Fórum témák
» Több friss téma |
Ha 1.5 mm lenne simán rá írva, akkor lehetne átmérőnek érteni, de a vezetékeket keresztmetszetük alapján ( terület ) szokták osztályozni, ezért a terület, keresztmetszet jele szerepel a vezetéken, pl a mm2. Így nem is lehet az átmérő alapján megtudni milyen is az adott vezeték, hacsak nem tudja az illető a képletet.
Köszönöm szépen mindenkinek a segítséget!
Sziasztok!
Olyan történt hogy szétfúrtam egy villanyvezetéket a régi építészeknek és a figyelmetlenségemnek hála A fúráskor egy kis szikra volt, először azt hittem a tégla, mert a fúró tovább működött, de a szomszéd, helységből átszaladtak, hogy elment náluk az áram. Ekkor már tudtam, hogy baj van. A lényeg az hogy a plafon világítás "megszűnt" ezt szeretném egyedül kijavítani. Ha megbontom a falat milyen vezetékekkel fogok szembe kerűlni? Piros, kék, sárga-zöld, fekete ??? Hogyan tudom ellenőrizni anélkül, hogy megfognám a vezetéket, hogy nincs benne áram? Ez azért fontos mert nem enyém a helység és nem tudom 100%-osan, hogy ha a biztosítékot lekapcsolom biztos áramtalanítom a helységet. Villanyóra fő biztosítékát nem kapcsolhatom le sajnos. Van egy kis multiméterem talán ez segíthet?! (Képet csatolok) Segítőkészségeteket köszönöm !
Uraim!
Ahogy a mellékelt táblázatból is látszik, az 1,5mm2 kábelt 10A-el kell biztosítani. A biztosítók, nem 10,00A-nál oldanak le... Ha megnéztek egy leoldási görbét, akkor látszik, hogy egy sávot adnak meg (többek között) a gyártási szórás miatt. (a leoldási karakterisztikára most nem térnék ki) Egy 10A-es biztósítóval védett kábelen én biztosan nem vinnék 6-7A-nál többet. Ha a ki is bírja a 10A-es, rövid időn belöl el kezd morogni, majd meghibásodik. Tehát én 10A terhelésre 3x2,5mm2 kábelt javasolnék, 16A védelemmel.
Szia!
Azért ne lőjünk ágyúval verébre! Igaz, hogy a 1,5mm2-es 16 A-rel terhelhető- tartósan 14A-, ettől alacsonyabb (10A) biztosítékkal kell biztosítani, de azért egy köszörű, fúrógép, forrasztó esetében nem tartom szükségesnek a 2,5mm2-es vezetéket. Persze, ha megengedheti magának valaki- felkészülve a jövőre, mikor egyre több gép lesz, fejlődik a műhely-akkor érdemes vastag kábelt behúzni, a későbbi újraszerelést ezzel megelőzve.
Multiméterrel meg tudod mérni, esetleg fázis ceruza, de abban ne bízz 100%-ra. Kérdés, a fázist, vagy a nullát fúrtad el.
Milyen vezetékkel találkozhatsz? Ha régi a lakás, alu vezeték, esetleg abból is a szőtt szigetelésű. Újabb lakásnál tömör réz vezeték. Fekete, kék, zöld-sárga. Például WAGO-val össze tudod toldani a vezetéket, vagy sorkapocs, majd leszigetelni, esetleg ha csőbe van a vezeték, akkor újrahúzod, ha nem jár nagy rombolással, és közel van a kötésdoboz.
Wago-ra nem is gondoltam, lehet hogy azzal oldom meg. A multiméterrel hogy is mérhetem meg. Régi épületről van szó 60-70es évek béli.
Először melegedésről volt csak szó már transzformátort akarunk tekercselni a hosszabbítóból? Érdekes dolog ez hihi.
A villanyszerelő mm2 ben néznek mindent meg a kábeldobokra is úgy van ráírva hogy pl NYM-J 3x 1,5.
Mit is akarsz végül is mérni? Ha kapcsolóét fúrtad el ott vagy 2 vagy 3 szál drót van. sok variáció nincsen ha meg mind egyszínü sokra mész vele. össze kötöd és kész útána ha nem megy rendesen akkor a kapcsolónál átkötöd a fázist. de ha meg egy sarkú akkor meg nincs gond akkor mindegy.Meg hogy hogy nem lehet lekapcsolni áram alatt akarod megkötni? Én kötöttem már jó párszor fesz alatt de ha megráz az áram mindég váratlan hihi.
Milyen a szerelés? Csőben mennek a vezetékek? Vagy sinán vakolat alatt mm fal?
Ha csőben van a vezeték akkor azt a részt ujra is huzhatod bontás nélkül. A fesz mentesítést mivel nincs nagy tapasztalatod mindenképpen meg kell csinálnod . Ne játsz vele mert az életeddel játszol ! Vald be tulajnak hogy hibáztál és ajáld fel hogy kijavítod a hibát . Az egyenes út a legrövidebb mindig hidd el.
Nem tudom mien lehet a szerelés, mert még nem bontottam meg. A tulaj az tudja... Már kaptam segítséget, jön egy villanyszerelő ismerősöm.
V betű, hullám jel felette, azzal tudsz váltóáramot mérni, rárakod a 600-as tartományra, és a dugós vezetékeket pedig bedugod az com-ba, és aVohmmA-ba. Biztosan te akarod csinálni, mert ha a méréssel már gondod van - hogy mérjem, mit- akkor a toldással is az lehet, bár nem ismerem szakmai tudásodat. Az sem lenne jó, ha a fal rázna, feleslegesen pörgetve a mérőórát, esetleg a FI reléjük- ha van- leverne állandóan.
Sok sikert azért.
Hi Mesterek.
Tapasztalatot szeretnék veletek megosztani. Úgy alakult hogy az albiba villanyszerelést vállaltam el a tulajnak. Le kelet kötni plusz egy konnektort és egy villany kapcsolót. A meglepetés akkor történt amikor az adott szoba be tápját megbontottam és 1,5-es tömör réz volt fázis és a föld. A meglepi a nulla volt amit 0,75 sodrott réz vezetékkel oldott meg az itteni szaki. Szóval nem igen lett belőle semmi, ne miattam égjen le a ház
Köszönöm a segítségeket, de már kaptam segítséget, nem én csinálom meg.
Minden pont a tied a válaszod igaz. A nem kellő hűtés okozza az össze sülést égést.
Így már van fogalmam karaszbandi hozzá szólásáról. A kísérlet kicsapta a biztosítékot nála. Ha átgondolta volna ugyan erre az eredményre jutott volna. A tálalás hideg kegyetlensége zavarta.
Üdv!
Lehet, hogy OFF, előre is bocs érte... Házunk özönvíz előtt épült, de mire megvettük sokadit tulajként, már át volt vezetékelve rézzel. Gondoltam fejlesztem a hálózatot és beépítek egy FI-relét is a "dobozba" mert a fiam egyre izgágább lesz. Minden ment flottul, és mikor végeztem visszakapcsoltam a feszültséget, nyomom a TEST-gombot lekapcsol. Eddig oké, gondoltam, most jöhet a nulla-föld rövidre zárása. Nem kapcsolt le. Átnéztem mindent, jó a bekötés! Próbálom újra, nem kapcsol le! Óránál lekapcsolok, hogy rámérek már a nulla-föld közötti ellenállásra, és mit ad Isten, 101 Ohmot mérek nulla helyett Földszonda van (jó mélyen befalazva - bejárati ajtó cserénél derült ki), az oszlopról L és PEN vezetékek jönnek be az órába. Onnan L, PE és N megy tovább a kismegszakítók szekrényébe. Kérdem és mit tudok tenni, mert legjobb tudomásom szerint még egyszer összekötni a nullát és a földet nem lenne szabad még akkor sem, ha 100 ohm közöttük az ellenállás... Előre is köszönöm az építő hozzászólásokat
Hello!
A leírásod alapján, nem is a nullát és a földet kell összekötnöd, hanem a földet a PE vezetékkel. Mert ezek szerint az automata szekrényben ott a PE vezető, csak nem jut el a konnektorokig. (De nézd meg a lakást, mert sok esetben csak a bővítések vannak rendesen szerelve, a régi részek meg maradtak az eredeti bekötés alapján, ahol csak a helyi földelés van bekötve a konnektoroknál. Rosszabb esetben nincs is föld, csak földelt konnektor.) üdv! proli007
A védővezetők ki lettek építve és az elosztószekrényben futnak össze a föld sínen. Erre a sínre csatlakozik még a föld szonda is ill. a PEN-ről leválasztott PE vezeték. DE! Az N és PE sinek között 100 ohm az ellenállás!!! Ez mitől van? Az EPH teljes hiánya? DE akkor rázni kellene a radiátornak meg a vízcsapnak is, vagy tévedek?
Hello!
Akkor az "nem PE vezető". Mert annak az óra alatt kell szétválasztva lenni a PEN vezetőből.. Vagy is valami kötés hiba van, ha nincs szerencséd, a zárópecsét alatti szakaszon. Ekkor viszont egyből kihívhatod a szolgáltatót, mert ezt ingyen bérmentve ügyeletből is el kell hogy hárítsák. Hiszen a plombált rész alatt van. üdv! proli007
Én valami ilyesmi hibára gyanakszomBővebben: Link persze egy fázisos rendszerben...
VIM válasza egy másik kérdésre egy másik topikban: Ha nincs megfelelő kontaktus a szonda kötésdobozában (más-más anyagok, felületek vannak csatlakoztatva) , nagy az átmeneti ellenállás, akkor nincs védelem, mert a két vezeték azonos potenciálon van. Ugyanis az FI-be bekötött vezetékek a védettek! A hiba a földelő szonda felé folyna, ami nagy ellenállású, vagy nincs is a jelen esetben.
Hello
(más-más anyagok, felületek vannak csatlakoztatva) , nagy az átmeneti ellenállás, akkor nincs védelem, mert a két vezeték azonos potenciálon van. A nulla és a védővezető az egy potenciálon kell lennie minden esetbe. Mivel csillagpontosan földelve van a nulla minden transzformátornál. Szerintem a helyedbe vennék egy másfélméteres földelőszondát és a földelésedet felújítanám. Másik részről azt írtad hogy a védőföld szépen meg van az egész lakásban és a szekrénybe össze van hozva. És azt is megnézted hogy az Fi előtt van e szétválasztva a a védővezető és a nulla vagy utána. Meg a védőföld kapcsaira kötném a földelést is. Próbáltad már a fázist a védővezetővel össze érinteni hogy akkor milyen reakció van ? Meg a földelő szonda az neked csak egy segédföldelés az oszlopról megkapod te a földelést ugye. Az azért van ha az oszlopodról elmenne a nulla akkor is legyen védelmed a lakásban. még a kötéseket átnézheted ha biztos hogy jól van össze kötve akkor az lehet a problémás még. de egy vizsgálólámpával is megnézheted fázis - nulla és fázis védőföld között hogy világít a lámpa röktön kiderül a turpisság.
ezt fogom tenni... remélem kiderül holnap a világosban, hogy hol a huncutság.
Köszönöm a segítséget mindenkinek! Idézet: „ill. a PEN-ről leválasztott PE vezeték.” Ha elindulsz a konnektorodtól a bejövő PEN irányába, akkor ahol a konnektorod nullája és a védőföldje találkozik egymással, az lesz a PEN szétválasztási pont. Ha több ilyen pontod is van, akkor hibás a bekötés. Korrekt bekötés esetén az a hely, ahol a szondád rá van kötve a védőföld rendszeredre, az pont a PEN szétválasztási pontnál van. Fizikai megvalósításban ez úgy néz ki, hogy a főelosztó PE sínjére kapcsolódik a bejövő PEN, a szonda, ill. egy átkötés az N sín és a PE sín között. Ezzel szemben ha a bejövő PEN-t előbb kettéválasztod, és külön-külön kapcsolódik az N és a PE sínre, vagy ha a PEN az N sínre megy először, és onnan van átkötve a PE sínre, akkor az általad tapasztaltak fordulhatnak elő.
Nem ilyen problémája van, akkor amúgy sem tudná az Fit még felkapcsolni sem.
Ha az általam leírt "korrekt" bekötése lenne, akkor egyetlen egy módon fordulhatna elő, hogy az N sín és a PE sín között 101 ohmot mérjen: ha nem jó az átkötés. Ebben az esetben viszont semmilyen fogyasztó nem menne a lakásában. Mivel 101 ohmot mért ÉS működnek a fogyasztók, tuti nem korrekt a bekötése.
Idézet: Azért ezt ne próbálja ki , hamár a védőföld egyébként sem tökéletes.„próbáltad már a fázist a védővezetővel össze érinteni” A másik ami felmerül bennem ,legalábbis felénk váltogatták a szabályokat.Hol az óra alatt kötötték össze a nullát a földelőnyárssal hol az órán kívül. Némi esélye azért van hogy az órától egy PEN meg egy szonda vezeték érkezik.Ebben az esetben viszont már a biztosítékszekrényben összeköthetőek szabványosan. Amúgy ilyen esetben egy szerelő nem tudom mit tesz? Kihívja a szolgáltatót ,és megnézi hogy mi van az óra alatt,vagy egy életem egy halálom összeköti ?Abból milyen baj származhat ,ha az óra után az óra alatti esetleges összekötés után ismét összekötöm? Másik hogyan lehet EPH-nak kinevezni egy óra alatti pontot? Hogyan tudok én arra bármit rákötni ?
Hát én erről nem tudok manapság már nem kötnek óra alatt epht én nem is halottam ilyenről amúgy. Még a régi villaszerelő könyvekben sincs benne ilyesmi. Olyan van hogy az óraszekrény alatt van egy külön kötő doboz bontható kötéssel a földelés mérésére. A fázist meg a védővezető útán írtam hogy lámpázza ki. Amúgy meg én simán össze érintem. és ha nem üzemszerűen kerül rá a fázis akkor mi van ? inkább így jobb kideríteni a problémát mint amikor már meg van a baj. Mert utána már könnyű okosnak lenni. Én még személy szerint ilyennel nem is találkoztam pedig már láttam a falról leégett villanyórát is ( mellékelve a kép)
De ha találkoznék ilyennel akkor megcsinálnám a szabvány szerint és utána mondanám hogy szóljon az áramszolgáltatónak és cserélje ki a két szál drótját az órától a főkapcsolóig.Amúgy meg az óra után a fogyasztó felelősége hogy van kivitelezve a rendszere.Elméletileg gyakorlatilag nem mindenhol így van mert ugye új kötésnél megkövetelik a földeléses nullázást. |
Bejelentkezés
Hirdetés |