Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   51 / 153
(#) pucuka válasza oregmotoros hozzászólására (») Jún 28, 2012 /
 
PWM -et nem lehet dekódolni, abban semilyen kód nincs. A PWM -et csak demodulálni lehet, lévén egyfajta impulzus moduláció. Éppen ez az amiért használjuk, az impulzusokat változó egyenfeszültséggel "moduláljuk", amit a motor demodulál. Ha több motort akarsz vezérelni egy pár vezetéken, akkor vivőfrekvenciát kell használnod (a'la Halmai) és a motoroknál a megfelelőt szelektív áramkörrel szétválogathatod. Ezeket a vivő frekvenciákat modulálhatod különböző PWM jelekkel, amit majd egy szűrővel kiválasztott jelből a motor demodulál. Többszörös moduláció, demoduláció történik, de mindez nem ide, hanem valamelyik modellvasutas topikba tartozik. Nomeg amúgy is bonyolult, elavult rendszer, Tanulmányozd a DCC rendszert, mint már mondtam.
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Jún 28, 2012 /
 
Most már mit magyaráztok neki?
Elüldöztétek, elment, kész.
(#) pucuka válasza Massawa hozzászólására (») Jún 28, 2012 /
 
Nem üldözte senki, már régen megoldódott volna a problémája, ha átmegy a megfelelő topikba.
(#) mrex hozzászólása Júl 2, 2012 /
 
Uraim!
Egy régi álmom megvalósításához szeretnék segítséget kérni.
Egy RC Fűnyírót építek.
Annyit már olvasgattam a fórumban, hogy PWM jellel vezérelt H-hídra van szükségem(ezt sejtem nem tudom).
A 6 csatornás RC Adó/vevő hamarosan megérkezik.
Amit szeretnék megkérdezni itt:
Hogyan, milyen kapcsolással kell az RC vevőből érkező jellel vezérelni a H-hídat illetve az előre/hátra irányt hogyan, mivel kell előállítani.

Eddig erősítőket építettem.

Amit a segítségért cserébe fel tudok ajánlani, az a kész gépezet komplett műszaki dokumentációja.
Az utolsó furatig beméretezve

Gépész vagyok elsősorban és csak hobbista az elektronikában.

Csak halvány fogalmaim vannak a PWM-szabályzásról.
De rajz alpján természetesen megépítem.
Két különálló kerék meghajtása különálló Lada ablaktörlő motorral.
Vezérlőegység: Egy 2 karos repülőgép távirányító.
Táp: 12v munka akkumulátorról.
Köszönök minden segítséget.
(#) (Felhasználó 46585) válasza mrex hozzászólására (») Júl 2, 2012 /
 
A segítséghez sokkal több adat kellene. Milyen jel jön ki a távirányítóból? DC? Minek kell a teljes híd? Visszafelé is kell tudni füvet nyírni? Kell a forgásirányváltás? Gondolom, a két motor fogja a kanyarodást intézni. Egyébként, jó választás az ablaktörlő motor, én - miután szezonja van - lekvár keverőgépet építettem belőle. Az alábbi képen együtt van a múlt és a jelen...

DSC00369.JPG
    
(#) foxi63 válasza mrex hozzászólására (») Júl 2, 2012 /
 
Szia!
Az RC vevő a szervóknak 1.5 mSec ideig ad jelet és kb 20msec időközönként ismétlődik. A szervó erre úgy reagál, hogy középállásba áll, az 1msec jel ehhez képest -90fok a 2msec jel pedig +90 fok elfordulás.
tehát az rc vevő 1-2 msec közötti magas szintet ad és 18-19 msec szünet jön ezután.
A te problémád megoldása, hogy 1.5msec idejű jelnél 50% kitöltésű pwm (motor áll) illetve 1msec hátra 100%
2msec előre 100%
Sajnos erre az átalakításra a legmegfelelőbb egy pic, vagy valamilyen mikrokontroller lenne, amiben egyből benne van a pwm egység is. PIC ben tudok segíteni.
A mikrokontroller azért is kell, mert az adó jele nélkül semmi esetre sem szabad elindulnia és egy véletlen adó áram aláhelyezésével sem,még akkor sem, ha a kar el van nyomva valamelyik irányba. Ráadásul csak 2,4GHz es adót javaslok, mert annak a vevője csak a saját adóra hallgat.
(#) mrex válasza foxi63 hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Köszi a választ mindenkinek.
Pontosan foxi63 által leírtak a tények.
A rendelt RC adó 2,4GHz -es.
Mivel még nincs a birtokomban az adó/vevő kit mérni még nem tudok, de logikával pontosan az általad leírt problémárig jutottam el.
A segítséget elfogadom.
A szervó típusának leírásából következtettem a műküdésre. Ezt használja az ismerősöm
Én is úgy gondoltam, hogy a középállást(bekapcsolt állapotot) egy bizonyos kitöltési tényező hozza létre.S a - és+ irányú elfordulást pedig ettől kisebb vagy nagyobb kitöltési tényező.
Kérlek linkelj egy rajzot , hogy elkészíthessem a telesítményoldalt.
A kerék meghatározása lenne a kovetkező lépés.
Amint megérkezik a távírányító és a Dc egység meg kell határoznom az optimális sebességet. kídsérletezéssel A 400mm es pumpálható kerék kicsit nagynak tűnik.
De áttétellel megoldom.
(#) mrex válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Szia!
Hát reggel nem volt időm megnézni a fotót!
Mit mondjak én sem vagyok teljesen "épelméjű" de ez a felhasználási mód....
Hehehe! ez marha jó! Már csak egy nagyobb vájdlig kéne
Nyugtass meg hogy nem vagy nős!Feleség ezt nem engedné!
(#) mrex válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
foxi63 gyakorlatilag leírta mindazt ami specifikálja a kütyüt.
A táviból kijövő pwm jeltől, az irányváltás problémájáig.

Erre keresek megoldást.
(#) (Felhasználó 46585) válasza mrex hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Már tervezem, csak a nagyobb vájling nagyon drága. Muszáj volt valamit kitalálni, mert már van kb. 50 üveg baracklekvár, e nélkül a fél életemet állva, kevergetéssel tölthetném...
(#) mrex válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 

Kérlek a sárgabarack ilyen célú felhasználása illetve elrablása a sokkal nemesebb barackpálesz helyett, minimum a szentségtörés kategória. küldök egy vájdligot cserébe a kapcsolásért
(#) sargarigo válasza mrex hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Én meg azért az 50 üveg lekvárért...
(#) (Felhasználó 46585) válasza mrex hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Páleszre is van errefelé elég gyüómölcs... legfeljebb annyi, hogy az emberek nem hajlandók lehajolni érte... és még nincs itt a szilvaszezon... abból sokkal több van...

A mikrokontrollerhez semmit nem értek...
(#) patkolttojas válasza mrex hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Szia!

Nekem meg mind a kettő jól jönne, mert egyiket sem vetem meg!

Na szóval. én a helyedben a következőt tenném: Amikor megvan az adó-vevő és a szervó is hozzá, akkor a szervó kimenetére tennék egy potit, vagyis azt mozgatná a szervó. A következő pedig egyszerű, mert íme egy teljes hidas kapcsolás, potis vezérléssel, ráadásul PWM is.

Egyedül arról kell gondoskodni, hogy a szervó 180 fokos elfordulása hatására a motorvezérlő is elmenjen a 100%-ig mindkét irányban. A potik általában 270 fok körül fordulnak, de ez nem annyira lényeges, mert a megfelelő érték könnyen beállítható a komparátorok bemenetén az ellenállásokkal.

Üdv.: patkolttojas
(#) mrex válasza patkolttojas hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Szia!

Nos én 1 liter különlegesen finom bodzavirágágyon érlelt bodzapálinkát ajánlok annak aki kihúz a csávából ezzel a vezérléssel , külön a költségeken felül!
A probléma amit már foxi63 is leírt ,a modellszervo +-45°ot fordul az általa leírt kitöltési tényezők mellett.
Tudom nem nagy gong a 90°-ból áttétellel 270°ot csinálni.
De itt alapvetően a probléma hogy két külön motor dolgozik a jobb és a bal oldalon.
Tehát alapvetően nem csak stop és előre állapot van hnem a forduláskor hátramenet is.
A táviból kijövő jel mindkét motoron 50%-os kitölttésnél 0 fordulatszámot kell hogy beállítson
ettől kisebb kitöltési tényező hátramenetet , a nagyobb kitöltési tényező pedig előremenetet kéne hogy létrehozzon.

A fapados megoldás igy nézne ki.
Vevőegység-> modellszervó->bontott jackley tárcsa összelőve a modellszevó fordulási szögeivel vezérlő feszültséget juttatva a nagyáramú ködlámpareléke-> aktuális oldali motor-> kerék-> fű

De ez kb olyan megoldás mint PLC dsegítségével lehúzni a klotyót
(#) patkolttojas válasza mrex hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Szia! A távirányítód, pontosabban a vevőd hány szervót kezel?
(#) foxi63 válasza mrex hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Hali!
neked ez kell gázkar előre előre mindkét motor 0- 100%
gázkar balra -> jobb motor előre 0-100%
-> bal motor hátra 0-100% (vagy 0-50%)
jobbra fordítva
hátra szintén fordítva.
és természetesen ezek kombinációi.
(#) mrex válasza foxi63 hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Igen pontosan
(#) mrex válasza patkolttojas hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
6 csatornás a távi.
Akkor gondolom 6 szervót tud kezelni.
Egy kollegám járatos ebben.
Én csak kifizetem neki amit rendelt. Az RC-hez nem értek(egyenlőre)
De mindent hajlandó vagyok megtanulni.
(#) (Felhasználó 46585) válasza patkolttojas hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Ez a kapcsolás legfeljebb nagyon alacsony frekvenciára jó, de ott is szép nagy átkapcsolási veszteségei lesznek. Meg be kellene tenni egy jó nagy elkót a táp hidegítésére. ( különben hova folyik az áram egy hídátló kikapcsolása után? )

Én ehhez a szervó, meg távirányító dologhoz nem értek, de én úgy csinálnám meg, hogy a távirányítón lenne négy kar ( gomb). Az első megnyomására előre megy, a másodikra hátra, a harmadikra jobbra, a negyedikre balra. Tehát, ameddig nyomom az adott gombot, addig az a funkció megy. Nyomom az előrét, akkor megy előre. Ha nyomom hozzá a balra gombot, akkor az egyik motor gyorsul ( a jobb oldali kereket hajtó), a másik meg lassul. Mindaddig, amíg látom, hogy a fűnyíró be nem kanyarodott oda, ahova kell. Valójában, ha elég nagy az áttétel, akkor lassan mozog az egész szerkezet, tehát van idő szemmel követni és egyszerűen beavatkozni a gombokkal. ( karokkal) A pwm lehet úgy, hogy 50 %-os kitöltésnél állnak a motorok, csak annyi áram folyik ( be a motorba, aztán vissza az akksiba ) amit a tápfesz, meg motorok induktivitása határoz meg. De lehet azt is, hogy egyáltalán ne kapjanak a motorok áramot akkor, ha a kitöltés 50 %-os. Vagyis, akkor egy FET se kapjon gate jelet. Ha meg valamelyik irányban forognia kell a motoroknak, akkor elég a hozzátartozó FET-eket ki-be kapcsolni, a kikapcsolás után, az előbbiekben nem vezetett FET-ekben levő substrat dióda vezeti vissza az áramot ( energiát ) az akksiba. Azt a dolgot nem értem, hogyha a motorok nem egyformák, akkor csak akkor fog egyenesen menni a szerkezet, ha a jobbra, balra karokkal állandóan beavatkozunk, vagyis azzal tartjuk egyenesben a szerkezetet, hogy a motorok pwm jele egymáshoz képest változik.
(#) (Felhasználó 46585) válasza foxi63 hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Szerintem is. De akkor minek ehhez mikokontroller?
(#) mrex válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Erről van szó
És a fotón a kezelőegység.
Árban meglepő de a vezérlőegység+vevő+modellszervók+nagyáramú dc-dc konverter (az utóbbiak a fapados elképzelés miatt) 17000 hog kong-ból

Távi.jpg
    
(#) mrex válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Ez jobb, ponosan ez kell
Szerintem ez mikrokontroller nélkül nem megoldható, legalábbis nem egyszerűen
(#) patkolttojas válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Szia Katt!

Ez nem egy olyan rajz, amiben a tápegység bekötés is benne van, ez egy elvi kapcsolás. Az viszont, hogy alacsony frekin működik az igaz, de szerintem egy ablaktörlő motornak nem kell 3 KHz feletti jel, mert veszít a hatásfokából. Lehet, hogy a PWM résznek nem a legjobb, de a motor meg ezt szereti. Kell kötni egy optimális kompromisszumot a kettő között. Gondolom sok kapcsolásban megvan erre is a silabusz, én csak ötletet akartam adni, egy szervő vezérelt analóg rendszerhez, hogy ne kellejen elbonyolítani egy PIC-el a dolgot szegény "mrex" barátunknak. Egyébként annyira nem veszélyes a kapcsolási átmenetekből származó veszteség, mert ez egy gyári motorcsónak motort vezérel egyébként. Igaz a FET-eken van hűtőborda rendesen, de valamit, valamiért!

Szerinted milyen lenne a kapcsolási rajz? Nem dobnál fel Te is valamit?

Üdv.: patkolttojas
(#) (Felhasználó 46585) válasza mrex hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Ez egy nagyon költséges hobbi... Én nemrég vettem 10,-eFt-ért egy komplett fűnyírót a Tesco-ban.
(#) mrex válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Az lehet! De ezután a környék összes gyereke nálam akar majd füvet nyírni
Nem beszélve a mechatronikában megszerzett tapasztalat hasznáról.
(#) (Felhasználó 46585) válasza patkolttojas hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
" ... mert veszít a hatásfokából. "

Igen, ezt már sok helyen leírták itt a HE-n, de még senki sem írta le a miértet. Ugyanis ilyen nincs. Minél nagyobb a freki, annál kisebb lesz az áramhullámosság a motoron, vagyis a felharmónikus veszteség is annál kisebb lesz mind a tekercselésen, mind a vasmagon.

Attól mert látsz egy gyári vezérlőt, még nem biztos, hogy optimális megoldást láttál. Legfeljebb működőképest. Nézz be a kapcsitápos topicba és fogsz látni olyan megoldásokat, amiket nem látsz a kereskedelmi termékek között és mégis, a hozzáértőknek sokkal egyszerűbb, jobb, és főleg olcsóbb megoldást kínálnak.

Miután 12 V-ról van szó, kényelmesen használható P és N csatornás FET. ( Már P-ből is van egész nagyáramú az IR-nél. ) Így lehet mindegyik FET elé kötni egy dupla emmitterkövetőt, ez összesen 8 tranyó, 4 pnp, 4 npn. Ezzel már tisztességes árammal meg lehet hajtani a FET-eket, tehát kicsik lesznek az átkapcsolási veszteségek. Tehát, az egésznek lesz 4 db bemenete, amin keresztül lehet ki-be kapcsoltani a FET-eket. Ha nem kell nagy sebesség, mondjuk 5...10 kHz maximum, akkor még egyszerűbb lehet, egy dupla emmitterkövető is elég félhidanként, mert a P és N csatornás FET-ek gate-jét egyszerűen össze lehet kötni. ( 10 ohmok azért legyenek sorban a gate-tel. De ilyen esetben egy kicsi együttvezetés lesz, vagyis átkapcsoláskor egyszerre mindkét FET vezet, mondjuk 50...1000ns ideig. ( nincs holtidő ) Mivel ez egy viszonylag kis teljesítményú hajtás, nem lesz az együttvezetés miatt komolyabb veszteség. Hűtöborda nem emiatt kell, hanem azért, mert a FET-ek mégiscsak melegszenek. Hogy mennyire, az kiszámolható a FET paramétereiből, meg az átfolyó áramból.

Szerintem sem kell mikroizé, ha annyit tud a távvezérlő, hogy kiad 4 db DC feszt ( előre, hátra, jobbra, balra ) a többit már nagyon egyszerűen meg lehet csinálni analóg módon, meg CMOS kapukkal.
(#) (Felhasználó 46585) válasza mrex hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Nyomós indok...
(#) mrex válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2012 /
 
Már mindegy jön a cucc a repülővel!
Most abból kell építkezni ami van.
Egyébként a tél valószínűleg a pic-programozás tanulással fog telni.
Jó kis robot lesz ez!
(#) patkolttojas válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 4, 2012 /
 
Szia!

Mivel nem én vagyok az elektronikai guru, ezért én is csak meditálni tudok egyes dolgokon.
Erre, hogy "Igen, ezt már sok helyen leírták itt a HE-n, de még senki sem írta le a miértet" csak tippelni tudok, és logikusnak is tűnik a dolog.
A magyarázat szerintem a következő.

1. Adva van egy DC villanymotor, amit mondjuk tiszta egyenfeszültséggel hajtok, folyamatosan növelve annak feszültségét, mindig az igénynek megfelelően. Vagyis hullámosság mondjuk 0, feszültség viszont változna jelen esetben 0-12V között. Alacsony feszültség tartományban lévén kisebb indukció is van, a motor egy ideig meg sem mozdul, mert nem tudja legyőzni a súrlódási nyomatékot, majd amikor elindul, meglendül a drága és forogni is fog már. Ilyenkor már csökkenthető a feszültség mértéke, mert a csúszó (vagy forgó) súrlódás kisebb, mint a tapadó. Az alacsony feszültségen mérhető nyomaték igen kicsi lesz, adott esetben egy hajtást el sem bír, vagyis a fűnyírója meg sem mozdulna a hepe-hupás terepen. Lassan nem tudna menni!

2. Ez lenne a másik változat. Adva van egy PWM rendszerű hajtás. A motor minden esetben megkapja a maximális feszültséget, csak a bekapcsolási idő hossza változik. Ezt teszi a PWM. Ha nagyon hamar megszüntetem a táplálást, vagyis mielőtt kialakulhatna a megfelelő áram a motoron, akkor nem érném azt az áldott hatást, hogy igen alacsony fordulatszámon is nyomatékkal tudjon forogni - ez lenne az az eset, amit vázoltál, hogy magas frekvencián működik a PWM. Igaz, hogy a hullámosság igen kicsi lenne a motoron, de nem különbözne sokban a szabályzott DC hajtástól, pont emiatt.

3. Az az eset, amikor a motor paramétereihez van idomítva a PWM frekvenciája, vagyis ha úgy tetszik ki tudja várni az impulzus hossza a motoron kialakuló áramot is, ilyenkor a motor már teljes nyomatékkal foroghatna is. Ha a megfelelő időpontban megszüntetjük a táplálást, vagyis kikapcsol a jel, akkor ugye az összeomló mágneses tér hatása jelentkezik , mely ellentétes irányú az őt keltővel, ilyenkor van jelentősége a "lendítő" diódának (régen így nevezték). A hullámosság ilyenkor lép fel. Na persze, ezt nem szeretik sem a FET-ek, sem a diódák. De a motor az nagyon! Igen lassú, viszont nyomatékkal rendelkező forgással hálálja meg ezt a dolgot.

Adós vagy egy kapcsolási rajzzal! Lazán átsiklottál a kérésem fölött!

Köszönöm az elméleti fejtegetéseket, tényleg megfontolandó.

Üdvözlettel: patkolttojas
Következő: »»   51 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem