Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   1543 / 3960
(#) Marko Ramiusz válasza djlaliboy hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
A kellemetlen hozzászólásaim a Te előrelépésedet segítik. Nyilván a 18 év alatti koroddal, az elektromos hozzáértésed nélkül, illetve a "dj" múltaddal együtt képtelen leszel megoldani a problémát. Légyszíves a hozzászólásomra ne válaszolj. Köszönöm, hogy reagáltál. További szép napot djlaliboy. Üdv.: Meszes József
(#) djlaliboy válasza Marko Ramiusz hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Nem kell lemínősitení a másikat mert te jobb vagy valamiben!Elsőnek is 25éves vagyok,és nem kiskoru A másik meg az hogy igen is dj vagyok és rengeteg fellépésem van és saját diszkóm is van!Ha nem ismersz valakit akkor legalább ismerd meg és aztán utáld!
(#) proli007 válasza blackdog hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Hello! Az Omega maga a körfrekvencia, ami egyenlő 2*Pi*f-el. üdv! proli007
(#) speedbump válasza blackdog hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Szia,

a képletszerkesztőt nem ismerem, de omega = 2*pi*f
így ebből szerintem már ki tudod számolni a frekit ha kell.

Egyébként az időfüggvényből hiányzik a "t". Helyesen:
ug(t) = Amplitudo * sin (omega*t +fazistolas)
(#) proli007 válasza jakusv hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Hello!
J-fet egy kiürítéses Fet, ahol 0V GS feszültségnél, a DS csatorna nyitva van. A Gate pedig soha "nem lóghat a levegőben", mert onnan olyan töltést vesz fel amit akar és akkor változik a csatorna ellenállása.
üdv! proli007
(#) blackdog válasza speedbump hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Igen, ha az omega másként nincs megadva akkor valóban 2*pi*f
De a feladatban 10^5 rad/s !!!

ug(t)=100V sin(10^5 rad/s +90°)

Így van megadva a generátor időfüggvénye. Van pár tekercsem, kondim, ellenállásom és meg kellene adnom az kimenet időfüggvényét.
Én ebben nem látom a frekvenciát.
(#) speedbump válasza blackdog hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
vagyis: 2*pi*f = 10^5 rad/s
(#) blackdog válasza speedbump hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Idézet:
„vagyis: 2*pi*f = 10^5 rad/s”


Jó-jó...
De hány Hz a frekvencia??
(#) speedbump válasza blackdog hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
10^5 rad/s = 1591.55 Hz

bár szerintem jobb ha elgondolkodsz, hogy miért, mert a 2*pi*f-ből nem túl bonyolult kiszámolni

A ug(t)=100V sin(10^5 rad/s +90°) képletből nem tudod felrajzolni az időfüggvényt, mert hiányzik a képlet jobb oldaláról a "t". Vagyis ug bármelyik időpillanatában ugyannyi lesz a jobb oldal értéke.

helyesen: ug(t)=100V sin(10^5 rad/s * t + 90°)
(#) blackdog válasza speedbump hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Sajnos már nehezen megy a gondolkodás. Túlsok az anyag és kevés az idő.
Elárulod, hogy ezt hogyan számoltad ki?
(#) speedbump válasza blackdog hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
1 radián = 1 * 180 fok/pi
2 radián = 2 * 180 fok/pi
stb

Egy radián tehát kb. 57.32 fok. Namost 1 Hz az ugye egy teljes "fordulat"/s vagyis 360 fok. Hány radián van 360 fokban: 2*pi

vagyis ha a szögsebesség radiánban van megadva, akkor oszd el 2pi-vel és megkapod Hz-ben.

Az időfüggvényt még nézd át (előző hozzászólást bővítettem vele)
(#) idlob válasza viktorwrz hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Így marad a találgatás. Nem nagyon ismerem a tempomatokat, nem tudom szabványosak-e a jeladók, vagy minden gyártó mást használ, stb., csak az általános ismeretekből tudok kiindulni.
Ha a jeladónak csak két kivezetése van, nagyjából 3 eset állhat fent:
-induktív jeladó: nyugalomban viszonylag kicsi, talán néhány 100Ohm vagy akár jóval kisebb ellenállást mérsz. Ha lassan mágnest közelítesz hozzá, vagy nyugalomban fölötte tartod nem változik az ellenállás. A mágnes mozgatása közben esetleg kicsit változhat, de amikor befejezed a mozgatást az érték visszaáll.
-kontaktus jeladó: ha nincs a közelében mágnes a lábai között szakadást mérsz. Ha közelébe viszel mágnest, vagy csak fölötte tartod nyugalomban az ellenállása 0Ohm közelébe esik, ami csak a mágnes eltávolítása után áll vissza.
-Hall-szenzor, egyéb félvezetős megoldás: egyszerű és egzakt mérési mód nem jut eszembe, ha fentiek közül egyik sem, akkor talán. De ha csak két vezetékes, akkor nem tartom valószínűnek.
Árulkodó (és persze félrevezető is ) lehet a kivezetések színe. Ha két azonos színű van akkor az első kettőből lesz valamelyik.

Első esetben a szenzor egyik lábát a földre, a másikat a VSS csatlakozóra kötném. Ha nem működik, érdemes lehet a jeladó kivezetéseit felcserélni.
A második és harmadik esetben a tempomaton is kell mérni. Mérj egyenfeszültséget a föld és a VSS láb között. Ha 5V (esetleg 3,3V)-ot mérsz, akkor ugyanúgy mint az első esetben az egyik lábat a földre, a másikat a VSS-re kösd.
Ha 0V környékén mérsz, akkor az egyik lábat +5V-ra a másikat a VSS-re kösd.
Ha a jeladó kivezetései nem azonos színűek, érdemes lehet a fekete,kék esetleg zöld színűt a földre kötni. Ha az 5V-ra kötöd a piros/vörös vezetékkel próbálkoznék előbb. Persze ez nem szentírás.
(#) idlob válasza idlob hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Elnézést a dupe-ért, de gondoltam még megjegyzem: az ilyen sötétben tapogatózás mindig jelent némi veszélyt. Ha bizonytalan vagy inkább várj biztos infóra, minthogy idejekorán felszálljon a füst.
(#) blackdog válasza speedbump hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Akkor viszont nem 15915.4 Hz kellene, hogy legyen?
(#) idlob válasza blackdog hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
De. Elcsúszott egy tizedessel, van ez így.
w=2pif /:2pi
w/2pi = f
Tehát az elmélet jó mögötte.
(#) speedbump válasza blackdog hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
360 fok = 2*pi rad ebből következően 360fok/s = 2*pi rad/s
1Hz = 360 fok/s (ezekben remélem egyet tudunk érteni)

360 fok/s = 2*pi rad/s (akkor most rendezzük át)
1/(2*pi) * 360 fok/s = 1 rad/s (szorozd be 10^5)
10000 * 1/(2*pi) * 360 fok/s = 10000 rad / s (behelyettesíted: 360 fok /s = 1 Hz)

10000/(2*pi) Hz = 10000 radián / s
(#) blackdog válasza speedbump hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Akkor valóban csúsztál egy tizedes jegyet, de nagyon hálás vagyok, hogy segítettél.
Ha holnap vizsgán lesz ilyen kérdés és jó lesz vendégem vagy egy tálca sörre
(#) speedbump válasza blackdog hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Ja... 10^5 != 10000

leülök és csendben maradok. Azért holnap ne felejtsd el megírni, hogy volt-e ilyen kérdés, mert a sört azért bevállalom.
(#) blackdog válasza speedbump hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
100000
Én meg ahhoz voltam fáradt, hogyezt levezessem.
De megoldottuk.
(#) blackdog válasza speedbump hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Akkor az
omega=15915.4 Hz és nem
omega=2*pi*15915,4
(#) erbe válasza illesoszkar hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Ez rekord. 4 nagybetű van ebben az egyetlen mondatban. Vagy több mondat lenne?
(#) speedbump válasza blackdog hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Nem a problémát.

a te példádban w = 15915,4 Hz. A második képlet biztos rossz mert nincs mértékegysége. Ha mögé teszed, hogy rad/s akkor jó, ha bármi mást akkor nem.
(#) blackdog válasza speedbump hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Én ezt arra alapoztam, hogy alapesetben:
w=2*pi*t

Namost nekem ugye a feladatban az volt, hogy w=10^5 rad/s amit ugye alapból == 2*pi*t

Én ebből arra következtetek, hogy w=15915,4Hz és semmi több.
Vagyis, ha kondi impedanciát számolok akkor:
Zc=1/(15915,4*C) és nem Zc=1/(2*pi*15915,4*C)

Úgy gondolom, hogy ha ragaszkodom az 2*pi*f formulához akkor a 15915,4/(2*pi) után tehetnám meg.
De gondolom minek...
(#) illesoszkar válasza erbe hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
NE TALÁLJ MÁR MEG KÉTSZER AZÉRT TILTOTTATOK KI MERT NEM ÍRTAM A MONDAT ELEJÉN NAGY BETŰT .oszd be magadnak és ne másba keresd a szálkát.Vedd észre magadba a gerendát,csók a család
(#) viktorwrz válasza idlob hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Szia!
Végeztem egy kis kutatómunkát és megerősitést nyert a dolog. A VSS (vehicle speed signal) egy szabvány jel.
Az itt
(#) mechanika válasza Stefan hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Köszi!

Egyre inkább úgy gondolom PIC-eset akarok...
(#) viktorwrz válasza idlob hozzászólására (») Jan 6, 2012 /
 
Igen, szabványos a jel. Itt találtam egy kisvideót róla.
Az általam (feleslegesen) vásárolt jeladó sajnos induktiv (az irásodból következtetve :worship: )
Azért sajnos, mert az, ha jól emlékszem szinusz jelet fog kiadni magából. Ide meg "négyszögjel" kell.
Igy a dolog leegyszerűsödött. Másik érzékelőt kell csinálnom. Gondolom egy hall érzékelő lenne a kézenfekvőbb.
Találtam is itthon egy feláldozható kisventillátort Már szétis kalapácsoltam igy van hall jeladóm is.
Márcsak egy egyszerű általam is összedobható kapcsolásirajz kéne hozzá. Ebben kérném még a segitsége(d)tek.
(#) hibbantpasi válasza viktorwrz hozzászólására (») Jan 7, 2012 /
 
Szia!

Elárulnád, milyen tipusú autóba szeretnéd beépiteni?
(Hátha csak elkerülte a figyelmemet)

üdv:hp
(#) idlob válasza viktorwrz hozzászólására (») Jan 7, 2012 /
 
Egy induktív jeladónak nem feltétlen szinuszos a jele, bár valószínűleg nem is szép négyszögjel, inkább impulzusszerű. Az sem kizárt, hogy Zener-diódás limiterrel érik el a négyszögjelet. Ha ez a VSS jel szabványos, akkor feltételezem a jeladó megfelel ennek.
Az igazi egy oszcilloszkóp lenne, de ha más nincs egy hangkártya bemenetére kötve megfigyelheted a jelét.
A ventilátor szenzorának bekötése valószínűleg egyszerű, egyik láb a földre, másik 5V-ra, a harmadik pedig a kimenet. A baj az, hogy a szenzor lehet lineáris, digitális illetve uni- vagy bipoláris. Ezt pontos típus vagy oszcilloszkóp nélkül kényelmetlen kideríteni. A lábkiosztást esetleg vissza lehet következtetni az eredeti áramkörből.

Végül enged meg, hogy kicsit aggodalmaskodjak. Amit csinálsz az nem játék. Ha elrepül egy mágnesed akkor úgy fog látszani mint ha lassabb lenne az autó -> gázt fog adni. A jeladót érheti víz, pára, olaj, egyéb korrozív anyagok. Ha egy forrasztás elenged, megint úgy tűnhet, hogy kisebb az autó sebessége mint a valós. Meg tudod-e szabványosan oldani, hogy bármely pedál nyomásásra lekapcsolódjon, stb. Nem fog-e meglepetés érni a műszaki vizsgán. Ez nem támadás, csak biztos-ami-biztos alapon említem.
(#) viktorwrz válasza hibbantpasi hozzászólására (») Jan 7, 2012 /
 
Szia!
Nem mintha számitana valamit sajnos, mivel gyárilag nics hozzá. Ez egy Rönyó Express kisteherautó
Következő: »»   1543 / 3960
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem