Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Rendezvény-hangosítás (PA) hangtechnikái
Témaindító: sound.man, idő: Nov 25, 2007
Témakörök:
Ezt most találtam egy honlapon: "Az SPL és a watt összefüggése rendkívül fontos. Ha kettő hatványai szerint növeljük a hangszórónkra adott teljesítményt, az +3 dB hangnyomás növekedést okoz, ami kétszeres hangerősséget jelent. "
Én úgy tudtam, hogy a +3dB az csak 1,5X hangerőt jelent, tehát a +3dB az még plusz félszeres hangerő. Most akkor melyik az igaz?
A legkisebb tisztan/hatarozottan halhato kulombseg az 3dB.
3dB elektromos eroben duplazas vagy felezes . Hogy dupla hangossan vagy halkabban haljad 10dB kulombseg kell hogy legyen a ket ero kozott . 1W-2W-4W-8W-16W-32W-64W-128W....ket egymas meletti ertek kozotti kulombseg 3dB . 1W -10w -100W-1000W ket egymas meletti ertek kozotti kulombseg 10dB ami akusztikus hangossag duplazas vagy felezes . Az SPL a hangszorok erzekenysegere mutat ra , vagyis milyen ero szukseges egy adott hangnyomas kifejtesehez. Adott elektromos erovel egy 100 dB SPL-es hangszoro dupla hangossan szol egy 90 dB SPL-es hangszorohoz kepest. Vagy mas ( elrettento ) pelda: egy 100 dB SPL -es hangszoro modjuk 10 W elektromos erovel kb. ugyanolyan hangossan szol mint ket darab 10W-os erosito ket darab 97 dB erzekenysegu hangszoroval. A netten talalsz " Watt/ bB calculator " online programokat es sok cikket a temaba.
Idézet: Inkább csak 6... De nem erő az, hanem dB(SPL) a bemenőteljesítményhez kötni az észlelt hangosságot nem szerencsés dolog. „Hogy dupla hangossan vagy halkabban haljad 10dB kulombseg kell hogy legyen a ket ero kozott .”
Ezek mintha az én szavaim lennének, és örülök, hogy megtaláltad, mert tényleg hibás az állítás.
Ahhoz, hogy kétszer hangosabbnak érezzük, 10dB plusz kell, míg az amplitúdó megkétszerezéséhez csak plusz 6dB. Itt van egy nagyon jó oldal erről: Bővebben: Link
Lehet hogy tevessen emlekszem elegge kodos mar a hangerosseg,hangnyomas,hangossag vagy hang itenzitas kozotti osszefugges.
Felteve hogy linerais az osszefugges igy "szamoltam" egy 96dB 1m SPL -es hangszorot feltetelezve. 1W 1m 96dB 2W 1m 99dB 4W 1m 102dB ( itt van amplitudo duplazas ) 8w 1m 105dB 10W 1m 110dB ( itt lenne a hangossag duplazas) Az SPL eseteben 10dB kulombseget olvastam amit egyes pszihoakusztikusok alitanak a hangossagerzetet illetoen . Nem probaltam merest meghalgatassal osszehasonlitani . Tavolsag duplazas /felezes eseteben az SPL 6dB -el valtozik ( es nem 3dB-el ahogy sokaig tevessen hittem ) .Amplitudo duplazas/felezes 6dB ( vagyis ugyanolyan mint a " VU meter" eseteben feszultsegbe V-ba ahol a 6dB fele/dupla arany ) Az amplitudo az duplazodik de az emberi ful nem erzekeli linearissan. A hangszorok hatasfokaval nm nagyon dicsekszenek a gyartok de az SPL-t azt odarajzoljak mert szep nagy szam .Az SPL -bol lehet kiszamitani kb.a hangszoro hatasfokat amivel a hangszoro "atalakitja" az elektromos erot hangrezgesre . Ugy a kimenoteljesitmeny mint a hangszoro erzekenysege beleszol a kiadott "hangossagba". En igy hamoztam ki amator modon. Meg lehet cafolni nem szentiras ,nekem logikusnak tunik..
Ez a 10 csak általánosítás, nagyon függ a körülményektől, és a személytől, aki hallgatja, épp azt írtam, korábban, hogy többnyire nem kell ennyi.
Persze, általánosítás, de nem lehet mindenkire és mindenre külön-külön szabályt létrehozni.
A dB skála is úgy van kialakítva, hogy 1 dB az, amit éppen meghall az ember. Ennek ellenére sokan csak a legalább 2-3-t érzékelik különbségnek.
Mint halhato kulombseg pszihoakusztikailag pld.szinpadon erobe /SPL- be nagyon nehez dolog. Ha peldaul egy adott erosito hangosnak tunik majd utanna egy bizonyos erovel nagyobb( energiaju ?) hangott hallasz az elozo hangosnak tuno hangot egyszeruen mar nem hallod mintha elfulladt volna es nem szol mar.
Persze hangszin, hangmagassagtol is fugg . Mixelesnel ellenben felfigyeltem hogy egyes hangoknal hangmagassagtol es hangszintol fuggoen 1-1,5dB dramai valtozast okozhat.Pedig ugye 6dB lenne a "felezes" .Persze itt talan a basszus tartomanyhoz viszonyitva valamint a magas hangokhoz es ki tudja menyi intermodulacio eltunese vagy csillapitottabb jelenlete okozzhatja. Mind probaltam megfigyelni hogy is van ez de a kornyezetei korulmenyek soha se megfeleloek egy elfogadhato altalanos megfigyeleshez.
Az, hogy pl. színpadon - főleg ha hangos (>100 dB) - nem hallod ki a kisebb amplitúdójú hangot, az emberi fül alkalmazkodóképessége miatt is van. Biztos tapasztaltad, hogy egy koncert után mindent hallkabbnak hallasz. A füled valamilyen szinten védi önmagát a túlzott hangosság ellen. Próbáld ki, hogy este, lefekvés előtt beállítod a rádiód hangerejét amolyan háttér hangerőre. Feküdj le, és reggel kapcsold be, úgy hallod majd, mintha ordítana. Aztán ha nappal járkálsz a városban, zajban, hazaérve csodálkozni fogsz, hogy tűnt ez a hangerő reggel fülsértőnek, mikor most meg alig hallod.
Érdemes tanulmányozni a phon skálát, ami az azonos hangosságnak érzékelt szinteket mutatja a frekvencia függvényében. Látszik rajta, hogy emelve a hang teljesítményét, bizonyos frekvenciákon a változás nem lineáris. Persze ez is tapasztalati úton lett megrajzolva, ráadásul szinusz hullámra, szóval messze van bármiféle zene hangtól. A jelben jelen lévő torzítás is sokat számít. Bár a legtöbb ember nem veszi észre a torzított (~2%) és a tiszta szinusz hullám közötti külöbséget (ezt is érdemes kipróbálni!), mégis hangosabbnak érezzük a megjelenő plusz felharmonikusok miatt. Jó példa a torzított és a tiszta gitár hangszín; utóbbi könnyen bele tud olvadni a zenébe.
Igen a honlapodon találtam. A többieknek meg köszönöm a felvilágosítást.
karpi: Idézet: Ezt hogy lehet kiszámolni? „A hangszorok hatasfokaval nm nagyon dicsekszenek a gyartok de az SPL-t azt odarajzoljak mert szep nagy szam .Az SPL -bol lehet kiszamitani kb.a hangszoro hatasfokat amivel a hangszoro "atalakitja" az elektromos erot hangrezgesre .”
Egész jó úton jártok, mert torzítás, iránykarakter, átviteli egyensúly, és egy amit kihagytatok, idő-energia eloszlás függő, hogy milyennek érzed-hallod.
Ui: a páratlan számú felharmonikusokat azért bőven hallod, mert zeneileg hamis hangok, de bizonyos esetekben a párosnál is észrevehető a 2% már, ahogy tapasztalom.
Már vagy tízszer feltöltöttem ide a HE fórumra. És van valahol egy részletesebb pdf is, csak nem találom a keresőben épp.
Az ott ugye fs?
Köszi, de ettől részletesebbre nincs szükségem, mert ez pont elég és pont jó nekem. Ennél mélyebben nem is szeretnék ezzel foglalkozni.
fs igen, csak annyi a különbség hogy ebbe a képletbe a Vas-t nem literben hanem cu. feetben kellene behelyettesíteni. Ezért keresném a másikat...
Hja igen, az a literes.
Nem erről van szó.
A ket keresztmetszeten a tolcser szaja ugyanolyan magas .teguk fel hogy a szelessege is egyforma .A tolcser torka szaja kozotti arany szabja meg az also hatarfrekvenciat de a tocser szajanak a nagyszaga a meghatarozo .A jo egyenletes atvitelhez ugy tudom lagy felfutasu hosszu tolcser kell .Az egyik hoszabb .Hogy ez menyit szamit egy ilyen osszehajtogatott tolcsernel ?.
szerintem kb.egyforma a ket tolcser az az 50mm a lada melysegben nem sokat szamit.
A tölcsér hossza elvileg picivel több mint 2 méter.
A hajtogatás miatt, valójában 1m sincs. A két láda egyformán (sz@rul) szól, van neki agy nagy kiemelés, amitől természetellenes, kemény, kopogó lesz a mély. Persze diszkóba jó lehet (???), de PA alkalmazásra alkalmatlan, ha minőséget akarsz.
Hasonlóak lehetnek, de a rajzok csak 2D-s méreteket tartalmaznak, nem? Így ránézésre ezek már erősen TL-esedők 60Hz körüli alsó határfrekvenciával.
Bővebben: Link Bővebben: Link2 Na és ezek között mi a küönbség? Miben más a kettő?
Nehéz elmenni ezeken a rajzokon, de elvileg mind ugyanannak a doboznak a különböző formációi, a kevesebb fordulós valószínűleg kevesebb rezonanciát produkál, de pár Hz-el magasabb lehet az alsó határ.
Összességében melyik lehet jobb? Érzékenysége melyiknek lehet jobb?
Összességében, szerintem hasonlók, az érzékenység biztos nem különbözik, legfeljebb az alsó határ és a rezonanciák helye, mértéke.
Amit érdemes megtenni, hogy a fordulóknál meghosszabbítod az elválasztókat, kb. 2/3-a maradjon a mostani keresztmetszetnek.
Idézet: „Amit érdemes megtenni, hogy a fordulóknál meghosszabbítod az elválasztókat, kb. 2/3-a maradjon a mostani keresztmetszetnek.” Ez nem teljesen világos. Melyik elválasztókat? Úgy is jó ha gyorsan elrajzolod, hogy megértsem.
No az egyiken megsatíroztam.
Na így már világos. Köszi. Ezzel javul valamivel? Kicsit akkor hosszabb lesz. Ez azért kell mert a fordulónál picit szélesebb mint utána?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |