Fórum témák
» Több friss téma |
PWM -et nem lehet dekódolni, abban semilyen kód nincs. A PWM -et csak demodulálni lehet, lévén egyfajta impulzus moduláció. Éppen ez az amiért használjuk, az impulzusokat változó egyenfeszültséggel "moduláljuk", amit a motor demodulál. Ha több motort akarsz vezérelni egy pár vezetéken, akkor vivőfrekvenciát kell használnod (a'la Halmai) és a motoroknál a megfelelőt szelektív áramkörrel szétválogathatod. Ezeket a vivő frekvenciákat modulálhatod különböző PWM jelekkel, amit majd egy szűrővel kiválasztott jelből a motor demodulál. Többszörös moduláció, demoduláció történik, de mindez nem ide, hanem valamelyik modellvasutas topikba tartozik. Nomeg amúgy is bonyolult, elavult rendszer, Tanulmányozd a DCC rendszert, mint már mondtam.
Most már mit magyaráztok neki?
Elüldöztétek, elment, kész.
Nem üldözte senki, már régen megoldódott volna a problémája, ha átmegy a megfelelő topikba.
Uraim!
Egy régi álmom megvalósításához szeretnék segítséget kérni. Egy RC Fűnyírót építek. Annyit már olvasgattam a fórumban, hogy PWM jellel vezérelt H-hídra van szükségem(ezt sejtem nem tudom). A 6 csatornás RC Adó/vevő hamarosan megérkezik. Amit szeretnék megkérdezni itt: Hogyan, milyen kapcsolással kell az RC vevőből érkező jellel vezérelni a H-hídat illetve az előre/hátra irányt hogyan, mivel kell előállítani. Eddig erősítőket építettem. Amit a segítségért cserébe fel tudok ajánlani, az a kész gépezet komplett műszaki dokumentációja. Az utolsó furatig beméretezve Gépész vagyok elsősorban és csak hobbista az elektronikában. Csak halvány fogalmaim vannak a PWM-szabályzásról. De rajz alpján természetesen megépítem. Két különálló kerék meghajtása különálló Lada ablaktörlő motorral. Vezérlőegység: Egy 2 karos repülőgép távirányító. Táp: 12v munka akkumulátorról. Köszönök minden segítséget.
A segítséghez sokkal több adat kellene. Milyen jel jön ki a távirányítóból? DC? Minek kell a teljes híd? Visszafelé is kell tudni füvet nyírni? Kell a forgásirányváltás? Gondolom, a két motor fogja a kanyarodást intézni. Egyébként, jó választás az ablaktörlő motor, én - miután szezonja van - lekvár keverőgépet építettem belőle. Az alábbi képen együtt van a múlt és a jelen...
Szia!
Az RC vevő a szervóknak 1.5 mSec ideig ad jelet és kb 20msec időközönként ismétlődik. A szervó erre úgy reagál, hogy középállásba áll, az 1msec jel ehhez képest -90fok a 2msec jel pedig +90 fok elfordulás. tehát az rc vevő 1-2 msec közötti magas szintet ad és 18-19 msec szünet jön ezután. A te problémád megoldása, hogy 1.5msec idejű jelnél 50% kitöltésű pwm (motor áll) illetve 1msec hátra 100% 2msec előre 100% Sajnos erre az átalakításra a legmegfelelőbb egy pic, vagy valamilyen mikrokontroller lenne, amiben egyből benne van a pwm egység is. PIC ben tudok segíteni. A mikrokontroller azért is kell, mert az adó jele nélkül semmi esetre sem szabad elindulnia és egy véletlen adó áram aláhelyezésével sem,még akkor sem, ha a kar el van nyomva valamelyik irányba. Ráadásul csak 2,4GHz es adót javaslok, mert annak a vevője csak a saját adóra hallgat.
Köszi a választ mindenkinek.
Pontosan foxi63 által leírtak a tények. A rendelt RC adó 2,4GHz -es. Mivel még nincs a birtokomban az adó/vevő kit mérni még nem tudok, de logikával pontosan az általad leírt problémárig jutottam el. A segítséget elfogadom. A szervó típusának leírásából következtettem a műküdésre. Ezt használja az ismerősöm Én is úgy gondoltam, hogy a középállást(bekapcsolt állapotot) egy bizonyos kitöltési tényező hozza létre.S a - és+ irányú elfordulást pedig ettől kisebb vagy nagyobb kitöltési tényező. Kérlek linkelj egy rajzot , hogy elkészíthessem a telesítményoldalt. A kerék meghatározása lenne a kovetkező lépés. Amint megérkezik a távírányító és a Dc egység meg kell határoznom az optimális sebességet. kídsérletezéssel A 400mm es pumpálható kerék kicsit nagynak tűnik. De áttétellel megoldom.
Szia!
Hát reggel nem volt időm megnézni a fotót! Mit mondjak én sem vagyok teljesen "épelméjű" de ez a felhasználási mód.... Hehehe! ez marha jó! Már csak egy nagyobb vájdlig kéne Nyugtass meg hogy nem vagy nős!Feleség ezt nem engedné!
foxi63 gyakorlatilag leírta mindazt ami specifikálja a kütyüt.
A táviból kijövő pwm jeltől, az irányváltás problémájáig. Erre keresek megoldást.
Már tervezem, csak a nagyobb vájling nagyon drága. Muszáj volt valamit kitalálni, mert már van kb. 50 üveg baracklekvár, e nélkül a fél életemet állva, kevergetéssel tölthetném...
Kérlek a sárgabarack ilyen célú felhasználása illetve elrablása a sokkal nemesebb barackpálesz helyett, minimum a szentségtörés kategória. küldök egy vájdligot cserébe a kapcsolásért
Páleszre is van errefelé elég gyüómölcs... legfeljebb annyi, hogy az emberek nem hajlandók lehajolni érte... és még nincs itt a szilvaszezon... abból sokkal több van...
A mikrokontrollerhez semmit nem értek...
Szia!
Nekem meg mind a kettő jól jönne, mert egyiket sem vetem meg! Na szóval. én a helyedben a következőt tenném: Amikor megvan az adó-vevő és a szervó is hozzá, akkor a szervó kimenetére tennék egy potit, vagyis azt mozgatná a szervó. A következő pedig egyszerű, mert íme egy teljes hidas kapcsolás, potis vezérléssel, ráadásul PWM is. Egyedül arról kell gondoskodni, hogy a szervó 180 fokos elfordulása hatására a motorvezérlő is elmenjen a 100%-ig mindkét irányban. A potik általában 270 fok körül fordulnak, de ez nem annyira lényeges, mert a megfelelő érték könnyen beállítható a komparátorok bemenetén az ellenállásokkal. Üdv.: patkolttojas
Szia!
Nos én 1 liter különlegesen finom bodzavirágágyon érlelt bodzapálinkát ajánlok annak aki kihúz a csávából ezzel a vezérléssel , külön a költségeken felül! A probléma amit már foxi63 is leírt ,a modellszervo +-45°ot fordul az általa leírt kitöltési tényezők mellett. Tudom nem nagy gong a 90°-ból áttétellel 270°ot csinálni. De itt alapvetően a probléma hogy két külön motor dolgozik a jobb és a bal oldalon. Tehát alapvetően nem csak stop és előre állapot van hnem a forduláskor hátramenet is. A táviból kijövő jel mindkét motoron 50%-os kitölttésnél 0 fordulatszámot kell hogy beállítson ettől kisebb kitöltési tényező hátramenetet , a nagyobb kitöltési tényező pedig előremenetet kéne hogy létrehozzon. A fapados megoldás igy nézne ki. Vevőegység-> modellszervó->bontott jackley tárcsa összelőve a modellszevó fordulási szögeivel vezérlő feszültséget juttatva a nagyáramú ködlámpareléke-> aktuális oldali motor-> kerék-> fű De ez kb olyan megoldás mint PLC dsegítségével lehúzni a klotyót
Szia! A távirányítód, pontosabban a vevőd hány szervót kezel?
Hali!
neked ez kell gázkar előre előre mindkét motor 0- 100% gázkar balra -> jobb motor előre 0-100% -> bal motor hátra 0-100% (vagy 0-50%) jobbra fordítva hátra szintén fordítva. és természetesen ezek kombinációi.
6 csatornás a távi.
Akkor gondolom 6 szervót tud kezelni. Egy kollegám járatos ebben. Én csak kifizetem neki amit rendelt. Az RC-hez nem értek(egyenlőre) De mindent hajlandó vagyok megtanulni.
Ez a kapcsolás legfeljebb nagyon alacsony frekvenciára jó, de ott is szép nagy átkapcsolási veszteségei lesznek. Meg be kellene tenni egy jó nagy elkót a táp hidegítésére. ( különben hova folyik az áram egy hídátló kikapcsolása után? )
Én ehhez a szervó, meg távirányító dologhoz nem értek, de én úgy csinálnám meg, hogy a távirányítón lenne négy kar ( gomb). Az első megnyomására előre megy, a másodikra hátra, a harmadikra jobbra, a negyedikre balra. Tehát, ameddig nyomom az adott gombot, addig az a funkció megy. Nyomom az előrét, akkor megy előre. Ha nyomom hozzá a balra gombot, akkor az egyik motor gyorsul ( a jobb oldali kereket hajtó), a másik meg lassul. Mindaddig, amíg látom, hogy a fűnyíró be nem kanyarodott oda, ahova kell. Valójában, ha elég nagy az áttétel, akkor lassan mozog az egész szerkezet, tehát van idő szemmel követni és egyszerűen beavatkozni a gombokkal. ( karokkal) A pwm lehet úgy, hogy 50 %-os kitöltésnél állnak a motorok, csak annyi áram folyik ( be a motorba, aztán vissza az akksiba ) amit a tápfesz, meg motorok induktivitása határoz meg. De lehet azt is, hogy egyáltalán ne kapjanak a motorok áramot akkor, ha a kitöltés 50 %-os. Vagyis, akkor egy FET se kapjon gate jelet. Ha meg valamelyik irányban forognia kell a motoroknak, akkor elég a hozzátartozó FET-eket ki-be kapcsolni, a kikapcsolás után, az előbbiekben nem vezetett FET-ekben levő substrat dióda vezeti vissza az áramot ( energiát ) az akksiba. Azt a dolgot nem értem, hogyha a motorok nem egyformák, akkor csak akkor fog egyenesen menni a szerkezet, ha a jobbra, balra karokkal állandóan beavatkozunk, vagyis azzal tartjuk egyenesben a szerkezetet, hogy a motorok pwm jele egymáshoz képest változik.
Szerintem is. De akkor minek ehhez mikokontroller?
Erről van szó
És a fotón a kezelőegység. Árban meglepő de a vezérlőegység+vevő+modellszervók+nagyáramú dc-dc konverter (az utóbbiak a fapados elképzelés miatt) 17000 hog kong-ból
Ez jobb, ponosan ez kell
Szerintem ez mikrokontroller nélkül nem megoldható, legalábbis nem egyszerűen
Szia Katt!
Ez nem egy olyan rajz, amiben a tápegység bekötés is benne van, ez egy elvi kapcsolás. Az viszont, hogy alacsony frekin működik az igaz, de szerintem egy ablaktörlő motornak nem kell 3 KHz feletti jel, mert veszít a hatásfokából. Lehet, hogy a PWM résznek nem a legjobb, de a motor meg ezt szereti. Kell kötni egy optimális kompromisszumot a kettő között. Gondolom sok kapcsolásban megvan erre is a silabusz, én csak ötletet akartam adni, egy szervő vezérelt analóg rendszerhez, hogy ne kellejen elbonyolítani egy PIC-el a dolgot szegény "mrex" barátunknak. Egyébként annyira nem veszélyes a kapcsolási átmenetekből származó veszteség, mert ez egy gyári motorcsónak motort vezérel egyébként. Igaz a FET-eken van hűtőborda rendesen, de valamit, valamiért! Szerinted milyen lenne a kapcsolási rajz? Nem dobnál fel Te is valamit? Üdv.: patkolttojas
Ez egy nagyon költséges hobbi... Én nemrég vettem 10,-eFt-ért egy komplett fűnyírót a Tesco-ban.
Az lehet! De ezután a környék összes gyereke nálam akar majd füvet nyírni
Nem beszélve a mechatronikában megszerzett tapasztalat hasznáról.
" ... mert veszít a hatásfokából. "
Igen, ezt már sok helyen leírták itt a HE-n, de még senki sem írta le a miértet. Ugyanis ilyen nincs. Minél nagyobb a freki, annál kisebb lesz az áramhullámosság a motoron, vagyis a felharmónikus veszteség is annál kisebb lesz mind a tekercselésen, mind a vasmagon. Attól mert látsz egy gyári vezérlőt, még nem biztos, hogy optimális megoldást láttál. Legfeljebb működőképest. Nézz be a kapcsitápos topicba és fogsz látni olyan megoldásokat, amiket nem látsz a kereskedelmi termékek között és mégis, a hozzáértőknek sokkal egyszerűbb, jobb, és főleg olcsóbb megoldást kínálnak. Miután 12 V-ról van szó, kényelmesen használható P és N csatornás FET. ( Már P-ből is van egész nagyáramú az IR-nél. ) Így lehet mindegyik FET elé kötni egy dupla emmitterkövetőt, ez összesen 8 tranyó, 4 pnp, 4 npn. Ezzel már tisztességes árammal meg lehet hajtani a FET-eket, tehát kicsik lesznek az átkapcsolási veszteségek. Tehát, az egésznek lesz 4 db bemenete, amin keresztül lehet ki-be kapcsoltani a FET-eket. Ha nem kell nagy sebesség, mondjuk 5...10 kHz maximum, akkor még egyszerűbb lehet, egy dupla emmitterkövető is elég félhidanként, mert a P és N csatornás FET-ek gate-jét egyszerűen össze lehet kötni. ( 10 ohmok azért legyenek sorban a gate-tel. De ilyen esetben egy kicsi együttvezetés lesz, vagyis átkapcsoláskor egyszerre mindkét FET vezet, mondjuk 50...1000ns ideig. ( nincs holtidő ) Mivel ez egy viszonylag kis teljesítményú hajtás, nem lesz az együttvezetés miatt komolyabb veszteség. Hűtöborda nem emiatt kell, hanem azért, mert a FET-ek mégiscsak melegszenek. Hogy mennyire, az kiszámolható a FET paramétereiből, meg az átfolyó áramból. Szerintem sem kell mikroizé, ha annyit tud a távvezérlő, hogy kiad 4 db DC feszt ( előre, hátra, jobbra, balra ) a többit már nagyon egyszerűen meg lehet csinálni analóg módon, meg CMOS kapukkal.
Már mindegy jön a cucc a repülővel!
Most abból kell építkezni ami van. Egyébként a tél valószínűleg a pic-programozás tanulással fog telni. Jó kis robot lesz ez!
Szia!
Mivel nem én vagyok az elektronikai guru, ezért én is csak meditálni tudok egyes dolgokon. Erre, hogy "Igen, ezt már sok helyen leírták itt a HE-n, de még senki sem írta le a miértet" csak tippelni tudok, és logikusnak is tűnik a dolog. A magyarázat szerintem a következő. 1. Adva van egy DC villanymotor, amit mondjuk tiszta egyenfeszültséggel hajtok, folyamatosan növelve annak feszültségét, mindig az igénynek megfelelően. Vagyis hullámosság mondjuk 0, feszültség viszont változna jelen esetben 0-12V között. Alacsony feszültség tartományban lévén kisebb indukció is van, a motor egy ideig meg sem mozdul, mert nem tudja legyőzni a súrlódási nyomatékot, majd amikor elindul, meglendül a drága és forogni is fog már. Ilyenkor már csökkenthető a feszültség mértéke, mert a csúszó (vagy forgó) súrlódás kisebb, mint a tapadó. Az alacsony feszültségen mérhető nyomaték igen kicsi lesz, adott esetben egy hajtást el sem bír, vagyis a fűnyírója meg sem mozdulna a hepe-hupás terepen. Lassan nem tudna menni! 2. Ez lenne a másik változat. Adva van egy PWM rendszerű hajtás. A motor minden esetben megkapja a maximális feszültséget, csak a bekapcsolási idő hossza változik. Ezt teszi a PWM. Ha nagyon hamar megszüntetem a táplálást, vagyis mielőtt kialakulhatna a megfelelő áram a motoron, akkor nem érném azt az áldott hatást, hogy igen alacsony fordulatszámon is nyomatékkal tudjon forogni - ez lenne az az eset, amit vázoltál, hogy magas frekvencián működik a PWM. Igaz, hogy a hullámosság igen kicsi lenne a motoron, de nem különbözne sokban a szabályzott DC hajtástól, pont emiatt. 3. Az az eset, amikor a motor paramétereihez van idomítva a PWM frekvenciája, vagyis ha úgy tetszik ki tudja várni az impulzus hossza a motoron kialakuló áramot is, ilyenkor a motor már teljes nyomatékkal foroghatna is. Ha a megfelelő időpontban megszüntetjük a táplálást, vagyis kikapcsol a jel, akkor ugye az összeomló mágneses tér hatása jelentkezik , mely ellentétes irányú az őt keltővel, ilyenkor van jelentősége a "lendítő" diódának (régen így nevezték). A hullámosság ilyenkor lép fel. Na persze, ezt nem szeretik sem a FET-ek, sem a diódák. De a motor az nagyon! Igen lassú, viszont nyomatékkal rendelkező forgással hálálja meg ezt a dolgot. Adós vagy egy kapcsolási rajzzal! Lazán átsiklottál a kérésem fölött! Köszönöm az elméleti fejtegetéseket, tényleg megfontolandó. Üdvözlettel: patkolttojas |
Bejelentkezés
Hirdetés |