Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok! Kapcsolási rajzot keresnék NORMÁLIS töltésszabájozóról amit meg lehetne építeni. 12 voltos akku töltéséhez kb 10 A körüli kellene. Most egy kínai töltésszabályozóm van ,de nem igazán vagyok megelégedve vele. Ezért szeretnék egy normálisat építeni. Nézelődtem a neten, de nem találtam jókat ( csak számomra zavarosat). Esetleg nyákterv is jól jönne mellé... Tudom sokat kérek, de gondolom hátha valaki megszán! Köszönöm.
Szia Draws!
Én használtam egy töltésszabályozót, ami párhuzamos szabályozású (a felesleges energiát ellenállásokon és refelektor égőkön eldisszipálja, 200 W-os napelemhez használtam). Ha érdekel, írj! Szia: zobokij@t-email.hu
Üdv
Engem is érdekelne a dolog. Norbi
Szia!
Én az udvari világításomat táplálom napelemekkel töltött akkuról, és egy alkonykapcsoló vezérli, tehát a 9db led-es lámpatest estétől reggelig világít.Úgy oldottam meg az akku szükség-töltését, hogy egy ablakkomparátorral figyelem a kapocsfeszültségét, és ha határérték alá csökken akkor a kimenetén lévő kisrelé meghúz, - ha az alkonykapcsoló is aktív, tehát sötét van akkor -e két eszközön keresztül hálózati feszültségre kerül egy kapcsolóüzemű puffertöltő.Eddig nem nagyon kapcsolt, de most, hogy nem süt a nap, már egész éjjel üzemel. üdv.kila
Üdv!
Na, akkor elmondom nálam hogyan működik a rendszer: Van egy 95W-os napelemem. Először túl vékony volt a kábel, amin keresztül töltött, és csak 4A volt a max. Miután kicseréltem vastagabb kábelre, így már 5A-el töltötte az akkut nyáron. A csúcs az 5,5A volt. Nálam egy analóg ampermérő van sorba kötve a töltéssel, így mindig látom az aktuális állapotot. Az ampermérő söntje jelentéktelen teljesítményt fog le. Nyáron nappal töltötte a 100Ah akkut, este ment az energia takarékos világítás róla. Most októbertől nekem is problémát jelentett a töltésvezérlő egység. 11V-nál lekapcsolta a terhelést, 13 V-nál pedig elvette a töltést. Szóval ez nem jó. Már ki van iktatva a cucc a napelem felől. A kimenet persze a vezérlőn keresztül megy továbbra is. Az nem baj, ha 11V-nál lekapcsol, az viszont baj, ha nem engedi feltölteni az akkut. Jelenleg a töltéssel sorba egy (55W+21W)-os két db izzó van sorba kötve. Így az 5 A-es töltésem továbbra is megy, és engedi feltölteni az akkut rendesen. Ha fel van töltve teljesen, akkor a vezérlő piros led villog, de még tölti az akkut. Az inverterem pedig olyan, hogy ha 15V-nál több jelenik meg a bemeneten, akkor lekapcsol. Így egy egyszerű áramkört csináltam hozzá, és mielőtt az akkufesz elérné a 15V-ot, lekapcsolja a töltést. A normál autóknál is a szabályzó 14,4V-ig engedi a töltést, csak ott folyamatos a terhelés (nappali világítás) és az akku sosincs "túltöltve". Amikor fel van töltve az akkum, és leveszem a töltést és a terhelést, akkor 10 perc múlva beáll 12.8-13 V körüli értékre. Nekem így bevált, és megszűnt az a probléma, hogy nincs energia az akkuban, mert nem engedte feltölteni a vezérlő. Van egy doboz, amibe bele van építve az ampermérő, van benne egy digitális feszmérő is. Ez utóbbi csak akkor mutatja a mérési eredményt, ha egy nyomógombbal adok neki tápot. (egy félig halott 1000 Ft-os kis multiméter lett beleépítve 9V-os elemmel.) Továbbá a dobozon van 3 db világítós kapcsoló, amivel a 220-as terheléseket tudom ki/be kapcsolni a rendszerről. A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2012
Helló!
Nekem most 600 W napelem van összesen, és gyári töltésszabályozó van hozzájuk. Kb. mésfél hónapja használom, de úgy tűnik nagyon gyorsan feltölti az akkukat. 2 db 240 Ah-ás (újak), és 1 db 180 Ah-ás 2 éves. A régi egy saját készítésű, egyszerű töltészabalyozó, és egy 10 db LED-ből álló feszültség- figyelő, az utolsó LED nagy fényerejű és piros, 14,4 V-nál kacsol be. Mellékelem a rajzát, a rádiótechnika 2008/07/388 oldalán található. Annyit módosítottam rajta, hogy a D4-es dióda helyett egy reflektor égőt (90 W) és 10 db 10 ohmos 10 W-os ellenállást kötöttem párhuzamosan, és egy-egy BUZ11 MOSFET-et. Szerintem bővíthető, de nagy helyet foglal el.
Ezek szerint a te tapasztalatod is az, hogy télen nem használható egész éjjelre a cucc. Sőt, nekünk a vége felé már 20percet sem bírt...
Üdv Inhouse
A 15V meg fogja ölni az akkud, télen még csak-csak lehet feljebb engedni, de a 14,4V a biztos...
Terhelés nélkül a mi 110W-os napelemünk szépen feltölti az akkut így is, csak így nem lehet használni semmire. Legalább szinten tartódik "ingyen". Ez a 10A-es vezérlő szépen feltölti 14,4V-ig, majd átkapcsol csepptöltésre, 13,8V-ra. Üdv Inhouse
Szia!
Hát most egy pár napja alig-alig töltöget, inkább hálózatról megy.Én úgy gondolkodtam hogy inkább éjjel töltsön hálózati áramról, plusz vigye a világítást, nappal viszont megadom az esélyt a napnak. Itt az én vezérlésem... Üdv.kila
Bocsi, hogy beleszólok, de miért kellett a napelemeket sorba kötni, ha 18V-osak? Vagy csak rosszul gondolom és a két napelem együtt adja a 18V-ot?
Nem. Töltés közben ekkora a mért fesz. Ha nincs rajta töltés, akkor szépen megáll 12,9 - 13 V körül. Nálam soros reflektor égő van, ami ugye automata töltésszabályzóként működik. Egy nagyobb rendszert csináltunk tavaly, először gyári töltés szabályzóval, majd azt kihagyva (mert az nem töltött normálisan) a saját készítésű töltővel. Az akkut így fel tudta tölteni szűrt fénynél is úgy, hogy éjszaka bírta az akku. A gyári szabályzóval 20 percig bírta az akku éjszaka. Ha utánanézel, vannak kapcsolások, amikben csak egy soros izzó van szabályzóként a töltőben, és még regenerálja is az akkut, ha olykor a szulfát miatt pici áramlöketet venne fel.
Minden nagyüzemi töltő berendezésnél (48 V-os nagy rendszerek kádas akkumulátor egységekkel - 3x4méteres szobát foglalnak el) van a gyorstöltés, és van a csepptöltés. A gyorstöltés lényege, hogy egy meghatározott töltés szintig áramkorláttal nyomja a töltést, amit a kapacitás enged. Utána az elért szintnél átvált csepptöltésre, és utána is tölt, de pici árammal. Van egy harmadik szint is a töltésnél, ami feltöltött akku állapotnál működik, és a csepptöltésről átvált olyan minimális töltő áramra, ami az akkucsoport kisülését pótolja. A nagyüzemi cuccokban a gyakorlatban, a berendezések 48 V-ról működnek, tehát folyamatos terhelést jelent az akkunak, így a harmadik fázis értelmetlen. Így használnak gyorstöltést (HFK esetén), és csepptöltést üzem közben. Persze mindez szabályozottan. Ha nincs terhelés, és az akku feltöltött állapotban van, akkor a töltést lekapcsolja. Amit a reflektor égő mellé tettem elektronikát, az pont a gyorstöltés/csepptöltés/lekapcsolás funkciókat látja el. Eddig bevált. (A gyári töltő csak dísz.)
Szia!
Párhuzamosan kötve hamar rá kellett jönnöm hogy a -Mppt-töltésvezérlő nem képes csodákra, a nap csak rövid időszakában töltött csak rendesen.Így viszont már kb.egy év óta még teljesen borult ég mellett is képes 1-2A töltőáramra.-Tehát jól látod, -és bevált! Üdv.kila
Hello!!
Valaki tudna nekem segiteni? Van egy 75Wp napelemem nem tolti a 62A akksit.Pedig 1 hete vasaroltam ujjonon. Miert van ez?
Talán nem süt a nap (eleget). Milyen töltés szabályzód van?
8A-os toltes szabalyzo de tolt hisz feltolti sargaig..de az akksi nem birja 2percig pedig uj.
A napelemem 75Wp, van egy toltesszabalyzom ami 8A-os es egy 62A-os akksim ami vadi uj. Egesz nap eri a nap a napelemet s megis csak 2-3 percig birja az akksi. Miert nem tolti fel az akksit fullba? Mi lehet az oka?
A napelemem 75Wp, van egy toltesszabalyzom ami 8A-os es egy 62A-os akksim ami vadi uj. Egesz nap eri a nap a napelemet s megis csak 2-3 percig birja az akksi. Miert nem tolti fel az akksit fullba? Mi lehet az oka?
Feszültséget kellene mérni az akkun. Multimétered van?
Valamennyit biztos tölt, de nem eleget az biztos. A 62 Ah akku töltéséhez 10 - 12 órán keresztül kellene 6 A -rel tölteni. Ez meg a mostani időjárásban biztos nincs meg. Ha jól emlékszem, a napelemed pedig verőfényes napsütésben is csak 3 - 4 A -t ad le. Az akkumlátor töltésénél a feszültség figyelés, amit a sárga csík mutat, az nem arányos a töltöttségi szinttel, viszonylag hamar eléri a 12 V körüli szintet, és csak sokórai töltés után emelkedik 13,6 - 14 V fölé.
Van multimeterem. Hagytam 48 orat tolteni de meg most is csak 12,10V-ig ment fel. Ami 2-3percig enged vilagitani egy 11W-os sporloegot. Mit lehet tenni ez erdekeben?
Szerintem a töltés szabályzód a hunyó, mert nekem 130W nap elem a 30A-es MPPT töltés vezérlővel feltöltötte a 180Ah akksit.
Az még bőven a feltöltetlen állapot, Ha már normálisnak nevezhető töltöttségi szint van, akkor 12,6 V felett kellene feszültséget mérned. Ha van, próbáld meg az akkut töltővel feltölteni, akkor legalább azt lehet tudni, hogy az akksi jó.
Nem ártana töltő áramot is mérni. A 48 órából mennyit sütött a nap? A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2013
Ha nap eri akkor 18.3 V add le a napelem. Amikor rakottom a szabalyzot csak 12,22ot mutat. Amikor mar a nap nem eri vissza csokken 12,10re es igy is marad ami viszonylag eleg kicsi. A 48 orabol 10 orat erte a nap.
Es akkor mivel lehetne kiprobalni hogy a toltes vezerlo a hibas?
Ilyen időben függetlenül, hogy süt a nap amúgy sem valami sokat termel mert kevés az energiája kicsit a napsugarak beesési szöge...
Kérdés az is, hogy mekkora árammal terheled, hogy 2-3 perc alatt lemerül? MPPT-vel nem érdemes összehas A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2013
11W-os sporlo egovel probaltam. Szabalyzoval lehet problema?
Értem, és mi alapján döntötted el, hogy le van merülve az akku?
Egyébként egyszerű letesztelni a töltőt. Köss az akkuval sorba egy árammérőt és nézd meg hogy napközben amikor süt a nap mennyi áram folyik az akkuba.
Azzal. Tegyél egy műterhelést (például egy 12V 55 W izzót )a töltőre akkora áramot vegyen fel mint ami a töltőáramnak kell lennie. Akkor mérj feszültséget rajta teljes napsütésnél. Ha jó akkor 13.2 V- 13.4 Volt között kell lennie. Ennyire kell felhúznia az aksit. A 12.2 nagyon kevés nem tölti a cellát.
Egy aram atalakitot (invertort) kotottem ra es az sipol es jelzi hogy csak 10,50V van. Ami nem elegendo a 11W egonek.
De a toltes szabalyzo veszi ennyire vissza.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |