Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Kedves Suszitibi!
Hálás köszönet a rajzért, nagyon elegáns és tényleg egyszerű- még tranziensvédelmet is látok benne: D2- ha megépül, jelentkezem. A gyári nagyfesz tekercs valóban be sem volt kötve, a komplett egység tartalmazhatta a transzvertert is. Az általad javasolt méréseket elvégeztem, szkópon is szép mindkét tekercs produkciója önindítóval pörgetve, kivett gyertyával természetesen. Mégegyszer: köszönet. Üdv.
Nagyon szívesen, majd várom a fejleményeket, de úgy gondolom, nem lesz probléma. Akinek ilyen felszerelése van, ott azért gondolom hozzáértés is akad bőven. Nekem sajnos nincs oszcilloszkópom, pedig nagyon ritkán, de akkor nagyon jól jönne.
Üdv. és sok sikert.
Kedves Suszitibi!
Deszkamodellen beindult, majd leugrott az asztalról! Ráadásul őskövület fémházas szovjet tirisztorral -a típusát nem tudom adni, nincs cirill betűm- de természetesen elhagytam a D1 diódát. Kellő tisztelettel kérlek, fontold meg Te is ennek a szerepét... Bevallom, 59 éves amatőr múlttal a hátam mögött, így még én sem tudok kétutasan egyenrángatni. A jelformálást is sikerült még jobban ,,tüskésíteni,, de erről és az előbbi gondolatokról inkább e-mailen, vagy Skype-on dumcsizzunk,ha érdekel a kotta. Mégegyszer köszi a jóindulatot. Üdv. U.i. ha rákattintasz a nevemre, mutatja a szükséges adatokat, mint mindenkiét.
Eltudná nekem valaki mondani hogy miért kell tranziensvédelem? Én sose használtam és nem is volt rá szükségem és még egy gyújtásommal se volt probléma. A másik hogy a D3 STOP diódának mi szerepe van még az áramkörben? Akárhogy nézem a rajzon semmi hasznos értelmét nem látom.
A D1 diódának a szerepét Mex már leírta, pontosan nem tudnám megmondani. Tény, hogy az olaszok itt 100k ellenállást használnak. Nekem a 1/4 w-os ellenállás meghalt és a gyújtás megváltozott. Nem indult kis fordulaton és kb. 3000-ig pörgött föl a motor.
A leállító körben lévő dióda, szerintem csak azért van ott, hogy ne zárjuk közvetlen rövidre a tekercset, csak az egyik félperiódusban.
Ha nagy a gerjesztőtekercs menetszáma, Ω-os ellenállása, (500 Ω)-on felüli, akkor szoktak ellenállásos korlátozást alkalmazni. Az olasz gerjesztőtekercsek általában 0.08-0.01mm közti huzalmérettel készülnek, ide biztonságosabb az ellenállás, mert a dióda sokkal durvábban avatkozik be a negatív félperiódusban, és a vékony huzal hajlamosabb a megszakadásra.
Írta Mex.
Kedves Bubuc17
A d3 stopdiófa pont a pozitív félhullámot teszi földre a nyomógomb segélyével, ergo leáll a rendszer. Amúgy a működésben semmi szerepe nincs. A tranziensvédelem csupán egy biztonsági megfontolás következménye, ha combos a tirisztor, elhagyható. Maga a jelenség kicsit hosszabb írást érdemelne, nem szólván a keletkező felharmonikusokról... amik - ha túl érzékeny a tirisztor - művelhetnek csodát. Ha már itt tarunk, elárulom, miért nem tettem be a D1-et: őkelme nemes egyszerűséggel a negatív félhullámot nyüstöli, terhelve szegény tekerencet. A dióda nem száll el, hiába egyenáramú a rövidzár, a sok menet impedanciája miatt /váltófeszültséggel bíbelődünk/ disszipálni fog a hasznos félhullám. Megszaladás ellen valóban jobb az ellenállat, néhány tíz kohm, de nagyobb wattitással. Üdv
Kedves Bubuc17, kedves Suszitibi!
Külön levélben elbúcsuzom Tőletek, a problem megoldva. Szükségesnek tartom megemlíteni, hogy első levelemben -101 oldal- kapcsolási rajzot kerestem a géphez, elkerülendő az órákig tartó matatást, mit hova huzalozott a gyártó, mit gubancolt a ,,hivatásos szelelő,,. Megköszönve a jóindulatot, türelmet, tanácsot, jó egészséget kívánok. Üdv
Na akkor küldök néktek rajzot 4-illetve 5 vezetékes cdi-ről remélem lássátok a különbséget és ,hogyan lehet egyenirányítani a váltóáramot!!
Kedves Zolika7575!
Tökéletes korrekt rajzok, az egységek ugyan nincsenek kibontva, a gyújtás kifejezetten 12 V-ról megy. A Graetz is remek, de az csak az akkumulátort tölti a feszültségszabályozón keresztül. Ha az egységekről is van valami rajzod, kérlek küldd el, tüstént megépítem. Ez a megoldás mindenképp jobb, ahol a gyújtás paraméterei lényegében nem függnek a fordulat által krehácsolt feszültségektől. E két rajz kifejezetten erről szól. Üdv.
Bocs, hülyeséget írtam... Teljesen felébredve láttam meg a lényeget... Ezer bocs!
Sziasztok. Motor épités közben akadtam elméleti hibákra, segitségetekre volna szükségem. Mégpedig am 6-ra raknék 4+2csatis CDI-t. Az alaplapon nincs gyujtótekercs, csak 12. Ezért, s persze a világitás miatt is raknom kell 4 csatis fesszab.-ot De a cdi-re mit kössek, fix 12-t, vagy a tekercsröl lejövő 12-t, ami állitólag felmehet 25-30-ra is, ezért is öli le az égőket. Tehát,... sok a baj, tudatlan vagyok, s nem szeretnék egyből kinyirni valamit. Elölre is köszönöm...
Pontositok, az alaplapon gyárilag biztos nincs gyujtótekercs, mert láttam mellette olyat amin van. Ha lehet kicserélem, de akkor ez hogy is müködik?
Szia
Nekem is AM6 blokkom van. Van egy srác aki árul alkatrészeket, valahol Cegléd környékén. Legegyszerűbb venni hozzá alaplapot, amin van jeladó és nagyfesztekercs. Ha ez megvan, építsd meg azt az elektronikát, amit én is, aztán nem lesz baj a gyújtással. Így 12v-ról, szabályozó és aksi nélkül, a 12v-os CDI-t kinyírná. Na meg azt megépíteni már jóval nagyobb feladat. Esetleg próbáld meg a transzformátoros nagyfesz átalakítást. Ha van valami 12v-os trafód, kösd rá a 12v-os kivezetésre és lesz nagyfesz az elektronikának.
Nekem nem az a bajom hogy nincs rajta gyujtótekercs, hanem hogy ez gyárilag ilyen. Láttam mellette olyat amin van, de mondta ebbe nem az van, ennyi. 3 vezeték a blokkbol, 4+2 a CDI, 4 a fesszab. De melyiket hova ha nincs gyujtóm és kell? egy képet tudok mutatni kb milyen, vagyis kettöt is, de bárhol láthatsz neten, mert enyémet pontosan nem tudom lefotozni. Értem mit mondasz, de valahogy ez is működik? :eek2:
Akkor hogy is van ez? Bővebben: Link Ezen tán nincs: Bővebben: Link Ezen van: Bővebben: Link
Na most nem igazán értem mi a probléma. Ezeken az alaplapokon, mindegyiken van nagyfesz tekercs. Bekötni nem tudod? Amit belinkeltél, ott van a bekötés, hogy mit, hova. A sárga mindnél a világítás. Azt sem értem, miért kell 4 csatis szabályozó, az enyémen 2 kivezetés van. Piros a jeladó szál, a maradék pedig a nagyfesz.
Mi az, hogy nincs gyújtóm és kell? Szeretnék segíteni, de fogalmazz érthetőbben kérlek.
Hello. Akkor létezik hogy félrenézte a szerelő, vagy csak azt mondta "nem olyan" nagyfesz tekercs van mint a másikon... Mindegy utána járok ma holnap. Ami nem tiszta most, hogy a cdi-nek nem kell ugymond tápfesz, csak jeladó nagyfesz test, tehát ha nem akarok világitást nem is kell fesszab. Jól látom? Mert ugy e valahol olvastam bizonyos cdi-k nem mennek aksi nélkül, na ezért vagyok én megilyedve. Lehet hogy nem kellene 4+2-es, de ezt ad vadi ujat a blokk mellé, majd késöbb változtatok ha kell... Még egy kérdés. Ugy e a hagyományos motoron a leállitó gomb letestel, na ugyanezen az elven, a régi vezetékeléssel, ez a cdi-s történet is működhet? Egyenlőre köszönöm szépen. Probálom magam hasznossá tenni...
Szia
Lenne egy javaslatom. Ha össze van szerelve a gyújtás, teszteld le. Egy akkus fúróval forgasd meg a lendkereket, kivett gyertyánál. Multiméterrel mérj rá a tekercsekre, a testhez képest. Így megtudod, melyik a nagyfesz (több x 10v) és a jeladó szál (1-2v). Létezik olyan CDI, ami aksiról működik, az jóval nagyobb méretű és nehezebb is. A leállítás úgy van ahogy gondolod, testre kapcsolod és megáll. Ha nem akarsz világítást, nem kell fesszabályozó, de ha mégis, akkor sem biztos, hogy szükséges. Ha kilöki az izzót, nagyobb kell bele. Az én mocimba két lába van a szabályozónak. Az egyik megy a világítás szálra, ami megy tovább a fogyasztókhoz, a másik pedig testre van kötve. Így 7 és 13v közt van a kimenő feszültség, a fordulat függvényében. A CDI-nek vagy nagyfesz, vagy 12v (aksiról) kell, ezenkívül test és jeladó bemenet.
Kezd összeálni a kép. Remélem. Azt mondta a szerelő, nem rég hogy ezen tuti nincs nagyfesz tekercs, de bekötési rajzot ad, ugy hogy ne aggodjak látott már ilyet. Viszont ami nekem mint elektromosnak sántit, de motorosnak csak nézek a fejemből, az az hogy ugy kell bekötni majd, hogy fesszabrol kap a cdi 12-t (max), s abbol csinál trafónak valót. Hát, a fesszab még nem egyenirányit? Mert egyent feltranszformálni... :eek2:
Mindegy, no para, mondják ők. El kérem talán holnap a rajzot amiről beszélnek, aztán megjelenek megint, mert elhiheted hogy mostmár mindenki mást mond. Teszek fel mindenről képet, s akkor hátha jobban átlátható. Igaz ha kell, rakok aksit is, nagy duzzogva, de nem igazán van szerencsétlen motoron hely... Köszöntem mindent... További szép napot mindenkinek.
Egyenfeszt is lehet feltranszformálni, nyugi! Tudod...inverterrel a TCI nevezetű gyújtásmodulok ha jól tudom ezen az elven működnek...
De a leállításnál miért kell a negatív potenciált leválasztani?Pláne hogy nincs is!.
Még mindig így nem tudom miért van szükség a d3 ra az áramkörben Tisztában vagyok a tranziens jelenséggel. Csak azt nem értem hogy ebbe az egyerű áramkörbe miért van rá szükség. Már rengeteg gyújtást csináltam de még semelyikkel sem volt gond. Szerintem a rajzoknál az előírtnál jócskán kisebb tirisztort kéne alkalmazni hogy szükség legyen tranziens védelemre.Így nincs semmi szükség rá.
Bubuc!
Amit itten tranzienscsillapító diódának (D2) magyaráznak más a valós szerepe.
És el is mondod?
Esetleg jobban és stabilabban feltöltődik a kondenzátor??
Ha elhagyod a gúnyos szmájlikat, akkor igen.
Azt törölni nem tudom, de legközelebb akkor figyelni fogok rá.
Nos az említett dióda a kondi töltésekor is hasznos, mert ekkor nem a trafó primer tekercsén folyik át a töltőáram, hanem a diódán, így a primer induktivitás nem határolja a töltőáramot. A gyújtás pillanatában a dióda lezár, a kondi a tirisztoron keresztül kisül, lezár a tirisztor is, ha a tartóárama alá csökken a primer körben folyó áram. Ekkor a primeren irányt vált a feszültség, a dióda újra kinyit, és a maradék energia is áttranszformálódik a szekunderbe, végeredményben meghosszabbodik a kisülés időtartama.
Ha a szóbanforgó diódát a tirisztorral párhuzamosan kötik, (a dióda katódja a tirisztor anódjára csatlakozik), akkor spórolós gyújtást kapsz. A kondi töltése idején nem szól bele a működésbe, de a tirisztor nyitása,után-amikor már kikapcsolt állapotú a tartóáram lecsökkenése miatt, a primerfeszültség megfordul, és ekkor már kinyit, és a maradék energia visszatöltődik a koniba, így a következő töltési periódusban nem nulláról indul a kondi feszültsége. Ennek gyenge, kisteljesítményű gyújtótekercs esetén lehet jelentősége, de véleményem szerint mindenféleképp a szikra minőségének rovására történik a dolog.
Én is erre gondoltam hogy jobban és stabilabban feltöltődik a kondenzátor, a diódán keresztül. csak nem írtam le ilyen szépen, hosszan. Így már rájöttem hogy felesleges volt a kérdezgetésem csak az elején végig kellett volna normálisan gondolnom.
Nekem sose jutott volna ez eszembe, pedig nagyon hasznos megoldás. Köszönöm a megerősítést. |
Bejelentkezés
Hirdetés |