Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » MIG/MAG/Co2 hegesztő készülékek házilag
Témaindító: electorkalandor, idő: Feb 19, 2009
Témakörök:
Holnap csinálok fotót a tarfóról , de addig is néhány adat EI lemezekből összerakott vasmag amik 0,3 mm vastagak , a primer huzal 2 mm átmérőjű és a legkiseb menetszáma 165 menet innen 15 menetenként van csapolás téve összesen 7 fokozatúra elkészítve , a primeren szorosan rá van tekerve a szekunder köztük csak egy kb 1 mm es papír van a szekunder menetszáma 32 illetve 38 mert ide is csináltam egy csapot a szekunder huzal keresztmetszete 18.75 négyzetmiliméteres , és a vasmag keresztmetszete az 50 négyzetcentis. Holnap meg jövök a képekkel.
"-Minden nagyon szép, minden nagyon jó." még a keresztmetszet-menetszám arányok is. Bár a primert EI vasmagra kicsit vastagabból, 2,2-2,5-ösből tekertem volna. CO2 hegesztővel másképpen dolgozik az ember, mint pálcával. Többet vár tőle és folyamatosabban nyomja. Ettől a primer keresztmetszettől 230 V-on ~120 A-nél többet nem nagyon lehet elvárni. 160 A ~10%, 120 A ~25%. Még folyamatos ventillátoros hűtésnél se.
Ne haragudj Béla, hogy ezt írom,de pl. a Weldimpex 500A-es gépének a primerje sincs 2mm-es huzalból. (a legerősebb fokozathoz 1,85mm-es huzalt használnak)
Tehát-szerintem- nem a huzalméretnél van a kutya elásva. Én inkább az áttételre tippelek. Ha csak a 32 menetes tekercsrésszel számolok, a legerősebb fokozatban az üresjárási feszültség több mint 44V. Ekkora üresjárási feszültség egy 400A-es 3 fázisú gépnél lehet, de 1 fázisúnál nem. Ott a maximum 30-32V. A 35 V már csak akkor választható, ha nagyon jó minőségű, kicsi szórású nagy vasmag keresztmetszetű(55-60cm2) trafóvassal van dolgunk. De ott már inkább 400V-os táplálás a célszerű. A 230V-os gépeknél- ha nagyon magasra tesszük az üresjárási feszültséget- egyrészt jelentős primer áramnövekedéssel kell számolni hegesztéskor, másrészt az optimálisnál több szekunder menetszám okozta induktív reaktancia növekedés miatt nem hogy kisebb lenne a feszültségesés, hanem inkább több lesz. Tehát, én először is a szekunder menetszámot csökkenteném úgy, hogy a leggyengébb fokozatban a szekunder üresjárási feszültség ne legyen több mint 18V. Ehhez viszont 22-23menet szekunder kellene. Abban igazad van, hogy az E-I vason kissé jobban melegszik a huzal,mivel rosszabbak a hűlési feltételek. Idézet: „legerősebb fokozathoz 1,85mm-es huzalt használnak” 400 V 3f. !!! Áramsűrűség csúcson ~9-10 A/mm2. trabi007-nél a rossz áttétel miatt ~10-12 A/mm2. De ettől még valamelyik kisebb fokozatban akár jó is lehetne. Persze cosFi, hatásfok még tovább ront a helyzeten.
Akkor most át kellene tekernem a szekundert , kevesebb menettel és vastagabb huzallal? Tegnap kipróbáltam úgy hogy a 38 menetes szekunderre kötöttem az egyenirányítót és egy 40 menetből álló fojtót és úgy már jobb volt a hegesztés egy 3 mm es lemezen próbáltam , de a legkisseb fokozaton még mindig magas volt a varrat meg kiégette az 1mm es lemezt .
Itt vannak a képek a trafómról , mértem a váltófeszültséget a 32 menetes szekunderen és legerősebb fokozatban 33.5 v váltó feszt ad , leggyengébb fokozaton pedig 21,5v ot ad le .
A huzalkeresztmetszet ahhoz a vashoz, amit említettél a primer oldalról elég(szerintem) a szekunderét viszont érdemes lenne kissé megemelni. A szekundert szedd le 22-23 menetre, változatlan huzallal, és úgy próbáld ki a gépet. Ha megfelel az elvárásoknak, akkor lehet majd újratekerni a szekundert, nagyobb keresztmetszetű huzallal. Addig, amíg a megfelelő feszültséget el nem találtad, nem érdemes másik huzalt feltekerni.
Írtad hogy a 38menetes végről próbáltad a gépet. A 32 menetest ki sem próbáltad???
Szia!
Én csak karácsony után tudom megcsinálni a trafómat, trabi007 képeit nézve nem lehet az is probléma, hogy ilyen üres a cséve és a vas nincs össze húzatva?Azért kérdezem, hogy okuljak én és bárki más és lehetőleg csak egyszer kelljen tekercselni.
Jól figyelted meg. Az üres cséve azt jelzi, hogy aláméretezték a huzalkeresztmetszetet. EI, M magoknál alaposan tele szokták tömni.
Hogy nincs összefogatva a mag, működésben nem szokott problémát okozni, bár összeszorításkor kissé megütögetve, rendezve a légréseket, kisebb trafóknál milliampereket, nagyobbaknál akár ampert is csökkenhet az üresjárati áramfelvétel. Ez legalább szépen "zenél" hegesztés közben.
Köszönöm, hogy megerősítetted az elképzelésemet.Ha az ablakot feltöltjük a megfelelő menetszámmal, de a szükségestöl nagyobb keresztmetszettel abból adódhat probléma?A szekunder oldalra értem.
A szükségestől nagyobb keresztmetszetet nem tudsz beletekerni, mert nem fér bele.
Legfeljebb te gondolod úgy, hogy nagyobb a szükségesnél, de ez inkább azt jelzi, hogy a trafód túl nagy a feladatra. Minél jobban ki tudod tölteni huzallal a rendelkezésre álló keresztmetszetet, annál jobb lesz a hatásfok, azaz kisebb lesz a melegedés. Az a jó méretezés, ha a primer és a szekunder azonos térfogatot foglal el, azonos huzaltömeget, azonos veszteséget...
De kipróbáltam a 32 es menetszámú szekundert is de azzal nem nagyon lehetett hegeszteni azzal csinálta azokat a magas varratokat is , akkor az is gond lehet hogy nincs kitöltve az ablak a vason , mert ez eredetileg is így volt megtekerve hogy volt egy ekkora rés a vas és a tekercsek között.
Vagy van egy kisebb EI magom is az 30 négyzetcentis ha az elég lenne nekem akkor azt is megtekerhetem 2 es primerrel meg van 5 mm es réz huzalom a szekunderre és azt vagy duplán tekerném fel vagy kétutas egyenirányításra csinálnám meg mert akkor csak két dióda kéne a gépbe és így kisebb helyet foglalna el.
Elnézést kérek mindenkitől mert a nagy trafónál rosszul emlékeztem a menetszámokra a kisebbik menetszám 24 menet a nagyobbik pedig 32 menet , tehát a 24 meneten ad a trafó váltó feszben 33,5 voltot.
Ez teljesen logikus hiszen a két oldal teljesítménye közel azonos. A szükségestől nagyobb keresztmetszetet erre az esetre értem ahol a primer már adott trabi007.
Ha valahogyan megcsapolást tudnál készíteni a 16. menetnél, már is kész a trafód kétutas egyenirányításhoz. Dupla amper, dupla élvezet.
Ez a feszültség magas mpisti ajánlása szerint. Próbálj a kettes v. hármas fokozaton hegeszteni javulnia kell a varratnak.Ha megfelelő ezek valamelyike lesz a legerősebb fokozat kisebb gerjesztés mellet, de hiányozni fognak a gyenge fokozatok is további primer menetek szükségesek. Ha rosszul gondolom kérem cáfolni.
Na alakul a dolog a trafódon més a kissebb menetszámú szekunderen is sok a menet.
Én azt csinálnám hogy letekerném a szekundert persze megszámolnám a meneteket hogy ne tévedhessek! És ha felfér akkor duplán visszatekernék annyi menetet hogy üresjárásba 17-18 voltot adjon a trafó. A másik hogy a huzalud milyen anyagú réz vagy alu? Ja és erősítsetek vagy cáfoljatok meg ha tévedek de ha a lemezeket nem huzatod össze akkor a trafónak nagyobb a szórása ezzel eggyütt a feszültségesés is nagyobb szerintem. A használt huzal újra feltekerhető ha kikötöd egy oszlophoz és meghuzod autóval vagy traktorral csak óvatosan kicsit nyullani is fog . Aztán egyenes lessz mint a nyíl!
Gondolom ez a 24 menet legkissebb folozatnál ad 33.5 voltot ugye?
Vagyis mikor az összes primer be van kötve az áramkörbe. Akkor a szekunderen 1 menet 1,39 voltos 17-18 volthoz akkor elég 12-13 menet . A trafódon van hely 12 menetet sima 6-os vagy 10-es sodrott vezetékkel átbújtatgatva is feltekerhetsz rá egy próbára . Aztán ha jó akkor lebontod az egéssz szekundert és megcsinálod jó vastaghuzalból.
Legyszives ha raersz magyarazd el nekem hogy mit nevezunk ketutas egyenryitasnak. Elore is koszonom.
Szeretnem megkerdezni hogy a pufferkondit ,vagy kondiktat hogy kene helyesen bekotni.Elore is koszonet es tisztelet mindenkinek.
Használd a minden hozzászólás felett a válsz gombot így tudni fogjuk kihez szólsz.
Az egyenirányítókról olvashatsz itt is a fórumon nagyon sok érdekes dolgot csak rá kell keresned . Kétutasnál azt szoktuk érteni hogy van egy középmegcsapolásos trafó aminek a középső kivezetése a - és a két szélső kivezetése egy egy diódán keresztül össze van kötve ez a + . A diódák azonos irányba álnak. Ha jól tudom ez a kétutas 1 ütemű. A grace kapcsolás pedig a kétutas 2 ütemű
Kétutas egyenirányítás (1F2U2Ü) esetén a transzformátor egy szekunder tekercsén két irányban folyik az áram, a szinuszhullám egyik félperiódusában az egyik irányba, a másik félperiódusban a másik irányba folyik az áram. Ennél a megoldásnál 4db diódát kell alkalmazni, más néven graetz kapcsolásnak is nevezik.
Egyutas egyenirányítás (1F1U2Ü), középmegcsapolásos szekunder tekercs esetén, a tekercseken mindig csak az egyik irányban folyik áram, ehhez 2db dióda szükséges, viszont 2db szekunder tekercs kell, más néven középpont kapcsolásnak is nevezik. (ennél az elrendezésnél fontos a tekercsek kezdő és végpontjának sorrendje) A megnevezésben: F- fázisszám (1 vagy 3); U- hány utas, 1 vagy 2 irányban folyik-e az áram a tekercsben; Ü- az ütemszám, egy teljes periódusból hány félhullám lesz a pozitív félperiódusban. A képen egyértelműen láthatóak a kapcsolások! graetz esetén kevesebb szekunder tekercs szükséges, középpont kacsolás esetén viszont a két szekunder tekercs nagyobb árammal terhelhető, mert mindig csak egy fél periódusban van terhelve egy féltekercs.
A két diódás kapcsolás az egyutas egyenirányítás, a graetz pedig a kétutas egyenirányítás. Mindkét típus kétütemű. Együtemű egyenirányítót ritkán alkalmazunk a feszültség nagy hullámossága miatt, ott csak 1db dióda szükséges.
A kondin meg van jelölvea kivezetésének a polrítása -vagy+ és ezeket a grace hidra kell közvetlenül rákötni polarításhelyesen .
Ha nem jól kötöd be szétrobban! Legalább 2,5 vagy vastagabb huzallal kösd be mert elég nagy töltőáramok lehetnek.
Bocsi tévedtem de már nagyon rég tanultam ilyen dolgokat
Nincs semmi gond, csak azért írtam, hogy ne keverjék össze mások sem és tisztában legyenek vele azok akik nem tudják.
Sziasztok! Én is kíváncsiskodnak hogy akkor melyik a jobb megoldás co gépbe? És miért? Hogyan minősül meg a gyakorlatban a különbség ? Tehát Könnyebb hegeszteni vagy szebb a varrat vagy esetleg más?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |