Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » ATX-táp problémák, meghibásodás
Szia!
Köszönöm a segítséget! Időközben sikerült kideríteni, hogy a C1815 helyett jó lesz a BC182-es is, ez legalább van is itthon. A C5027S-hez találtam egy adatlapot, ami nem egyezik az általad belinkelt 2SC5027 adatlapjával, inkább a KSC5027-hez hasonlit, de az általam keresett tranzisztor TO-126-os tokozású, mig a KSC to-220-as. Szerinted ez jó lehet oda, mert egy másik tápban találtam itthon ilyen típust. Üdv Zoli.
Ebben a rajzban a primer köri tekercset hogyan kapcsolják a tranzisztorok?
![]() Üdv Inhouse
Szia!
Jó a kérdés, de én nem igazán értek ezekhez a kapcsitápokhoz, ez még az első, amit meg szeretnék javítani. A rajzot az ElekroTanyán találtam, de annyira nem néztem utána, hogy a kapcsolás jó e.
Gondoltam, de te linkelted ezt a rajzot. Majd megnézik mások is...
Üdv Inhouse
Többet is tud a kelleténél, de a lábkiosztása ugyanaz tehát ha befér akkor beteheted helyette.
Szia!
A mai nap volt egy kis időm, és bele tettem a tanyókat, de még mindig van valami bibi vele. Mert mikor feszültség alá helyezem, akkor alig halhatóan ciripel, a +5VSB és a PS_ON lábakon 7,4V-ot mérek az 5V helyett. Ha a PS_ON lábat összekötöm a testel, akkor a tápegység nem ildul el. Viszont azt vettem észre, hogy amikor lekapcsoltam a hálózatról, és a PS_ON a testen volt, akkor egy pillanatra elindult a tápegység. Szerinted mi lehet még a hiba? Sajnos nincs szkópom, ezért komoly méréseket nem tudok végezni.
Leellenőrizted még azokat az elemeket amiket mondtam?
Igen leellenőríztem mindent, sőt ma kiforrasztottam és megmértem minden alkatrészt a készenlét primer köréből, és még néhány fontosabbat a szekunderből egészen a vezérlő ic-ig. De nem találtam hibás alkatrészt, és a hiba még mindig meg van. Kipróbáltam azt, hogy a +5VSB kimenetére rá tettem egy 5,6V-os zenert, akkor elindult a ventilátor, de azt nem tudtam megnézni, hogy a többi feszültség meg van e, mert az 1,3W-os zenert már nem bírtam tovább tartani a kezemben, de ezt már előtte is gondoltam.
Ha a kapcsolótranyó robbant, mindenekelőtt mérd meg a trafó primert, nem szakadt-e meg a csattanástól. Ha még jó, akkor érdemes a javításhoz fogni.
Én a 1815 helyére 2N2222 -őt teszek. (de nem a TO39 tokost, ami az aláhúzott típusra bejön... van plasztik tokban is, meg kisebb fémházban is.)
Köszönöm a segítséget, de egy korábban már leírtam, hogy a tranyókat már helyettesítettem,csak a feszülség a +5VSB kimeneten több, mint kellene, ezért nem indul el a tápegység.
Szerinted mi lehet a hiba oka? Az alkatrészeket egyenként kiforraszva ellenőríztem, az SB részt vissza is rajzoltam egészen a vezérlő IC-ig, de nem találtam semmi rendellenességet.
Sziasztok. Van egy Eurocase 450W tápom, minek az a gondja, hogy mikor bekapcsolom elindul, majd elkezd hangosan sípolni (úgy hallom az egyik trafó talán) majd 4-5mp után kikapcsol. Néha nagy ritkán állva bír mardni és megy gond nélkül, ilyenkor a sípolás is bbamrad. De ez ritka, olyan 10-ből 2 alkalommal. Az lenne a kérdésem hogy ezt mi okozhatja? Esetleg valamelyik halódó nagyfeszültségű kondi? Vagy mi lehet? Köszi előre is.
Szia!
Igen! Javaslom a kondik,- és nem csak a nagyfeszültségű- teljes átvizsgálását illetve cseréjét.A szekundert LOW ESR-re
Hali..SoS..itt a link..
http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_hsz_987834.html#987834 Nem akarok mindent ide is bemásolni mert képesek és kitiltanak...
Nem tiltanak ki.
Miért ide írtál? Hol van szó hibás ATX tápról benne? Az a trafó, ahogy látszik, kb 80W-os, ez 12V-on (ha csak az az egy szekunder tekercs lenne rajta), akkor kb. 6-7A. Kevés lesz, mivel gondolom döngetni akarod (bár az erősítőről nem sokat tudunk)... a pufferelt egyenfeszültség mindig több, mint a váltó, gyök2-vel, azaz kb. 1,41-szor. Üdv Inhouse
987704 válasz ott kezdődik az atx táp , van 6 db kép is...
http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/60/6026bb39ad2f5d9bdd228...4d.jpg A trafón azty írja hogy 300VA , az nem 300 watt? 5 kg a súlya...Az erősítő pioneer 2x60W
Ahha, én csak a sima trafót néztem, ezek szerint azt is be...jó lett volna az adatlappal fényképezni. A 300VA tökéletes lenne...
15V még nem lenne sok... Üdv Inhouse
Az a baj hogy 13V jön a szekunderen..*1,4 az már sok nem??
Valószínű...nézd meg a bemeneten a pufferkondikat, mekkora a fesztűrésük...
Üdv Inhouse
Helló midenki! Lenne egy gyors kérdésem. Van egy gép ami mostanában azt csinálja ha ráadom az áramot és megpróbálom bekapcsolni akkor nem csinál semmit se kép se hang csak az alaplapon van egy zöld led az világít csak a táp pedig halkan mint ha sisteregne zúg de se a ventik semmi nem kapcsol be. Ezek szerint táp baja lenne vagy valami más?
![]()
Tuti a táp a rossz.
Mérd meg, hogy a lila feketén meg van-e az +5V. Ha igen, akkor a többi feszöltség végén keress felpuposodott kondikat. Lehet azzal lesz a baj, hogy azok ki száradtak, és így a kondi nem végzi a dolgát, és többek közt át ereszti a tüskéket. Ez a tüske egy nagyobb fesz impulzus, ami le tiltja a tápot. Ez szokott e leggyakoribb lenni.
Sziasztok!
Van egy ilyen tápom. Az a szép neve, hogy Eurocase model: ATX-400W. Púpos volt benne 7 kondenzátor, kicseréltem őket, és azt a kettőt is, ami jónak tűnt. Ezután már hajlandó volt elindulni, van szép 5V, 12V, de a 3.3 helyett üresen 4.55-4.65V, terhelve (alaplappal) 4.0-4.1V. Ezt kicsit sokallom. Van ötletetek mi a gond vele? A méréseket nem bios, meg everest, hanem rendes multiméterrel csináltam. Semmi nem melegszik benne nagyon. Ja, és bekapcsolásnál cicereg egy másodpercig. Segítségeteket előre is köszönöm.
Csak egy tipp, közel se biztos, hogy ráhibáztam. Induktivitás.
A kimeneten, és többek között a 3,3V kimenetén levő induktivitások nagyfrekvencián ellenállásként viselkednek. ha zárlatos, akkor nem, emiatt lehet csak a 3,3 V feszültsége magasabb. Ha igazam van, akkor a balról a legfelső kondi és a narancssárga vezeték feletti induktivitást nézd meg.
Köszönöm. Erre nem is gondoltam. Ami megfordult a fejemben, hogy valamelyik ellenállás adta meg magát a szabályzókörben, de azt meg tisztességes rajz nélkül sosem találom ki, hogy melyik. Meg az a fura, hogy ilyenkor is általában esni szokott a feszültség, meg melegszik, meg letilt, meg minden. Tehát erre a tekercsre gondolsz, amit megnyilaztam? Ha annak a szigetelése átég, akkor lehet ilyen gond? És a cicergésről mit gondolsz?
Amúgy ezt a tápot kéne mutogatni az agyatlan tervezés szómagyarázataként, az összes elko vagy a hűtőbordára, vagy valamelyik tekercsre van rápasszírozva, hogy biztos ne bírja 1 év és 1 napnál tovább.
Azért gondolok rá, a nyilazott induktivitásra, mert 1 trafóról megy az összes kimenőfeszültség, minden feszültség megvan, és 1 kivételével jó mind, ezért zárom ki a kimeneti trafót. Ez után lehet a probléma, utána soros dióda, soros induktivitás van, párhuzamos kondi -amit cseréltél, és ellenállás van. Egyenfeszültséget mértél, ezért a dióda zárlatot/szakadást kizárom. Az induktivitás a szűrő kondi előtt van, a magasabb feszültség ellenállás csökkenésre utal. Az induktivitás pedig nagyfrekvencián ellenállásként működik.
Kíváncsi leszek az eredményre. Ilyen nagymértékű eltéréssel az egyes ágak között, és ilyen esettel még nem találkoztam. Mi a táp előélete, tudni? Persze aki már találkozott ilyennel, lehet, hogy mást mond. Sok táphoz nem találunk rajzot, de az elvek azonosak, ha párat megnézel, könnyebben el fogsz igazodni. Az 1 év 1 napot megerősíteném azzal, hogy nemrég találkoztam 1 táppal, a kondinak hosszú lába volt, és rá volt nyomva, hajlítva a tekercsre. Mi ez, ha nem szándékosság? A cicergés sok mindentől lehet, pl. laza tekercselésű trafó akár, de az folyamatos. A 3,3V-os ág komolyabb terhelésével mi a helyzet?
Én meg úgy gondolom, hogy a kimeneten lévő fojtó nem sérült, mert 3.3Vos cucctól nem ég át. Ha az zárlatos lenne, akkor tüskésebb lenne a kimeneti fesz.
Viszont a 3.3V-ot úgy szokták származtatni, hogy a trafó 5V-os kimenetére tesznek egy feszültség csökkentő kapcsolást. Itt egy link a tankönyv ezzel foglalkozó részéhez. Bővebben: Link A 03-as képtől kezdődik. Tehát van benne egy induktivitás (fojtó), ami elvégzi a feladatot. Szerintem a nyákod közepén a zöld magra tekert lesz az. Valószínű, hogy összefügg az induláskori cicergés a hibával. Nézd meg a 04-es képet. Bővebben: Link Keresd meg azt a diódát a nyákon. Szerintem az szakadt lesz. Az is lehet, hogy máshogy oldották meg. Nem tudom. Egy próbát meg ér. A nyák oldalt nincs kedved le fényképezni? Meg jó lenne az alkatrész oldalról egy olyan fotó, amin minden látszik. Most a hűtő borda kitakar sok mindent.
Itt vannak még képek a tápról. És még mindjárt rakok párat, és folytatom.
Tehát egy diódát látok ott, ami igen feltűnő, a 4271 kép közepén van. Az EEL-19-5 trafó lábára kapcsolódik, a másik lába test. Illetve van ott még egy kisebb dióda is, a kondi tövében, az is látszik, szintén a trafóra kapcsolódik, a másik vége pedig a diódák melletti barna kondi pozitív ágára. De ez a kondi szerintem az indításért felelős kondi. A 4275 képen lefotóztam a fojtást, nem tűnik égettnek. De akkor a ma esti program az lesz, hogy üzem közben megmérem az induktivitás előtt, és után a feszültséget, ha azonos, akkor a látszat ellenére lehet, hogy át van égve, illetve kiszedem a két diódát, és megnézem őket.
Amúgy odáig jutottam az elemzésben, hogy a 3.3 kimenetnél van egy kondi a testre, 2200µF/16V, és a fojtótekercs fentről lejövő lába. A fojtótekercs másik vége a kisebb körtekercshez megy, aminek a másik vége az MOSPEC S20C40C háromlábúba megy, ami a hűtőbordára van téve (nem melegszik). Illetve még erre-arra elkalandozik, de ez tűnik a fő irányvonalnak.
A MOSPEC középső lábára megy a kis tekercs, onnan a két szélső láb megy a két zöld tekercsre, azok pedig a nagy trafóra. Ennyit látok egyértelműen. Remélem a képek segítenek. És köszi a segítséget.
A könyvbe belenéztem, de nem értem a dolgot teljesen, illetve nem nagyon tudom alkalmazni az elolvasott anyagot a gyakorlatban, vegyész vagyok, ezt csak hobbi szinten űzöm.
Nagyjából annyi jött le, hogy tekercs, dióda. A MOSPEC az ezek szerint a dióda. És akkor azt kéne megmérjem kiszedés után. Ha jól sejtem, akkor a középső lábról nem szabad visszamenni az áramnak a szélső lábak felé. |
Bejelentkezés
Hirdetés |