Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   98 / 228
(#) zolika60 válasza marika75 hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Akkor azoknak annyi. Sajnos újakat kell venni bele. Az ólomakkuk akkor is tönkre mennek, ha nem használják őket.
(#) marika75 válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Köszönöm a segitséget
(#) frici.hu válasza marika75 hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Én évek óta használt akkukat használok az elektromosomban, nem kell kidobni, le kell méretni a kapacitásukat és a jobbakat meg lehet tartani bármilyen célra, akár elektromosba is.
(Én úgy mérem le őket, hogy egy külön 12V-os töltővel feltöltöm, utána terhelem 10,5V-os kapocsfeszültségig és az eltelt időt mérem, az eltelt idő és a terhelés mértékének arányából ki lehet nagyjából számolni a kapacitást és a "jó" akkukat fel lehet még használni. Nem mindenkinek van 10-12 ezrese egy új akkura.)
(#) fater0827 hozzászólása Júl 29, 2012 /
 
Üdv mindenki
Képek Velox vezérlő stb .Színek a motorhoz menő vezetékről .
Üdv
(#) marika75 válasza frici.hu hozzászólására (») Júl 29, 2012 /
 
Köszönöm,ezt sem tudtam,én biztossan kidobtam volna.
(#) marika75 válasza fater0827 hozzászólására (») Júl 29, 2012 /
 
Az enyém Puggoying márkájú szerintem kinai
(#) botika hozzászólása Júl 30, 2012 /
 
Üdv! Én általában RITARI akkumlátort használok ezek csúcsban pár másodpercig 15o a-ig is terhelhetők, 36v os bicikliről beszélünk,ezeket tesztelem is a töltő 44-45v-ig tölti az aksikat utána ha zöldre vált leesik a42v környékére de itt is több mint 1 A tölti ezért kell max 8 óra után lekapcsolni mert felpúposodik ehez én időzítő órát használok és utána ha megmérjük a feszültséget max 39,9 v lehet ezek az akkumlátorok ezt tudják
(#) frici.hu válasza botika hozzászólására (») Júl 31, 2012 /
 
Nehéz volt értelmezni amit írsz! Elektromos kerékpárnál az akkutöltés folyamata két fázisú, 1; töltés az akku kapacitásának 1/10-ével a maximum feszültségig (esetünkben 3x14,7V=44,1V-ig), 2; csepptöltés 13,7-13,8Vx3=41,1-41,4-al folyamatosan feszültségtartással. A csepptöltési feszültség úgy van megválasztva, hogy az évekig is rajta maradhat az akkumulátoron, (lásd szünetmentes tápegységek).
Időzítő használata csak az akkuknak árt, ugyanis a töltési fázisban ólomakkunál 90-95%-ig töltődik csak fel az akkumulátor és ha a csepptöltési fázist kihagyod a töltési szakaszból akkor az akkujaid soha nincsenek teljesen feltöltődve, aminek a következménye az akkuk gyorsabb elöregedése. Ha töltés és pár órás pihentetés után megméred a feszültséget az akku kapcsain akkor 12,8-12,9V-ot kell mérj, ha ennél kevesebb az az akku gyengélkedik!
Ha a töltési fázis után csepptöltéskor még 1A-t vesz fel töltőáramként az régen rossz, valamelyik akkud kissé zárlatos lehet!
Azok az akkuk lehet, hogy "ezt tudják", de csak mert valamelyik haldoklik.
Remélhetőleg ciklikus akkumulátorok azok a Ritar (nem Ritari) akkuk, mert egyébként gyors haláluk lesz, hiszen a nem ciklikus üzemre tervezett akkuk nem bírják a folyamatos nagy áramú terhelést, tehát nem elektromos kerékpárba valók, ráadásul a garancia sem érvényes rájuk ebben az esetben, pláne, ha elárulod a "bolt"-ban, hogy miben is használtad őket!
Üdv: Frici
(#) safa hozzászólása Aug 4, 2012 /
 
Hello! Van egy kis gondom a bicajommal hátha tudtok segíteni.kb 1 hete kaptam egy Tornado bicajt és pár napos használat után furcsán búg a hátsó kerék agy.
kb fél évet állt.
(#) Novak hozzászólása Aug 12, 2012 / 2
 
Sziasztok!
A hétvégén elkészültem egy elektromos bringára tervezett kis áramkörrel. Segítségével a fontosabb elektromos paraméterek követhetők nyomon;
- Akkufeszültség (3db 12V-os ólomakkumulátor)
- Áramerősség
- Fogyasztás Ah-ban, 1mAh-s felbontással
- Aktuális teljesítmény W-ban
- Menetidő (bekapcsolás óta eltelt idő)
- Hőmérséklet
A fentieken kívül beszerelésre került egy nagy fényerejű LED az előlapra, mely alacsony akkufeszültség esetén figyelmeztet (ha bármelyik akku feszültsége 11V alá csökken), valamint egy fotoellenállás, az automatikus háttérvilágítás miatt.
A hőmérséklet kivételével a mért értékek fél másodpercenként frissülnek, így nem zavaró az értékek folyamatos ugrálása, mégis elég pontos és naprakész minden érték.
Ha mutatkozik rá igény, elképzelhető, hogy cikk is születik belőle
(#) pucuka válasza Novak hozzászólására (») Aug 12, 2012 /
 
Nagyon komoly. Erősen érdekel a téma, mert a scuteremben (2×12 V 36 Aó) csak egy hótt egyszerű LED -es feszmérő van "fogyasztásmérő" gyanánt, és baromira nem szeretném, ha a "tank" a cél előtt jóval előbb kiürülne.
Ha már ilyen komoly fejlesztésbe fogtál, ha javasolhatnék néhány funkciót még. (én is töröm már egy ideje a fejem ilyesmin) A töltés mennyiséget is is számolni lenne jó, ebből az akksi állapotára is lehetne következtetni, meg a megtett km. is, nullázhatóan. Valamilyen menü rendszerben, és csak a néhány legfontosabb paramétert alapból kijelezve. A riasztás pedig nagyon fontos. Az az enyémben is van, de primitív módon, leszámolva hányat villan, és táblázatból kisilabizálva hogy mi is a helyzet.
(#) Novak válasza pucuka hozzászólására (») Aug 12, 2012 /
 
Köszönöm a támogató hozzászólásod.
Mivel a bringa, amibe készült, az olyan jellegű, hogy fékezéssel képes visszatermelni, ezért a szoftvert is úgy írtam meg, hogy a visszatáplálást is mérje. Ez azt jelenti, hogy ilyenkor az áramerősség értelemszerűen negatív lesz, és a fogyasztott Ah is ennek függvényében csökkenni kezd.
Ha hálózatról töltöd, akkor csak annyit kell tenned, hogy töltés előtt nullázod a műszert, majd negatív irányban leméri a töltést is, tehát a végére megkapod, hogy például -14,560 Ah ment az akkuba.
A megtett km-re jelen esetben nem volt szükség, mert volt km-óra a bringán. De lehet, érdemes vele foglalkozni.
(#) bartalus válasza Novak hozzászólására (») Aug 12, 2012 /
 
Szia!
Mint termék érdekelne. Végre valami értelmes dolog.
Hol laksz?
(#) Novak hozzászólása Aug 12, 2012 / 1
 
Megvolt az első, éles teszt De a tesztelő társaság előbb fáradt el, mint ahogyan az akkuk végleg lemerültek volna. Mint látható, 8 Ah fölötti kapacitástól szabadultak meg, de még bírták volna...

08teszt.jpg
    
(#) pucuka válasza Novak hozzászólására (») Aug 12, 2012 /
 
Nagyon ügyes, érdekelnek is a fejlemények. Látom ott a bringamérő is a fényképen. Az enyém is visszatermel, úgyhogy fontos az egyenleg, hogy valójában hol is tartunk.
(#) frici.hu válasza Novak hozzászólására (») Aug 12, 2012 /
 
Szia!
Örvendetes ez a komplett fedélzeti computer!
Pár észrevétellel én is élnék, ha szabad.
A magas fényerejű LED helyett egy "átlagos" fényű ledet építenék be, mert estlegesen este zavarhatja a felhasználót és az balesetveszélyes lehet.
Az akkuk merültségi szintjét, mivel folyamatosan látható az állapotuk 10,5V-ra válaztanám, mivel ez az akkuk merült szintje.
Ha beleférne a programba: Km/h funkció és megtett út (átlag Monti kerékhez), persze ezek már kimerítik az gyéni igényeket, viszont ha már kész a program akkor egy értékátírással nagyobb szegmensre találhat a készülék.
Üdv: Frici
(#) pucuka válasza frici.hu hozzászólására (») Aug 12, 2012 /
 
Tűző napon a normál LED nem sokat ér, sötétben viszont a gépet is kevesebbet használod. A km órát én is javasoltam. Az akkuk merülési szintjét szerencsére nem V -ban méri, ez egy eléggé semmitmondó adat, viszont pontosan megmondja az "elfogyasztott" Aó -ból
(#) frici.hu válasza pucuka hozzászólására (») Aug 12, 2012 /
 
Lehet én vettem ki rosszul a dolgokat, de én úgy értelmeztem, hogy pillanatnyi áramfelvétel, pillanatnyi teljesítményfelvétel, és fogyasztás ami elvileg összegzett fogyasztás A/h-ban.
A fogyasztás mérése A/h-ban valóban hasznos és pontos adatnak tűnik, de mégsem az, mivel az akkumulátorok leadott teljesítménye erősen hőmérsékletfüggő tényező, tehát a 20 C-fokban betáplált 14A/h-ból lejön a hasznos 11-12A/h 20 C-fokon, de ugyanez 0C-fokon már jó ha a fele, tehát nem lehet pontos mérvadó, sőt, nagyon nem pontos.
Ezért erősen javallott a feszültségmérő figyelése.
Ha összekalkulálja a betáplált energia-használat közbeni hőmérséklet tényezőit akkor valóban pontos a megtehető út hosszának meghatározása.
Példának 20 fokon töltés, bevitt energia ekkor pl 10A/h, akkor a kivehető energia mondjuk 8A/h, viszont mindez 10 fokon már pl csak 6A/h, így a megtett út is lecsökken 25%-al.
Persze ez bonyolult programozást igényel és tudni kell az akku mire képes különböző hőmérsékleteken.
Ezért gondolom, hogy mégis az akku feszültsége a mérvadó.
Persze ez még bonyolultabb számítást igényelne, ha pontosan szeretnénk tudni: akku töltött feszültség-aktuális kapacitása-kivett energia-hőmérsékleti tényezők kalkulációja.
Egy biztos, egy egyszerű módja van a megtehető út megbecsülésének, az, hogy mekkora feszültség van az akkuban, mivel ez a legpontosabb mérvadója a merültség fokának és ez függ a hőmérséklettől is.
Legalábbis 4 éves elektromos kerékpár használata után erre a következtetésre jutottam.
Még, hozzá tenném, hogy a tűző napban a magas fényerejű LED használata mégsem indokolt, mivel akkor már a kijelző az "örök vadászmezők felé vándorol". Én leszoktam takarni az én feszmérőm és kilométerórám, mert egy már elhalálozott tőle.
Üdv: Frici
(#) Novak válasza frici.hu hozzászólására (») Aug 12, 2012 /
 
A LED-del kapcsolatban teljesen igazad van, sötétben egy nagy fényerejű LED valóba többet árt, mint használ. Ez viszont olyan részlet, melyet mindenki maga, szó szerint néhány Ft-ból megválaszthat. Nyilván ez attól is függ, hogy ki mikor mire használja a bringát.
Amire elkészült ez a prototípus, az kizárólag munkába járásra van használva, reggel teljesen töltött állapottal indul, és 2-3 óra között jön vele haza a tulajdonos. Jelen esetben, ahogyan pucuka is írta, délután 2-3 óra környékén egy napsütéses napon egy normál LED egész biztosan nem figyelmeztet semmire. Láthatóan legalábbis biztos nem.
A sebesség kijelzésével azért is nem foglalkoztam, mivel egy kmóra amúgy is van rajta. Ahhoz, hogy le tudjon váltani egy ilyen gyári computert az elektronika, már számolni kellene megtett utat, átlagsebességet, össz km-t. Az egyszerűség miatt gombot nem szeretnék a készülékre, akkor pedig hova írom ki ezeket? Ahhoz akkor már lassan egy 4x40-es LCD kellene
Elsősorban az elektromos jellemzők mérésére, értékelésére szántam a műszert.
Legfőbb haszna valóban a fogyasztás mérésében, azaz az elhasznált Ah-k kijelzésében van, hiszen ezáltal nagyon jól ütemezhető az energiafelhasználás, mindig tudod, hogy mikor fog lemerülni, hol van a móka vége.

Természetesen a fentiek nem jelentik, hogy nem fogom átgondolni ezen lehetőségeket. Meglátjuk.
(#) frici.hu válasza Novak hozzászólására (») Aug 12, 2012 /
 
Sajnos pont utóbbi mondataidra cáfoltam rá előző hozzászólásomban. Persze ezen mondanivalók egyike sem kritika, csupán jó szándékú hozzászólás. Tisztában vagyok a progtramozás lehetőségeivel és korlátaival, még, ha nem is programozok.
Üdv.
(#) Novak válasza frici.hu hozzászólására (») Aug 12, 2012 /
 
Teljesen igazad van, sőt... sajnos még mástól is nagyon erősen függ az aktuális kapacitása az akkuknak.
Csak példaképp, hogy mi az ami jelentősen befolyásolja:
- hőmérséklet
- akkumulátor kora/állapota
- akkumulátor típusa (lítium, ólom teljesen máshogyan viselkedik)
- és nem utolsó sorban a kisütő áram nagysága

Ebből a két legkritikusabb a hőmérséklet és a terhelő áram nagysága. Nagyon nem mindegy, hogy 10 órán keresztül terheled 1 A-rel, vagy egy órán át 10A-rel...

Ettől függetlenül egy közelítő becslést már el tud végezni az emberi agy, hogy mikor várható a lemerülés. Véleményem szerint nem pontatlanabb a dolog, mint a feszültség figyelése, hiszen az aktuális feszültség megintcsak sokmindentől függ:
- hőmérséklet
- terhelő áram erőssége
- akkumulátor állapota (és ettől nagyon!)

Igazából feszültség méréssel sem vagyunk sem előrébb, sem hátrébb. De a műszer az Ah-t és a feszültséget is mutatja, némi tapasztalattal a kettőből már elég jól érezhetők az akku határai.
Legalábbis szerintem.
(#) frici.hu válasza Novak hozzászólására (») Aug 12, 2012 /
 
Egyet értek veled, valóban egész jól meg lehet tanulni mennyit is lehet közlekedni adott kapacitással és közlekedési móddal adott hőmérsékleten amennyiben tisztában vagyunk az akkuk aktuális állapotával, amit ugyebár nagyjából tudat is velünk a készüléked által mért felvett áram. Én évek óta gyakorlom, hisz használt akkukkal járok-kelek.
proli007 -nek köszönhetően most lett kész az akkukisütőm ami pontos adattal szolgál az akku valós kapacitásáról.
Tény, hogy a te készüléked ezt is nagyjából megmutatja és akár ezt is vehetnénk mérvadónak, mivel általában (legalábbis ólomakkuknál) állandó árammal töltjük ezért mind a töltési idő és a betáplált áram mennyiségéből visszaszámolható a körülbelüli kapacitás, persze szobahőmérsékleten.
Az viszont sajnos tény, hogy sorban kapcsolt akkumulátorok kapacitása rövid időn belül el fog térni és így lesz egy gyengébb láncszem, amit viszont az akkuk feszültségének mérésével lehet a legjobban észrevenni, mivel a kivett áram mind 3 akkun egyforma így az akkuk állapotát az aktuális kapocsfeszültség fogja megmutatni. Tehát a kivett áram mennyisége nem fog nekünk mégsem pontos adattal szolgálni, ugyanis, egy gyengébb akku töltéskor sorba kapcsolásnál nagyobb feszültséggel töltődik a belső ellenállás miatt felmelegszik ami + áramot igényel, ezért a töltéskor felvett áram sem lehet teljesen mérvadó.
Tehát láthatjuk a kivett áramot és az aktuális akkufeszültségeket, de ebből a kivett áram akkor sem lehet mérvadó, ahogyan te írtad az akku állapotától is függ.
Egy gyenge akku a belső ellenállása miatt nagyobb áramfelvételkor gyorsabban is merül (tulajdonképp ez a kapacitása) de ez a hatás a nagy áramok miatt gyorsabban jön létre, mint amit a bevitt árammal kalkulálhatunk. Tehát a mérvadó akkor is a feszültsége.
Sajnos minden bringán az összfeszültséget mérik és ez egyáltalán nem ad elfogadható tájékoztatást az igényesebb embereknek, nagyon jó ötlet a készülékedben mind a 3 akku feszültségének mérése és a felhasznált áramé, viszont ami igazán tökéletes lenne az a kivett összteljesítmény, mert ugye P=UxI és mivel U és I is változik így azok mérése téves adat, de a P a kettő szorzataként már pontos adat.
Gondolom a felvett teljesítményt az aktuális adatokból számoltatod ki és mindezt fél másodperces intervallumban, ha így van akkor a mért értéket összeadogatva kijönne a felvett összes teljesítmény, amit az akku ténylegesen tud, s ami szerintem már egy pontos adat és ennek a hőfokfüggése is könnyebben meghatározható lenne.
EZ lenne az akku jól érezhető határa.
Egyszerűbben, én tudom azt, hogy 3A/h-s akkukkal szelíden nyáron +25 fokban elmegyek 15Km-t, míg télen a +5 fokban már csak 8-at és 0 fokban pedig 4-et.
Mivel van hőmérő szenzor is a készülékedben ezeket a paramétereket lehet, hogy egy egyszerű művelettel meg tudod oldani és így a készüléket a majdnem tökéletesre fejleszteni, ami akár azt is meg tudná mondani, hogy hány kilométert tehetünk még meg.
Bocs ez nagyon hosszú lett.
Természetesen a te készüléked egy mezei felhasználó számára hihetetlen előrelépést jelenthet, s én is örvendenék neki nagyon is, mert ötletes és tényleg elég sok és hasznos adatot közöl.
Üdv: Frici
(#) superpotyi hozzászólása Aug 13, 2012 /
 
Szevasztok.
Véletlen nagy marhaságot csináltam egy 48V robogón forditva raktamvissza az aku csatlakozót csere után és hát kiolvat a biztositék, kicsréltem és minden működik csak a motor nemindul. Természetesen megforditotam a polaritást és igy működik a világitás és minden egyébb kivéve a legfőbb dolog a motor.
Mit érdemes átnézni megnézni ?
Vezérlő elekrtonika tönkre mehet-e ?
Köszi a válaszokat előreis .
(#) Novak válasza superpotyi hozzászólására (») Aug 13, 2012 /
 
Jobb esetben csak a vezérlés ment tönkre, rosszabb esetben a motorban található Hall-szenzor is. Ez utóbbiban azt is cserélni kell, szét kell szedni a kereket.
Sajnos a fordított polaritás ellen nem nagyon vannak védve ezek az elektronikák. Ezért is olvadt ki a biztosító, mert valahol kellemetlenül nagy áram folyt, valószínűleg több IC halálát okozva.
Védelem egyébként azért sem kerül bele ezekbe, mert egy diódán itt hatalmas veszteség lenne
(#) superpotyi válasza Novak hozzászólására (») Aug 13, 2012 /
 
Hall-szenzor menyit kóstálhat?
(#) Novak válasza superpotyi hozzászólására (») Aug 13, 2012 /
 
Az általában csak párszáz Ft, de mindig egyszerű hozzáférni.
(#) soundst hozzászólása Aug 14, 2012 /
 
Sziasztok,

örülök hogy megtaláltam ezt a topic-ot, talán tudtok segíteni. Egy tornádó kerékpárom van, és sajnos már gyengék az akkumulátorok rajt.
Javítani kellene, de egy olyan ötlet merült fel bennem, mi lenne ha egyetlen 12 voltos akkut vennék a három helyett, és a 40 volt kérdését pedig valamilyen dc-dc konverterrel oldanám meg, így talán megspórolnám a másik két akku árát.

Jó ez az ötlet, vagy csak három új akkumulátor vételével lehetne újra üzemképes állapotba hozni a gépet?

Köszi ha válaszoltok, üdv!
(#) zolika60 válasza soundst hozzászólására (») Aug 14, 2012 /
 
Az egy akku nem bírná a terhelést, hiszen háromszorosnál is valamivel több áram terhelné a konverter miatt. A hatósugár is kevesebb mint egyharmad lenne. :no:
(#) soundst válasza zolika60 hozzászólására (») Aug 14, 2012 /
 
ok. ez értem.

De ha pl. egy kicsit izmosabb 12v akkut szereznék, az még mindig olcsóbb lenne mint a három darab együtt.
Eddig városon belül lett használva a gép, az meg nem zavarna, hogy nem jutok el vele olyan messzire, mint amikor új volt.

Nem tudom a konverter áramkört mennyi pénzből lehetne kihozni?

De ha így nem megoldható a felújítás, akkor tudna valaki jó áron 3 db akkumulátort Tornádó elektromos kerékpárba?
(#) Novak válasza soundst hozzászólására (») Aug 14, 2012 /
 
zolika60-nal egyetértve; egyrészt rövid ideig bírná a terhelést, másrészt az új akku is viszonylag hamar tönkremenne, az igen magas terhelőáram miatt.
Arról nem is beszélve, hogy nem egyszerű, és főleg nem olcsó dolog olyan DC-DC konvertert építeni, ami 12V-ból 40-et csinál, 10-15A-es terhelhetőséggel!
Árban egész biztosan olcsóbban kijössz még 3 db drága akkuval is.
Következő: »»   98 / 228
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem