Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Fordulatszám mérése ikerszikrás autón
Lapozás: OK   1 / 1
(#) riplid hozzászólása Márc 28, 2012 /
 
Nos. Kerestem már mindenhol, de sehol sem találtam megoldást, ezért nyitottam új témát.
Tehát a problémám az lenne, hogy adott egy fordulatszámmérő. Ami a normál 2 és 4 ütemű autókon (ami 1db gyújtótrafóval rendelkezik) nagyon jól működik.
Viszont, az én autóm ikerszikrás (2db gyújtótrafó van).
A vezérlőegység ad egy jelet minden gyújtási időpontban a megfelelő végfoknak.
Ha az egyik jelvezetékre (amiből ugye 2 van) rákötöm a mérőt, akkor működik, csak épp körülbelül a ford. szám felét mutatja. Mit tehetnék. Ha csak simán összekötném a vezetékeket, akkor a szívó és a terjeszkedő ütem végén is adna szikrát. Ez nem lenne túl előnyös.
Előre is köszönöm a segítséget
(#) kadarist válasza riplid hozzászólására (») Márc 28, 2012 /
 
Szia!
Csinálj egy diódás közösítőt, amivel össze tudod hozni a két gyújtásjelet a műszernek.
(#) kadarist válasza riplid hozzászólására (») Márc 28, 2012 /
 
Itt az első rajz lesz az.
(#) birs válasza riplid hozzászólására (») Márc 28, 2012 /
 
Szia!

Nem tudod a műszer kalibrálást annyival elállítani?
(#) _vl_ válasza riplid hozzászólására (») Márc 28, 2012 / 1
 
Ha nekem kéne ilyen áramkört terveznem, tuti induktív csatolásban gondolkodnék, azaz nem kötném galvanikusan a jelvezetékre a mérőt, hanem csak egy hurokkal az áramlökéseket nézném. Ezzel a megoldással pedig nagyon egyszerű nem egy, hanem két vezetéket figyelni egyszerre (a hurkon mindkét jelvezetéket át kell vezetni párhuzamosan, és már készen is vagyunk).
Meg lehet persze csinálni VAGY-kapcsolással is (ahogy más írta), de én * motorvezérlő kimenőfokozataira bármit rákötni.

* Törölve ez itt nem a sarki kocsma !
(#) riplid válasza _vl_ hozzászólására (») Márc 28, 2012 /
 
Igen ez nagyon jó ötlet! *
Én sem szeretném galvanikusan kapcsolni őket. Még Fototranzisztoron gondolkodtam, de ez jobban tetszik! *
Ezzel kapcsolatban annyi lenne a kérdésem, hogy milyen átmérőjű rézből, és hány menet kellene? *

*Egyetlen írásjel is, ugyanazt fejezi ki .
(#) _vl_ válasza riplid hozzászólására (») Márc 28, 2012 / 1
 
Azt gondolnám, hogy egyetlen menetben is elegendő feszültség tud indukálódni. A vezeték vastagságát akkorára kéne választani, hogy az indukált feszültség hatására folyó áramot elbírja (azaz kb. mindegy, csak ne olvadjon el).

Alapvetően két utat járhatsz: keresel valakit, aki már épített ilyet, és lemásolod a megoldását, vagy nekiállsz kikísérletezni magad. Ez utóbbit szkóppal felvértezve javasolnám, egy szál multiméterrel azért ez nem egyszerű.
(#) riplid válasza _vl_ hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Tehát az eredeti jelvezetéken nem is kellene változtatnom, "csak" egy tekercset kellene a két vezeték köré applikálni, graetz-el egyenirányítani, és a feszültségszinteket összehangolni?!
(#) SzervízMacska válasza riplid hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Szia. Először az alapokat kellene tisztázni. Ha ez egy Otto-motor, abból összesen kétféle létezik. Az egyik a kétütemű, a másik meg a négyütemű. Ezek jelen feladat szempontjából annyiban térnek el, hogy előbbiben hengerenként egy fordulatra jut egy munkaütem ( szikra ), míg utóbbinál 2 fordulatra. Teljesen mindegy, hogy hány gyujtótrafó van a kocsiban. Innentől kezdve ne cifrázd a dolgot, mert ha valóban univerzális műszerről beszélgetünk, csak át kell kapcsolni a műszer bemenetét a négyüteműnek megfelelő állásba...
(#) _vl_ válasza SzervízMacska hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Rosszul tudod. Egy ikertrafós négyütemű autóban minden hengerben minden fordulatnál van szikra. Akkor is, amikor éppen nincs ott munkaütem, mert az ikerpárjánál meg pont van, és mivel a trafójuk közös, így az mindkét hengernek ad szikrát.
(#) Kinka István válasza _vl_ hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Szia!
Tehát az általad leírtak szerint is egy kétütemű motorhoz való ford.szám mérő megfelel,ha egy ikertrafó jelét használja.
A topiknyitó leírása szerint: "adott egy fordulatszámmérő. Ami a normál 2 és 4 ütemű autókon (ami 1db gyújtótrafóval rendelkezik) nagyon jól működik." Tehát állítsa 2 ütemű állásba, s használhatja is az egyik trafóra kötve.
(#) riplid válasza Kinka István hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Elnézést, előre is, de javítsatok ki ha rosszul tudom.
A 2 ütemű Otto-motornál (mert ugye gyújtásjelről beszélünk) 1 fordulatra 1 munkaütem (szikra) [hengerszámtól függetlenül]. A 4 ütemű Otto-motoroknál két fordulatra jut 1 szikra (1 fordulatra 0,5 szikra).
Namost, a fordulatszám mérőket általában úgy tervezik, hogy megfeleljen a 2 és a 4 ütemű Otto-motorokhoz. Mert a 2 ütemű motorok általában 1 illetve 2 hengeresek, míg a 4 üteműek 4 hengeresek. Számítás szempontjából viszont a hengerszám általában elhanyagolható. Kivéve az én esetemben. (Meg még pár hozzám hasonló sorsú autótulajdonoséban.) Mert ugye a 0,5 (4ütem) az pont az 1 (2 ütem) fele. Tehát a fordulatszám mérő "2ütemű" állásban nem duplázza a kijelzett értéket, hanem felezi. 1 fordulat az egy fordulat, még ha 2x annyi impulzus is érkezett. Tehát ha az 1db jelvezetékről érkező impulzusokat (ami amúgy is csak a fordulatszám értékének fele) a fordulatszámmérő "2ütemű" állásban még egyszer megfelezi. Ezek szerint tehát a valódi fordulatszám értéknek csak az 1/4-ét jelzi ki!
Ja, még annyi eszembe jutott, hogy ugye az ikerszikránál 2db trafó van. 1-4 és 2-3 összeállításban. Az 1.fordulatnál az 1-4 -es trafó kap gyújtásjelet, a 2.fordulatban pedig a 2-3 -as trafó. Így tehát gyakorlatilag 4 fordulatból 2 impulzus érkezik be négy helyett. Mert egy elosztós egytrafós autónál ugye 4 impulzus érkezik.
Nos Én így tudom.
(Bocsánat a kisregényért!)
(#) riplid válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Egyébként nem titok. Egy Seat Marbella-ról van szó 09NCB-s motorkóddal.
(#) dB_Thunder válasza riplid hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Nos, ahogy a fordulatszámmérő "felezi a fordulatot" 2 ütemű beállításban, azon az elven duplázni is lehet...szerintem.
(#) SzervízMacska válasza _vl_ hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Igazad van, meg is lepődtem... Akkor viszont kétüteműre kell állítani a fordulatszám mérő bemenetét, s máris jól mér...
(#) _vl_ válasza SzervízMacska hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Belegondolva abszolút így van.
(#) _vl_ válasza riplid hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Szerintem az ikertrafó két hengere együtt mozog (az 1-4, 2-3 szerintem ilyen párosítás), és minden fordulatnál a két henger közül az egyikben van robbanás, de mindkettőben szikra. Ergó 1 fordulat - 1 szikra, mindegyik trafónál.
A központi trafós négyhengeresnél két fordulaton van négy szikra, ergó 1 fordulat - 2 szikra. A központi trafós kéthengeres kétütemű ugyanez: 1 fordulat - 2 szikra.

A központi trafós egyhengeres kétüteműnél 1 fordulat - 1 szikra. Na ilyen beállítást kéne keresni a készüléken, ha van.
Ha nincs, akkor lehet barkácsolni.
(#) riplid válasza _vl_ hozzászólására (») Márc 30, 2012 /
 
Nos! _vl_ ötlete nagyon jónak bizonyult.
Kicsit elkezdtem átgondolni az ötletet. Az 1. és a 2. hengerhez menő gyújtókábel köré tekertem egy-egy azonos menetszámú tekercset egy régi behúzótekercs rézhuzalából! (azért 1. és 2., mert ez a két külön trafónak a leágazásai. és azért a gyújtókábel, mert ott mégis csak 10-20 kV van, talán nagyobb az elektromágneses tér.) A két tekercset graetzel egyenirányítottam. a tekercsek menetszámát úgy alakítottam, hogy 5500-as fordulat környékén legyen kb.: 14 volt. Egy 1100 µF 25V os el-ko -val puffereltem. Ezután egy 7805. A két db 7805 kimenetét "VAGY" kapura kötöttem. A "VAGY" kapu kimenetével pedig egy NPN tranyót vezéreltem meg, ami a táp-feszt szaggatja. Ez a tranyó szolgáltatja a "gyújtásjelet" a fordulatszámmérőnek!
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem