Fórum témák
» Több friss téma |
Nem rendeltem, de hatha tudok segiteni.
Ezt a boltot probaltad mar? >>> http://szupermagnes.hu/spg/173045/Magnes_BOLT_a_XVII_keruletben
Az üresjárati fordulatszámra a szélsebesség a lapát beállítási szög függvényében tudtok vmi számolási módot?
Én egyet nagy nehezen elő kotortam de az nagyon gagyi eredményeket hoz.Kíváncsi lennék ti mit használtok. Köszi.
A magyar web-boltokban már nézegettem ,de nem találtam megfelelő méretet sajnos. Külföldről meg kicsit macerás.
Sziasztok!Beleolvastam a fórumba,s felmerült bennem néhány kérdés(Megjegyzem:az elektronikához hülye vagyok):
-Mit jelent az,hogy 1kw-os rendszer(óránként 1kw töltőteljesítmény tud előállítani)? -Akkumulátor:12V 55 Ah.Ez azt jelentené,hogy óránként 55 amper leadására képes? -Mennyi teljesítmény tud leadni egy ilyen akksi full feltöltött állapotból a teljes kisülésig töltés nélkül. -a készülék mondjuk 200wattos.Ez mit jelent? -A havi energia fogyasztásom 200kw.egyenletes fogyasztás mellett milyen rendszer tudja ezt előállítani napkollektorok nélkül(megfizethetetlen,s tudtommal házilag előállíthatatlan) Szerintem sokan vagyunk akik ezekkel a fogalmakkal nincsenek tisztába,s ezek egy tervezésnél nagyon fontos dolgok.Előre is köszönjük a segítségeteket.
Szia!
Kommentár nélkül, röviden: - Nem. A maximális teljesítményt szokás megadni általában 12-13 m/s-s szélsebességre. Pl.: 4 m/s-s (~15 km/ó) szélnél ennek az 1/27 teljesítményét, 1kW/27=37W-t (0,037kW-t) ad le. - Nem. Az akkumulátor korától, elhasználtságától függően 6-8 órán át a kapacitásának 1/10 nagyságú árammal terhelhető folyamatosan. Pl.: 12V, 55Aó az akku - új korában ~8ó-n át terhelhető ~5,5A-l, ez azt jelenti, hogy 8ó-n át terhelhető ~60-70W-l rátöltés nélkül. Rövid ideig ennél nagyobb teljesítménnyel is terhelhető, de nem fele annyi ideig kétszer akkorával. Ezt az akkuk egyedi, gyártmány függő terhelhetőségi adatai határozzák meg. Alig, inkább nem általánosítható. - A havi energia fogyasztásod esetleg 200kWó lehet, nem kW! Ennek fedezése akkutelepről megfizethetetlen és a 4-5 évenkénti akku csere "feleszi" a hasznot. Hálózati betáplálás jöhet szóba 10-15kW-s szélerőművel. Talán nem ekkorával kellene kezdened, ha Te akarod elkészíteni.
Sziasztok.
Tudja valaki, hogy kié ez a szélgép? Esetleg itt van köztünk a fórumon az építője?
Tegnap levettem az oszlopról a gépet.
A fent elhelyezett fordulatszámmérő 665-öt mutatott. Közben valamikor elhagyta a jeladómágnest. És nem biztos hogy terhelten. Tegyük fel hogy a gép terhelés nélkül pörgött a 85 km/h- szélben, ez volt a legnagyobb mostanában amit a repülőtéren mértek. Ha a lapátokon egy kicsit módosítok elérhetem velük a 800-at. Ez lenne a maximum. A nyomaték kis mértékben csökkenne de csak egy motorral nagyobb áttétellel hajtatnám. A nagyobbik motor 2500Rpm-s. A gép tengelyén mért 200-as fordulat körül tuja a 12v-ot. Mekkora áttételt kéne ráraknom. A gyári 1/5-ös volt.Egy összehasonlítás. A régi kicsi 2750Rpm.es Ez 100W-os volt. A cél hogyKb. 20Km/h szélben már kezdjen dolgozni.
rotor
85Km/h -> 800/perc akkor kb 20Km/h -> 235/perc fordulat terheletlenül. generátor (gondolom akku töltsére 14V+dióda=~15V) 200/perc -> 12V akkor 15V -> 250/perc Így szinte 1 es áttétel adódik, de a rotor terhelve visszaesik 30-40% ot, tehát az éttétel ennek reciproka 2,5-3,3 körül kell legyen. (elvileg így 20Km/h nál már maximális teljesítményen, optimális TSR el jár a kerék (ha ismered a TSRopt-ot, vagy mérezeted, akkor ezzel pontosabb áttételt lehet számolni).)
A lapát átalakítás (alak, lapátszög, enyhe sugár változtatás) miatti fordulat növekedés nem feltétlenül okoz nyomaték csökkenést. Okozhat hatásfok növekedést is ~változatlan nyomatékkal:
A szélkerék tengelyén: Pszél*hf = Pforgási = M*w = M*2Pí*n/60 Azt kellene kiokoskodni ("bejátszani"), hogy 4-5 m/s körül okozzon hatásfok növekedést esetleges áttétel módosítással együtt.
Egy kicsit elnéztem.
Bocsi. A gyengébbik generátort mértem annak idején a saját 1/5-ös áttételével. 300/perc 12V, 400/perc 16V 1500-on 12V. 2000-en 16V Ez 2750-es fordulatú motor gyárilag. Meddig lehet ezeket túlpörgetni? És mi van 60-80 esetleg 100 Km/h szélnél. Ha lesz időm pontosan lemérem a nagyobbik generátot mondjuk 55W-os izzóval terhelve,meglátom mit mutat,
Túlpörgetni addig amíg valaki meg nem adja magát:
csapágy, kommutátor, kefe, vagy maga a forgórésztekercs. 6000/percet még bírnia kell. Nagy szélnél védelem nélkül szépen elég a generátor (ha mechanikaikag bírja), vagy az akku tölt túl, "elforr", mindenképpen anyagi kár. Ja hogy 5szörös áttétel primer oldalán mértél fordulatot, így 10-15 szörös eredő áttétel vonatkozik az előrőekre.
Tehát kb. 1/10 áttétellel kellene próbálkoznom?
Mondjuk egy Db 12V/55Ah akksi ill. egy keringetőszivattyú és egy inverter (Kb.500W)a rendszer elemei. A szivattyú max. 35W 0,53A az adattáblája alapján. A töltésszabályzó mekkora terhelést ad a generátornak, W-ban kifejezve, Kb. Azért kéne tudnom saccra hogy mekkora terhelést tegyek a generátorra a méréskor.
Milyen a töltésszabályzó?
Mit akarsz pontosan mérni? Abból a 10-15 ös áttételből a gépben van 5, az elöbb így vettem ki a szavaidból, szóval arra már csak a 2,5-3,3 kell.
Nekem 2 féle áttétel volt eddig.
1:4 ,mindig forgott,ritkán termelt. 1:5.3 (most) Ritkán forog,de már 180-as fordulaton termel. (rotor fordulat) A motorom azt hiszem 1800-as fordulatú 36V esetén. Kisebb teljesítményt kellene használnom,mert az könnyebben indulna kisebb szélben is! 1,9M-es rotorhoz sok az 500W-os generátor...
Félreértettél.
A gyári áttételen azt értettem, hogy a motor tengelyen nincs áttétel az direkt, hanem a roller gyári hátsó meghajtását használtam fel. Így 1/5-ös az áttételezés. A gyári hátsó meghajtást kéne nagyobb átmérőre váltanom.
A rotorátmérőm 2 méter.
A generátor paraméterei a képen láthatók. Egy 12V-os akksit kéne töltögetnie ami egy kis 300W-500W-os inverteren egy keringetőszivattyút lát el télen-nyáron.
Mihez kell a keringetőszivattyú?
Lehet hogy ki tudnád váltani 12V-os feszültségűvel! Megspórolod az inverter fogyasztását.
Télen a központi fűtéshez áramkimaradásnál ill. nyáron egész végig a készülő napkollektorhoz.
Eléggé összekuszálódott adataink vannak. Ezekből nehéz megbízhatóan saccolni is. nemhogy tervezni.
Ha jól sejtem: Van egy R=1,0 m-s valamilyen rotor (optimális, legjobb hatásfokhoz tartozó tsr értéke ~6 lehet). Van egy 24 V/ 250 W/ 2500 névl. motor ford-ú PMG generátor. Lesz 12V/55Aó akku, akku töltő, 300-500W terhelés a puffer üzemű akkura. Gyakori, napi fogyasztás - a leggyakoribb (3-5m/s) szeleket kellene megcélozni. Terhelés optimalizálás (szabályzás) nem lesz - az 55Aó-s akku lemerültségétől függően ~0-300 W-al terheli a szélkereket. Az akkutöltőn minimum 3-5 V esik, így a generátort ~1500-l kell pörgetni, hogy min. 16-18V-t produkáljon. A szélkerék ~6-s tsr-l 4 m/s-s (15 km/ó) szélnél ~ 150-200 1/min fordulatnál produkál max. teljesítményt, ami a generátor kimenetén ~25 W. Ez a fordulat akkor igaz, ha az akku + fogyasztók nem akarják ~25W-nál többel terhelni (lemerült akku + inverter, szivattyú = 500-600 W is lehet!) - a töltővel ezt korlátozni kell. Terheletlenül ekkora szélnél ~250-300-t fordul. Ebből kiindulva ~10x-s áttétel a reális terhelés korlátozással (legegyszerűbben kapcsoló üzemű ~14 V-s fesz. stabilizátoros, áram korlátos akkutöltővel) és ~8-9 m/s-s (~30-40 km/ó) széltől pl. kifordítós viharvédelemmel, hogy a rotor se repüljön el és a generátor se égjen le. (Generátoros fékezéshez ekkora szélkerékre legalább 1 kW-s generátor kellene!) HAWT jellegő tapasztalat hiányában ez a szerény véleményem.
A korábbi hozzászólásomban leírtam, hogy csak a szivattyú lesz mint terhelés az inverteren.
Azért írtam 300-500W-ot mert még nincs meg és ha kellene akkor máshova is fel tudjam használni az invertert. Ha nem kap akkora terhelést az inverter akkor is leveszi az ő névlegesét. A farokkifordulás fent van de még finomítanom kell. A lapátok alumíniumból vannak a tengelyem 20mmátmérőjű. Most szereztem két tárcsát. Az egyik 4cm a másik 30cm átmérőjű. Ha jól számolom az kb. 1/7.5-ös áttétel. Ezzel a motorom a becsléseim szerint a lapátok 200 as fordulatán 1500-at, 300-nál 2250-et fordulna. Hogy mennyi energia van benne majd a tesztek kiderítik. Ha 35W-os a fogyasztóm(szivattyú) az 55W-os izzó tesztterhelésnek talán elég. 20W ráhagyás a veszteségekre. Ha sikerült a mérés megírom feltétlenül. A főbb alkotórészei a gépnek.
A műhelyben, építik az erőműveket
Inkább a megépített erőműveket szerelik fel és élesztik. Legalábbis én ezt teszem.
És mire jutottál?
Van fejlemégy előrehaladás?
Elnézésed kérem, hogy ilyen sok idő múlva válaszolok, szolgáljon csekély mentségemre, hogy a kész gépről akartam beszámolni. Nem sikerült befejezzem. Egy képet azért teszek fel róla. Az oszlop mögött fog forogni a szélkerék. Átmérője 2,5 méter lesz. Van rajta egy 220volt 250 W-os egyenáramú generátor, de a jelenlegi áttételezéssel nem fogja elérni ezt a teljesítményt. Szerencse, hogy nullától egészen 450 voltig képes feszültséget előállítani, fordulattól függően. Kb. 800 fordulatnál adja le a 220 voltot. Az áttétel csak olyan egy a nyolchoz, de így nem fogja elérni a 220 voltot. Termel majd, amit tud és meglátom, mit tudok kezdeni vele.
Egy kicsit leeresztettetek,én egyenlőre csak elektromos dolgokkal tudok foglalkozni,csináltam egy egyszerű áramkört,amivel az inverter 3m/s széltől képes betáplálni.Eddig csak 4 fölött,most a 3-4 közöttit is hasznosítja,ezek nem nagy értékek,de sok van belőle.A szombati narancs riasztásból nálam Budakeszin csak halvány rózsaszín lett,de azért csináltam pár mérést,ha már rákészültem.Az első képen jól látható a 3-4m/s közötti betáplálás,ha a 4 alattit levágjuk,azért látszik,hogy számít,főként majd hosszú idő átlagában.A második képen egy hónapos termelés látható,a szombati szél 150Wh-t termelt,ilyen szél a front átvonulásoknál szokott fújni.Levonható következtetés:egy ekkora szélkerék a mi szélviszonyaink mellett képes egy kisebb lakás korszerű világítását ellátni,vagy akkuba táplálva egy szünetmentessel áramkimaradás esetén a lakás fontosabb fogyasztóit ellátni.Aki ennél többre számít,csak ábrándokat kerget.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |