Fórum témák
» Több friss téma |
Kis teljesítményű táp, első kísérleti jellegű.
Még egy kérdés. a Segédtáp áramát is bele kell számolnom vagy csak a primerét?
A segédtáp árama átfolyik a biztin?
Igen átfolyik. A primerről egy zener+ellenállás segítségével indítja a PIC-et, majd ezt a tápellátást veszi(venné) át a segédtáp.
Számold bele, de valószínűleg olyan kicsi érték fog kijönni, hogy szinte nem is kapsz olyat.
Sőt ilyen tápokba nem is szoktak rnedes biztit tenni, hanem szimpálán beraknak egy SMD ellenállást, ami egyben NTC helyett is van, és ha túl nagy áram van, akkor egyszerűen szétég. (jobbik esetben fuseable ellenállást választanak, ami az előbbi jelenség során szakadásba megy át, nem röbidzárba)
Akkor lehet, hogy azért lőtte el a biztosítékot indulásnál, mert nem volt NTC benne?
Cseréljem le a biztit ellenállásra inkább?
Sziasztok kíváncsiságból megépítettem ezt
Nagyon szuperül működik rögtön indult sikerült eltalálni a primer és az aux tekercs fázis sorrendjét is ! Fetnek egy 2N60-as típust használtam. Ez elég sok pc táp flyback részében megtalálható én is innen bontottam az optóval egyetemben. Annyi hogy biztos ami biztos a primer tekercs elé tettem egy RCD snubbert 1 nF 1 Kv FS18 dióda és egy 39 K Ohomos ellenállást. Mondjuk a primer tekercs visszacsapó feszültsége így is magasnak tűnik de a táp idáig még bírja most jön a teszt üzem: 10 W-ot lazán tud mondjuk ilyenkor már melegszik a trafó. Annyi hogy 5W terhelésnél már hallhatóan zizeg a trafó/ mondjuk ezt a szerző is írja/, illetve a kimenő feszültség 13.23-14.00 V a terhelés függvényében. Sajna a trafó zizeg ezt K Tamás fórumtárs is vizsgálta mondjuk ezt a szerző is írja. Ezúton szeretném megköszöni a sok-sok korábbi hasznos infót s segítséget: ktamas66 sprofan lorylaci Ge Lee és a többieknek s persze SP-nek is A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2014
A trafó gondolom gyári, azaz gépi tekerésű. Ha kézi tekerésű a trafó, akkor a zizegésén úgy lehet javítani, ha a trafót újra tekered, mégpedig a huzalt folyamatosan feszítve, és rétegenként lakkot kenve/fújva.
Ha ez gyári trafó, akkor kisérletezhetsz az alkalmazott frekvenciával is! Ránzésre ez egy kis standby trafó, ami 5-10W-ot szokott tudni.
Visszatérve korábbi hozzászólásomra találtam ezt a videót: Vf2
itt egy Vf2 (nem tudom melyik verzióját a sok közül) erősítőt hajt meg egy ilyen áttekercselt halogén trafó. Én pl. ebbe nem látok visszacsatolást és mégis működik. Ezeknek, hogy lehet a teljesítményüket növelni? Idézet: „Ezeknek, hogy lehet a teljesítményüket növelni?” Erősebb FETek,e setleg FETek párhuzamba kötése. Nagyobb mag, nagyobb huzalkeresztmetszet, erősebb diódák, több puffer. Nagyjából ennyi. Persze eljön az a határ, ahol ez a topológia nem lesz gazdaságos.
Köszi a választ, hát úgy max. 100-150 wattra gondoltam.
Igen Laci a trafó gyári gépi tekerésű. Igen 10 W-ot simán tud ez a kis trafó. Köszi az instrukciókat
Sziasztok!
200A-es, 12V-os motorindítót, azaz "bikázót" szeretnék csinálni. Egyszerű, nyers erővel bíró dolgot kéne összehoznom pwm szabályozás nélkül, a lényeg az volna hogy 200A indítóáramnál ne essen 12V alá. ETD 59 N87 magom, IRFP 460-as fetjeim vannak, egyenlőre ezek teljes hidas kapcsolásban való felhasználásán gondolkozom. Javaslatokat szeretnék kérni a téma szakértőitől.
Tápfeszültség? Hálózatról menne vagy akkumulátorról?
A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2014
Én is hasonló dolgon töröm a fejem, de közel sem olyan egyszerű ez, mint elsőre gondoltam, szóval engem is érdekelnének az ötletek.
Én 230V-ról hajtanám (érintésvédelem...) 100-200A körüli indítóáramra lenne szükségem, de nem baj, ha beesik 10-11V környékére hiszen az akku feszültsége is leesik. Ami szerintem fontosabb, hogy nem mehet 14-14.5V fölé semmi esetre sem, ebben még egy kis tartalék is van.A harmadik dolog, hogy mennyire "értékeli" egy mai, elektronikával telezsúfolt autó a kapcsolóüzemű táp zaját (már ha van.) Óriási károkat lehet okozni, pár vezérlő tönkretételével. Egy félig feltöltött akku azt hiszem tudja ezeket simítani, de egy lemerült, nagy belső ellenállású nem, pedig leginkább ebben az esetben van szükség bikára.
A leírás alapján,egy értelmű hogy hálózat.Az akku kevés.
A mai elektronikával telezsufolt autónak nem kell 100-200A-er az el indításához.Nagyon nem vagy képbe ez ügybe,és ez közel nagyon egyszerű.Pedig 16,8-ig is mehet attól még az akksinak nem lesz baja.A kapcsoló üzemű táp zaját nem érdekli.
Nézd, lemértem vagy 15-20 autó indítóáramát az elmúlt héten, képben vagyok hidd el
Nem is az akkut féltem, hanem pl. az ECU-t és a másik 30 vezérlőegységet, ami egy autóban lehet, tervezni kell a táp meghibásodásával is, nem tehet tönkre semmit.
És mennyi lett az eredmény?Az ECU- kivül,én más vezérlőt nem ismerek,a többi kiszolgálónak kell lenni.
Nem akarom szétoffolni a topicot, de talán a táp tervezéséhez fontosak ezek az adatok.
Legnagyobb indítóáramot egy V8 dieselen mértem fagypont körül, azaz még csak hideg sem volt. Indítás pillanatában 380A, ami állandósult 170-180A-ra. Átlagos személyautók 90-150 Ampert vesznek fel indítózáskor, de az első tizedmásodpercben ez is felugrik 200-250 Amperre. Egy hibás működésű indítómotor simán terheli 500A-el is az akkut, ha az bírja szusszal. Jó sok elektronikus vezérlőegység van egy autóban, az ECU-t általában csak a motorvezérlőre értjük.Ezek elég jól védettek, de nem bolond biztosak. Menetstabilizáló egységek (ABS,ESP,ESR...), komfort modulok,klímavezérlők, brushless venti vezérlők,óracsoport,légzsák elektronikák, GPS, hifi, xenon, ...stb, hogy ne folytassam a szinte végtelen sort.
Mondtam hogy jó kis megoldás ez. Annak a zizgésnek viszont nem kellene benne lenni, és szinte biztos hogy nem a trafó miatt van, inkább valami szabályozási anomália, meg kellene nézni szkópon.
Ha nem flyback-ként hanem nyitóüzemben megy fesz helyett árammódban egy arra alkalmas IGBT-vel, akkor gondos kivitelezés után hegeszteni is lehet vele. Persze akkor nem árt két tranyóval megbikázni a meghajtást.
Az áramszabályozást semmiképpen sem hagynám ki belőle. Ahogy én csinálnám (mert ez már bevált): UCC3808 egy sönttel meg 4db fettel hídban, trafós gate meghajtással. A feszt nem szabályoznám, viszont az áramot azt limitálnám. Úgy tekerném meg a trafót hogy üresen adjon le 14V körül, és ha ez leesik indítózás közben az nem gond, mert azt a kb. 1,5kW körüli motort úgy is meg fogja forgatni még terheléssel is.
Bikázóm az nincs ilyen de hegesztőm meg tápom az igen, és gond nélkül mennek már jó ideje.
Igen, közben én is rájöttem hogy kell az áram szabályozás, pl hogy akkutöltésre is használható legyen. UCC3808-cal még nem volt dolgom, pwm-es cuccokhoz SG3525-öt szoktam használni.
Ez a cucc egy kísérleti stabil gép indításához kéne (2.5-ös szívó diesel motor próbapadon), melynek 200A a hidegindítási árama. A 13,5V kapocsfeszültségű akkut 10,5V-ra lerántja indításkor, ami már nem elég az indítónak, akadozva jár ezért minden fordulatnál a csúcs közelében van az áramfelvétele. 12V-ot kéne tartania minimum. Az akku egy 55Ah-s elvileg 450A indítóáramot tudó darab, bár szerintem a teljesítőképessége jócskán alul marad a névlegestől. Teljes híd helyett milyen volna dupla primer tekercsel ellenütemben? Ehhez két kapcsoló fet is elég volna. Az a baj, hogy nem tudom előre mennyit fog esni a feszültség és hogy mekkora legyen az üresjárati. Lehet hogy PWM-mel kéne stabilizálni mondjuk 14,4V-ra? (ennyi az autók töltési feszültsége is) Esetleg állíthatóra? Indításkor vélhetően úgy is teljes kitöltéssel menne... Milyen diódával tervezzem? 150EBU02 vagy 60APU02 ? Középleágas szekundert gondoltam ki, kétutas egyenirányítással. Továbbra is köszönettel veszem a javaslatokat.
Amit én építettem azon két szekunder van, mezei sbl3045-ből 4 darab, 1-1 párhuzamosan.
Ez volt itthon, ingyen van, gondoltam kisérletezni jó, de simán bírták a 100A-t tartósan is, rövid időre a 150-et is. Én egy akkus, két söntös terhelővillával szadiztam, az egyik 60A körül terheli, 10V környékén párhuzamosítva a duplája. Ezzel az "asztalnál" is be lehet lőni nagyjából hogy alakulnak a feszültségek, áramok terhelés hatására, nem kell egy autó felett bűvészkedni. Aztán, ha összeállt persze mehetnek bele a drága félvezetők.
3045-öm nekem is van 2 db, de ezek kevesek lesznek. Valószínű hogy a 60APU02-t fogom választani, 5-5 db-ot párhuzamban. Így tartós 300A-re lesz méretezve az egyenirányító része.
Mindenben biztosra szeretnék menni mert használva lesz a cucc, a 150EBU02-ből drágábbra jönne ki a 300A és a kialakítása sem valami előnyös, bár még képlékeny a dolog nincs eldöntve semmi, ezért várok minél több ötletet, javaslatot. Remélem az ETD 59 (N87) alkalmas lesz a feladatra, de még az is kérdéses hogy hány kHz-en vehető ki belőle a maximum.
Erősen elgondolkoznék valami szinkronegyenirányításon mert 12V-ra egyértelműen az lenne megfelelő. Gondolj bele mennyit fog fűteni csak 200A-on.
Valóban jobb lenne. Milyen FET-tel oldanád meg? IRFB 3006-ok vannak készleten. Van jobb ötleted?
Elkezdtem tanulmányozni. Az L1 - L2 milyen fojtó legyen hogy bírja is és zárlat se legyen?
Oda valami jó kis mag kellene. Ha frekivel felmész 150-200kHz-ra akkor spórolhatsz a méretén.
TME-nél vannak micrometals -2 es magok, ki kell számolni mennyi kellene belőle. Vagy mehet valami nagyobb légréses EE55 vagy nagyobb mag is. |
Bejelentkezés
Hirdetés |