Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autóelektronika
Témaindító: sufni-tunning, idő: Ápr 19, 2008
Témakörök:
Folyadék kristályos kijelzőt meg lehet elvileg hajtani USB-ről. Vagy egy egyszerűbb megoldás ami kevésbé biztonságos, ahhoz hogy tudd mekkora ellenállás kéne az USB és a kijelző közé le kellene mérni működés közben a kijelző áramfelvételét (sorosan kell kötni a műszerrel pár mA-re leeht számítani) , de minél több szegmens "világít" annál nagyobb az áramfelvétele (szerintem)
A tuti megoldás 1,5V-os feszültség stabilizátor kell használni ez az 5V-ból 1,5V-ot csinál. ilyen kapcsolást nem is olyan nehéz találni. és így fix 1,5V-od van. ui: az USB max 100mA-rel terhelhető portonként!!! Ha van USB bővítő kártyád azzal játszál mert ha zárlatot csinálsz kb 1500Ft-nyi károd keletkezik (tönkre megy a kari) ...vagy ha nincs ilyen akkora az alaplapod lesz oda . Míg nem működik a PC táp 5V-ját vezesd ki az rövid-zár védett!! (bármely fekete kábel a ( - ) és piros a ( +)
az kijelző egy óra lenne (nem házi építésű, hanem bolti), aminek van saját hátrrérvilágítása is (gombnyomásra). folyadékkristályos kijelző, 1 ceruzaelemről működik, ezért mindenképpen 1,5V kell.
áramkör építésében nem vagyok jártas
valóban 500mA az 5 Volton 2,5Watt bőven elég egy digit órának.
Az ellenállást felejtsd el, az csak olyan esetben használhatod ahol az áramfelvétel fix! pl: LED-ek előtt stb.. Feszültség stabilizátor kell neked: itt van egy bár ez eredetileg PC venti szabályzó lenne a 1 és 12V között lehet állítani a ventinek a feszültséget. vagyis te nem ventillátort teszel rá hanem órát, és a kimenő feszt 1,5V-ra állítod! (mellesleg az LM 137 1,2V-ig tud lemenni) itt a kapcsolás a munkapont ellenállások 12-Voltra vannak. de végülis itt a lényeg az LM 137 itt a kapcsolás csak h lásd mennyire bonyolult Bővebben: Link
Nem lehet éppen ezért mert ingadozik a fesz a kocsiban!
A fesz stab IC- 40ig működik a kocsiban 12V -14,4V között van a fesz, de ez a cucc neked ettől függetlenül fix 1,5Vot csinál !
az első (kék és zöld) vagy a második (zöld és bordó, szürke) ábra a jobb?
nyáklapot, amin magam őgy forrasztok, ahogy akarok, hol, mennyiért kapok ?
Az első kék színű kapcsolás tökéletes, lehet hogy nem fogod tudni a potival letekerni a feszt 1,5V-ig de ez már csak finomhangolás kérdése. ez a probléma hamar orvosolható. Szerintem ehhez felesleges NYÁK-ot csinálni szépen vékony vezetékkel zsugorcsővel meg lehet oldani és egy szivargyújtós töltőbe simán belefér a kapcsolás.
nekem még egy kapcsolás kellene (12-14V-ra):
Kap 1 állandó pozitívot és 1 negatívot, akkor van kimeneten feszültség. Amennyiben kap még egy másik, kapcsolt bemeneten pozitívat, akkor kikapcsol. (lényegében egy 5lábú autósrelé kiváltására kellene, ha megoldható egy ilyen kapcsolás úgy, hogy kevesebbet fogyasszon mint a relé)
Jó estét mindenkinek.Utolsó esélyként fordulok e fórum olvasóihoz.Van egy 2001es évjáratú 1,8 Vectra B opelem.A motorkódja Z18Xe.A műszerfala csuda dolgokat művel.Röviden: A motorhőmérséklet mutató műszer kb.10c fokkal többet mutat mint a valóság./Kb 100foknál van mikor nyit a termosztát/.Termosztátcsere, távadó csere, műszerfalcsere megtörtént, a hibajelenség továbbra is fenn áll.Melléjött egy másik hiba is.A műszerfal világítás egyik pillanatról a másikra kb. az eredetihez képest csak fél fénnyel világít.A javítás rajz nélkül nem megy. Van-e valakinek a fenti tipusú opelhez kapcsolási rajza.Sok linket megpróbáltam megnyitni de sajna valami miatt nem ment.Előre is köszönöm a segítséget.
Egy programban találtam rajzot a müszerfalrol.
Mennyi áram folyik át rajta.
Ahova reléket kötnek, ott pont a nagy átfolyó áram miatt teszik. (szerintem)
Egy LED működtetéshez kell. pár (1-2 tíz) mA.
Nem tudnád esetleg kimenteni CD-re ezt a programot, vagy a rajzokat, mert igy kiragadva támpontnak jó,de jó lenne összefüggésében látni a rajzot.
Tudnál mellékelni ilyen reéről képet?
Nem emlékszem, láttam volna ledek közelében relét, vagy összekeverem valamelyik alkatrésszel.
milyen reléről? nekem ahhoz kellene, hogy kapcsolni tudjam a ledet
Valószínú elértetted a válaszaimat meg a kérdéseimet.
Leírom amire én gondolok: Neked kell egy áramkör, mivel relét szeretnél kiváltani olyan kell, ami nagy áramerősséget elbír, mivel a reléket a nagy áramfelvétel miatt alkalmazzák. Ha ledet szeretné kapcsolni ott kicsi az áramerősség (szerintem, de ezt megcáfolják vagy megerősítik a többiek). A generátorok töltésvisszajelző lámpájuk hasonló elven működik, mint amit Te leírtál, csak azt nem tudom Neked megmondani, hogy a led tönkremegy-e ha azt a megoldást választod. Ott az izzó kap egy pozitívot a gyújtáskapcsolótól és egy negatívot a feszültségszabályzón keresztül. Amikor a gnerátor elkezd tölteni a feszültségszabályozótól pozitívot kap és elalszik a lámpa. Ha ezt akarod kiváltani, akkor egyszerűbben is megfogalmazhattad volna. A többieket kell megkérdezni, mekkora áramerősség van a töltésjelző lámpánál (gondolom ki lehet számolni, meg mérni is az I=U/R képlettel, de ebben már nem vagyok biztos). A ledek néhány mA-t bírnak el, így azt kell meghatároznod az áramerősséghez mekkora ellenállás kell, csak a másik pozitív szálra mit kell kötni, kell-e egyáltalán ellenállás?
Generátor visszajelzője nem negatívot kap a szabályzótól, hanem a segéddiódahíd kimenetére van az izzó kötve, amit a szabályzó alacsony feszültség miatt folyamatosan a gerjesztésre kapcsol. Amikor van elég fordulat, akkor a generátor felgerjed, a segéddiódahídon kb. ugyanaz a feszültség lesz, mint a fődiódahídon, és mivel így az izzónak mindkét végén kb. 14V lesz, ezért nem világít. Ezek a töltésjelző izzók tipikusan 2-3W teljesítményűek, tehát úgy 150-200mA áram folyik ott át (ez egyébként kell, hogy ennyi legyen, mert ez végzi a generátor előgerjesztését). Ha LED-re akarjuk cserélni, akkor pl. lehet azt csinálni, hogy a 20mA-es LED-el sorbakötni egy 470 ohmos ellenállást, és az egésszel meg párhuzamosan egy 56-68 ohmos ellenállást. Ez az 56 ohmos ellenállás nem árt, ha 2-3W teljesítményű, és ne is tegyük olyasmi közelébe, aminek árthat a melege. Persze ez csak akkor melegszik, ha gyujtáson van az autó és nem jár a motor/nincs töltés.
Lényegében egy álriasztót szeretnék.
Amit lehet kapni boltban, azt részben a töltésvisszajelző lámpához hasonlóan kell bekötni (egyik szálon állandó pozitív; másik a gyújtáskapcsolón: amikor nincs gyújtáson, akkor negatívot kap és villog, ha pedig gyújtáson van, akkor pozitívot kap ez a szál is, így nem villog). Viszont amikor itthon állok a garázsban, nem szokásom kivenni a kulcsot. Vagyis olyankor is villogna. van olyan áramkör, ami bentlévő kulcsnál ad pozitívat. Viszont kivett kulcsnál nincs rajta negatív.
Szia!
"van olyan áramkör, ami bentlévő kulcsnál ad pozitívat. Viszont kivett kulcsnál nincs rajta negatív. " --> akkor tegyél bele egy ilyen áramkört és a LED-hez csatlakozó részére egy ellenállást a GND-re ( ha kihúzod a kulcsot, akkor az ellenálláson keresztül fog testet kapni! )! Steve
Potyó!
Igazad lehet, azaz igazad van. Én annyira nem értek az elektronikához. Valamikor tanították a generátorokat is, csak amikor én tanultam, akkor voltak a cégeknél külön villamosságszerelők. Ez az ő feladatuk volt. A gondolatom 80%-ban jó volt, csak rossz helyre tettem a kivezetést (fejben). Mostanában ha baj van generátorral van egy cég akik profik generátorban, önindítóban és nem csillagászok. 1-2 ezresért (munkadíj) szét-össze plussz anyag. Azért a pár ezresért felesleges különböző szerszámokat, gépeket építenem (próbapad, stb.) Ha lesz lehetőségem nagyobb műhelyre, akkor ott lesz próbapad is, e addig beérem a céggel.
Ehhez szerintem olyan kormányzár kell, ami beadott kulcsnál is csinál valamit. Az újabb autók ilyenek, pl. a rádiót is akkor kapcsolják ki a motor leállítása után, ha a kulcsot kivesszük a zárból. Neked ezt a jelet kellene elkapni, ha van. Ha nincs, akkor szerintem nem megoldható egy külső kapcsoló nélkül.
beadott kulcsnál is csinál valamit - igen> kulcsőr. Nyitott ajtónál figyelmeztet a bent hagyott kulcsra.
próbálgattam az ellenállásokkal játszani, 12V-os adapterrel, de pár perc után forró volt az ellenállás. igaz, 1/2 Wattos. De ha nagyobbat teszek, akkor nagyobb áramfelvétel is lesz (1-2W-nyi). Lehet maradok a relénél (az kb mennyit fogyaszt, ha behúzott állapotban van?)
Nemjó ellenállást tettél, nem lenne szabad forrósodnia. Én csomó helyen használok 12V-ról ledet 390 ohmos soros, 1/4W-os ellenállással, ennek nem vészes a melegedése.
Az ellenállás méretétől nem függ az áramfelvétel. Az ellenállások teljesítménye a legnagyobb még elviselt teljesítményre vonatkozik. Egyébként itt is az ohm törvény a mérvadó.
3-400 Ohm körüli ellenállással próbáltam pedig.
És mennyit vesz fel mégis egy ellenállás, ha épp csak ő van az áramkörben? (és egy behúzott relé?)
Üdv. a Fórumozóknak!
A gondom a következő lenne: -van egy 1980-as évjáratú Opel Rekord típusú szgk-m és sehol nem lelek hozzá komplett elektronikai rajzot. -a motorkódja 20S. Hogyha valaki tudna segíteni örömömre szolgálna. Előre is köszönöm!
0,04-0,03A vagy ha jobban tetszik 30-40mA. Ez 12V-on kb. fél W.(0,36-0,48) Ezek az adatok 12V-ra vonatkoznak. De 14v-nál már a 300Ω már 0,65W az felmelegítheti a 1/4 W-os ellenállást. 1/4W-osból legalább 1KΩ kell.
Találtam egy Manta/Ascona rajzot, kb. abbol az idöböl. Tul sok eltérés nem lehet, támpontnak biztosan jo (vezetékszinek,csatlakozok egész biztos megegyeznek).
De ezeknek még annyira egyszerü a villamos hálozata, hogy rajz nélkül is simán uralhato. Mi a konkrét baja?Rajz |
Bejelentkezés
Hirdetés |