácsot adni, hogy te milyeneket használtál.
A D8 as diódát fordítsd meg .Így nem fog működni ,mert a dióda kinyit mielőtt elkezdené feltöltené a kondenzátort.
Igen, a D8 fordítva van a rajzon, de írtam is, hogy hibás a rajz..., azért köszi h szoltál.
Igen, ez a kiinduló kapcsolás. D7 a tranzisztor védelmére van csak, bár én egy zénert raktam be. Igazábol ha megfelelő tranzisztort választasz (megfelelő feszültségű) akkor elhagyható. Én az 555 kimenetére is tettem egy zénert a biztonság kedvéért.
Én Rx-et nem raktam be hiszen R6 (1M ohm) már ott van, ezen keresztül szépen kitud sülni Rx kikapcsolás után. Cx egy bizonyos értékig a tárolt energiát befolyásolja , azért írom, hogy egy bizonyos értékig, mert az auto gyújtótrafóval nem lehet túl nagy teljesítményt átvinni, igazából nem erre lett kitalálva, de bizonyos kereteken belül nagyon jól használható. Én Cx-nek egy 16 és egty 25µF-os 450V-os motortindítót használok (Egy kapcsolóval választható hogy melyiket töltse). A tapasztalatom a következő: A 10u-os kondi szépen feltöltődik 330V-ra mielőtt kisülne, a 25u kondi viszont csak 290-300V körüli értékre tölt fel kisütés előtt ( a tirisztor gyújtása 1 másodpercenként történik). Nyilván ha több időt hagyok a töltésre pl. 2s, akkor a 25u kondi is feltölt 330V-ra. Én 330V-nál többet nem tudtam kihozni a berendezésből. A lényeg hogy 25µF-os kondinál szerintem nem kell nagyobb, ez 300V-os töltöttségnél már 1,125J tárolt energiát jelent, lovakhoz pl 1J-nál erősebbet nem is javasolnak. Én a kapcsolásból kihagytam D9-et 'R/Trafó' ellenállást is. C4 és C5 helyett én egy darab 22n/630V kondit raktam be, 2db 47n/400V is tökéletes, de igazából ez az ág is kihagyható (mivel pár forintos tétel én beraktam). C3 elvileg a diak gyújtó feszültsége (30-32V ) fölé nem mehet, én egy 63V-os kondit raktam be. Ma ha lesz időm csinálok képeket és közzéteszem.
Hi
Az a kapcsoló amivel a kondikat váltod nem fogja sokáig bírni,mert ott azért a 25 mikrós kondi kisülésekor talán még 100 Amper is megjelenik. Idézet: „szevasz:nagyon egyszerü,eggy 555-ös ic-t használj huszonforint,meg kell 2-3 ellenálás meg 1-2 kondi,most időhiányban csak ennyit üdv:lali” Sziasztok! ezt még az első oldalon találtam, és olyan kérdésem merült fel, hogy nekem csak egy 8 méteres kerítés szakaszt kell levédenem, 4 sorban gondoltam a vezetéket, vagyis csak egy olyan 32 méternyit kell védenem, erre a kis teljesítményre is megfelelő az terv ami a hozzászólásban van? Köszi előre is. |
Bejelentkezés
Hirdetés |