Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Sörkollektor és elektronika
Lapozás: OK   17 / 24
(#) zsoltee0001 válasza aaddaam hozzászólására (») Jún 20, 2012 /
 
Gipszel, ill valamilyen kötőanyaggal kiöntenek 1 dobozt és az szolgál tágítónak, utána már könnyen összecsúsznak.
De mindenképp érdemes csinálni egy célszerszámot: doboz külső átmérőbe meghajlított alu lemez, belül gumi.
Ezzel megfogható stabilan a doboz és nem roppan össze.
Vagy itt, vagy a másik topicba tettem föl képet pár hónapja, remélem még nem sok dobozt furkáltál ki, mert pont a tetejét kéne fórni, az alját meg vágni, a kisebb légellenállás miatt
Üdv
(#) vicsys hozzászólása Júl 6, 2012 /
 
Koli tulajdonosok! Egy kis szakmai tanácsot kérnék. Készen lettem a PWM-es szabályzó résszel és írnám a programot a vezérlőhöz. Ott akadtam el, hogy milyen hőmérsékletekhez és hogyan adjam meg (%-ban), a motor fordulatát...? Esetleg egy menün gondolkozok, ahol a felhasználó állíthat be hőfokot/fordulatszámot. Igen ám, de hány pont legyen? Hol van a kikapcsolási pont és hol van a maximum? A vezérlő tudna szinte lineárisan fordulatot növel-csökkenteni, de mi legyen a kiindulási pont? Hány fok van ekkor vagy akkor a koliban? Kezdek nagyon belebonyolódni.... Kérek egy kis segítséget azoktól, akik már méregették a kolijukat.
(#) zolika60 válasza vicsys hozzászólására (») Júl 6, 2012 /
 
Nem lehetne úgy megcsinálni, hogy megadható legyen egy bekapcsolási hőfok amihez hozzárendelhető lenne a fordulat %-a. Ha bekapcsolás után a hőmérséklet növekedni tudna akkor automatikusan növelné a kitöltést, ha csökkenne csökkentené. Amíg el nem érné a szintén beállítható kikapcsolási hőfokot.
(#) vicsys válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 6, 2012 /
 
Ez okés. Viszont hol lenne a 100%?
(#) gellert válasza vicsys hozzászólására (») Júl 6, 2012 /
 
Szerbusz!
En ugy tudom, hogy a hatasfok akkor a legjobb, ha Tki-Tbe=5°C. Erre szabalyozol, a fordulatszam (~kitoltesi tenyezo, DC motornal) pillanatnyi erteke irrelevans.
(Es igen, ezert kell merni a beszivott levego homersekletet...)
Ha b=1 eseten Tki-Tbe>>5°C, akkor alulmeretezett a ventilator.
udv!
(#) zolika60 válasza vicsys hozzászólására (») Júl 6, 2012 /
 
Az a ventilátor teljesítményétől függ. Bár nincs rá szükség. Ha sosem éri el a maximumot akkor nagy, ha nem tud olyan állapotot előállítani hogy ne nőjön a hőmérséklet akkor kicsi. Az előbbi est kívánatosabb, mert abban van tartalék szélsőséges esetre is.
(#) vicsys válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 6, 2012 /
 
Ezért lenne jó tudni, hogy üzem közben mire lehet számítani. Alsó-felső értékek, meg esetleg a 30...50%-os fordulatnál, vajon hány °C-nál lehet a koliban?
(#) zolika60 válasza vicsys hozzászólására (») Júl 6, 2012 /
 
Ez ugye koli, meg venti függő. Csak az adott szerkezeten méréssel lehet kitalálni. Az alsó érték, az a belső és külső hőmérséklettől függ. Ha a koli hőmérséklete magasabb mint a benti akkor indulhat a ventilátor. A felsőre pedig kell egy beállított maximum. Nem jó érzés 30C°-os szobában aludni.
(#) vicsys válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 6, 2012 /
 
Igen ám, de sokan (itt is), azt írják, hogy felesleges a szobait mérni, mert úgyis használni akarod. Tehát marad a bekapcsolási hőfok manuális állítása. Itt minimumom 10...30%-on pörög, majd innentől felfut mondjuk 60°C-ig és ott már 100%. Mit szólsz hozzá?
(#) nagy hoho válasza vicsys hozzászólására (») Júl 6, 2012 /
 
A tapasztalt kollektor építők azt mondják, hogy nem szabad a kollektor hőmérsékletét 35 - 40 °C fölé engedni. Ez a ventilátor teljesítményén múlik. Az okosok azt mondják, hogy nem kell bonyolítani a fordulatszám szabályzással a dolgot, ha eléri a beállított hőfokot akkor bekapcsol ha a hül akkor ki kapcs. Az előző vezérlőd mindent tud amit kell.
(#) vicsys válasza nagy hoho hozzászólására (») Júl 7, 2012 / 1
 
Köszönöm. Mivel több irányból jött a megkeresés, elgondolkodtam. Azt írták, hogy jobb a koli melegét egyenletesen kiszívni, mint megrántani a benne lévő légtömeget. Úgy gondolom, ha tudnám a felső és alsó hőfokokat, be lehetne állítani a 10%....100% fordulatot. Lehet, hogy rábízom egy menü segítségével a felhasználóra.
(#) dbase válasza vicsys hozzászólására (») Júl 7, 2012 / 1
 
Ez lenne a legjobb ötlet!
(#) zsoltee0001 válasza vicsys hozzászólására (») Júl 8, 2012 /
 
Szia
Szerintem a legjobb, ha menüből, vagy potméterrel állítható a bekapcsolási hőmérséklet, mivel egyéntől függhet mik az elvárások, nyilván hatásfokba a legoptimálisabb a 40 fok körüli kollektor hőmérséklet.
Nálam a pwm úgy van megoldva, hogy 40%-os kitöltési tényezővel indul és 200ms-onként hozzátesz 1-et ill elvesz 1-et ha elérte a megfelelő üzemi hőmérsékletet.
Így nincs ingadozó ventillátor fordulatszám és a befújt hőmérséklet is megfelelő.
Lehet, érdemes betenni egy relét a Fet-el párhuzamosan, ha jó magas a hőmérséklet és igény van a csutkagázra akkor bekapcsol a relé és kiiktatódik a fet-en képződő feszültségesés + a hőveszteség.
És ez csak 1 pic lábba kerül.
Üdv
(#) zsoltee0001 válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Júl 8, 2012 /
 
Jav: nem a bekapcsolási hőmérséklet, hanem a hőmérséklet amit tartani kell (elírtam)
(#) vicsys válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Júl 8, 2012 /
 
Köszi!
Tehát, a felhasználó adjon meg egy bekapcsolási hőmérsékletet (amit ha minimálisan elér a koli, induljon a venti) és adjon meg egy kikapcsolási hőfokot, amire ha lehűl a koli, kapcsoljon ki a venti.
A bekapcsolási után, meg fokonként emeljen 5-10%-ot, kb...
(#) zsoltee0001 válasza vicsys hozzászólására (») Júl 8, 2012 /
 
Nem, bár lehessen a be és kikapcsolást is állítani, az csak jó.
Hanem a hőmérsékletet amit tartania kell.
Tehát, ha 40 van beállítva akkor a kitöltési tényező módosításával (+1, -1) a program törekszik ennek megtartásán.
Az előbb elírtam, nem 40% hanem a PWM1_set_Duty ami 0-255 között van, az 40.
Bocsi, kicsit nehezen megy a fogalmazás, így másnaposan
(#) vicsys válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Júl 8, 2012 /
 
Ha jól értem, a set_duty(40), az 15,68% lenne? Ha csak a koliban van szenzor, akkor hogyan tartod a beállított hőfokot? 40-nél elkezd pörögni 15%-on, aztán elkezdem egyesével emelni a fordulatot 200ms-ként és közben (pl. s-ként rámérek.), ha a hőmérséklet kisebb lett, akkor 200ms-ként csökkenteni kezdem? (Bocs a lámaságomért, csak szeretnék tisztán látni)
(#) antikzsolt hozzászólása Júl 8, 2012 /
 
Nekem lenne pár kérdésem. Egy 20nm sörkolektor mekkora teljesitménye van. Olvasdtam olyant hogy 600-1000w a teljesitménye meg hogy 1nm es sörk. 4nm területet füt fel. Igaz ez? Egy ekkora SK. 1 vagy 2 ventit alkalmazas. A radiál venti jó lesz hozzá?
(#) zsoltee0001 válasza vicsys hozzászólására (») Júl 8, 2012 /
 
Igen, egyszerű.
Megy egy ciklus 200ms-onként, csekkolja a szenzort, ha kell növeli, ha kell csökkenti a kitöltési tényezőt, ez addig megy amíg be nem áll a megfelelő hőfokra.
Szerintem lényeges, hogy menüből lehessen a ki és bekapcsolási küszöböt, valamint a kezdő kitöltési tényezőt állítani, sőt, még a pwm frekvenciát (PWM1_Init)
Mivel minden motor más és más így elkerülhető, hogy pl enyhén felhős időbe elindulna, de a kitöltési tényező kevés nem tud forogni, ami hosszú távon probléma lehet.
Nekem pl a 600Hz-s frekvencia vált be.
A relés dologról mi a véleményed?
Üdv
(#) zsoltee0001 válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Júl 8, 2012 /
 
Nálam szenzor csak a koliba van, tehetsz a befúvó nyíláshoz is egyet (már gondolkoztam rajta) ami befolyásolhatja a venti fordulatát.
Mivel föltételezek egy jól lehőszigetelt csőrendszert ez szerintem csak túlbonyolítás.
Üdv
(#) vicsys válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Júl 8, 2012 /
 
600Hz? Nekem kevés az egy kicsit? Azt javasolták, hogy menjek 20kHz fölé, hogy ne lehessen hallani alacsony fordulaton a vinnyogást-morgást. Nekem a 20kHz-es vezérlés (lágyindítási függvénnyel), simán ment a Suzuki venti egy 75W-os(!) PC táppal. Ha csak simán ráakasztottam, akkor padlóra küldte a PC tápot. A relével kapcsolatban az a véleményem, hogy jó lehet, de már egy kicsit sok. Szerintem ha már van fordulata a motornak és kinyitom a fetet DC-vel, akkor egy jól méretezett rendszernél elenyésző a veszteség. A célom, hogy minél kisebb olcsóbb legyen a hardver, viszont sok információt adjon vissza a felhasználónak.
(#) gellert válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Júl 8, 2012 /
 
szerbusz!
neked egy sima P szabalyozod van. Integralo tag hozzaadasaval gyorsitani es pontositani lehetne a szabalyozon.
Relet beiktatni felesleges, egy jobb FET nyitoiranyu csatornaellenallasa 2mOhm koruli ertek, ezt nem tudod relevel tovabb csokkenteni. Jelentos vesztesege csak az atkapcsolasi folyamat soran keletkezik, mivel a feszultseg meg/mar rajta van (nem nyitott ki/zart el), az aram vezetese mellett.
vicsys: rosszul kozelited meg a problemat, nem neked kell beallitani a kitoltesi tenyezot a homerseklet fuggvenyeben -hiszen annak allando erteken kell maradnia-, hanem a P / PI szabalyozonak.
udv!
(#) zsoltee0001 válasza vicsys hozzászólására (») Júl 9, 2012 /
 
Már pontosan meg nem mondom miért (2 éve csináltam) de a 600 hz jött be a legjobban, ott tudtam legjobban lemenni fordulatszámba.
Tettem a motorra pufferkondit, az kisímította a PWM jelet, viszont számításba kell venni, hogy picit növeli is a fordulatot.
Milyen szenzort fogsz használni a koliba DS18?
Üdv
(#) vicsys válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Júl 9, 2012 / 1
 
Na, pont ezt a pufferkondit akarom kihagyni a történetből. Most 3 féle szenzorral próbálgatom. A már jól bevált DS18B20 mellett a KTY81-220 és egy sima 10k-os NTC a játék tárgya. Teszteltem a PT100-as termisztort is. Nem rossz, csak a meghajtásához/kezeléséhez egy előfokra van szükség, ami megint csak növeli a hardvert. Úgy néz ki, hogy a 1°C-os felbontáshoz a KTY lesz jó és a HW igénye is minimálisra szorítható. Amit a hw-en spórolok, majd megpróbálom szoftveresen pótolni.
(#) dbase válasza vicsys hozzászólására (») Júl 9, 2012 /
 
Érdemes lenne olyan szenzort használni ami hosszú vezetékkel, sőt zajos környezetben is jól működjön.
(#) zsoltee0001 válasza vicsys hozzászólására (») Júl 10, 2012 /
 
NTC-t használtam én is, bírja a magas hőmérsékletet, iszonyú jó érzékenységű, de sajna mivel nem lineáris így csak következtetni lehet a hőmérsékletről.
Tervem, hogy ds18-at teszek a következő kolimba, viszont nem vagyok biztos, nyári nagy meleget bírnia fogja-e, meg aztán a felbontása se olyan jó mint egy NTC-nek, az árát nem is beszélve.
Ha nagy tételre készülsz, lehet érdemes lenne NTC-vel. kellene egy nagyon pontos 5V és kitanulmányozgatni, milyen hőfokon mennyit mér .
Üdv
(#) Ge Lee hozzászólása Júl 10, 2012 /
 
Lenne egy kérdésem azokhoz a kollektorépítőkhöz akik egy ideje (mondjuk egy két éve) használják is azt, tehát tapasztalatot is gyűjtöttek. Ugye a téli hónapokban a napsütéses órák száma elég kevés, amihez hozzáadódnak még a hosszú éjszakák is. Ekkor a kollektor hőmérséklete is gondolom mínuszban van, amit legfeljebb egy pillangószelepre hasonlító lemez választ el a lakástól, vagy még az sem, tehát ilyenkor a lakás melege a kollektor irányába (is) távozik. Nem több ez a veszteség mint amit a napsütéses órákban spórolunk?
(#) zsoltee0001 válasza Ge Lee hozzászólására (») Júl 10, 2012 /
 
Elenyésző a veszteség.
Itt megint csak föltételezünk egy jól záródó visszacsapót (közvetlen a ki és beömlőn) egy jól leszigetelt csőrendszert , szintén jól leszigetelt ventilátor és kollektorházat.
Üdv
(#) Peter65 válasza antikzsolt hozzászólására (») Júl 10, 2012 /
 
Szia!
Nem könnyű pontos válaszokat adni a kérdéseidre. Én csak néhány szempontot tudok adni, mások talán okosabbak.
Elméleti szinten szokták mondani, hogy optimális esetben 1kW körüli teljesítmény érkezik a napból 1m2-re. Ha a kollektor mind megfogná, akkor lenne 1kW 1m2-en. A tapasztalatok szerint sokkal rosszabb a helyzet.
Szentgyörgyi Péter, aki hazánkban elsőnek épített és publikált sörkollektort, egy majdnem 4m2-es kollektorral kb. 700W-ot tudott hasznosítani, azaz kb. 200W/m2 ( http://napenergia.freeweb.hu/gyak/szp/sztgyi.htm ).
Vannak ennél jobb adatok is, ahol kb. a dupláját, 400W/m2 hőteljesítményt is mértek ( http://biosolar.hu/gallery/14 ).
Ha te építesz egy kollektort, annak a kivitelezésétől, elhelyezésétől, a légcsatornák kialakításától függően, és még hosszasan lehetne sorolni a tényezőket, ilyesmi teljesítményekre számíthatsz.
A lakás hőteljesítmény igényét legjobb becsléssel a gázszámlákból lehet megállapítani, már ha gázzal fűtesz. A számlákon megtalálod a felhasználd gáz mennyiségét, annak a fűtőértékét, ebből visszaszámolhatod az eltelt napok számának figyelembevételével a hőteljesítmény igényedet.
Más megközelítés szerint 1m2 kollektor 100kW/h/téli szezon hőmenyiséget tud szolgáltatni ( valyog.uw.hu/sor.ppt ). Ebből is visszaszámolhatod a szükséges kollektor felületet.
20m2 kollektort szerintem legalább 4-5db-ra szét kellene szedni, és még így is viszonylag nagy radiál-ventillátort igényel a 4-5m2-es kollektor felület. Tehát nem 1 vagy 2, hanem legalább 4-5db, és csak a radiál jöhet szóba.
(#) Zsebnyák válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Szia !
Ez egy régi videó, de már ebben is ki hangsúlyozzák kb. 45°C- os levegő az ideális ami bejön a sörkollektorból amit úgy lehet elérni, hogy addig növeled a légbe fúvást amíg el nem éred a 45°C-ot és ennek hatására a ~700w-os sörkoliból pik-pak ~2400w-os lett.
Így elsőre lehet valakinek furán hangzik, de úgymond nem szabad benne hagyni a hőt ha 68°C-os levegő jön ki akkor kicsi a ventilátor .Ez kb olyan mintha jól megraknád a kazánt lent aztán feljössz és betekered a radiátor termosztátot 22°C-ra kellemes az idő a kazán meg lent majd fel robban .

Feltser János-Lakás fűtés söröslóval (2009.11.04.)
Következő: »»   17 / 24
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem