Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor vezérlés
 
Témaindító: hilbi, idő: Okt 17, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   13 / 17
(#) Massawa válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 4, 2015 /
 
Kb igy van, és teljes mértékben érvényes a kis motorokra.
A modellvasutnál ehhez jön egy további sajátosság - az áram odavezetése a motorhoz. Az ott a sineken és a kerekeken át történik, ami további "kefeátmeneteket" jelent. Az egyik a sin és a kerék közötti, a másik meg a kerék és a motor közötti ( áramszedö, csapágy stb). Ezek az átmenetek ugyanugy viselkednek mint a kommutátor, azaz az áram útjában 2-3 ilyen bizonytalan csuszo, forgo átmenet van amit az áramnak le kell küzdenie. Ráadásul amig a motoron belüli kefeveszteség ugy ahogy kezelhetö gyárilag a másik kettö kevésbé ( a sin meg a kerék ill. az áramszedö anyaga, kivitele, tisztasága stb.), igy azok a veszteségek jelentösen befolyásolhatják a müködést.
A zajt viszont, igazad van, nem ez okozza, hanem Odissey kolléga PWM jelalakja, amit mérés nélkül csak találgathatunk. Egy biztos, hogy a PWM freki itt csak másodlagos és nem a zaj okozoja ( a kHz-s tartományban már fütyülnie kell, neki meg bug, zörög).
(#) Odissey_ hozzászólása Aug 7, 2015 /
 
Egy modellvasút oldalon találtam egy egész ígéretes kapcsolást, a lényege, hogy a Piko FZ-1-es táp tud váltakozó feszültséget is mégpedig 16V-t 50Hz-el és ezt használja, a pwm jel pedíg a a Q1 vagy a Q2 tranzisztor bázisára érkezik attól függ mi az irány.
Mi a véleményetek? Ha működne milyen tranzisztort illetve diódát válasszak?
(#) Massawa válasza Odissey_ hozzászólására (») Aug 7, 2015 /
 
Tul bonyolitod a dolgot. Bender kolléga hid kapcsolása jobb volt, meg talán a te AVR-s meghajtásod is. Nem tudom minek kevered ide az FZ-1 trafot.

Eddig a frekivel volt gondod, azt tisztázd mielöt ujabb kalandba kerülsz. Elöször meg kell találnod a motorra az optimális PWM frekit.
(#) Odissey_ válasza Massawa hozzászólására (») Aug 7, 2015 /
 
Hát a motorvezérlő shield is az fz-1-ről kapja a tápot, persze egy stab kockával, ez csak egy ötlet.

Azzal most is, amit az AVR tud az 1-2-4-8-64kHz mind ki lett próbálva, de ugyanúgy nyög, zümmög a motor.
(#) Massawa válasza Odissey_ hozzászólására (») Aug 7, 2015 /
 
Valami baj van a progival. Én tudok percenkét 1 impulzust is gond nélkül generálni az AVR-rel. Tehát ott kéne keresned a megoldást, vagy egyszerübb, ha felütöd az 555-s topikot ott minden 10. hsz PWM-röl szol, kész megoldásokkal.
(#) Bakman válasza Odissey_ hozzászólására (») Aug 7, 2015 /
 
Ideje kipróbálni a szoftveres PWM-et.
(#) Odissey_ hozzászólása Aug 7, 2015 /
 
Rendben, kipróbálom a szoftveres PWM-mel.
(#) Peter65 válasza Odissey_ hozzászólására (») Aug 8, 2015 /
 
Jó lenne, ha a teljes kapcsolást megmutatnád, vagy legalább az erősáramú kört. Nem ismerem ezt az FZ1-es tápot, de a neten lévő rajzok szerint, csak diódás híd van benne. Hogyan csináltál ebből dc 12V-ot? Ha a puffer kondi értéke nem megfelelő, vagy a stabilizálás hiányzik, akkor a 100Hz-es lüktetés ott van a tápban. Azt is hallhatod, illetve a interferálhat a pwm-mel, ami elég katyvasz hangot eredményezhet. Esetleg kipróbálhatnád egy labortápról, vagy egy aksiról.
A hozzászólás módosítva: Aug 8, 2015
(#) vajdacsab hozzászólása Szept 25, 2015 /
 
Sziasztok!
Nekem motorvédelemre lenne szükségem, egy DC motorhoz, 12V, névleges árama 360mA.
Hogy lehet a legegyszerűbben megoldani, hogy a motort véletlenül se lehessen túlerőltetni. Akár diódával, de kis olvadóbiztosítékkal.
Köszönöm
(#) proli007 válasza vajdacsab hozzászólására (») Szept 25, 2015 /
 
Hello! Talán legcélszerűbb egy ilyen PTC biztosítékkal. Ez ha leold, kihűlés után újra helyreáll. Alkalmazásánál, oda is van írva, hogy "motorvédelem".
(#) Polly hozzászólása Jan 7, 2016 /
 
Sziasztok !
Van egy 12 V-os 800 W-os DC motorom (állórész állandó mágnes) melyhez szeretnék szabályozót építeni vagy venni,de akár fokozat szabályozó is megfelelne . Szerintetek ekkora DC motorhoz lehet építeni vagy venni mert sem rajzot ,sem kész szabályozót nem találok ?
(#) Massawa válasza Polly hozzászólására (») Jan 7, 2016 /
 
Szinte valamennyi szabályzo (PWM) ami itt hetente elöfordul mind DC motorhoz valo.
(#) Polly válasza Massawa hozzászólására (») Jan 7, 2016 /
 
Az igaz csak ez 800 W-os ami szerintem 67 A-t vesz fel 12 V-os akkuról,tehát nem 1-2 A-ról van szó .
Sehol nem találok semilyen szabályozót ,még fokozat szabályozót sem pár fokozattal .Ha valakinek van ötlete szivesen fogadom !
(#) Massawa válasza Polly hozzászólására (») Jan 7, 2016 /
 
Szabad kérdeznem milyen akkubol akarsz te 67 A leszivni?


Amugy van sok olyan is itt az oldalon amit több 10A-t tudnak leadni. Szinte valamennyi kézi akkus gépben ilyen van ( azok a motorok is nagyon A éhesek).
(#) Polly válasza Massawa hozzászólására (») Jan 7, 2016 /
 
Az akku 140 Ah-s amivel a horgász csónakot elhajtja akár egy órán keresztűl is .
(#) Polly válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jan 7, 2016 1 /
 
Biztosan 12 V 800 W-os ,és új,én bontottam ki a csomagolásból .12 V-os 100 Ah -ás akkuról 20 percig ment és meg sem érezte az akku,pedig nem munkaaku hanem indító akku volt . De lehet,hogy le is veszem a ( tieber-ről ) amin a hajócsavar van és kissebb motort szerzek rá ,ezt pedig felteszem a kis praktikeres esztergagépemre mert azon csak pár W-os van és mindig megáll ,csak a szabályozóval lesz itt is gondom,fene ezt a szabályozót !
(#) Polly válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jan 7, 2016 /
 
Teljes mértékben igazad van.Az előbb le is szereltem róla ezt a bazi nagy telj.motort.Ahogy írod valami ilyesmit kell beszereznem.az is ha 300 W 25 A vesz fel .Viszont ahoz már biztos van valami szabályozó.
(#) barthaz hozzászólása Jan 24, 2016 /
 
Sziasztok!

DC motor lágy indítására van valaki valami egyszerű megoldása? Mosfetes dologora gondoltam.
A motor 14V, 2A max fordulaton.
(#) proli007 válasza barthaz hozzászólására (») Jan 24, 2016 / 1
 
Hello! Gyakorlatilag a változó PWM a megoldás. C2 és R1-el a megfelelő frekvenciát megválaszthatod a motorhoz. A C4-el a felfutás idejét. Jelenleg ez kb. 1sec.
(#) barthaz válasza proli007 hozzászólására (») Jan 24, 2016 /
 
Köszönöm, az 556 helyett mehet 2db 555? illetve P16nf06-os fetem van, ami elvileg BUZ71-el azonos. A shottky diódát kell majd hűteni?
(#) proli007 válasza barthaz hozzászólására (») Jan 24, 2016 /
 
Hello! Azért rajzoltam 556-ot, mert pont ezen szoktak rágódni. De természetesen minegy mi van benne. Az 556-ban két 555 van. Az IRFZ44 cseppet bikább mint a P16NF06. De lehet hogy elég lesz bele. Mert az, hogy a motor névlegesen 2A eszik, attól az indulási árama lehet drasztikusabb. Nem biztos, hogy a diódának kell e borda, de célszerű arra tenni, ha már a Fet-nek ott van.
(#) puki hozzászólása Márc 22, 2016 /
 
Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni, egy 12V-os DC motorvezérlés kapcsolási rajzát nem ismerem. Az alkatrészekről le van kaparva a felirat. Konkrétan méhészeti kaptár pörgető vezérlését kellene javítanom egy ismerősömnek. Ha, panel után ismerős lenne valakinek, kérem segítsen ki egy kapcsolási rajzzal.
(#) puki hozzászólása Márc 23, 2016 /
 
Rájöttem mi volt a hiba oka. Fet adta fel, kicserélve szépen működik tovább.
(#) proli007 válasza puki hozzászólására (») Márc 23, 2016 /
 
Hello! Akkor legalább kirajzolhattad volna, hátha lehet belőle okulni..
(#) puki hozzászólása Márc 23, 2016 /
 
Sajnos rajzot nem készítettem. Csak mértem, meg utána olvastam a témában. A bekarikázott Fet lett cserélve IRFZ48N-re. Remélem valakinek hasznos lehet még.
(#) ivanbox hozzászólása Okt 10, 2016 /
 
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni a fent említett híd működésével kapcsolatban.
Egy DC motort szeretnék vezérelni ezzel a híddal. Az engedélyező lábra és a kiválasztott bementi lábra 5 voltot adva, egyik irányba se mozdul meg a motor. (10 Volt van az Vs-en)
A motor leválasztása után a két kimenet között meg van a potenciál különbség, de ha rajta van a motor meg se nyikkan.
Az adatlap 12. oldalán találtam egy kapcsolást, a kérdésem az lenne hogy az L6506-os nélkül (ami ott elé van rakva) nem is fog működni az amit én elképzeltem? Illetve a többi lábon feltétlenül kellenek a kondenzátorok, ellenállások, diódák ?
Elnézést az esetleges ostoba kérdésekért, csak szeretném megérteni, hogy hogyan is működik. :|
(#) atoth71 hozzászólása Jan 8, 2018 /
 
Szeretnék egy elektromos szárazbélyegzőt készíteni, amiben egy 12 V DC szénkefe nélküli áttételes motor 20kgcm nyomatékkal nyomja meg a papírt. Ehhez egy motor vezérlőt is szeretnék, amely képes elindítani a motort amikor érzékeli a papír behelyezését ( OPTO szenzor segítségével) majd amkor a pecsételés megtörténik és az áram és a nyomaték megnő egy adott szintre, akkor a vezérlő megfordítja a forgásírányt és visszatér az eredeti állapotba a szárazbélyegző.

Tud valaki egy ilyen kapcsolási rajzot ?
(#) Massawa válasza atoth71 hozzászólására (») Jan 8, 2018 /
 
Egy kicsit másképp oldanám meg. Kell egy nagyobb lendkerék amit a motor meghajt. Ebben van annyi mechanikus energia ami lenyomja a bélyegzöt. ( ha annak rugalmas a karja akkor azon akár pontosan be lehet állitani a 20kgcm eröt - függetlenül a motortol). A mozgás hasonlit a gözgép dugattyujához. A motornak csak az a dolga, hogy felpörgesse a lendkereket, ami lenyomja a bélyegzöt, majd ugyanolyan irányban fordulva ismét eléri a felsö nyugalmi helyzetet. Igy nem kell a motoron irányt váltani meg áramot mérni, söt a kapcsolás is leegyszerüsödik: az optocellával kell inditani a motort - egy másikkal meg leállitani a felsö helyzetben. Igy egy mozgással megvan a feladat.
(#) gardian_e hozzászólása Aug 15, 2018 /
 
Sziasztok!

Adott egy feladat, melyben egy 12V-os DC motor (lineáris aktuátor) vezérlését kell megoldani.
Egyik irányba (gombnyomásra) a motor teljes fordulaton menjen, míg egy végálláskapcsoló meg nem állítja. A másik irányba (szintén gombnyomásra) csökkentett fordulaton térjen vissza, itt is végálláskapcsoló állítja meg a végén.

A fentieknek megfelelően összeraktam egy rajzot.
Az indítást-leállítást legegyszerűbben öntartásos relékkel tudtam elképzelni. A fordulatszám csökkentést 555 PWM végzi, a forgásirány váltást egy FET-es H híd.

Teljesítményelektronikával nem foglalkoztam, így a FET-es rész neten talált kapcsolásokon alapszik.

Kérdésem az lenne, hogy szerintetek az alábbi rajz működhet-e, esetleg min kellene változtatni.

Előre is köszönöm!

pwm.jpg
    
(#) ferci válasza gardian_e hozzászólására (») Aug 15, 2018 /
 
Szia!
Azt megnézted már, hogy gyorsban pl. a 2 p-fet is egyszerre nyílik? Nézd meg ....
Bal és jobb oldali BC-vel...
A lógó bázisú BC feletti -n-fet pedig kinyit és totál zárlat lesz.
Az 1N4004 helyett a motorhoz passzolót válassz, hacsak nem párszáz mA-es és inkább gyorsat.
A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2018

gardian_e.JPG
    
Következő: »»   13 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem