Fórum témák
» Több friss téma |
Csak annyi, hogy külön-külön, két hangszóró lenne rákötve a két oldalra.
Két megoldás lehetséges.
Sorba kötöd a hangszórókat, vagy csatoló kondenzátorral egyenként a testre. A leadott teljesítmény mindét esetben azonos. Ha eltérő a két hangsugárzó, akkor a sorba kötés nem javallt.
Na ezt meg most én nem értem!
Az egyik megoldás, ha ugyanúgy sorba van kötve? A másik meg az, hogy külön-külön a két oldalra, egy csatolóval a testre kötve?
Az tisztázódott, hogy a két hangsugárzó monóban fog szólni, mivel csak egy bemenete van az erősítőnek.
A soros kapcsolást gondolom el tudod képzelni. Ha külön kötöd rá a hangsugárzókat a kimenetre, mivel azok fél tápfeszültségen vannak, visszakerülnek a csatoló kondik. Az erősítő részek ellentétes fázisban dolgoznak, ezért az egyik hangsugárzót fordított polaritással kell rákötni, hogy együtt tolják a mélyeket
Értem
Akkor jó Köszi! Most épp csinálgatom az egyik oldalt, de meg se szólal.. kicseréltem azokat a paramétereket, amiket ajánlottatok, de semmi! még a koppanó hang sincs amikor bekapcsolom, és 6v helyett (mert ennyi a táp fele) 3,6-3,8 van a 4-es lábon is. Hol lehet a hiba? Diódát cseréljek, vagy kondenzátor? Áramot biztos vesz fel, mert szikrázik a csati, mikor összeérintem az akksi (-)-al a GND-t Esetleg a táp szűrő kondi zárlatos lehet? Üdv.: Jax
Mérj feszültséget 1,2,4,5 lábakon - azonnal lelepleződik a hiba.
Az IC hibátlan. Vagy a bemenet, vagy a hangszóró nincs rendesen rákötve. Jelen esetben (nincs pattanó hang bekapcsoláskor, pedig felugrik 4,6V-ra a kimenet) a hangszóróval lesz a gond.
Nem is kérdeztem: a híd kapcsolást építed esetleg?
Hehe.. Azon küszködök.. Előbb legyen jó mind a 2 oldal :$
De meg van a hiba.. Hibátlan, mert két perccel előtte kicseréltem a tápkondit. Viszont amit nem vettem észre, akkor kicsúszott a vezeték a földön álló hangfalból. Vissza dugtam, mindjárt pukkant... bekapcsoltam, adja is a zenét, szépen már csak amin nagyon jár az agyam, hogy hogy az életbe húzzak ki oldalanként minimum 4W-ot, hogy hídkötésbe 8-at tudjon.. Most simán 12V-a hajtom, de az túl kicsi neki, emiatt viszonylag alacsony hangerőn torzít, egy itteni társ kiszámolta, hogy ebbe a szent pillanatban, csak 2,2W-ot ad ki a végfok, ezen a feszültségen... :\ Te esetleg tudnál valami trükköt, hogy fellehessen turbózni?
Igen.. :\
Megnéztem egy 12V-os egyenirányítóval, és pufferekkel ellátott Toroid trafóval, ami így ugye 17V-ot ad.. Hallhatóan jobban szól, és tényleg hangosabb is :\ Tudsz valami áramkört, ami egyenáramból váltakozót csinál 50HZ-re? Akkor kitudnék hozni az akksiból még 12v-ot, ami már így 24, azzal már elég tűrhetően szólna
Add meg hány ohm -os a hangsugárzód. Számolgatnék belőle. A korai torzítás egyik oka, hogy a bemenet nem 6,2V-on van. A feszültségosztó ellenállásainak, valamint a bemeneti ellenállásnak mennyi a tényleges értéke?
A hangszóróm, ami most van rajta, 6Ohm, de az csak kísérletileg van rákötve.
8-al számoltuk, mert annyi a beépített hangszórók össz terhelése, és annyival fogom használni. A feszültségosztő tényleges értékei: R1:100K R2:100K Vagyis a felének kellene itt lenni, ahogy mondod. Az ellenállás, ami a rajzon R3-mal van jelölve, és a feszültségosztó közepe, és a bemenet közé van bekötve, 22K. Ahogy ti ajánlottátok!
A 100+100k osztónak felezni kéne a tápot. Az IC bemenetén ~1uA folyik az nem viszi el. A bemeneti csatoló, vagy ha van szűrő az osztón annak a kondinak a szivárgó árama lehet még ludas. Vedd le őket, meglátod.
A technika szerencsére már nem ott tart, hogy 12V/8ohm csak pár watton tudjon megszólalni. A "turbózáshoz" készíts kapcsolóüzemű DC-DC átalakítót Bővebben: Link. A DC/DC Set-Up IC-k bár drágák, de nem megfizethetetlenek. Ilyen megoldással , az áramfelvétel rovására ugyan, kihozhatod a TDA2030 maximális teljesítményét.
Köszi a linket!
A hozzászólásod első felének egy részét nem értem :\ Milyen szűrőkondi? Ami a közös pontot a testre húzza? Azt ajánlottátok, hogy rakjak be egy 22u-os kondit, párhuzamosan az R2-vel. Akkor azt szedjem ki? Az nem kell?
Megépítettem, a hidas kapcsolást, amit te adtál!
Hídba kötöttem a hangfalat, bekapcsoltam, pattant, ahogy kell! Viszont megszólalni már nem akart. Ahogy bekapcsol, 1 másodpercig kb szól a zene, de az is úgy, hogy torzít mint a fene, aztán elhallgat. melegedni melegednek, veszik az áramot, és tényleg szól is.. pár másodpercig. Egyszer, sikerült úgy oda illeszteni a testet az akksihoz, hogy ameddig el nem vettem, szólt. de persze akkor is torzított. Az első fél másodpercben, szép tisztán, aztán eltorzul, és elhallgat. Mitől van ez? Ja, és ha csavarom a potit, akkor hol szól, torzítva és halkan, hol meg lehalkul. Mi miatt lehet ez?
A kondenzátorokat csak ideiglenesen kell eltávolítani, mert így tudod vizsgálni, hogy hibásak-e. Első lépésként meg kell oldanod a feszültségosztó problémáját. Ez azért fontos mert az eltolódás korlátozza a kivehető legnagyobb teljesítményt.
A híd a jelek szerint gerjed. Két okot tartok a legvalószínűbbnek: a fázisfordító erősítő rész R2, C2-je nincs rendesen bekötve, vagy a 12V táp szűrése nem kielégítő.
Közbe itt egy szakival is beszélgetek levélbe, ő azt ajánlotta, hogy ne hidaljam, mert akkor talán a felénél is kevesebb ideig fogja bírni, az meg nekem már túl nagy veszteség :\
Inkább szerintem megépítem azzal a TDA1557Q-val, amit ajánlottál, abba lényegében csak 5 alkatrész van, könnyebb kiszűrni a hibát is... Nem lesz hidalva, hanem a 4 hangszórót úgy kötöm, hogy ?×4Ohm legyen a kimeneten, és kész. Hátha jobban szól majd, és több helyem is lesz az egyéb "Tuningokra" Pl.:akkuőr/USB töltő/napelem feszszabályzó/ beépített reflektor x) (tusolóból átalakítva)
Üdv!
Nincs esetleg ehhez a kapcsoláshoz egy nyákterv? Van pont két háromutas hangfalam, lehetne "aktivizálni".
Szia! Nincs, de előbb utóbb lesz. Egy passzív hangváltó árából meg van az egész végfok
Most bukkantam rá amikor Neked híd-kapcsolást böngésztem Szerk.: Gabesz-nak. A friday érvényben.
Köszi minden segítséget Reloop, nagyon rendes vagy
Rengeteget segítettél a végfokban Nem tűnök el, mert ezt a hidas megoldást, mindenképp be akarom fejezni, csak most változtatok. Úgy döntöttem, hogy mégis csak az általad ajánlott TDA1557Q végfokot építem meg! Majd írok, hogy mi lett vele, hogy szuperál! Még egyszer köszi mindent! Üdv.: Jax
Sziasztok!
TDA2030A erősítő elé szándékozom tenni ezt a hangszínszabályzó kapcsolást. Mit szóltok hozzá, jól fog működni? 100K ohm bemeneti ellenállásra gondoltam mivel passzív és úgy olvastam, hogy ilyenkor 100K ajánlott. Jax: Nekem már volt dolgom TDA1557Q IC-vel és nagyon érzékeny a csillagpontos földelésre, fordíts rá nagy gondot.
Szia! A logaritmikus poti lehet jó, de szokatlan, úgyszint R1, R2. Ez szimpatikusabb. A szabályzón eső jelszintet valahol vissza kell termelni ha nem állandó kiemelésen járatod. A linkben szereplő tranzisztor végül is elhagyható.
Mivel nem mindig ugyanolyan feszültségről fogom járatni tehát lehet 12 és 35 Volt is ezért gondoltam passzív szabályzóra. Én ilyen fajta szabályzóknál mindenhol logaritmikus potit láttam csak. Fix feszültséget maximum 9 Voltot tudnék előállítani egy stabilizátorral viszont ilyen alacsony feszről működő aktív szabályzót nem találtam. Elég egyszerű áramkör és csak az alkatrészek változnak, szerintem kipróbálom mindkettőt ha csak nem találok olyat ami biztos jó és 9V elég neki.
Műveleti erősítőnek tökéletes ez a feszültségtartomány. A tápközepet adja a TDA2030 kapcsolása.
Köszönöm, hogy figyelmeztettél
Hogy ügyeljek rá? Mit tegyek, hogy jó legyen? (Ha ez számít, egy műanyag villanyszerelő dobozba lesz beépítve.) Üdv.: Jax
Reloop!
Amit te linkeltél hangszínt lehet használni 12V-ról?
Lehet használni, de az a tranzisztoros fokozat nem túl szerencsés.
Annyi a lényeg, hogy az összes GND a nyákon vagy a levegőben (ha légszerelt lesz) egyetlen pontba egy "csillagpontba" fusson össze ami a puffereknél a legszerencsésebb.
reloop: Mivel az említett passzív áramkör alapból 20 dB-el csökkenti a jelet ezért erősítésnek 20-szorost kell beállítanom igaz? |
Bejelentkezés
Hirdetés |