Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Bikázó trafó készítése
Témaindító: Marty McFly, idő: Ápr 4, 2009
Témakörök:
A műanyagszigetelésű vezetékedre gondolsz?
Nálunk egy 85Ah-s akku 17700Ft akciósan. Ha nem autóban van az az akku, sokkal jobban tudsz rá vigyázni. Nem éri rázkódás, a hőmérsékletingadás is kevesebb lehet, figyelsz a töltésére, szulfátosodásra... A 3-5 év viszont valóban nem igazán szárnyalható túl... Mindezek mellett, 5 évente 18eFt, az évi 3-4eFt költség, és megbízható cuccod van...nem beszélve arról, hogy egy kis kocsin oda tolod ahova akarod, nem kell köldökzsinór, akár terepen is mehet... Üdv Inhouse
A műanyag szigetelésű vezetékre gondolok igen. Azonkívül hogy a tekercsek mérete nagyobb lesz, nem hiszem hogy sokkal nagyobb baj lehet, bár nem kizárt hogy hamarabb le tud majd égni, mint a lakkozott, viszont abban reménykedek, hogy mivel a műanyag szigetelés vastagabb, így nagyobb felületen oszlik majd el a hő! Másrészt igazából egy indítózás, 30s alatti időtartam, véleményem szerint csak ilyen rövid idejű terhelésekkel, nem igazán fog felmelegedni anyira hogy a műanyag megolvadjon..
Hát, ha majd kész lesz, rakhatnál be képet...
Meg egy kis leírás is jöhet, hogy teljesít a cucc... Azt esetleg kipróbálhatod előtte, hogy szekunderhez tartozó vezetéket bekötöd egy dízel autón az akku pozitív sarka és az önindító közé a meglevő "cipőfűző" helyett és indítózol párat, pl. télen. Ha nem olvadt el a szigetelés és hörgött is párat az önindító, már tekerheted is festett bádoglemezes trafóra... Szóval arra akarnék rávilágítani, hogy azért favorizálod ezt, mert "ehhez mindened megvan", pl. a műanyagszigetelésű vezeték...már csak trafólemez kell, csévetest, diódák... Üdv Inhouse
Értem! Lesznek képek! Nemsoká kezdem a tekercselést!, szereztem vasmagot is! Állítólag egy hegesztő trafóé volt, csak szétszedték a réz miatt, a lemezeket meg elhoztam! 60x65mm átmérőjű oszlopa van és jó 20 centi magas! Hogy mekkora teljesítményű lehetett azt nem tudom. Majd teszek fel képeket! Azt nem tudom hogy a lemezek szigetelése milyen állapotban lehet, esetleg lefessem e őket, vagy csak simán állítsam újra össze?
Én nyugodtan összeraknám festetlenül.
A rozsda is szigetel Ha kész a trafó én akkor festeném le teljesen vagy lakkal itatnám be, hogy ne rezegjenek a lemezek. Szekundernek milyen anyagod van? A szigetelt huzal nem tul jó tekercselni mert sok helyet foglal és a tekercsek is rosszabbul hülnek. Számold ki a tekercs helyigényét és ha elfér a trafó ablakjában akkor kezdj tekercselni Diódád van? Én a minap szétszedtem a co hegesztőm és generátor diódák vannak benne 150 Amperra. Na akkor mit birhat az öklömnyi mozdony dióda?
Hát sajnos az is műanyag szigetelésű vezeték! De ahogy számolgattam kis szerencsével el fog férni! Akad itthon néhány nagy hűtőbordás orosz dióda! Igaz a hűtőborda már nincs meg mert felhasználtam a quad 405 ösömhöz őket, de végülis fel lehet fogatni azt más hűtőbordára is! Az a baj hogy ez a képen 2 fajta és csak 2 db van mindkettőből! Nem tudom menyit bírhatnak, vagy egyáltalán fontos erre, graetz, nem elég az egy ütemű 1 diódás egyenirányító ami csak simán levágja az alsó periódusokat? Vagy azon gondolkodtam még hogy 50A osakat veszek, és párhuzamosan bekötöm, de ennek a működőképessége mögött egyenlőre kérdőjelet látok
Am kisebb bajban vagyok a primer oldali menetszám meghatározásával! 6x6=36cm^2 az oszlop keresztmetszete, addig oké meg számolgattam itt de nem tudom hogy konkrétan erre a fajta vasmagra melyik képlet való!
Hogy számolgattad, hogy el fog férni, ha nem tudod a menetszámokat?
Az a képlet való, mint a másik vasmagra, nincs többféle képlet, csak egyféle van. U=4,44*f*N*FI. U a feszültség, f a frekvencia, N a menetszám, FI a maximális fluxus. FI=B*S, ahol B a maximális indukció, S a vasmag keresztmetszete. Normál trafóknál a maximális indukció 1T körül szokott lenni, esetleg feljebb lehet menni 1,2T-ra, mivel nem állandó üzemű a trafó. De ehhez a vasmagot jó lenne pontosan ismerni, vagy lemérni a jelleggörbéjét. Egyenirányításhoz vagy kétutas kell, vagy graetz. Előbbihez több tekercsanyag kell, utóbbihoz több dióda. Együtemű egyenirányítással csak adsz egy pofont a ****nak.
Én ezzel a képlettel számoltam: Bmax = (U*10000)/(4,44*f*N*Ae) és N=240 menet jött ki! De szerintem ugyanaz mint amit te írtál csak át van rendezve.. Valahol olvastam valami olyasmit hogy valamit valamilyen fajta vasmaghoz számoltak ki, és ezért kérdeztem rá, hogy esetleg mi változik ha más a vasmag! De mostmár érthető minden!
Nah elkészült az 1 es számú próbaverzió! Működik, kb 250W ig tudtam beterhelni, mert a diódák már vészesen melegedtek, gyorsan összepakolásztam rá néhány 12V os villanymotort ami volt kéznél! Tökéletesen működik minden, viszont az az 1 biztos, hogy ezzel így még bikázni nem fogok egy benzines személyautót sem! A primer 240 menete 1mm átmérőjű huzalból lett a próbára, de azon gondolkodom, hogy ugyanebből lenne a primer, csak mondjuk 3 szál vezeték párhuzamosan! Nade a tekercselés nem probléma, a nagyobb baj az hogy nagyon rossznak tűnik a hatásfoka! Üresjárásban is melegszik a primer, és a vasmag is, és zúg mint állat! Szerintem a vasmag szigetelése telljesen rossz, és túl sok örvényáram tud keletkezni! 2 utat látok magam előtt! Lefestem az összes lemezt de egy brutálisan sok munka 2 órámba telt mire összeállítottam a vasmagot, anyi darab lemez Vagy eldobom az amúgyis ingyé szerzett vasmagot, és szerzek valami toroid vasmagot, és azt tekerem meg normálisan. Vélemények?
Toroid megtekerése is szép meló...
Helló Helló
A trafód nem kis teljesítményű! Ezzel vele jár a nagyobb üresjárási áram. Mértél primer áramot? Ha a lakkot nem számoljuk a vezeték 0,78mm négyzet átmérőjű. Ez a huzal nem tudom mennyivel terhelhető de 3-4 ampernél biztos nem többel. Vagyis erősen melegszik lehet a trafód üresjárási áramától is. A diódákból 4 egyformát használj pl:generátor dióda hűtőbordában.
Tanuló koromban tekertem eggyet amin csak pár menet égett meg és azt kellett kijavítani .
Hát szép egy nagy szívás volt Ja és ide nem kis torroid kellene ami már nem olcsóság!
Akkor az sem hiba, hogy pl tettem a szekunderre terhelést 5,8A mértem, és 3,6A áramot vett fel a primeren? Üresjárásban, kb 20-25 fokig melegedett a tekercs, aztán megállt és nem melegedett tovább! Amit még érdekesnek találok, hogy miután hosszabb távon terheltem, 6A el mintha kicsit hidegebb lett volna. Olyat lehet csinálni hogy ugyanebből a 0,78 as huzalból feltekerek rá mégegyszer 240 menetet, és bekötöm párhuzamosan a mostani primerrel?
Az előbb mértem meg az üresjárási áramot! 3,2A kipróbáltam hogy egy pillanatra összeérintem a kábelek végeit a szekunderen, szó szerint hegeszteni lehet vele! Elég vad! Most szerzek vastagabb vezetéket, és a szekundert újra tekerem, azitán pedig megpróbálok hegeszteni vele! Felfogatok rá egy csipeszt, és beteszek egy elektródát! Eddig egész jónak tűnik a kütyü!
Szikrapiktor!
Üdv Inhouse
Szerintem le fogja rúgni a biztosítékot a hegesztési próba. A hegesztőtrafó nem sima trafó, hanem van benne egy mágneses sönt, ami a fluxust a szekunderben nem engedi nagyra, átmegy áramgenerátorba, ha a szekundert rövidrezárod.
Tudom! Igazad lehet, lehet inkább nem próbálgatom! Most újra tekerem az egész trafót! Szereztem még 100m 0,78mm^2 vezetéket! Ilyenből lesz duplán tekerve a primer, és a szekunder is kap jó vastag fél centi átmérőjű huzalt persze duplán! Remélem így már nem kell tartani tőle hogy leég. Ha úgy teszem rá a kocsira hogy benne van az akku is, akkor szerintem bírni fogja!
Szerintem nem jó ötlet ezt a szerkezetet rákötni egy autó akkura, a kialakuló töltőáramot nem korlátozza semmi, sec-pec alatt felforr az akkusav és szétfröcsköl, tovább nem részletezném.... Ráadásul az akku felé elinduló töltőáram "gyengíti" az önindító felé folyó áramot.
Egy nyomógombot fogok rátenni, és csak az indítózás alatt fog működni a bikázás!
Azért ennyire nem kell ijesztgetni az embert. Ha a feszültség nincs 14V felett, akkor a töltőáram miatt még a lemerült akkuban sem fog a sav fröcskölni. Teljesen lemerült 75Ah-s akku 20A-t vett fel, amikor a generátor tartotta rajta a 14V-ot. De ez az áram is csak 1-2 percig tart, egykettőre leesik.
Amikor az önindító elindul, akkor pedig a feszültség leesik 12V környékére/alá, tehát az akku felé már nem folyik áram egyáltalán (ha folyna, akkor nem lenne szükség a bikázóra). Szóval csak arra kell figyelni, hogy néhány amper terhelés mellett (ami ilyen trafónál majnem üresjárat), ne emelkedjen a feszültség 14V fölé, és hogy ne hagyja az ember rajta az akkun, hanem csak indítás előtt tegye rá, azután pedig mindjárt vegye le.
Elkészültem a tekercseléssel, és még gyorsan, lemértem az üresjárási áramát! 4,8A! Duplán van tekerve a primer és a szekunder is hogy elérjem a szükséges huzalkeresztmetszeteket! A két huzal párhuzamosan fut egymás mellett mindkét tekercs esetében! Ameddig csak egy vezeték volt a primer, addig 3,2A üresjárási árammal megelégedett! Ennek az lehet az oka, hogy a 2 vezetékes tekercs esetében csökkent az ellenállás? Biztos hogy egészséges ekkora áramot felvennie?
Ugyanannyi menetet tekertél rá? Elég durva változás, ennyit nem lett volna szabad változnia, mert az azt jelentené, hogy nagy a feszültségesés a vezeték ellenállásán.
Könnyen lehet hogy nem egyforma az ellenállásuk! Az egyik vezeték egy darabból van még a másik néhány helyen meg van toldva, mert nem volt ilyen hosszú darabom egyben! Mi lehet a megoldás?
Bocs ,hogy beleszólok mint új fórumozó.Nekem volt évekkel ezelőtt egy ilyen gyári cuccom abban kb300W-os
EI magos heggesztett trafó volt az egyenirányító 12 db generátor dióda + hűtőborda, azzal a lemerült beteg dízelt is életre lehetett kelteni. Két üzemmódja volt az egyik az sima töltő a másik az indító bika amit egy nyomógombbal tudtál aktiválni.Ha jól emlékszem a trafó primeroldalon kb 170V környékén volt megcsapolva (a vastisztességesen telítésbe volt tekerve) ez a bikaüzemmód max 3-4 perc aztán pihenő.Az aksi felrobbanásától ne tarts Én most CO hegesztőről is szoktam bikázni ami cirka 150- 200A ad az aksinak mielőtt indítózol ez kb 10-15 s azután indítózás, bírja csak ne felejtsd rajta mert az gáz. Holnap megpróbálom megkeresni és pontosabbat írni.
Na ez elég érdekesnek hangzik! Várom a holnapi beszámolót!
Mindenesetre a műanyag kábelt felejtsd el mert az a meleget nem bírja,a másik az ablakkeresztmetszetet nem tudod optimálisan kihasználni mert sok a műanyag szigetelés és kevés a réz vezető.
Hello
A trafót jól számoltad De ez a vas a jelekből itélve nembírja az 1.2T gerjesztést, talán még a 0.8T sem! 36cm vashoz elég a 1.2mm átmérő huzal. Én 2mm primertekercsel 240 menetet és 50cm2 vasat választanék. Szekundernek ami belefér az ablakba. A bikázómról készült kép. 12/24V-os primer oldali átkapcsolással.
Nos íme itt az enyém. A burkolat szerint 12V-nál 150A 24V-nál 100A-t tud indítási rásegítésként. Ezt a narancs színű visszajelző melletti kapcsoló nyomva tartásával érted el, nekem sajna ez a kapcsoló romlott el és rövidre zárta a kb +30V-hoz tartozó megcsapolást, már egyszer megtekertem most is arra vár. A 24V-os részét nem használtam. Személy autóhoz nekem elégvolt.A diódákkal kapcsolatban rosszul emlékeztem mert csak 8 db van benne Darabonként 70 cm2hűtéssel f120 jelzéssel kivitelre mint a generátor dióda szerintem generátorból bontható, ha ez a teljesítmény elég, egyébként ezek a diódák ~50A-körül tudnak hídba kötve a duplája mivel félperiódusban dolgozik.De, ha nagyobbakban gondolkodsz van 4db orosz diódám amitől olcsón megválnék azok 200A hűtőbordával, vasam is van 3 oszlopos hiperszil ( ezek a fajta vasak közel 2T-re gerjeszthetők fele annyi menet /volt mehet rá vastagabb huzal nagyobb teljesítmény )43 cm2/oszlop, én CO hegesztőnek szántam. :yes:
Viszont csak zománcozott huzalt használj. :nezze: |
Bejelentkezés
Hirdetés |