Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hangszóró jól szól zenével, rosszul gitárral - vajon mi a gond?
Lapozás: OK   2 / 3
(#) pl13 válasza proli007 hozzászólására (») Máj 2, 2009 /
 
én mindennek nevezném a HB1 közepét, csak kiegyenlítettnek nem.. a váltóját se parasztosnak, inkább elszúrtnak.
(#) bgsf válasza pl13 hozzászólására (») Máj 2, 2009 /
 
Márpedig a tanerőnek ebben igaza volt (van)!
Én inkább dupla teljesítményű dobozokat ajánlok egy erősítőhöz mint a kimenő teljesítmény! Sajnos manapság hajlamosak minden cuccot alulméretezni!
Ezért van az hogy betorzít a magassugárzó ha ténylegesen megkapja a névleges teljesítményt.
Én S30-as orosz dobozokon hallgatok zenét ami elméletileg 30W-os, egy 40W-os Marantz végfokkal hajtom meg, de ha elérem a kb 25W-ot akkor már a magas recseg-ropog benne! A túlvezérlésjelző led világít is tehát tényleg túlhajtom a dobozt. Ilyenkor már az ablak is remeg a szomszéd meg veri a radiátort!
(#) bgsf válasza pl13 hozzászólására (») Máj 2, 2009 /
 
Eltérünk a témától, de nem baj mert jó lenne néhány dolgot a helyére rakni! Minden embernek más az ízlése. Van aki szereti a sok mély/magas hangot, van aki nem! Mindenkinek más az a küszöb aminél jól hallja azt a hangot ami neki kellemes. Ezt hivatott kiegyenlíteni a hangszínszabályzó vagy az ekvalízer.
Magának a hangváltónak az a dolga hogy a frekvencia függvényében elossza a teljesítményt a hangszórók között egyenletesen! Mégpedig úgy hogy minden hangszóróra csak a saját frekvenciatartományban jusson teljesítmény. Ezt a legtöbb gyártó több kevesebb sikerrel teljesíti is. Lehet egy hangváltót kritizálni, csak sajnos én is próbáltam építeni de jobbat mint a gyári nem tudtam! Lehet hogy a gyári "parasztos" de szerintem több hónapos tesztelés után néz ki úgy ahogy a sorozatgyártásba engedték!
Dolgoztam elektronikai gyárban és volt olyan hogy egy panelon az egyik ellenállás ferdén volt beforrasztva mert nagyfrekisen csak így működött jól! Sehogy másképp!
(#) pl13 válasza bgsf hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
hjaja a dolgokat a helyée kell tenni. én meg is teszem.

Idézet:
„Magának a hangváltónak az a dolga hogy a frekvencia függvényében elossza a teljesítményt a hangszórók között egyenletesen!”


Közel sem ennyi a dolga. Ha így lenne, akkor csak jó hangsugárzók születnének. EQ-val nem lehet pótolni egy váltó hiányosságait, de még a hibáit sem lehet kijavítani vele. Téves útonjársz, ha ebben hiszel.


Idézet:
„Lehet egy hangváltót kritizálni, csak sajnos én is próbáltam építeni de jobbat mint a gyári nem tudtam! Lehet hogy a gyári "parasztos" de szerintem több hónapos tesztelés után néz ki úgy ahogy a sorozatgyártásba engedték!”


Nah. A Videotonnak anno, és nekem is (egy kis segítséggel) sikerült jobbat építeni. A HB1 váltóból pedig volt egy néhányféle verzió, de igazából egyiknél sem nyúltak jól a vifa legolcsóbb hangszóróihoz (M21-D25).


Idézet:
„mert nagyfrekisen csak így működött jól!
Sehogy másképp!”


A hangváltóban pedig ritkán működik antennaként egy ellenállás, mikrofónia meg minden alkatrésznél van, de ez ellen lehet dolgozni.. És dolgoznak is.
(#) pl13 válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
De biztosan, csak én már nem nagyon emlékszem magára. Mit felejtettem el?
(#) karpi válasza bgsf hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Te nem hiszem hogy ertesz a gitarozashoz .
Az "elotet " torzitok szuksegmegoldasok , az elso probalkozasok amint azt le is irtam a "master" volum-al akartak megoldani es csak az eloerositobol torzitani. Olvasal el egy jopar cikket es hozzaertio gitarosok hozzaszolasait a kulombozo forumokon.A torzito pedal egy szukseg megoldas arra hogy ne keljen a vegerositot tulvezerelve 1000W-al jatszani mert csucsokban 2000W-ig is felmehet .Nagy szinpadokon nem problema de csak kevesen jatszanak stadionokon es hatalmas termekben.
Itt egy par pelda legendas gitarosokkal Van Halen sound ahol a studiofelvetelekhez egy Marshall Superlead van torzitokent hasznalva muterhelessel amit aztan egy H&H vegerositot hajt meg ami aztan a hangfalakat.Le van irva a "Variac" is
(az allithato feszultsegu toroid autotranszformator) stb.
Angus Young csak Marshall erosito es semmi mas .

Dave Davis

Jeff Beck ugyancsak erositovel torzit es csak "ambienal effect"-ei vannak Flanger ,Phaser,Echo,Ring Modulator,Octavia. de altalaban Stratocaster es Marshall a fo cucc Jeff Beck Interview (1989)
es igy tovabb...
Legtobben akiknel llathato egy egy overdrive pedal csak mint buffer/booster hasznaljak hogy jobban kivezerelhessek az erositot ha a gitar pickup kisebb jelu (mint pld egy oreg vintage Strat eseteben)

Hendrix is legtobbet erositovel torzitott de hasznalta a FuzFace-t is kisebb helysegekbe aztan mint uj hangzast is belevette a fegyvertaraba.
(#) pl13 válasza bgsf hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
nehezen van igaza. Talán ismerkedjen a hangszórókkal még. Tanítás után, vagy a szünetben. Esetleg egy diák is felolvashatná neki. Ha már ő nem ér rá... Mert annyira be van fogva.

A magashangszóró akkor torzít, ha gyártási-tervezésihibás, vagy torz a bemenőjel, vagy mechanikailag túlterheled. Az első két eset egyértelmű, a másodiknál meg egyszerűen hibás a váltó.

Egy hangszóró pedig legégni leginkább torz jeltől tud, tranziensek - névleges terheletőség többszörösét tekintve határnak - sem ölik meg soha, ha normálisan tervezték. A torz jelekhez viszont egyenes út az alacsony teljesítményű erőlködő. Így van az, hogy egy 200W terhelhetőségű hszt simán ki lehet nyírni egy 50W-os erősítővel torzításba vezérelve.

Hogy ehhez mi köze egy orosz hangsugárzónak és a szenvedő szomszédnak, azt én nem tudom. De talán még egyszer ez is kiderül. De remélem nem itt a HE fórumon. Esetleg máshol. Pl. van egy jó hely, egyik ismerősöm mutatta nekem is: http://boszorka.com
(#) karpi válasza pl13 hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Az emberi ful kb,igy hall ahogy a M-F gorbek mutatjak ( ujabb meresek szerint egy nagyon kis elteres van regi M-F gorbektol foleg a magas tartomanyban).
Az mas dolog hogy ott ahol 40dB melykiemeles kene ott altalaban nincs zenei hang valamint studioban jol komprimalnak mindent hogy szoljon valahogy akarmin .

Irtam a a koleganak hogy az pelda volt az 1000-szeres kulombsegre a gorbek kiertekelese szerint es adtam peldat a 0,1W-100W atfogasu hazi cuccra ami ugyancsak 30dB arany amit eppen a halkan zenehalgatasnal elerheto dolog .
Maga a zenei felvetel hatarozza meg menyi a melyhang marmint a zenekari energia arany milyenre keverte a studio.
A melyhang "hianyt" az emberi agy "potolja" es egy ido utan nem veszi eszre hogy nincs meg az a mely ami masnal jobb cuccal talan megvan.

A hangszin allitasi lehetoseg vagy egy EQ az a szoba akusztikajat kene "kompenzalja" amenyire lehet es nem kene akarki allitgassa( hehe) de adtak az embereknek egy jatekot pluszba.

Van szoft EQ-m ami beall magatol feherzaj jellet adva es mikrofonnal analizalva a hangzast "linearizalja" a szoba hangzasat .(mar amennyire )

Aztan van frekvencia analizatoros EQ is amivel a kijelzes szerint allitod ugyanazt kezzel.

Az olcsobb hazi cuccok csak egy bizonyos meretu szobaba egy adott eron szolhatnak "linearissan" .

A M-F gorbeket nezegetve laszik hogy a halkan halgatva 50hz az 1KHz-hez kepest kb 35dB -el kene nagyobb legyen.
Hangossan halgatva a legfelsobb gorbe szerint a kulombseg csak 10dB .Ez azt jelenti hogy ha bomboltetem ra kell engedjek a kozepphangra meg +25dB-t amit a kozephangszoro nem nagyon bir el .
Ugyanezt eszrevettem a PA cuccoknal ,delutan hangproban minden gyonyoru , este koncerten raengedik az erositest es "eltunik" a kozephang es torzit is, ami halkabban ott volt szepen.

Gondolom @pl13 nincs ugyanazon a velemenyen de szerintem sok olcso hazi cucc eleve a kulombozo savban levo hangszorok erzekenysegevel egy Loudness hangzast adnak .Ez kellemessen es szepen szol a vasarlonak es rogton megveszik .Mar eleve nagyon gyenge a kozephangszoro ebbol kifolyolag es altalaban normalis zenehalgatashoz othon megfelel .
Csak keves vajtfulu HiFi-sta van aki ad az ilyesmire sot a zenei dinamika is erdekli .
Kulonben javitottam mar meregdraga HiFi hangfalat haromutas de volt vagy harom fajta kozepsugarzo es mintha ket fajta magas (Heko hangfal) .Ezen volt tobballasu forgo -kapcsolo hogy kulombozo hangerot allithass a kozep valamint a magas reszre .

Loleganknak ide irom hogy ne kezdjek meg egy hozzaszolast PinkFloyd 0nak csak gitarnal talan van 1000W a szinpadon a PA az kb.60000W volt 5 csatornas az Athen-i koncerten.Egy magyar szervezo intezte a turnet es NoviSad-on lattam dokumentar filmet a szinpadrol es a PA-rol.
1000W (jo minosegu hangszorokkal) nem sok egy szinpadon , ha beindul a PA orulsz ha hallod a gitart hatad mogul , aztan ha elmesz a szinpadon 10m-rel arebb lehetseges hogy nem hallod jol es nem birsz jol jatszani .
(#) bgsf válasza karpi hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Idézet:
„Te nem hiszem hogy ertesz a gitarozashoz .
Az "elotet " torzitok szuksegmegoldasok”

Lehet hogy nem értek a gitározáshoz, pedig 6 évig jártam zenei általánosba. Mutass nekem olyan végfokot, ha csak nagyon el nem cseszték, amelyik minden teljesítmény tartományban torzít! Pl állj neki otthon gitározni egy fejhallgató erősítővel és vezéreld túl! Nem hiszem hogy a füled bírná! Szerinted a stúdió felvételeknél is 50W-al nyomják a gitárt? Vagy minden teremhez különböző teljesítményű erősítőket visz magával a zenekar? Amit persze atomra túlvezérelnek hogy torzítónak lehessen használni.......
Nézd! Részemről a vita lezárva! 5 évig voltam zenekar mellett hangtechnikus. Van rálátásom a dolgokra, és még zenesuliba is jártam, ráadásul elektronikai műszerész a végzettségem. Részemről ennyi......
(#) bgsf válasza bgsf hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
De még mindig nincs megoldva kollarcsaba problémája és már messze elmentünk a problémától!
Ha kollarcsaba is torzítónak használja a végfokot és a hangdobozokat akkor ne csodálkozzon hogy a nagy tranziensek miatt behülyül a magassugárzó és csak recseg-ropog! Jó lenne néhány tévhitet tisztázni, de ha valaki szemellenzővel jár azt nem lehet meggyőzni. Felőlem mindenki használhat végerősítőt torzítónak csak ne mellettem lakjon!
Amúgy meg a végfokok feladata éppen a torzítatlan jelátvitel és a hangsugárzók illesztett meghajtása a névleges teljesítménnyel.
(#) karpi válasza bgsf hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Ahogy latom nem nagyon ertesz a dolgokhoz es el se olvasod a link-ekben levo anyagot/cikkeket.Hat igy nehez vajmi ismeretre szert tenni .

Nem tudom mit nem ertesz de mindent eleg vilagossan leirtam , talan olyannak aki nem erti mirol van szo tul komplikalt meg szimplabban nem tudom leirni.

Gitarerosito mukodeserol van szo , peldakent ( elrettento peldakent ) hogy miert nem OK a kolegank felszerelese a gitarral es a mixelt zenevel miert szol jol.

Gitarral ez tortenik amit leirtam , a kolegank tul hangosra teszi mert nem szol a gitar nincs erzekenseg nem "valaszol " az erosito a hur a pengetesre .Aki nem probalt szolozni gitarral imigyen az nem tudja hogy efektive az az erzesed hogy nem jon ki a hang a gitarbol erre erosebben pengeted es felcsavarod a hangerot hogy "idegessebb" legyen az erosito es reagaljon a pengetesre.Persze mar minden tulvezerlodik.

Nem is emlitettem a bemenoimpedancia fgontossagat , legalabb 1MOhm-os kene legyen hogy ne terhelje le a gitar pickup-ot .
Gitar pickup-nak nagy jelet kene szolgaltatni hogy "merges/tuzes" legyen valamint jol kivezerelje az erositot annelkul hogy meg egy kulon eloerosito kellene ami problema ( tapellatas , zaj, kabelek stb)
Kesz orulet van a gitar pickup piacon , a gitarosok allandoan az igazit keresik.(hehe)

Igy a pelda szerint tul nagy jel kerul a gagyi kozephangszorora vagy a csipogora de meg a gyengecske melyhangszorora is.

Ez volt az ON TOPIC mese.

A megoldas othonra es hazi studiokhoz :OFF TOPIC (nem ezt kerdeztek).

Elotet torzito ,torzitott hanghoz vagy egy jo kompreszor tiszta hang eleresehez .Mind a ketto szuksegmegoldas es soha se fog ugy szolni mint a csoves vegerosito overdrive .
Gondolom nics koleganknak meg csoves gitarerositoje , ha lenne akkor a kimenetre muterhelest kotnek a hangszoro helyett es errol veszik le az eltorzitott jelet .

De igy nincs meg a hangszoro torzitas , igy egyesek egy hatalmas zart es akusztikussan elszigetelt dobozt(vagy kisebb elzart termet ) epitenek ami kette van osztva .Eggyik reszben van egy 15W -os 12"-os gitarhangszoro a masik reszben mikorofon van be-epitve.Ezt a hangszorot eroltetik jo 15-20W-al hogy megjojjon a hangszorotorzitas .(membranban megjeleno intermodulatio , frekvenciaosztas stb).Igy a studioban nagy zaj nelkul is van egy majdnem "live" gitarhangzas .

Ezenkivul olcsobb egyszerubb megoldas egyes hianyossagokkal csoves torzito ,J-FET -es torzito .Metal-osabb hangzashoz digitalis torzito emulatorok , vagy diodaval ,tranzisztorral valo hatarolas.
Hangszoro mukodeset kompreszorral probaljak utanozni ,harmoniser-el dusitjak a harmonikusokat ( olcsobban egy jobb "chorus" is megteszi de olyan kene amit nem periodikus jel szabalyoz hanem "zajgenerator " veletlenszeru "ugrasai" igy nem lessz az a lebeges hatas es csak a dupla hangerzet vagy gazdagabb harmonikus jelenlet erzodik).

Legnehezebb a "kristalytiszta tiszta" csoves erosito hangzast es viselkedest megvalositani aminel az a baj hogy amikor jatszani lehet az illeto hangal akkor nem hasonlit az igazi hangra mikor meg jo a hangszin nem lehet jatszani.Dinamikai/erzekenysegi problemak jelennek meg ,altalaban egy kompromisszum lessz a vege.
Eme megoldasokbol a jelet direkt a keverobe vagy a PC line/in bemenetere viszik.

Koncerteken a gitarerositot bemikrofonozzak es a PA vegerosito a sok tizezer wattos erositorendszert linearis tartomanyba mukodteti (RMS) ahogy @pl13 mind ismetelgeti.Tehat csak a gitarerosito torzit.

Tehat a PA vegfok nem kell torzitson!.A hangszorok nem ketszer terhelhetoek az erositohoz kepest ( takarekossagi okokbol is , es tul draga lenne valamint a szallitas is tobbe kerol tobb lada esetebe ) .
A PA vegerositok nagy erotartalekkel kell mukodjenek hogy torzitas ne legyen, valamint nagyon jo tapegyseggel vannak ellatva ami tartja a tapfeszultseget teljes kivezerleskor is .
Elektronikussan figyelik a tulvezerlest es "limiterek" megfogjak az erositoket hogy a biztonsagos megengedett maximalis erot ne lepjek tul.
Ez a PA kihasznalasi tehnika az aktiv tobbutas rendszereknel hasznalatos , passziv rendszereknel a problemak mashogy allnak, kb leirtam elozo hozzaszolasaimban.


Van egy felkialtojel valahol azt mondja "javitsd ki a hibat "..OK ,,,de nem talalom ,mar 4- szer atneztem.

Nem lehetne hogy "vilagitsa meg "a program a hibat ? Nagyon jol jonne"

A studiorol csak anyit hogy nyisd ki a Van
Halen linket ott az egyik szimplabb studio felallitasa .
En vilasghires giarsokorol beszelek nam magamrol aki 99% othon emulatorral es torzitok es processzorok seregevel kinlodok .

Egy vacak rossz torzitohangot keptelenseg mixelni , plane ha tobb gitar van .
Most vettem az AKG fulhalgato melle egy haromutas SWEEX fulhalgatot speci haromutas erositovel , nem az AKG minoseg de egyes dolgokat jobban lehet vele mixelni.
(#) bgsf válasza karpi hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Nézd! Mint írtam se kedvem se időm ilyen téren vitatkozni!
Zenekar mellett voltam technikus és nem a végfokot használtuk torzítónak!
Ha neked az úgy jó, akkor legyen, nem állok elé! De mi a reteknek kell még a csöves cuccokat is belevonni ebbbe a témába hiszen egy csöves végfok nem éppen a négyszögjel átvitelről híres! A torzított jel pedig ugye négyszög alakú (vagy trapéz...) Nézz már meg néhány gitárerősítőt és gondolkodj el hogy mi is adja a torzított effektet! Biztosan nem a végfok az ami torzít! Hagyd el a tévhiteket és nézd (hallgasd meg) Santanát vagy Al Dimeolát hogy halkan és hangosan is torzan szól a gitár! Ezt egy túlvezérelt végfokkal nem lehet megcsinálni!
Részemről ennyi és koncentráljunk a témára hogy miért is szól a kolléga hangdoboza a H hangnál torzan!
Légyszives ha lehet használj ékezetes betűket mert néha félreérthető amit írsz, és fárasztó olvasni!
(#) kisanderz válasza kollarcsaba hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Nem régiben én is foglalkoztam elektromosgitár HiFi rendszerhez való illesztésével, a magas hangok berecsegésének eltűntetésére nekem a megoldást egy olyan előfok jelentette ami 130Hz - 6,2kHz átvitellel bír (ne tessék megijedni nem veszett el az E hang).

előfok.jpg
    
(#) pl13 válasza karpi hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Az agyunk-fülünk így hall, de ugyanazzal a füllel hallgatod a koncertet a terem közepéről-végéből, mint otthon a hangsugárzódat, ezért nem kell ennyire agyonkompenzálni ezt a fiziológiai hatást.
(#) pl13 válasza bgsf hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Sztem már megadtátok neki a megoldás felé vezető utat az elején, meg kell nézni, hogy a hsz problémás-e vagy már a bemenőjel ilyen, és ennek megfelelően kell a következő lépést megválasztani...
(#) bgsf válasza pl13 hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Na végre valami értelmes!
Sokan nekiállnak filozófálni ahelyett hogy magára a problémára koncentrálnának! Én is belecsúsztam ebbe az örvénybe pedig nem szerettem volna!
Ha csak egy bizonyos frekvencián torzít a magas akkor lehet önrezgés vagy a végfok hibája is. Vettem annakidején orosz magassugárzókat ami bizonyos frekvencián berezgett és nagyon csúnyán szólt. kb 4-ből hármat el lehetett dobni, vagy papír alátétekkel kellett hézagolni.
Még mindig azt mondom hogy az előerősítő utáni jelet kell megnézni, és ha ott minden OK akkor kell csak a végfokot szétszedni! De ha a végfok jó más zenével a hangdobozok is jól szólnak akkor az előfokkal lesz a probléma. Volt úgy hogy egyszerű kábelezési gond is okozott ilyet, vagy az előfoknál fellépő gerjedés!
(#) didyman válasza karpi hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
0,1-100W, 1000x-es viszony, 60dB. A többi rendben van
(#) proli007 válasza didyman hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Hello!
A feszültség dB=20*log(Uki/Ube)
A teljesítmény dB=10*log(Pki/Pbe)
üdv! proli007
(#) didyman válasza proli007 hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
De marha vagyok...Kösz
(#) karpi válasza didyman hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Semi rosszindulattal de megjegyzem hogy odatettem meg az online dB-Power Calculator linkjet is .Hogy az is kiprobalhassa aki meg nem foglalkozott ero aranyokkal.
(#) karpi válasza pl13 hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Ugy van .ezt magyarazom en is egy masik gitarforumon a kolegaknak mar par eve es nem akarjak megerteni .

Ahogy tavolodsz az erositotol ugy valtozik a hangszin a M-F gorbek szerint is .Igy nincs semmi ertelme meregdraga "transzparens" gitarkabelt venni meg mittudomen milyen draga pickupot es vagyonba kerulo efekt "Rack"-ot mikor az adott hangszin csak egy adott pontba lesz meg olyan nagyon pontossan mondjuk 2m-re a hangszorotol igy csak a gitaros halja a szinpadon,a teremben a PA-n keresztul meg a mixeres helyzetetol fugg hogy milyen tavol van a hangfalaktol , na meg milyen izlese van.

(#) karpi válasza bgsf hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Nem tudom milyen zenekarba dolgoztal de nem negyszog kell hanem "lekerekitett" tulloves nelkuli hatarolt jel.A legjobb ilyen jelalakot a "pentoda" adja es ott is a vegpentoda.

Ha elolvastad volna mit irtam akkor lattad volna hogy megjegyeztem 21 paratlan szinusz jelalaku harmonikusbol ki lehet keverni egy negyszogjelet .

Az elektroncso es a J-FET paratlan harmonikusokat termel es kicsi az intermodulaciojuk is .Csak a kimenotranszformator hoz egy kis paratlan harmonikus torzitast. Ez kell a gitarnak .

Azt is irtam hogy "teljessen negyszogesitett" jellel mar nem is lehet jatszani .
Elsosorban nem szol sehogy , a gitar (ADSR) pengetett hang jellege eltunik, nem lehet arnyalatossan ( expression) jatszani .

Legtobb torzitonal csak a csucs amplitudoju gitarjelnel torzit "maximumon".

Gyartottak olyat is hogy allandoan bemeneti jel amplitudojatol fuggetlenul teljessen torzit de mint irtam nem szol sehogy igy nem hasznaljak csak ritkan erdekesebb/kulonlegesebb hangzashoz.Ennel a tipusnal nincs rendes "attack" es nincs lecsenges , eleg vacak ilyennel jatszani,

Van meg egy "dinamikus" torzito tipus is az se OK szolozni.

Megemlitettem hogy a "tiszta "(clean) gitarhangot nehez erositeni es kenyelmetlen halkan jatszani ezert a kolega felcsavarja a hangerot oda ahol mar szol a gitar (gitarhang dinamikai szempontokbol).es jon a reccsenes...stb hosszu.

Ha zenekarban tenyleg voltal illet volna ezeket az alap dolgokat ismerni meg a tobbit is amit megemlitettunk.

Mind amit leirtam a temera vonatkozik mindettol recseghet a hangszoro.

Ok -Okozat .

A gitarforumon ha van ( van sok) ilyen kerdes es problema kerunk hangfelvetelt az is segit a problema behatarolasahoz.
(#) bgsf válasza karpi hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Nézd! Sem időm sem kedvem nincs ilyen vitákba bonyolódni! Ráadásul a gitározás nem is érdekel mivel hegedűlni tanultam. Nézz meg egy gitárerősítő kapcsolási rajzot, és akkor meglátod hogy mi torzít benne. De ha neked az kínai akkor szivesen lefordítom a kapcsolást érthetően kivesézve! Ha akarod akkor meghátrálok. De qrvára nem a kérdéshez tartozik amiket írsz, és lehet hogy emiatt a kirohanás miatt leszek megfenyítve! Részemről a vita lezárva! Mindenki úgy gitározik ahogy akar, a kérdés nem a hogyan hanem a miért!
Akkor szerinted kollarcsaba erősítője és hangdoboza miért szól torzan a H húrnál? Erre a kérdésre keressük a választ és a megoldást!
(#) bgsf válasza karpi hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Idézet:
„Megemlitettem hogy a "tiszta "(clean) gitarhangot nehez erositeni es kenyelmetlen halkan jatszani”

Hát nem tudom erről mi Zorán vagy Benkő Dániel véleménye, de gondolom Zorán technikusa tudna arról mesélni hogyan kell a BS-t tiszta gitárhanggal megtölteni. Zoránt még nem igen hallottam torz gitárhanggal! Én is mesélhetnék erről de ez téged nem érdekel. Legalább is az én véleményem......
Ha megtennéd hogy ékezetes betűket használnál az sokkal jobb lenne. Ha esetleg nem magyarországról írsz akkor csak átállítod a billentyűzetet és némi gyakorlás után menni fog. Gondolom a külhoni magyarok beszédben használják az é,á,ő,ö,ü,ó,ú,ű hangokat. Ezt leírva is így kell! De ez már másik fórum témája!
(#) didyman válasza bgsf hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Nem akarok nagyon beleszólni, mert a gitár nekem nem érdeklődési köröm, de a túlvezérelt végfoknak van pár hátránya: A fix (=>nagy) hangerő és a strapát elviselő hangszóró. Otthon, meg garázsban, vagy állandóan változó fellépéseken ilyesmiket nehéz kivitelezni olcsón, jól, szomszédot, saját fület kímélve. A torzítók meg olcsó, egyszerű megoldások ezekre a dolgokra. Bár én nagyon nem szeretem a gitárok felharmonikusait, de arra tisztán emlékszem, hogy a csöves marshall "mellett" jó volt ücsörögni, valami tehát mégis más benne (persze ez csak egy nagyon szubjektív, egypéldás eset).
(#) didyman válasza karpi hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Linkeket nem lestem meg, de köszönöm. Tanultam ezt sokáig, de ezek szerint nem használom eleget.
(#) V L válasza kollarcsaba hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Szevasztok
Arra tippelek hogy az erősítő egyik fele a problémás.
( pl. kivezérlés függő gerjedés )
A legbiztosabb a tegyük át a gyanúsított részt a másik csatornába módszer, amikor a hiba is átmegy akkor tudjuk biztosan, hogy a baj abban a részben található.
Van amikor a rejtélyes hiba az csak a hibás modulon belül az alkatrészek egyenkénti cseréjével található meg.( szivárgó kondi, ellenállás, dióda, tranzisztor-stb ami esetleg hűtés -melegítés módszerrel is kiszúrható ). Egy két esetben a nyomtatott áramköri panel rejtett hibája is okozott már hasonló furcsaságokat.
Látatlanban ez a max. amit el lehet mondani.
Üdv.: VL
(#) karpi válasza bgsf hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Szoval hegedulni tanultal , nagyon szep.
Latom a gitarozashoz egyaltalan nem ertesz, a hangkeltes egy kicsit mashogy van mint a hegedunel .A hegedu kb. negyszogjelet kelt gazdag harmonikus tartalommal de szuk dinamikaval mig a gitar-jel kozelebb all a "szinuszos" jellegu hanghoz pluszban sokkal nagyobb a dinamika amit nem konnyu kezelni , az a bizonyos "Twang".

Zoran mar reg nem szolo-gitaros hanem enekes aki kiseri magat egy akusztikus gitaron ( ami mas problemakat hoz mint az elektromos gitar ), utoljara a "Par csepp mez" notaban torzitott mikor meg szlozott es beat-zenet jatszott..
Valoszinuleg sokmindent meg nem hallottal.

Ha "clean" gitarrol beszelunk akkor mar legyen The Shadows ,aztan tovabb kene kutatni a" sound of Hank Marvin" ,Stratocaster-VOX-AC30 kombinaciorol es hogy tulajdonkeppen mennyire "clean" az a hang.Stratocaster-nel ( az eredetinel) mar maga a pickup torzit amit "stratitis"-nek csufolnak.


A tema cime
Téma Hangszóró jól szól zenével, rosszul gitárral - vajon mi a gond

Na es mi a gond ?

A legegyszerubb megoldast mar az elso hozzaszolasban megirtam .

Halkabbra kell allitani az illeto erosito+hangszoro rendszert .Szimpla nem? Csak hat ugy nem lehet gitarozni.

Felsoroltam a leheto problemakat hogy majd sorban hogy aki ezekkel talalkozik ertse kb. mirol is van szo.
Amit felsoroltam csak egy kis resze a rengeteg gitarhang problemabol.

Amit te kepzelsz es a valosag az ket kulombozo dolog .Javasoltam mar hogy ott vannak a linkek , az illeto oldalakrol tovabbi linkek kapcsolodnak.
Ha valakit erdekel tanulmanyozhatja hogy ertse meg mirol is van szo mikor hangositani kell vagy felvetelt kesziteni majd egy egy egyuttessnek.
Meg rengeteg meglepetes van ezen a teren .
Maga a gitarhang "formalas" mindenfele efektel is mar egyt torzitas .Minden ami elvaltoztatja az eredeti jelet az egy torzitas , csak hogy amikor akarva modositunk jelet azt "jelfeldolgozasnak" hivjuk.
Peldaul az itt megoldaskent is emlitett kompresszio is egy torzitas ( amplitudo torzitas/dinamika torzitas) .
Torzitas az tobfele van .
(#) karpi válasza karpi hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Kifelejtettem .

Volt olyan hogy PA hangfalakon gyakoroltunk mixeren keresztul , dob hangos volt igy jol raengedtuk az egyetlen erositot amin mindenki rajta volt.
Az eggyik tolcseres magas elkezdett mindefele tozrz recsego hangot adni .Szejjelszedtuk , a membrant az eggyik felen teljessen elengedte a ragasztas igy aztan egy "onrezgesen" ugralt az egesz mint egy ablak a huzatba es mindenfele zorgo hangot produkalt de csak bizonyos frekvenciak megjelenesekor .Igy tortenhet kisereju tulvezerelt hangszoroknal is meg ha nem is ereszti el a ragaszto , egy bizonyos rezonanciafrekvencian a nagy amplitudoju jeltol nagy kilengese lessz es vagy odautodik a mobil resze a vazhoz ,vagy maga a membran hajlik ossze vissza es "pattog" .

A lengotekercs eseteben nagy ho keletkezese miatt ha elengedte a ragaszto az also vagy kozbelso meneteket ezek nem csusznak le a csevetestrol hanem odautodnek a mellette levo menetekhez es zizego /ropogo hangokat keltenek de csak bizonyos adott frkvencian.

Ugy szoktam probalni hogy teljessen leszabalyozom a magas es kozep hangokat es lagy de eros basszus hangot adok a hangszorora igy jol halhato ha a menetek zizegnek , vagy hogy egy vasreszelek a legresben karcolja a lengotekercset.
(#) pl13 válasza karpi hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Idézet:
„Ugy szoktam probalni hogy teljessen leszabalyozom a magas es kozep hangokat es lagy de eros basszus hangot adok a hangszorora igy jol halhato ha a menetek zizegnek , vagy hogy egy vasreszelek a legresben karcolja a lengotekercset.”


Azt mégis hogyan? Ha kHz-es frekin rezonál, azt 30Hz-en nem valószínű, hogy fogod hallani, főleg mert az ilyen mély frekvencián egyéb mechanikai zajai is vannak egy kis hangszórónak.

Meg eleve értelmetlennek tűnik számomra ez a kipróbálósdi, mert ha szűrő nélkül kerül a magashangszóróra a mélyfrekvenciás jel, akkor a legkönnyebb utat válsztottad ahhoz, h. tönkremenjen, ha szűrő van előtte, akkor pedig nem jut át a hangszóróig...
Következő: »»   2 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem