Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Töltésszabályzó napelemhez
 
Témaindító: kokok, idő: Ápr 5, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   7 / 18
(#) DRAWS hozzászólása Dec 8, 2012 /
 
Sziasztok! Kapcsolási rajzot keresnék NORMÁLIS töltésszabájozóról amit meg lehetne építeni. 12 voltos akku töltéséhez kb 10 A körüli kellene. Most egy kínai töltésszabályozóm van ,de nem igazán vagyok megelégedve vele. Ezért szeretnék egy normálisat építeni. Nézelődtem a neten, de nem találtam jókat ( csak számomra zavarosat). Esetleg nyákterv is jól jönne mellé... Tudom sokat kérek, de gondolom hátha valaki megszán! Köszönöm.
(#) zobokij válasza DRAWS hozzászólására (») Dec 8, 2012 /
 
Szia Draws!

Én használtam egy töltésszabályozót, ami párhuzamos szabályozású (a felesleges energiát
ellenállásokon és refelektor égőkön eldisszipálja, 200 W-os napelemhez használtam).

Ha érdekel, írj!


Szia: zobokij@t-email.hu
(#) norbika78 válasza zobokij hozzászólására (») Dec 8, 2012 /
 
Üdv
Engem is érdekelne a dolog.
Norbi
(#) kila válasza Inhouse hozzászólására (») Dec 8, 2012 /
 
Szia!
Én az udvari világításomat táplálom napelemekkel töltött akkuról, és egy alkonykapcsoló vezérli, tehát a 9db led-es lámpatest estétől reggelig világít.Úgy oldottam meg az akku szükség-töltését, hogy egy ablakkomparátorral figyelem a kapocsfeszültségét, és ha határérték alá csökken akkor a kimenetén lévő kisrelé meghúz, - ha az alkonykapcsoló is aktív, tehát sötét van akkor -e két eszközön keresztül hálózati feszültségre kerül egy kapcsolóüzemű puffertöltő.Eddig nem nagyon kapcsolt, de most, hogy nem süt a nap, már egész éjjel üzemel.
üdv.kila
(#) Bonanza02 hozzászólása Dec 9, 2012 /
 
Üdv!
Na, akkor elmondom nálam hogyan működik a rendszer:
Van egy 95W-os napelemem. Először túl vékony volt a kábel, amin keresztül töltött, és csak 4A volt a max. Miután kicseréltem vastagabb kábelre, így már 5A-el töltötte az akkut nyáron. A csúcs az 5,5A volt. Nálam egy analóg ampermérő van sorba kötve a töltéssel, így mindig látom az aktuális állapotot. Az ampermérő söntje jelentéktelen teljesítményt fog le. Nyáron nappal töltötte a 100Ah akkut, este ment az energia takarékos világítás róla. Most októbertől nekem is problémát jelentett a töltésvezérlő egység. 11V-nál lekapcsolta a terhelést, 13 V-nál pedig elvette a töltést. Szóval ez nem jó. Már ki van iktatva a cucc a napelem felől. A kimenet persze a vezérlőn keresztül megy továbbra is. Az nem baj, ha 11V-nál lekapcsol, az viszont baj, ha nem engedi feltölteni az akkut. Jelenleg a töltéssel sorba egy (55W+21W)-os két db izzó van sorba kötve. Így az 5 A-es töltésem továbbra is megy, és engedi feltölteni az akkut rendesen. Ha fel van töltve teljesen, akkor a vezérlő piros led villog, de még tölti az akkut. Az inverterem pedig olyan, hogy ha 15V-nál több jelenik meg a bemeneten, akkor lekapcsol. Így egy egyszerű áramkört csináltam hozzá, és mielőtt az akkufesz elérné a 15V-ot, lekapcsolja a töltést. A normál autóknál is a szabályzó 14,4V-ig engedi a töltést, csak ott folyamatos a terhelés (nappali világítás) és az akku sosincs "túltöltve". Amikor fel van töltve az akkum, és leveszem a töltést és a terhelést, akkor 10 perc múlva beáll 12.8-13 V körüli értékre. Nekem így bevált, és megszűnt az a probléma, hogy nincs energia az akkuban, mert nem engedte feltölteni a vezérlő.
Van egy doboz, amibe bele van építve az ampermérő, van benne egy digitális feszmérő is. Ez utóbbi csak akkor mutatja a mérési eredményt, ha egy nyomógombbal adok neki tápot. (egy félig halott 1000 Ft-os kis multiméter lett beleépítve 9V-os elemmel.)
Továbbá a dobozon van 3 db világítós kapcsoló, amivel a 220-as terheléseket tudom ki/be kapcsolni a rendszerről.
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2012
(#) zobokij hozzászólása Dec 10, 2012 /
 
Helló!

Nekem most 600 W napelem van összesen, és gyári töltésszabályozó van hozzájuk.
Kb. mésfél hónapja használom, de úgy tűnik nagyon gyorsan feltölti az akkukat.
2 db 240 Ah-ás (újak), és 1 db 180 Ah-ás 2 éves.

A régi egy saját készítésű, egyszerű töltészabalyozó, és egy 10 db LED-ből álló feszültség-
figyelő, az utolsó LED nagy fényerejű és piros, 14,4 V-nál kacsol be.

Mellékelem a rajzát, a rádiótechnika 2008/07/388 oldalán található.
Annyit módosítottam rajta, hogy a D4-es dióda helyett egy reflektor égőt (90 W) és
10 db 10 ohmos 10 W-os ellenállást kötöttem párhuzamosan, és egy-egy BUZ11 MOSFET-et.
Szerintem bővíthető, de nagy helyet foglal el.



(#) Inhouse válasza kila hozzászólására (») Dec 10, 2012 /
 
Ezek szerint a te tapasztalatod is az, hogy télen nem használható egész éjjelre a cucc. Sőt, nekünk a vége felé már 20percet sem bírt...

Üdv
Inhouse
(#) Inhouse válasza Bonanza02 hozzászólására (») Dec 10, 2012 /
 
A 15V meg fogja ölni az akkud, télen még csak-csak lehet feljebb engedni, de a 14,4V a biztos...
Terhelés nélkül a mi 110W-os napelemünk szépen feltölti az akkut így is, csak így nem lehet használni semmire. Legalább szinten tartódik "ingyen". Ez a 10A-es vezérlő szépen feltölti 14,4V-ig, majd átkapcsol csepptöltésre, 13,8V-ra.

Üdv
Inhouse
(#) kila válasza Inhouse hozzászólására (») Dec 11, 2012 /
 
Szia!
Hát most egy pár napja alig-alig töltöget, inkább hálózatról megy.Én úgy gondolkodtam hogy inkább éjjel töltsön hálózati áramról, plusz vigye a világítást, nappal viszont megadom az esélyt a napnak.
Itt az én vezérlésem...
Üdv.kila
(#) JZoli válasza kila hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Bocsi, hogy beleszólok, de miért kellett a napelemeket sorba kötni, ha 18V-osak? Vagy csak rosszul gondolom és a két napelem együtt adja a 18V-ot?
(#) Bonanza02 válasza Inhouse hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Nem. Töltés közben ekkora a mért fesz. Ha nincs rajta töltés, akkor szépen megáll 12,9 - 13 V körül. Nálam soros reflektor égő van, ami ugye automata töltésszabályzóként működik. Egy nagyobb rendszert csináltunk tavaly, először gyári töltés szabályzóval, majd azt kihagyva (mert az nem töltött normálisan) a saját készítésű töltővel. Az akkut így fel tudta tölteni szűrt fénynél is úgy, hogy éjszaka bírta az akku. A gyári szabályzóval 20 percig bírta az akku éjszaka. Ha utánanézel, vannak kapcsolások, amikben csak egy soros izzó van szabályzóként a töltőben, és még regenerálja is az akkut, ha olykor a szulfát miatt pici áramlöketet venne fel.
Minden nagyüzemi töltő berendezésnél (48 V-os nagy rendszerek kádas akkumulátor egységekkel - 3x4méteres szobát foglalnak el) van a gyorstöltés, és van a csepptöltés. A gyorstöltés lényege, hogy egy meghatározott töltés szintig áramkorláttal nyomja a töltést, amit a kapacitás enged. Utána az elért szintnél átvált csepptöltésre, és utána is tölt, de pici árammal. Van egy harmadik szint is a töltésnél, ami feltöltött akku állapotnál működik, és a csepptöltésről átvált olyan minimális töltő áramra, ami az akkucsoport kisülését pótolja.

A nagyüzemi cuccokban a gyakorlatban, a berendezések 48 V-ról működnek, tehát folyamatos terhelést jelent az akkunak, így a harmadik fázis értelmetlen. Így használnak gyorstöltést (HFK esetén), és csepptöltést üzem közben. Persze mindez szabályozottan. Ha nincs terhelés, és az akku feltöltött állapotban van, akkor a töltést lekapcsolja.

Amit a reflektor égő mellé tettem elektronikát, az pont a gyorstöltés/csepptöltés/lekapcsolás funkciókat látja el. Eddig bevált. (A gyári töltő csak dísz.)
(#) kila válasza JZoli hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Szia!
Párhuzamosan kötve hamar rá kellett jönnöm hogy a -Mppt-töltésvezérlő nem képes csodákra, a nap csak rövid időszakában töltött csak rendesen.Így viszont már kb.egy év óta még teljesen borult ég mellett is képes 1-2A töltőáramra.-Tehát jól látod, -és bevált!
Üdv.kila
(#) Ervin86 hozzászólása Jan 4, 2013 /
 
Hello!!

Valaki tudna nekem segiteni?

Van egy 75Wp napelemem nem tolti a 62A akksit.Pedig 1 hete vasaroltam ujjonon. Miert van ez?
(#) pucuka válasza Ervin86 hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Talán nem süt a nap (eleget). Milyen töltés szabályzód van?
(#) Ervin86 válasza pucuka hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
8A-os toltes szabalyzo de tolt hisz feltolti sargaig..de az akksi nem birja 2percig pedig uj.
(#) Ervin86 válasza pucuka hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Tudnal egy picit segiteni?
(#) Ervin86 hozzászólása Jan 4, 2013 /
 
A napelemem 75Wp, van egy toltesszabalyzom ami 8A-os es egy 62A-os akksim ami vadi uj. Egesz nap eri a nap a napelemet s megis csak 2-3 percig birja az akksi. Miert nem tolti fel az akksit fullba? Mi lehet az oka?
(#) Ervin86 hozzászólása Jan 4, 2013 /
 
A napelemem 75Wp, van egy toltesszabalyzom ami 8A-os es egy 62A-os akksim ami vadi uj. Egesz nap eri a nap a napelemet s megis csak 2-3 percig birja az akksi. Miert nem tolti fel az akksit fullba? Mi lehet az oka?
(#) pucuka válasza Ervin86 hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Feszültséget kellene mérni az akkun. Multimétered van?
Valamennyit biztos tölt, de nem eleget az biztos. A 62 Ah akku töltéséhez 10 - 12 órán keresztül kellene 6 A -rel tölteni. Ez meg a mostani időjárásban biztos nincs meg. Ha jól emlékszem, a napelemed pedig verőfényes napsütésben is csak 3 - 4 A -t ad le.
Az akkumlátor töltésénél a feszültség figyelés, amit a sárga csík mutat, az nem arányos a töltöttségi szinttel, viszonylag hamar eléri a 12 V körüli szintet, és csak sokórai töltés után emelkedik 13,6 - 14 V fölé.
(#) Ervin86 válasza pucuka hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Van multimeterem. Hagytam 48 orat tolteni de meg most is csak 12,10V-ig ment fel. Ami 2-3percig enged vilagitani egy 11W-os sporloegot. Mit lehet tenni ez erdekeben?
(#) Kastler válasza Ervin86 hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Szerintem a töltés szabályzód a hunyó, mert nekem 130W nap elem a 30A-es MPPT töltés vezérlővel feltöltötte a 180Ah akksit.
(#) pucuka válasza Ervin86 hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Az még bőven a feltöltetlen állapot, Ha már normálisnak nevezhető töltöttségi szint van, akkor 12,6 V felett kellene feszültséget mérned. Ha van, próbáld meg az akkut töltővel feltölteni, akkor legalább azt lehet tudni, hogy az akksi jó.
Nem ártana töltő áramot is mérni. A 48 órából mennyit sütött a nap?
A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2013
(#) Ervin86 válasza pucuka hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Ha nap eri akkor 18.3 V add le a napelem. Amikor rakottom a szabalyzot csak 12,22ot mutat. Amikor mar a nap nem eri vissza csokken 12,10re es igy is marad ami viszonylag eleg kicsi. A 48 orabol 10 orat erte a nap.
(#) Ervin86 válasza Kastler hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Es akkor mivel lehetne kiprobalni hogy a toltes vezerlo a hibas?
(#) cimopata válasza Ervin86 hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Ilyen időben függetlenül, hogy süt a nap amúgy sem valami sokat termel mert kevés az energiája kicsit a napsugarak beesési szöge...
Kérdés az is, hogy mekkora árammal terheled, hogy 2-3 perc alatt lemerül?
MPPT-vel nem érdemes összehas
A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2013
(#) Ervin86 válasza cimopata hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
11W-os sporlo egovel probaltam. Szabalyzoval lehet problema?
(#) cimopata válasza Ervin86 hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Értem, és mi alapján döntötted el, hogy le van merülve az akku?

Egyébként egyszerű letesztelni a töltőt.
Köss az akkuval sorba egy árammérőt és nézd meg hogy napközben amikor süt a nap mennyi áram folyik az akkuba.
(#) szabics válasza Ervin86 hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Azzal. Tegyél egy műterhelést (például egy 12V 55 W izzót )a töltőre akkora áramot vegyen fel mint ami a töltőáramnak kell lennie. Akkor mérj feszültséget rajta teljes napsütésnél. Ha jó akkor 13.2 V- 13.4 Volt között kell lennie. Ennyire kell felhúznia az aksit. A 12.2 nagyon kevés nem tölti a cellát.
(#) Ervin86 válasza cimopata hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
Egy aram atalakitot (invertort) kotottem ra es az sipol es jelzi hogy csak 10,50V van. Ami nem elegendo a 11W egonek.
(#) Ervin86 válasza szabics hozzászólására (») Jan 4, 2013 /
 
De a toltes szabalyzo veszi ennyire vissza.
Következő: »»   7 / 18
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem