Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
Üdv! Elnézést kérek. Ígérem jóban oda fogok figyelni.
Szerintetek, ha adott egy 300W ATX táp, akkor meglehet vele valósítani, hogy nagyobb teljesítményt tudjon mint gyárilag?
Működőképes lehet az elgondolásom: A puffer részt megerősíteném, nagyobb kondikkal és erősebb tranzisztorokkal, ami a pc táp főtrafójára megy. A szekunder oldalon kicserélném a diódákat erősebb schottkykra és tennék a tápba egy erősebb trafót is. A hűtést is növelném természetesen. Szerintetek eféleképpen lehet növelni a pc táp teljesítményét, illetve mennyi a maximum teljesítmény amit így tudna, amennyiben lehetséges az átalakítás ebben a formában. Köszönöm előre is.
A primer diódákat kihagytad, de szerintem lehetséges, lévén a nagyok is így csinálják. A 350W és a 450W között más különbség nem nagyon van azonos gyártónál
![]() (sőt sokszor még a trafó is ugyanaz marad) Idézet: „Működőképes lehet az elgondolásom: A puffer részt megerősíteném, nagyobb kondikkal és erősebb tranzisztorokkal, ami a pc táp főtrafójára megy. A szekunder oldalon kicserélném a diódákat erősebb schottkykra és tennék a tápba egy erősebb trafót is. A hűtést is növelném természetesen.” Gyakorlatilag építettél egy nagyobb tápot, ami természetesen nagyobb.... ![]() Üdv Inhouse
A doboz nem gond.
Egy 600Wattos aktív hangfalat akarok csinálni egy havernak disco célra. ![]() Köszönöm, akkor megpróbálkozok vele. Üdv! 1984white
Szia! A 600W-os erősítőt a táp 3,3V-os, az 5V-os, vagy a 12 V-os ágára szeretnéd kötni? A szimmetrikus táp átalakításra van itt külön topic, szerintem keresd meg, olvasd végig, azután meglátod, hogy érdemes-e belevágnod.
Üdv!
Nem igazán látom az ötlet életképességét.
Nagyobb, erősebb diódákat, kondikat, tranzisztorokat lehet kapni. Honnan veszel nagyobb trafót? Ha bontod egy nagyobb tápból, akkor miért nem hagyod benne és alakítod át azt? 600W hangteljesítményhez, hacsak nem D osztályú cucc lesz, kell vagy 1000W-os táp. 350W-ból nem lesz ennyi sosem, ha a dobozt, meg a 230V-os vezetéket is lecseréled, akkor sem. Üdv Inhouse
Egy haver hozott nekem egy bontott 1,5kw inverterből egy transzformátort de ez nem 50hz gyárilag, hanem khz nagyságrendű freqvenciával üzemelt.
A drótok is sodrottak benne a skinhatás miatt mint a pctápoknál. Ebből a trafóból csinálnék tápot, de pctáp átalakítással. Természetesen tekercselnem is kell sajnos, de nem hiszem hogy olyan nehéz lenne, a múltkor összejött ![]() Igazából csak hobbi miatt csinálom, mert érdekelnek ezek a tápok. Az erősítő már megvan, egy gyári valamilyen mosfet-es panel. Ez is a haveré, szerinte Castone panel. Nekem "csak " a tápot kell legyártanom, mert nincs neki olyan nagy toroidja. Szerintetek, 1kw ot tud a pctáp primer oldala megfelelő alkatrészekkel?
Nem tud. Egy végfokhoz egyébként is teljesen felesleges ilyen bonyolult tápot készíteni (csak speciális esetben de ez nem az). Egy egyszerű önrezgő tápot kell csinálni, amihez kell két erős FET, egy a PC tápénál valamivel nagyobb trafó meg még néhány alkatrész. 7-800W-ot ki lehet belőle venni, ami bőven elég a végfokodnak, mivel annak az effektív (zenei) teljesítményigénye 150W körül van.
Nekem egy ilyen táp lazán kiszolgálta a 2x350W-os végfokomat.
Üdv!
Ha a havernak 600W-os cucc kell, akkor vizsgáld meg először, hogy az erősítője valóban képes-e arra a 600W-ra. Aztán ha nincs akkora toroidja, akkor adjon akkorát, amekkora van. Én egy elég agyament, de olcsó megoldást javasolnék úgy, hogy még bele is férjen a "PC táp átalakítása" topikba. Konkrétan azt feltételezem, hogy a havernak van egy megfelelően nagy feszültségű toroidja, amiben van egy kis szufla is (mondjuk 300W elég lenne). Feltételezem, hogy szimmetrikus szekunder oldalú... Az lenne az ötlet, hogy a toroid szekundereit kettéválasztod (a középső kivezetést szét lehet szedni, így egymástól galvanikusan független szekunderek lesznek). Ezeket megpuffereled. Előtte pedig 1-1 PC tápból csinálsz (mondjuk) +15V és -15V stabilizált, GND-hez referált feszültséget. Majd a toroid szekundereit egyenrángatva, pufferelve ráteszed ezekre a feszültségekre. Így összeadódnak a feszültségek, és a teljesítmények is. Hát kb ennyi...
Nos a gond ott van, hogy az erősítőt kitbe vásárolta külföldről.
Se doboz Se semmi nincs hozzá, csak hűtés +panel. Toroid sincs ![]() Annyit ért hozzá hogy egy kb 100w +-35V táppal kipróbálta a panelt és működött is rendesen. Ekkor jött az ötlete, hogy szól nekem, mert tudja hogy értek valamit a kapcsolóüzemű tápokhoz, mert TDA7294 hez csináltam már tápot belőlük. Tehát az eredeti elgondolás maradna, ha megvalósítható. Van itthon egy nagy sárga trafóm, ami 1,5kw inverterből van, és ezt szeretném összehozni a pctáppal (megerősítve természetesen). Ja és holnap ránézek a panelra, meg le is tesztelem, mert holnap elhozza nekem. Köszönöm!
1,5kW már nem amatőr kategória. Vannak buktatók, mondom én, aki még nem építettem ilyet. Átalakítást csináltam már sokat, de ekkora teljesítménynél már jöhetnek váratlan dolgok.
Üdv Inhouse
AKkor legjobban úgy járna a haverod (ha már ilyen nagyot spórolt az erősítőn, hogy még rendes dokumentáció sincs hozzá), ha venne használtan trafót, és szokásost már tudjátok.
Én ilyesmibe biztos nem vágnék bele, főleg nem ingyen.
Okés köszönöm.
Gondoltam amúgy, hogy ha már egyszer ilyet is tudnék csinálni, akkor jó lenne nekem is. Pl meghajtanék vele 6db TDA7294 stb Köszönöm a hozzászólásokat!
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem, hogy csak low-esr kondik mehetnek a tápba, vagy tehetek hozzá még normált?
Szekunder körbe csak LOW ESR. Normál kondinak a nagyfrekvenciás ellenállása nagy, emiatt melegszik, kipukkad.
A primer körben a nagyfeszültségű kondik normál kondik.
Akkor ok, teszek be még 2200µF-es low-esr-t, mert kicsit keveseltem, csak az nincs itthon, azért kérdeztem. Köszi!
Nos készen vagyok "idegileg"
![]() A táp egy AT 200W tl494 vezérléssel. Ma kicseréltem a primer részt: tettem bele nagyobb graetz hidat, nagyobb tranzisztorokat, ami nagyfreqvenciás szaggatást csinálja a főtrafón, kicseréltem a főtrafót is, ami egyelőre egy 650w atx tápból van. (az eredeti ismeretlen icvel szerelt, nem bajlódok a javításával) Nos a táp működött egy kis ideig. Tudtam terhelni is szépen 4db 12V/60w halogén izzóval. A feszültséget próbáltam rajta emelni először a tl lábán lévő fesz osztó ellenállás alsó tagjával párhuzamos 22k trimerrel. Ez is ok. Eztán a potmétert ki akartam cserélni nagy potira és kábelra akartam kivezetni. Kár volt azóta ciripel a táp. Már az eredeti állapot visszaállításával is ez a helyzet. Valami gerjedés volt a kábeles változattal és azóta nem jó a táp. Ezt mi okohatja? Ic csere volt, és a 2 kapcsoló 945 tranya is ok. köszönöm
Esetleg valami rövidzár, amit nem vettél észre? Én nem is tudom, hogy hányszor szoktam átnézni...
A védelmet is átalakítottad? Mert a primer oldal nagyobb árama miatt lehet, hogy letilt...
Addig szépen ment a táp amíg nem emeltem a feszt úgy hogy kábellel kivezettem a potit. Akkor szált el.
Még a trimer potival a panelon is jó volt feszültség emeléssel is. A védelem nincs kiiktatva és most mindent visszacsináltam, kivéve a trafót és a primer részt. A kábeles kivezetés előtt 2 órát üzemelt alacsony feszen (+-12V) 200W terhelés mellett. Most csak ciripel. Egyszer volt már ilyen tápom ami nem volt átalakítva. Ennél véletlenül rányúltam az ic 4 lábára menet közben, ekkor sercegő hangot hallottam a trafóból és ugyanígy meghalt az a táp is. Sajnos szkópom nincs, sokat segítene gondolom.
Igen, a 4-es láb a DTC, ha ide 3V-nál nagyobb fesz kerül akkor a kitöltési tényező 0 lesz és megáll a táp. Tegyél a bemenetre egy izzót és kösd ki az arra a lábra vezető dolgokat.
Az alsó tagot nem érdemes manipulálni, kockázatos. Ha már feltétlenül változtatható feszültségűt akarsz, a felső taggal kell párhuzamosan kötni a potmétert, de ott is célszerű a csúszkáról soros ellenállással az IC bemenetre menni. Itt a potméter növelése növeli a kimenő feszültséget. Ez a soros ellenállás a panelon legyen, ne a levegőben (potméteren). Kisebb a vezetékek által összeszedett zavarok hatása. Amúgy is célszerű minél rövidebb és összesodort vagy árnyékolt vezeték használata.
A Graetz híd a legtöbb tápban legalább 4 A-es, de akad, ahol egyedi 3 A-es diódákból rakták össze. Nem túl sok az 1N4007 vagy hasonló 1 A-es bóvli. A tranzisztorcsere semmire nem garancia, mert ha a nagyobb tranzisztor nagyobb vezérlőteljesítményt igényel, mint amit a kis trafó szolgáltatni tud, túlmelegszik. A vezérlőkörben lévő alkatrészek cseréje is indokolt lehet, de nem "hasraütéses" módszerrel. Vannak ott típustól függően 2,2-1,5-1 Ohm-os ellenállások...
Köszönöm kimerítő válaszod.
Akkor mindent visszaállítok és megjavítom a tápot. Jó volna tudnom mi okozza a jelenlegi gondot, mert 2 órát kb ment átalakítás után is.
Hogy a legegyszerűbb maximumon járatni a tápot?
Erősítőhöz kell, nem baj ha nem stabil a fesz. Eddig úgy csináltam hogy az osztó felső tagját egyszerűen kiforrasztottam. Így általában +-25V-ot kaptam.
Gyakorlatilag maximumon járattad a tápodat akkor. A +-25V ahhoz képest kevésnek tűnik. Lehet, hogy a DT volt túl kicsi, és összenyitott a két tranyó.
Esetleg túl nagy tápfeszt kapott a TL494... Amikor 24V-ra alakítottam át 2 AT-s PC tápot, így jártam.
Üdv Inhouse
Ma vagy holnap visszaalakítom eredeti állapotba és írok. A tl-t mértem és 30v kapott, teljesen felhúzott tápnál.
Hát a TL az jól érzi magát 30V-tal. Elvileg 42V-ig bírja. Nézd meg, hogy mekkora lehetett a maximális kollektor árama a TL kimeneteinek, feltételezve hogy mondjuk 30V-ot kapott.
Nos visszaalakítottam a tápot eredeti állapotba.
Annyi lett az eredmény hogy zúgott egy ideig majd szétrobbant. ![]() A lényeg, hogy felhúztam ismét a feszt 18voltra és megint elszállt a táp. Innentől ezzel a táppal nem foglalkozok, mert kínai gagyi sajnos. Egy csomó alkatrésze ki van spórolva, még NTC sincs benne gyárilag ![]() Köszönöm a segítséget! Van itthon egy DEER 400W tápom, majd azt alakítom át inkább. |
Bejelentkezés
Hirdetés |