Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor vezérlés
 
Témaindító: hilbi, idő: Okt 17, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   4 / 17
(#) maestro válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Köszönöm. Ha lesz időm akkor áttanulmányozom! Ha iparban is alkalmazzák, akkor csak nem lehet olyan rossz megoldás.
(#) MaDLaB hozzászólása Aug 30, 2011 /
 
Hali!

Én ehhez nagyon nem értek sajnos, de felmerült egy ilyen probléma, hogy számítógéppel kéne irányítani két DC motort. Tud valaki esetleg kapcsolási rajzot adni, hogy ezt hogy lehetne megoldani?
Azt hiszem fog kelleni egy serial to parallell konverter meg egy H-híd. De ha van valakinek jobb, egyszerűbb, más megoldása az is jöhet.

Kösz!
(#) bankimajki hozzászólása Szept 15, 2011 /
 
Sziasztok tudtok valami egyszerű DC motor szabályzó kapcsolást, ami 30V 5A-es mocit tud hajtani egy modellirányító RF-is vevő jeléből. (Amibe a szervókat lehet bedugni.) Vagy készítsek egyet PIC- logikai FET párossal. Üdv.: Miki
(#) Dániel X hozzászólása Nov 2, 2011 /
 
Üdv!
Az alábbi kapcsolás működőképes?
(#) hibbantpasi válasza Dániel X hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Szia!
Úgy nézem ,igen, de ennél egyszerűbben is meg lehet oldani, 2 db 1 áramkörös relével és 2 nyomógombbal.

üdv: hp
(#) Dániel X válasza hibbantpasi hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Üdv!

Igazad van. Van esetleg erről a megoldásról rajzod?
(#) proli007 válasza Dániel X hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Hello! Tessék.. üdv! proli007
(#) hibbantpasi válasza proli007 hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Szia!

Kösz, nem tudtam volna hirtelen mivel megrajzolni

üdv:hp
(#) Imre hozzászólása Nov 3, 2011 /
 
Sziasztok!

Adott egy 6V-os egyenáramú motor, amit 12V-ról szeretnék üzemeltetni. A kérdésem, hogy egyszerűen egy ilyen zener kapcsolással megtudom ezt oldani?
(#) mate_x válasza Imre hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Szia!

Használj PWM-vezérlést: Bővebben: Link
A kitöltési tényezőt állítsd be 50%-ra, így olxan mintha 6V-ot kapna a motor, és mégis jó a hatásfoka.

Üdv, mate_x
(#) mate_x válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
De így fele akkora lesz a fordulatszám, mint 12 V-on, a 12V direktbe pedig szétforgatná a motort szerintem.
A 6 V pedig az effektív érték olyan mint váltóáramnál a 230 V az effektiv, de a max. az mégis 324,3 V.
Ha nem így van, akkor kérlek javítsatok ki.
(#) Imre hozzászólása Nov 3, 2011 /
 
7.2V-os motort sikerült vennem. Sorba kötök vele egy 5.6Vos 10W-os Zener-t. Így működik hosszútávon? Nem baj, ha kicsit kisebb a motor fordulata.
(#) bankimajki válasza Imre hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Nem lesz jó a zeneres megoldás, az 555-ös kapcsolást építsd meg, nem bonyolult. A zener 2A felett meg fog halni. (És gondolom hogy több, mint 2A-t fogyaszt a motor terhelve.)
(#) Dániel X válasza proli007 hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Üdv!

Köszönöm szépen.
(#) hotib válasza Imre hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Megnéztem a linket a motorról. Ezeket lehet ott olvasni:

Névleges feszültség: 6V
Üzemi feszültségtartomány: 5-8V
Üresjárati fordulatszám: 17400 ford/p
Áramfelvétel üresjáratban: 0,7A
Áramfelvétel maximális hatásfoknál: 3,5A
Maximális hatásfok: 72%
Maximális áramerősség: 8A

Ergo azzal számolni kell, hogy minden indításnál 7-8A körül fog felvenni a motor, még ha egészen rövid ideig is. A zeneres megoldás ez alapján biztosan kilőve.
Ha a mate_x által linkelt 555-ös kapcsolást csinálod meg, nem lesz gond, a BUZ11 30A-ig jó. Üzemi 3,5A mellett lehetséges, hogy egy kis hűtőborda kell majd rá, kb. fél wattot kell disszipálnia a FET-nek.
(#) Imre válasza mate_x hozzászólására (») Nov 5, 2011 /
 
Szia! Fel tudnád tenni még egyszer a kapcsolást? Valamiért nem jön be a link.
(#) Imre hozzászólása Nov 5, 2011 /
 
Közben megtaláltam neten. Ez volt az, igaz?
(#) hotib válasza Imre hozzászólására (») Nov 5, 2011 /
 
Ez volt (melléklet)

ne555.jpg
    
(#) mate_x válasza Imre hozzászólására (») Nov 5, 2011 /
 
Az-az, amit hotib csatolt. Csak ne felejtsd a kitöltési tényezőt 50 %-ra állítani(a trimmer középállásban van)!

Üdv, mate_x
(#) Imre válasza mate_x hozzászólására (») Nov 5, 2011 /
 
Igen, köszönöm! Ma megvettem az alkatrészeket, holnap megépítem! Még egy kérdés így utolsóként. Ha a motorral sorba kötnék egy ellenállást, az sem válna be? Valami combosat, pl. 18 ohm 10W körülit. Az a baj, hogy szabályzó elektronikát csak a legvégső esetben akarom használni, hogy minél kisebb helyet foglaljon.
(#) pucuka válasza Imre hozzászólására (») Nov 5, 2011 /
 
A motorral sorba ellenállás nem nyerő, mert megváltoztatja a motor nyomaték karakterisztikáját. Ha akarod szabályozni a motor fordulatszámát, és meg akarod tartani a fordulatszám tartó karakterisztikáját, akkor a PWM szabályzót építsd meg.
(#) Imre hozzászólása Nov 5, 2011 /
 
A szabályzás nem fontos! Csak egy fix állandó fordulat kell! Jó lenne ezt egy alkatrésszel elérni, ami 12V-ról kb. úgy 3V-ra csökkenti a motorra jutó feszültséget. Most csak mondtam egy értéket, pontosan nem tudom. Megépítem a szabályzót, így legalább látom és meg tudom mérni mekkora feszültség és áram van a motoron a megfelelő fordulaton. Na ez után már nekem csak ez a fordulat fog kelleni.
(#) pucuka válasza Imre hozzászólására (») Nov 5, 2011 /
 
Az rendben van, de ha egy ellenállást teszel a motor elé, akkor "elgyöngül", mert a tápfesz belső ellenállását megnövelted, és ez biztosan nem jó. Kis belső ellenállású táppal kell megoldani a szükséges fordulatszámhoz tartozó tápfeszültséget. Ez lehet akár egy áteresztő tranzisztoros táp is, csak ez elfűti a felesleget, szemben egy PWM -es táppal. Nem feltétlen fontos szabályozni.
(#) Imre válasza hotib hozzászólására (») Nov 5, 2011 /
 
A C1 és C2 azok Farad-ban vannak megadva? Tehát 100µF és 10µF elko?
A C3 470µF kondi gondolom csak szűrő, tápfesz. stabilizátor szerepet tölt be. Nagy gond, ha lemarad? Maga az áramkör akkumulátorról üzemel, ami zavarmentes. Vagy ha az áramkörtől kb. 10 centire helyezem a betáp kábelen? Helyet spórolnék
(#) pucuka válasza Imre hozzászólására (») Nov 6, 2011 /
 
Bocs hogy én válaszolok. Nem elkó, fólia kondenzátorok, a C1 = 0,1 uF, azaz 100 nF, a C2 = 0, 01 uF, azaz 10 nF.
(#) mate_x válasza Imre hozzászólására (») Nov 6, 2011 /
 
Szia!

Az ellenállás semmiképp sem jó.
De ezt a PWM-es szabályzót is meg lehet ám építeni nagyon kicsi méretben SMD-ben is

Üdv, mate_x
(#) Imre hozzászólása Nov 6, 2011 /
 
Na valahogy sejtettem, hogy nF-os kondik. Hát nem azt vettem, na mindegy keresek valamelyik fiók mélyén
(#) Imre hozzászólása Nov 6, 2011 /
 
Megépítettem. Az 50K poti helyett 20K került beépítésre, mert csak abból volt itthon heli. Az MBR1645 diódát nem lehet valami kisebbre cserélni? Nem melegszik egyáltalán, gondolom csak a motor leállításkor van szerepe. Valami kisebb helyigényű kellene. Amin meglepődtem, hogy a BUZ11 sem melegszik.
(#) mate_x válasza Imre hozzászólására (») Nov 6, 2011 /
 
A diódán és a feten kívül mindent átépíthetsz smd-re, a trimmert pedig kiválthatod 2 smd ellenállással. Ha nem melegszik, akkor levághatsz a FET és a dióda hűtőrészéből is, ha fontos, hogy kis helyen elférjen.
A smd-s építéshez persze szükséges hozzá egy nyákot csinálnod.
(#) Imre válasza mate_x hozzászólására (») Nov 6, 2011 /
 
Hát igen! Sajnos itt az albérletben nincs lehetőségem nyákot gyártani, így az smd kilőve. Marad a próbapanel. A dióda és a BUZ11 nem helyettesíthető egy más, kisebb tokozásban lévő alkatrésszel?
Következő: »»   4 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem