Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » MIG/MAG/Co2 hegesztő készülékek házilag
Témaindító: electorkalandor, idő: Feb 19, 2009
Témakörök:
Tényleg ez kiment a fejemből hogy aszimetrikus an is vannak tekercsek kötve.
De mondjuk a legnagyobb fokozat biztos hogy szimetrikus szerintem az jó a mérést elvégezni.
Talán ez a rajz segít ( ez pld. szimmetrikus ).
http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/f5/f5d7b0d4e880339985c42...6a.jpg
Üdvözletem! A mai napon vásároltam egy hibásként hirdetett kb. 15 éves Bmax M/M 350 típusú CO hegesztőgépet. Ha valakinek esetleg kapcsolási rajza vagy gépkönyve lenne hozzá, hálás lennék ha feltöltené! Eddig a topic 50. oldaláig jututtam, de sajnos erről a gépről még nem esett szó. Előre is köszönöm: Zaky
többféle trafókkal gyártották ezt, mikor milyen volt
![]()
Tegyél fel képeket róla, főleg a belsejéről.
A net-en csak ezt az egyfélét lehet megtalálni - a manual is csak ezt a kapcsolást adja meg .
Ezeket a régi magyar CO gépeket úgy kell elképzelni, hogy anno éppen amilyen kapcsolót tudtak szerezni ahhoz gyárottak trafót. Ez a szimmetrikus kapcsolás elég ritka, mert nagyon gazdaságtalan így.
Na de még mindig nem tudjuk milyen kapcsolása van a "jkovács65" gépének - a hibás üzem közbeni fázisonkénti primer áramról meg már ne is beszéljünk mert túl sok mindent elárulna !
Hát ilyen ez a távgyógyítás
![]()
Sajnos csak telefonnal tudtam képeket készíteni (a digit fényképezőm javításra vár). A főbb adatok talán így is láthatók.
Ha ez segit,itt a rajza.
Nem segít mert ez ugyanaz amit én belinkeltem . Biztosra kellene menni azaz vagy fénykép az elejéről vagy határozottan kimondod , hogy igen :nyolc fokozatú a kapcsolód ill. kilenc vezeték megyen egy primer tekercshez . Így mindig tévútra megyünk és csak duzzad az ötleteléstől a topic . Még fontos lenne megmérni a primer áramokat mikor nem jól hegeszt mert az sok mindenre adna választ .( Egy kínai Maxwell lakatfogó 4000 Ft - szerintem egy cég megengedhet magának ennyi kiadást .)
Mi a tünete a hibának? A fokozatkapcsoló bekötést kivéve kb megegyezik a régi magyar co gépek 70%-ával a bekötése. PL ez a traconic 253 is olyan mint a tiéd.
amikor cseréltem a fokozatkapcsolot,ez a rajz szerint ellenöriztem,persze még mielött kivettem.
Na ez a határozott válasz ! Egy kölcsönkért lakatfogóval meg kellene mérni akkor amikor rosszul működik a gép fázisonként a primer áramot - itt sok minden kiderülne . Ha egyenletes az áramfelvétel mindhárom fázison akkor lehet menni a fojtó ill. a csatlakozások irányába . A hozaltoló szorító görgőjét kiakasztod majd megnyomod a pisztoly kapcsolóját így lehet mérni az üresjárati áramokat fázisonként - ha nem egyforma akkor pedig a 3 fázisú részen kell keresni a hibát . A diódákat úgy érdemes ellenőrizni ha a lengő csatlakozást megbontod és egy 12 vagy 24 V-os akkuról egy izzóval már jó méréseket kapnál . A primer tekercs zárlatot már egy 230V-os 100W-os izzóval is ki lehet mutatni mer ha sorba kötöd egyesével a tekercsekkel a zárlatos tekercsnél erősen világít . (Persze ezek durva mérések , megállapítások !)
![]()
Köszönöm a segitökész válaszokat,ezek szerint fogok eljárni,és beszámolok a fejleményekröl.
Először is köszönöm a javaslatot, valóban hasonlít az általad megnevezett gép rajza az én gépemre. Ma volt időm kicsit jobban megbontani és kitakarítani a gépet. Bekapcsoláskor rendben megy minden, ventillátorok beindulnak, 24Voltok segédfeszek mindenhol megvannak. Ha a munkakábel csatlakozó nyomógombhoz menő érintkezőit összeérintem (mintha hegeszteni akarnék) az égvilágon semmi nem történik (nem húz meg a mágneskapcs, nem indul a huzal stb). Külön-külön ellenőriztem az egyes egységeket, az előtolómotor labortápról járatva hangtalanul , szépen megy, mágneskapcsoló labortápról kapcsol, gázszelep kapcsol. Diódahídon sérülés, égésnyom nincs. Egyenlőre az előtolásvezérlő panelra gondolok, hogy hibás lehet. 3 darab potenciométer van rajta (1db 10kOhmA a huzalelőtolás, 2 db 470KA kapcsolós poti a T1, T2 beállításához), mindhárom potenciométer cserére szorul, tele vannak vasporral. A fokozatkapcsolók javítva voltak vagy 7 éve, le vannak fóliával csomagolva, ahogy azt Mpisti írta (lehet hogy ő javította?
![]()
Nem kell ehhez rajz. Ha a teljesítménytranzisztorok jók, akkor a panel hátulján van egy 4072-es és 2db 555-ös SMD IC. Cseréld ki őket és jó lesz. Kezdd a 4072-essel! Ha nem csináltál még ilyet, akkor lehet ne csináld, mert a nyákot könnyen tönkre lehet tenni.
Köszönöm a gyors választ! A tranzisztorok mérve jónak látszanak. A panelen nem 4072-es, hanem 4027-es van. Megpróbálom kicserélni őket.
Ja igen, csak emlékezetből írtam.
![]()
Közben kivettem a 10 kiloohmos potit, totál szakadt minden irányba! lehet, hogy még megúszom az SMD ic cseréjét is?!
Hát ahogy írtad kicseréled az összes potit, aztán ha nem működik akkor jöhetnek az IC-k.
No a 10 kilós poti ki van cserélve. Holnap kipróbálom, mit mutat a gépben. A két kapcsolós poti mérve jónak mutatkozik, egyenlőre (mivel új nincs itthon) békén hagyom őket. Még egy kérdés: ebben a gépben a primer fokozatkapcsolók (3 ill 7 állásúak) ugyanolyan kapcsolási képpel rendelkeznek, mit a korábban ebben a topicban bemutatott KONCAR kapcsolók?
Igen, az a jellemző, de ha megnézed a kapcsoló típusát és hogy hány vezeték jön ki a trafóból akkor többet tudunk.
Szerintem egy menetzárlatos trafótekercs-akár 1 menet zárlatával- tetemes hőt termel,ugyanis a rövidrezárt menet(ek)ben a hibás tekercsrész komplex impedanciájának megfelelő áram folyik. Ez lehet akár több száz A is, a huzal keresztmetszetéből adódóan. Egy trafónál az időszakos zárlati állapot meglehetősen ritka, eddigi pályafutásom során összesen 1 alkalommal találkoztam ilyen trafóval. Tehát ha zárlatos menet van a trafóban, az üresjárásban is füstölni fog, vagy pedig veri az automatát. A Traconic 253-at ismerem, egyik leggyengébben kialakított része a fojtó. Gondolom az eszmecsere tárgyát képező gépben is az 50mm átmérőjű köracélra tekert fojtó van. Találkoztam olyan (gyári!)állapotú Traconic 253-al, ahol a vastest és a fojtótekercs közé olyan vékony szigetelést tettek, hogy csak a tekercs alól kilógó két kis karikányi maradt meg, a többit a használat során fellazult tekercs kikoptatta, és az alsó menetekből hol több, hol kevesebb lett testzárlatos.Ez viszont csak komoly terhelésnél füstölög, üresjárásban tök hideg. A fenti gondolataimmal csak azt akartam mondani, ha a trafó nem füstölt, az egyenirányító jó, akkor csak a kimeneti fojtótekercs lehet a ludas. Azt viszont 100000Ft-ért javítani már BTK-s kategória.
Köszönöm hozzászólásodat mpisti!
A kedves fórumtársunknak ajánlottam is hogy kösse ki a folytót és úgy próbálja. A fotókon látszik hogy ki is iktatta . Lehet ezért nem jelentkezik azótta a hiba! ![]()
Üdv mindenkinek! Most miota ki van kötve a fojto,még nem jelentkezett a hiba,igaz most éppen nincs sok hegeszteni valo,de majd beszámolok a fejleményekröl.
Sziasztok!
Apósomnak van egy házilag készített CO2 hegesztője. Időnként el-el száll benne az 555-ös IC. A probléma hol sűrűbben, hol ritkábban jelentkezik. Egyelőre megoldottam neki, hogy egy IC foglalatot tettem be a helyére és így könnyen ki tudja cserélni, ha nem működik. A kérdésem az, hogy van-e valami ötletetek, hogy mi lehet a gondja? Egyébként nem egy mai darab a gépezet már. Köszi!
Át kell vizsgálni az összes hozzá tartozó alkatrészt, kezdve a kondenzátorokkal.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |