Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Sörkollektor és elektronika
Témaindító: INOX 4 EVER, idő: Szept 19, 2010
Témakörök:
Szia!
Értem, és egyetértek veled a megfelelően erős légáramlás biztosításának szükségességével, illetve az alacsonyabb hőmérsékletű sok levegő elvével. A 600W/m2-ből kiindulni szerintem túlságosan optimista feltételezés. Téli illetve átmeneti időszakban, amikor használni akarjuk a kollektort, nem ez a jellemző. De ha tudsz olyan konstrukcióról, illetve mérési sorozatról, ami ezt tudja illetve igazolja, tedd közkincsé. Lehet, én vagyok nagyon pesszimista.
Szerintem ha csak 40 fokos meleget fújatok nem 60 at akkor sokkalta nagyobb légteret lehet befűteni. így sokkalta nagyobb a teljesítménye. vagy esetleg tévedek?
Na meg sok oldalon jártam. 400 és 800 w közé rakták a teljesítményt/ nm ezért maradtam a 600 w nál. Nyáron akár 2.5 kw is lehet. Bár ezt csak 1 oldalon olvastam. bár lehet benne valami.
Szerintem a 600w/nm simán valós, sőt, még több is lehet.
Ha jobban belegondolsz télen is ugyanazok a feltételek, csak más a beesési szög, a kollektor és csőrendszer szigetelése már más kérdés.
Sziasztok! Lenne egy érdekes felvetésem hátha valaki próbálta már.. Mi van akkor ha nyáron is használnám a sörkollektort este amikor kint "csak" 15 fok van és a benti melegebb levegőt (esetenként akár 28 fok) keringetem benne, ezt használnám hőcserélőnek, természetesen a levegő áramoltatását a sörös dobozok külső felületére megoldanám szintén ventilátorral.
Szerintetek életképes lehet ez a megoldás?
Hát akkor jobban jársz ha már építesz rá egy külön légbeömlőt. Nyáron mikor nem fűtésre akarod használni akkor átkapcsolod a kinti levegőre. Az nem jó arra hogy hideg levegőt csináljon. Amúgy is hidegebb az éjszakai levegő mint a dobozok. Hőt sugároznak a falak stb.
Köszi ,de a légbeömlővel annyi a gondom hogy a külső koszos levegőt( füst virágpor stb) fújná be ami nem épp nyerő nálam, ezért gondoltam hogy így talán megoldható lenne a klíma helyett. És pár fok is sokat számítana.
Hát nem egy egyszerű szűrővel meg lehet oldani. Az meg kell hogy legyen a kollektoron is.
Ha esetleg allergia vagy egyéb légzőszervi panaszod van akkor meg lehet oldani. Hűtés akkor viszont kell.
Bár nem elektronika de én találkoztam hővisszaverő fóliákkal. Pont amiatt hogy kerestek a sör kollektorhoz szigetelést. Utólag is fel lehet szerelni. A lakásra. sokat jelent a téli és nyári viszonylatban is.
Szia
Nem új az ötlet, valaki írt erről a sörkoll.hu-n, átmeneti időszakba a padlás levegőjét szívja, ezzel a szellőztetés megoldva. Hűtésnél sincs ez másképp, a szívó oldalt kívülre kell kötni. Azt a sörös dobozok külső áramoltatását nem erőltetném, ha átmegy a kolin a levegő az már nemigen tud lejjebb hűlni. Üdv
Sziasztok
Megosztom veletek mit szólt a sörkollektorom a nyárhoz XD Szóval tragédia, lehetett szétbontani a tetejét, gyakorlatilag megégett a PC a sörösdobozok vonalába, kb 150 fokot saccolok, ennyit kaphatott. Mivel nyár elején lusta voltam, fölmenni a padlásra, hogy letakarjam, hát meg is lett az eredménye. Lehet én voltam a figyelmetlen, de nem olvastam a sörkoli.hu-n, hogy ennek nagy jelentősége lenne, de ezek szerint van, mivel tavaly nyáron le volt takarva, nem is volt akkor semmi baja. Örültem is nagyon, hogy 2 év utén lehetett megbontani, meg a tetőn parádézni. Üdv
Nálunk a faluban is láttam az egyik házon teljesen elhomályosult a nyáron. Szerintem az üveg fedés jobb lehet.
Tavasz végén, mikor még nálunk sem volt letakarva a kollektor, én kíváncsiságból megmértem a kollektorban a hőmérsékletet délelőtt 11 óra körül, napsütésben. A ventilátor vezérléséhez van benne egy KTY szenzor, egész potnosan egy KTY81-210 típusú, melynek annál nagyobb az ellenállása, minél melegebb. Multiméterrel rámérve 4,8 kohmot mértem. Adatlapjában csak 150°C-ig van táblázat, miszerint ezen a hőmérsékleten kb. 4,3 kohmos ellenállása van.
Szóval a fenti mérésre és az adatlapra hagyatkozva, bőven fel tud melegedni a kollektor 150°C fölé. Ráadásul a mérést nem is nyáron csináltam! Ha nem takarod le, nyáron szerintem vígan el tudja érni a 200°C-ot a hőmérséklet a kollektorban, ami semminek nem tesz jót...
Alapvetően jobb a pc, más kérdés, hogy érteni is kéne a szereléséhez.
Egyébként a bosszantó az egészbe az, hogy nagyon sok helyen láttam pc-t helytelenül szerelve (sziloplasztozva, meg minden) én próbáltam minden szabályt betartva, figyelve a hőtágulásra, de hát, úgy tűnik, hogy még ez is kevés. Egyébként a behomályosodott részen végigmentem lángal, óvatosan és egyből kitisztult, átlátszóvá vált. A belső uv védelemnek igy is úgy is annyi... Üdv
Javíts ki, ha tévednék, de sörkoli.hu-n nem írnak szigorúan a takarásról, nyáron.
A hungarocell szigetelésű koliknál volt szó róla, de nem emlékszem, hogy mindenki takargatná. Vagy ennyire jó hatásfokút sikerült kreálnunk?
Bár ez még csak távlati terv, de mivel 8 csövem már van (egyesével azt hiszem 13 darabból), de a többi hiányzik, ezért majd segít valaki az összeszerelésben? Hajdú-Bihar megye, Zsáka település.
Vége a nyárnak lassan be kell üzemelni a kollektorokat. Én már késésben vagyok mert már a tetőn kellene lenni de még hátra van a dobozok festése, Aztán egy ventilátoros próba mert az o-gy-ben a terelő lemezt be kell állítani, hogy minden csövön egyforma mennyiségű levegő áramoljon.
Ebben kérem a tapasztaltabb kollégák segítségét. Van valami általános szabály, hogy az utolsó csőnél hány centi kell lenni vagy csak valamilyen méréssel lehet beállítani. Korábban készítettem egy "műszert" ami egy kis kibelezett ventibő,l optókapuból és az erre kapcsolt freki mérőből áll. De lehet, hogy olyan gyenge lesz a légáram, hogy nem fog mérni. A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2012
Neked milyen venti van a kollektorban? Milyen tapasztalatok vannak az elmúlt teleken? Érdemes volt a kollektort megépíteni? Kellene egy kis lökés mert le vagyok kozmálva.
Kedves Hoho ! Nem vagyok légtechnikai szakember, de szerintem, ha a kb 100 éves Tichelmann elv szerint kötöd be a tábládat, akkor nagy eltérések nem lesznek a csövekben nyomásügyileg.
András
Igazából nem olvastam sörkoli.hu-n egy cikket sem, lévén mindegy mit írnak, ha egyszer nem takarom le, és látom, hogy baj van belőle.
Ettől függetlenül nyilván kollektor-függő, hogy melyik mennyire melegszik fel, de az biztos, hogy egy kollektornak sem kedvez, ha nyáron minden nap 100-200 °C-os hőingásnak van kitéve a festés, ragasztás, stb... Egyébként idén nyáron már nálunk sem volt letakarva, mert a rendszer át lett alakítva vízmelegítésre. Egyrészt van olcsó melegvíz, márészt nem kell a letakarással szenvedni, és így gyakorlatilag egész évben ki van használva a kollektor, nem áll hónapokig díszként a tetőn.
Üdv.!
Van egy 30V-os egyenáramú motorom. Indulásnál nagyot ránt. Lágyan szeretném elindítani. (de nem úgy, hogy mellette állva tekergetek egy potit...) Olyan kapcsolást keresek ami pár másodperc alatt a feszültség szintet nulláról emeli névleges szintre. Ez egy 60W-os motor, másfél-két amperrel. Bármilyen ötlet...? Köszi A hozzászólás módosítva: Okt 8, 2012
Esetleg egy NTK ellenállás, pár ohm-os, olyan, amilyen a PC tápokban van? Ki kellene próbálni, mennyit segít a lágy induláson, mert bemelegedve ezeknek az ellenállása közel nullára csökken, és ott, ahol ezeket használják, ott is állandóan rajta vannak a tápon. Csak azért gondoltam, mert ha egyáltalán nem akarod a fordulatszámot szabályozni, minek építenél hozzá valami bonyolult elektronikát?
A hozzászólás módosítva: Okt 8, 2012
A legegyszerűbb használható megoldás egy relés lágyindító.
Bővebben: Link Aztán lehet bonyolítani is, pl söntről visszacsatolt PWM szabályzóval is. Ennek több előnye is lehet, megvalósítható a lágyindítás és a nyomatéktartó fordulat szabályzás. Bővebben: Link
Nekem ez a relés kimondottan tetszik, azért mert olyan egyszerű, mégsem gondoltam rá. igaz, hogy AC, de R1, R2,C1 és a graetz elhagyásával egy az egyben alkalmazható DC-re is. Mondjuk nekem nincs ilyesmire szükségem, mert ha tekercselek, a tápegységem áramkorlátja ugyanezt teszi a kis fúrógépemmel. Mondjuk leginkább azt hiányolom, hogy motyo nem írja, mire akarja használni a gépet? Mert ha trafó tekercselésre, mint én, akkor később se kell, hogy nagy nyomatéka legyen, mert eltépi a huzalt. Arra meg talán a legjobb a tápban egy állítható áramkorlát.
Ventilátor motorra kéne... Sörkollektorhoz.... nem akartam oda írni mert ez inkább autómatika, vezérlés, elekrtonika, nem pedig ragasztás, barkácsolás, aztalos munka...
Eleve egy NTK hőfokszabályzós kapcsolás van a kollektor tetejébe beépítve. Ha ott elérem a 35 fokot elindul a rendszer. Bekapcsolja a tápegységet ami 35 volt egyen feszt. biztosít a ventilátor motornak. Így max gázon pörögne és ki be kapcsolna egy darabig. Egy LM317-es táp IC-vel kezdtem kísérletezni, megépítettem, potméterrel jól működik... Az R1 helyére egy 1K NTK-t raktam. Kezdett "önnálló életre kellni," alakulni a dolog! Így most 20 voltról indul a motor és 50 foknál éri el a 30 voltot. Magyarul: minél melegebb a levegő annál jobban felpörög! És ez a cél! De én 10 volt alá akarok menni. Ez 2K NTK-val elérhető. DE így 50 foknál nem érem el a max teljesítményt. A kettő kizárja egymást! Egy specko NTK-val tudom meg lehet oldani, de az sajna nincs...Talán lehetne rendelni!? Ezért gondoltam ha van olyan megoldás ami lágyan indítja be a motort nincs az az idegesítő hangos bekapcsoás... Ha folyamatosan futna fel a fordulat, kevésbé lenne zavaró. A két kapcsolást egymásra építve meg lenne a megoldás. Bocs, ha hosszú voltam, meg ha néha kicsit érthetetlen.
Szia
Skoda favorit ventiket használok (3ezer /db bontó). Persze, hogy érdemes megépíteni, ha van elég szabadidőd és nem megy más dolog rovására, ha azt csinálod. Mondjuk, sok mindent másképp csinálnék, de az első koli a tanulópénz, legalábbis nálam. Amúgy ne aggódj, én még nálad is jobban le vagyok maradva. "Sajnos" idő híján vagyok. Üdv
Maga a szerkezet (csövek, stb... nagyon szépen megúszták, csak a PC ment galyra, ill egy kis melóval meggányoltam, most is dolgozik.
Viszont takarásnak valami UV álló anyag kellene, mert ez a vászonponyva 1 nyarat bírt. Üdv
"elméleti szinten 1KW jön le" igaz , de csak nyáron színtiszta , felhőtlen időben.
télen kb 1/6 jön le , ehhez jön még a nem pontosan merőleges beesési szög miatti telj vesztés, szóval 150W/m2 max és amivel nem számoltál a hőszigetelés vesztesége , ami kinti hőfoktól függ, de akár emiatt lecsökkenhet 100W/m2 alá is az elérhető telj. a többit ki tudod számítani.
Neked van üzemelő kollektorod?
Ezek az adatok honnan vannak? Ha ez így lenne akkor senki nem építene sörkollektort. Pedig 1000 db-nál több üzemel az országban. Van egy szakirányú oldal a Sörkollektor.hu kicsit nézz körül náluk. A hozzászólás módosítva: Okt 11, 2012
Kösz. 1 db szinte kész. A ventilátor ház készül és a pillangók.
Idézet: „télen kb 1/6 jön le” Az durva volna. A kollektort nem érdekli, hogy nyár van, vagy tél, csak a beesési szög számít és, hogy mennyire tiszta az idő, a többi, csak a hőszigetelésen múlik. Meg merem kockáztatni, hogy télen, szikrázó napsütésbe, -10 fokba jobban dolgozna, mint most átmeneti időszakba, mivel tisztább a levegő, nincs por, pollen, egyéb szennyezőanyag a levegőbe és vagy 20 km-re el lehet látni. Üdv |
Bejelentkezés
Hirdetés |