Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Indukciós hevítő készítése
Idézet: Ezzel a készülékkel hogyan lehet gumiabroncsot égetni? Vagy abból mi lenne a haszna az embernek? „eszébe jusson mondjuk használt gumiabronccsal tüzelni benne.”
A fater ilyen helyen melózik (vasöntöde)
Ott nálluk a tekercs csőből van benne hütőfolyadék kering.A rádió zavarás árnyékolással van megoldva. Az árnyékolás azért is fontos mert csunya lehet a karodon beizzott órát viselni Most látva nem is lenne rossz ötlet itholra egy ilyen kütyü. lehetne olvasztgatni minden félét. Mekkora teljesítményt vesz ez fel?
Sajnos még nem tudok semmit sem! :no: Most tekerem a meghajtó trafót! 2,5kW a névleges teljesítmény, de hogy ennyit ad le, vagy vesz fel, azt nem tudom...
Eloszetem a konyvet, a cime :
Schön Gyula - Felületi Edzés Műszaki Könyvkiadó Budapest 1958. A kis konyv reszletesen targyalja a - kozepes/nagyfrekvencias generatorokat, valamint a kulonbozo alaku indutorok tervezesi problemait. Nezz utanna a konytarakban mert sok erdekes szamitasi paldat kozol amelyek ismerete nelkulozhetetlen az indukcios hevito keszulek epitesenel.
Kozben keresgeltem egy kicsit:
Induction Heating Bővebben: Link Bővebben: Link Bővebben: Link Bővebben: Link Bővebben: Link
Szerintem nem érzed, hogy mit jelent "néhány kilowatt" nagyfrekvencia. "Szerencsés" esetben (ha rossz helyen van) néhány tíz watt is zavarhat fél városnyi kábeltévét, ha bekerül a gerincvonali erősítőbe. Néhány tíz watt meg még egy kicsit rosszabbul sikerült Faraday kalicka esetén is kijuthat a "néhány kilowattból".
(Még az a szerencse, hogy az országban nem sokan tudnak 27 MHz-en "néhány kilowattot" csinálni. Akik meg tudnak, azok a veszélyeivel is tisztában vannak.)
Hasonlat? Párhuzam? Példa ?
Írhattam volna a házi kohó helyett nagyüzemi lekvárfőzőt is.
Ja, hát ha valaki az adótorony, vagy kábeltv erősítő épületében csinálja az kicsit más, mintha otthon épít egyet... nekem több száz kW-on sem sikerült előidézni ilyesmit, impulzusüzemben, zárt rezgőkörrel. De ha neked igen, akkor leírhatnád, mert kíváncsi vagyok.
Indukciós hevítéshez a 27 MHz helyett szerintem sokkal kisebb frekvencia célszerű.
Kisebb frekvencián is vannak örvényáramok (bármilyen fémben, nem csak a mágnesezhetőkben!), könnyebb a megvalósítás, sokkal kisebb a zavar, könnyebben szűrhető. Az előzőekben linkelt, megvalósított kapcsolások is párszáz kilohertz környékén működnek. Esetleg érdemes azon elgondolkodni, hogy feltétlenül szükséges-e az indukciós módon történő hevítés. "Sima" ellenálláshuzallal sokkal kevesebb műszaki problémával, közönséges hálózati feszültségről is lehet jó kis kemencéket csinálni. A mellékelt képen egy kb. 1,5 kW-os saját készítésű tűzzománcégető kemence látható. 800-1000°C-ig megy, 2-3 óra alatt fűt fel, egy fázisról működik.
Tetszik, amit építettél, de ha ilyen jellegű kemencét szeretnék építeni, nem nyitok új témát, hanem írok EBBE. Azért kíváncsi lennék, mennyivel rosszabb a hatásfoka a fűtőszálas kivitelnek!
A hőmérsékletmérést milyen érzékelővel oldottad meg?
Most cseréltem egy hasonló gyári kályhában, K tipusú,ipari kivitelű,és nagyon drága.
Kábeltv erősítők néhány százméterenként vannak.
Az elmúlt 24 év alatt, mióta professzionális rádiókkal foglalkozom, találkoztam már pár zavarral. Hidd el, tíz watt is elég hozzá, kilowattból pedig az könnyen kisugárzódik...
K típusú, hőelem. Az egész kemence a gyári hőfokszabályozóval (ebbe lusta voltam építeni, az előző kemencémben saját gyártású volt) összesen kb. 50 eFt-ba került.
Nyilván egy csomó "felesleges" dolgot fel kell melegítenie a fűtőszálasnak a munkadarabon kívül. Ha viszont az indukciósnál nem melegítesz "felesleges" hőszigeteléseket, villamos szigeteléseket (balesetvédelem) ott is kisebb lesz a hatásfok az elszökő meleg miatt. Határozott előnye viszont az indukciósnak, hogy először magát az olvasztandó anyagot melegíti, és nem kell állandóan a hőmérsékletet tartani (viszont ha szükséges a hőmérsékletszabályozás, akkor macerásabban megvalósítható).
Ez igaz, mivel a méréshez az anyagon kell mérni, és gondolom adott frekvencián más anyagok más hőmérsékletre melegednek fel. De mivel én csak olvasztani szeretnék, szerintem nem annyira fontos az állandó fix hőmérsékleten tartás.
Ki lehet szamolni a homersekletet.
Vannak egyszerusitett egyenletek amelyekkel meg lehet hatarozni a kulonbozo anyagk homersekletet egy adott frekvencian, teljesitmenyen az ido fuggvenyeben. Sajnalom, hogy nem kerdeztel ram amikor egy konyvet ajanlottam, hogy nezz utanna (megfigyelokent figyelem a tovabbiakba a fejlemenyeket). Irom ezt azert mert ha adtal volna egy impulzust (eszrevettel volna) nekem, akkor levezettem volna a matematikai oldalat az indukcios olvasztasnak egyszeru ertheto peldaval egybekotott levezetesekkel. Mar neki is fogtam annak remennyeben, hogy ramkerdezel es rajzoltam is egy induktor meretezest pont az altalad keszitett rendszerre (a levezeteseket nem tuntettem fel). Lasd a mellekletet. En is elfogok kesziteni egy hasonlo indukcios olvaszto kemencet (valamikor) mert az ekszeresz baratom mar regen mind erdeklodik egy ilyen rendszer utan. Meg egy konyvet ajanlok: Jesch Laszlo - Gyakorlati Elektrotechnika -1958 MK - kiado Sohasem szabad leertekelni egy egy regi konyvet. A matematikai oldala semmit sem valtozott csak a kivitelezese a rendszernek. Megfelelo elmeleti elkoszuletek nelkul csak tapogatozik az ember (nezi de nam latja). Linkek: Bővebben: Link Bővebben: Link Bővebben: Link A nagyfrekvencias rendszereket altalaban feluleti edzesre (a behatolasi retegmelyseget a frekvenciaval lehet kontrolalni) alkalmazzak vagy dielektromos szaritasra_fa _papir stb.. A beszurt csoves 27 MHz akarmicsoda az csak egy gyerekjatek. Habar atlehet alakitani. A csoves rendszeru olvasztast ma mar nem igen alkalmazzak mert olyan felvezeto eszkozok alnak rendelkezesre amelyek kiszoritottak nagyjabol. Mind erdekesseg meg lehet epiteni.
No Komment, szepen kivitelezted.
Milyen futoszalat alkalmaztal? Gondolom, hogy Kanthal huzalt de melyiket? Hogyan hataroztad meg a futoszal atmerojet az adott teljesitmenyre? Teszem fel, hogy meghataroztad egyszer a W/cm^2 eso teljesitmenyt. Ezek olyan kerdesek, hogy ha valaki elszerene kesziteni akkor illik tudni.
Sziasztok!
Én a nyáron, egy fogorvosi fém olvasztót javítottam, egy fogtechnikusnak, de az szerény 10kw-os volt! Mellékelem zip-ben a képeket, kommentár: A táp a hálózati 230v-ot egy nagyáramú graetz-el, jónéhány teljesítényellenálláson keresztül egyenirányítja, és tölt egy 2200µF-os 400v-os elkót./lágyindítás/ A vezérlés egy relével zárja rövidre az ellenállásokat. Teljesítményszabályzós volt, kitöltési tényező változtatásos /PWM/. (Egyben a hőfokszabályzás-vezérlés) A rezgőkör egy réz hűtőkonzolra volt felszerelve, ami a kapcsolóFET-ek hűtéséről is gondoskodott, ventillátoros hűtéssel.../10kw/ A FET-ek 9A/1000v-osak, ami 6db esetén még talán soknak is tűnhet. A rezgőkör egyik vége +Ut-n van/325V/, a másik végét húzogatja le testre, a 6db FET.(teljesen úgy mint egy nagyteljesítményű FM adónál, csak itt a kimenőteljesítmény a tekercsben marad.../bár ha antennát kötnénk rá...hehe 4000 C°-t tud, ezzel a 10kw-al! A csöves megoldás, meg a nagy feszültség, és nemannyira nagy kapcsolóüzemű csúcsáram miatt lenne ésszerű. Kapcsüzemben ugyebár a kapcsolóelem disszipációs teljesítményének sokszorosát is el lehet kapcsolgatni, ami csak a maradékfeszültség kérdése. Ez FET-nél a legkisebb, csőnél a legnagyobb, de a cső egy kis plussztól, max felizzik, míg egy félvezetőnél már késő ha felizzik!!! Ott van p.l. a 6P45Sz cső, 0,5A átlagárammal, és 1A csúcsárammal, 45w dissz teljesítménnyel, 6db párhuzamban, szerény 70-80w-nyi fűtés után képes elkapcsolgatni egy feszültségkétszerezett, hálózati, egyenirányított 650v-ot, 6A-el, ami közel 4kw!! Hát mi kell még?! /ja és ezt akár 30MHz-en is!!
Sziasztok!
Lehet hülye kérdésem van: Szerintetek megoldható indukciós fűtéssel egy autó hűtővizének előmelegítése? Természetesen nem az akkumulátorról táplálva. Kb 75-80 C fokra kell melegíteni az egyik alsó alu vagy acél csövet. Tudom hogy léteznek erre fűtőbetétes megoldások, de ahhoz meg kell bontani az autó vízkörét.
Elkepzelheto, vannak is ilyen rendszerek amelyek a befagyott csovet melegitik fel kontrolat homerseklettel!!
Egy kicsit keresgeltem de nem kaptam kimondottan altalad kert megoldast. Termesztesen ez nem zarja ki annak a lehetoseget, hogy alabb kozolt linkeken lathato kapcsolasok kozul ne probalnad ki valamelyiket. Egyszerubb lenne egy jolmeretezett odaillo ellenallassal megoldani kivulrol szepen az adott csoszakaszra ratekerni. Melegitene azt a reszt, legyen az indukcios vagy ellenallasos de a vizkeringest is meg kellene oldani, hogy a teljes mennyiseg melegedjen fel. Van meg egy regebben alkalmazott megoldas a csovek melegitesere az amikor egy trafo szekunderet (0.5 -2 V) rakotjuk egy adott csoszakaszra. Ebbe az esetben a csoszakasz szerepel mind ellenallas. Veszem azt, hogy egy adott hosszusagu csoszakasznak az ellenallasa 0.002 ohm , a feszultseg 0.5 V akkor a csoszakaszon athalado aram I = 250 A ez megfelel 125W-nak ha jol szamolok. Ez mind erdekesseg.
Keringtetés nehezen oldható meg álló motornál. Ezért gondoltam, hogy egy alsó csövet melegítenék, mert így a felfelé áramló melegvíz keringtetné a rendszert. Azt hiszem ezt hívják gravitációs fűtésnek.
Kanthal-lal fűtésnek szerintem rossz a hatásfoka, ha nem közvetlen a közeget fűti. Az árammal fűtésnél pedig szerintem az a baj, hogy a megfelelő kontaktus érdekében a két elektródot rá kellene hegeszteni a csőre. Vagy áramgenerátort kellene alkalmazni. Na de 250A-re? Tehát akkor kísérletezni kell, és mindenre választ kapunk.
Csak az a baj az elmélettel hogy ha lehűlt már a motor
lezárt a termosztát nem tud megfordulni a víz a rendszerben ! Csak a hűtőben lévő vizet fogja melegíteni .
Szerintem nem a hűtő körbe kellene kötni, hanem a fűtő radiátor alsó csövére. Így elvileg a termosztát nem okoz gondot, és csak azt fűti amit szükséges: a motort és az utasteret.
Hogy ne legyek itt off, itt írtam róla bővebben.
Koszonom.
Amint meglattam a kemencedet sejtettem, hogy nem kezdo keszitette. Beszurok egy PDF fileot az en termekeimrol amelyeket ezelott 20 evvel teveztem, gyartottuk eveken keresztul. A prototipus darabokat sajatkezzel keszitettem el. Nem egeto kemencekrol van szo de ...........nem vallok szegyent en sem. A kepek lattan megerted, hogy miert kerdezoskodtem.
Robika, ha kinyogned konkretan (egy ket rajz) , hogy mit is akarsz akkor talan meg valaki segithetne.
A 250 ampertol nincs miert megijedj.
Kedves edgar!
Én azt hiszem konkrétan leírtam mire gondolok. Ha az zavar hogy csak érintőlegesen kapcsolódik a témához, akkor nyitok rá egy újat. Ennek a moderátorok is nagyon fognak örülni. Azt is elmondtam miért nem akarok 250A-t: nem akarok hegeszteni az autóm csöveihez. Lehet hogy hozzád képest 'pisis' vagyok, de nem rajzokat kuncsorogni járok ide. Na jól van, lenyugodtam. Csak a megszólításon háborodtam fel.
Bocs a megszolitasert.
Hirtelen ugy jott. Addig orvendj amig igy szolitanak (en szeretnem).
Kell keresni egy modalitast, hogy a radiatorba szerelj egy csoellenallas.
Sok ilyen jellegu megoldast keszitettek a haverek, igaz az olajteknobe (Diesel) szereltek de hasonlit az eset. Van egy adott mennyisegu folyadekod es azt te fel akarod melegiteni t rol t' fokra egy adott idon belul (beleszamitva a vesztessegeket). Egy kis szamolgatassal megkapod az ellenallas teljesitmenyet es a tobbi mar megy is magatol. Hogy ne keljen szamolgatni egyszeruen veszel egy 200-300 W-os egyenes csoellenallast amit szepen beoperalsz a radiatorba egy egyszeru hofok szabalzoval osszekotve (kapillaris).
Ok. Értem hogy szerinted így egyszerübb. Ha ez a módszer megfelelne nekem, akkor vennék egyet készen. kb 12e Ft, tehát nem is vágna földhöz. Csak hogy ehhez meg kell bontani az eredeti rendszert, ami folyáshoz vezethet. Ha meg eldugul szét is nyomhatja a gumicsöveket. Egy haverom így járt legutóbb egy ilyen utólag beszerelt melegítövel. Én nem szeretnék, mert 30-40 ezrekbe kerül egy gumicsö. Tehát csak kivülre rakok bármit, belülre nem!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |