Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » ORION HS 284 Hangsugárzó feljavítása
Témaindító: Lambi-Huligán, idő: Jún 26, 2008
Témakörök:
Hát a HS280-akat még megéri rendbehozni általában, de már ott is kérdéses az eredmény. Sajnos mindegyik orion hangsugárzónál annyira elszúrták a hangváltót a gyárban, hogy az eredetit akár el is lehet dobni. 10dB-től nagyobb hibák vannak az átvitelükben.
Ez a 284-es, még hangszórókészletét nézve is igen ócska, biztos hogy nem vesződnék vele egy percet sem. Azzal viszont nem értek egyet, hogy az elkókat mindenképp cserélni kell. Léteznek olyan helyzetek, amikor épp arra van szükség a váltóban.
Azért csak 1u a kondi, mert a mélyközép teljes sávban szólt eredetileg, a középhsz pedig nem túl érzékeny, és elektromosan is rossz, ezért rezonanciafrekin van egy szép nagy kiemelése. Ezt hivatott minél inkább levágni az 1u-s kondi... gyakorlatilag... a középhsz ebben az esetben szinte fölösleges a rendszerben, mert az LB1031 középtartománya is használhatóbb tőle. Két útban lenne értelme használni.
Szevasztok!
Vége a távollétnek, és elvégeztem az átalakításokat! Először a hangszórók, a csatlakozó, és a hátlap kapott tömítést:
Úgy ítéltem meg, h a mélysugárzóé még megfelelő, ezt visszaszereltem, de a forrfülekkel lefelé.
Tömítőanyagnak a képen is látható egyszerű PE csomagolóanyagot használtam, egyszerű, de nagyszaerű. Ezután készítettem hangváltót, illetve kísérleti hangváltót:
Vásároltam oxigénmentes kábelt 2,5mm2-est.
A huzalozást ezzel végeztem. Íme az eredmény fent:
A váltó építésénél a Hs280 volt irányadó a mélysugárzó esetében, ezért ezt készítettem el hozzá.
A középnél sokat kísérleteztem az eredeti légmagos tekercs meghagyása mellett. De sem az ellenállás értékének csökkentése, sem a polarítás megfordítása nem javított, sőt rontott a helyzeten. Az 1u-s elko 4u-s oljpapírra cserélése erdményezett javulást, így ezen kívül maradt az eredeti koncepció. A magas sugárzóhoz készítettem 0,1mH-s tekercset, és később kapott egy 2u-s oljpapír kondit az 1u-s gólia helyett. Nagyjából ennyit sikerült a hangváltón javítani. és itt van még egy fotó a kábelcsatlakozóról:
Hangváltó-változtatás
avagy: Ilyen volt, ilyen lett!!!
További feladatok, eddigi erdmények:
- Még a párnák elkészítése van hátra, amelyekhez már meg is vásároltam a vattát, és a "huzatok" is készenállnak, remélhetőleg még javítanak a hangzáson. -Eredmények: A zavaró fejhangokat megszűntettük -amelyeket szerintem LB1031 teljes sávban üzemeltetése okozott. A középtartomány javulása tettenérhető, bár a tökéletestől még messze van.... Magasban egyértelműen jobbak lettünk. Dióhéjban ennyi.
Az a hab, amit tömítőnek használtál, erre a célra nem jó, mivel zárt cellás. Csomagolóanyagnak megfelel, de hangsugárzóhoz nem.
A váltómódosítással több helyen nem értek egyet, nagyon hasraütésszerűnek látszik. A 2,5mH x 20u kombinácó már valahol 1-1,5k körül vágja a mélyhszt, a "közép" előtt a 4u túl sokat enged érvényesülni az fs környékén meglévő rezonáns kiemlésből, és a soros 1,5mH valahol 2-3k körül vágja a közepet. Ehhez nem vagyok benne biztos, hogy elég, ha a magashszt 8k körül indítod.... De nekem mindegy, lényeg, hogy neked tetszik... szerintem így már sajnos eltolódik az átvitel egyensúlya is..
Köszi a hozzászólást!
Ha van konkrét elképzelésed a hangváltóra akkor szívesen hallgatom/olvasom. Nem zárkózom el a kipróbálásától! Alkatrész van, idő is lesz rá! Figyelek!!!!
Egy HS-280-on dolgozom most épp, de a tiédhez nem tudok új váltót kitalálni, mert ugyan volt már nálam, és javítottam, de mérésekkel nem vesződtem annakidején.
Értem.
De azért köszi! Üdv!
Lehet,h én fogalmaztam pontatlanul,úgy értettem vna,h a magaskörben semmiképp nem szabad meghagyni az elkót,mert szerkezeténél fogva impedanciájának induktív vektora is van.a mélykörnél ált.elfogadható az alkalmazása,bár egyes audiofil nézetek szerint a mélyhsz-val paralell kötött elkó összemossa a középsávot.(ezt a hatást nyilván nem a HS 280-ason fogjuk meghallani...)értelemszerűen ilyenkor is csak az unipoláris jöhet szóba.van igazság abban,mit írtál,de ha ide olyat publikálnék,h a HS-eket,s vidiket mindenki dobja el,mert ezek ipari hulladékok,s NEM HANGFALAK,akkor magamra zúdítom a népharagot,s mindenki....-ni fog!(esetleg jogosan)még mindig sokan használják ezeket a ládákat,pedig ami a vidikben hangváltó gyanánt díszeleg(2db kondi,persze elkó),azt már nem lehet űberelni,s minden kritikán aluli.a legtöbb kommersz hangsugárzónak-márkára való tekintet nélkül,-el van cseszve az X-váltója,a hazai gyártmányokról nem is beszélve,ebben egyetértünk.annak idején még a videoton preludiumján is tudtunk javítani,pedig akkor az már nem kommersz kategóriát képviselt.az egyszerű vásárlónak-jobb híján-nincs más választása,mint nekiáll toldozni/javítgatni/modifikálni,s befejezi azt,amit a gyárban nem csináltak meg,vagy...vesz egy olyan hangfalat,amihez már NEM KELL hozzányúlni...úgy félmillióért.ez nem egyszerű eset...
Hali.látom,sikeresnek ítélted az átalakítást.végülis ha neked jobban tetszik a modifikált hangkép,akkor minden oké.ez egy nagyon ingoványos terület,ahol konyhakész tanácsot/receptet adni szinte lehetetlen.csak általános tapasztalatokra hivatkozhatunk.még annyit fűznék hozzá,h ilyen esetben sokszor célravezető módszer lehet egy ELISMERTEN JÓHANGÚ dobozzal való szubjektív összehasonlítás.ismerősi/baráti körben kell kutakodni,persze ez is macerás dolog,elismerem.meg ahhoz is rutin kell,h hallás után megsaccoljuk,melyik alkatrészen,s milyen irányban kell változtatni,h közelítsük egymáshoz a két hangképet.viszont útmutatásnak mindenképp elfogadható.jobban"benne marad"az ember fülében,hogyan is KELLENE szólni a cuccnak.ha nincs egy stabil viszonyítási alap,irgalmatlanul "el tudja vinni"a hallásunkat egy ilyen módosítás.ez velem is megesett már.azt hisszük,h jobban szól,közben pedig...
sajnos süketszobával,mérőmikrofonnal,s több milliós műszerparkkal az átlagember nemigen rendelkezik.
néhány mérés pedig nagyban segít eldönteni, hogy jobb lett-e mint volt, vagy rosszabb. De szerintem a HS-284 az a legalja kategória, amivel ilyen szinten nem érdemes foglakozni, volt nálam is ilyen, de nem kapott normális hangváltót a gyári helyett, csak a gyenge minőségű kivezetőszálat cseréltem a bolgár mélyközéphangszórón.
A Videoton nagy többségben elég jó minőségű remix fóliakondikat használt, a tekercsek is rendben voltak, ma megütné ezeknek az alkatrészeknek a minősége a középkategóriát.
A preludium első változatán lehetett javítani, de anélkül hogy ismertem volna a második verzót, ugyanarra az eredményre jutottam egy másik fórumos segítségével, mint a B32-es változat hangváltója. Ez azért mutat valamit.. A bipol elkókat sztem nem kell elvetni feltétlen hangváltókban, léteznek olyan esetek, olyan szűrők, és olyan hangszórók, amikhez pont jó. Ilyen kinyilatkoztatás szerintem nem létezik, hogy bizony "összemossa a középsávot", léteznek jó elkók is (jobbak, mint néhány fólia), de rosszak is.
Igen,ebben teljesen egyetérthetünk,h a mérés(lehetősége)nagyban hozzásegít a végső optimális eredmény eléréséhez,csak hát a körülmények...a HS284,de még a HS280 is éppenhogycsak azon a szinten áll,h érdemes legyen velük foglalkozni(de inkább alatta) annak idején jónak számít(hat)ott,de ma már... a vidi dobozoknál inkább a szubjektív minőségre céloztam,személy szerint nem találkoztam tőlük olyan produktummal,ami elérte vna az elfogadható szintet,a kis minimax kivételével!az kategóriájához képest télleg'jó volt akkor,sőt még ma is.nem is az alk-részek konkrét minősége a gond,hanem h abszolút nincs tervezve a váltó.ez rögtön látszik,sőt hallatszik!sztem az orion s videoton által alkalmazott hangszórók is alapvetően gyenge minőségűek,ilyen alapanyagból nemigen lehet jóhangú dobozt tákolni.engem pl.nagyon zavart a HS kék dómjának "kukorékolása",ami membrán-rezonancia lehetett.a preli-ből nekem is az első verzió(B 31)volt,a B32-őt nem hallottam,de esküdni mernék rá,h "abba az irányba"módosítottuk a hangzását.az pedig tényleg létező jelenség,h elronthatja az elkó a közepeket.több embertől is hallottam ilyet(van,aki abszolút nem használ elkót hangváltóban),de ez a hatás csak magas minőségi színvonalon érzékelhető,s kommersz alk-részeknél elsősorban.
A B32-nél a váltó nagyon jó irányba mozdult el, szereintem a lehető legjobb felé, ahhoz a két hangszóróhoz M21 és D25 ettől jobbat máig sem tudnék kitalálni.
A többi Videoton érdekes jelenség, nagy részüknek a doboz méretezésénél is voltak már gondjai, és szinte nincs olyan váltó ami eredeti állpotban rendben volna, de a zorion is ugyanazt csinálta, szóval a tervezés egy szinten állt kb. A hangszórók viszont nem, azokra a Vidinél nem lehet panasz, mert ha még gyártanák őket, ma is bőven beleférnének az alsó középkategóriába. Az akkor kitalált gyártástechnológia egyébként annyira jó gondolatokkal operál, hogy még ma is megállja a helyét, és gondok nélkül lenne készíthető vele olyan mélyközép, ami ötszörös árú hangszórókkal is felveszi a versenyt, és mindezt akár 1-2%-os szórással is.
Szia!
Idézet: „Az akkor kitalált gyártástechnológia egyébként annyira jó gondolatokkal operál, hogy még ma is megállja a helyét, és gondok nélkül lenne készíthető vele olyan mélyközép, ami ötszörös árú hangszórókkal is felveszi a versenyt, és mindezt akár 1-2%-os szórással is.” Erről nincs kedved írni egy pár sort? Szerintem többen is örömmel fogadnák(én is), ha bővebben kifejtenéd!
Nagyon szereteágazó terület, és rengeteg információ.. Nem tudom mennyire érdekes maga a lágyrészek gyártási foylamata, pl. membrán, lengőcséve, pille.. De ha valakit mégis érdekel, a még publikus részekről írok szívesen.
Egyébként jelenleg a H2000-nél nem lehet megvalósítani ezt a dolgot amiről írtam (idő-erő, és energia hiányában), tehát ilyen szempontból fölösleges volna magyaráznom róla, de a lehetőség benne van.
Részemről egy szavazat a leírás mellet! Szerintem pont a hangszórógyártás az amiről a legkevesebb információ látott napvilágot. Talán pont ez okozza azt is hogy rengeteg téves információ van fenn a neten.
Ha minimális korrekt leíráshoz is jut az ember az is sok segítség lenne. Előre is köszi!
ok, de hol? És mennyire részletesen? Mert, sok részfolyamatot látni is kell ez értelmezéshez, és van benne sok olyan infó is, ami szellemi érték, tulajdon, és problémás lenne, ha publikussá válna..
Én szerdán megyek Hatvanba, onnan nincs messze
No de a viccet félre téve, persze azt senki nem kérheti hogy olyan információkat hozz nyilvánosságra, ami más tulajdona. Én arra gondoltam, hogy a publikus részéről lehetne itt néhány információt megosztani. Minnél részletesebb annál jobb. Esetleg, ha lenne időd egy rövid cikk is lehetne belőle!
Inkább Székesfehérvárt kéne megcélozni. Ott van több gép-eszköz, és gyakrabban is használják.
Lehetne cikk, de olyan macerás (képeket készíteni, megírni...), és nekem nincs időm.
Kár hogy nincs időd!
Székesfehérvárra nem hiszem, hogy csak úgy beengednének...
Ezzel a cikk-témával az a baj,h kis hazánkban nincs igazán igény a nívós hifire,más fejlettebb országokhoz képest,ergo nagyon kevesen húznának ebből konkrét hasznot.s ma már nem szabad(na) feltétlen leragadni az-egykori-orion/videoton színvonalon.az az infó,ami ezekhez a dobozokhoz kell,átadható írásban,sztem.
Itt most a hangszórókról, és azok gyártásáról volt szó. Az a probléma ezzel a hozzáállással, hogy az egykori Videoton hangszórógyártási ötletei közül elég sok a mai napig egyedülállónak számít, mert olyan apró finom részletek is ki vannak dolgozva, amikre a sokszoros áron hangszórót gyártó highendnek nevezett cégek sem figyelnek. Szóval nem volna az gond, ha minden gyártó megütné legalább ezt a színvonalat.
A régi dobozok más lapra tartoznak.
Mondjuk azt tényleg nem gondoltam volna,h a vidi a gyártástechnológiában ilyen mértékig figyel(t) a részletekre.a régi (hangszóró)produktumaik ezt nemigen támasztották alá.bár a mélyhangszóróikat jobbnak ítéltem a bolgár gyártmányoknál,a dómok is "elmentek"az akkori színvonalon,legalábbis valamivel jobb volt hallgatni,mint az orion permanens szalonnasütés-effektust produkáló magasait... a közepek viszont nem igazán sikerültek,bár nem tudom,mennyi volt ebből a saját gyártmány.véleményem szerint a háromutas konstrukciók túlnyomó többségének hangzását a középhsz.silány minősége diszkvalifikálta.a HFM-től is emiatt kapták a legtöbb kritikát ezek a ládák.
És főleg a hangváltók voltak bűnösek. A legnagyobb gondok itt voltak.
A dómokból volt sokféle, némelyik jobb, másik kevésbé, aztán még idővel is változtak sokat az azonos típusok. Akik a rendszert kitalálták, azok figyeltek, és viszonylag jól kidolgozták (voltak mondjuk fölösleges túlzások is bépítve, a túlzott automatizálás, és a minél nagyobb termelékenység miatt), aztán akik használták azok már kevésbé. De ugye tökéletes úgysem lehet. |
Bejelentkezés
Hirdetés |