Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv Mindenkinek! Hosszas gondolkodás után rávettem magamat, hogy a szobámból a hagyományos izzót LED világításra cseréljem, van egy 10W-os LED-em, de nem találtam hozzá meghajtó áramkört, esetleg valakinek van valami bevált megoldása? Amit eddig találtam maximum 3W-ig működik.
Üdv.
Létezik-e olyan led foglalat amiben előröl lehet cserélni a ledet? Tehát ha kiég akkor minden gond nélkül cserélni lehessen.
Jol meretezett kiszolgalo elektronika es hutes eseten nem igazan kell csereberelni a ledeket. A jelenlegi tervezett elettartamok 25ezer - 100ezer uzemora.
Ha ragaszkodsz a cserehez, akkor igazabol a furatszerelt kiviteleknel megoldhato, nagyteljesitmenyu ledeknel nem, illetve nagyon korulmenyesen.
Nem irtal arrol, hogy milyen modon tudnad meghajtani: halozatrol, vagy tapegysegrol. Ne feledkezz meg a megfelelo hutesrol sem! (esetleg hovedelem, a meleg a legfobb ellensege a led elettartamara)
Ha valoban fontos szamodra a hatekonysag es meg tudod oldani, akkor a ledjeidet sorba kotod es egy kapcsolouzemu led elotetrol hajtod meg. Mivel feher smd ledeket hasznaltal, ezert a ledenkenti nyitofeszultseg valahol 2-2.4V kozott lesz 20mA eseten, igy kb 12-14.4V-ot kell eloallitanod egy boost uzemu szabalyozoval. A telepfeszultseged aranylag alacsony, igy a hatekonysag valahol 80-85% kozott fog mozogni, ami meg mindig jobb egy elotetellenallasos, passziv megoldasnal.
bocs, elirtam a nyitofeszeket, feher led eseten 3-3.2V 20mA eseten, azaz kicsit magasabbra kell pumpaltatni a feszultseget, majd 20V-ra.
Ha maradnia kell az ellenallasos megoldasnak, akkor ledenkent 24-30 ohm 0805-os smd ellnallas elegendo, ha a kisebb meretek se gond, akkor 0603-as is elegendo.
Hagyományos 5 illetve 3mm-es furatszerelt ledeket raknék fel a mennyezetre gipszkartonba ezeket esztétikus foglalatba kellene rakni úgy hogy cserélhető legyen, mivel más projecteknél azt tapasztaltam hogy 1-2 led megadja magát ezért mindenképpen cserélhető kell hogy legyen.
Ezek szerint te sem tudsz rá jól bevált módszert?
Irtam, hogy mikrokamera-világitásról van szo, oda nem jo semilyen kapcsolos meghajtás, mert villognak a LED-ek és az sztroboszkop effektust okozhat.
Ha csak sima DC-DC konvertorra gondolsz, az meg tul nagy még mikrokivitelben is. Tegnap megmértem - több mint 2 orát világit a 3 elem - ez nekem több mint elég, mert a kamera akkuja sem bir ki többet.
A LED-eke simán be lehet dugni a 2 soros konnektorokba. Azaz azokból ha levágsz egy szegmenset (2 polus) már meg is van a konnektor, amibe bedughatod a LED-ek lábát.
Szia! HA! Jól vannak méretezve a LED-ek áramkorlátozói akkor tényleg szinte örök életű világító eszközök. A túlhajtott LED-ek mennek idő előtt tönkre. Egy kis plusz alkatrésszel szinte bolond biztossá tehetők a LED-ek, vagyis van megfelelő védelem az extrém körülményekre is ha ez kell. Általában bőven elég az a védelem amit a meghajtó elektronika biztosít. Gondolom valami csillagos ég projekt készül. ( Normál LED-eknél a törhető IC-foglalat jó alternatíva lehet. Bővebben: Link )
A hozzászólás módosítva: Dec 23, 2012
A stroboszkop hatastol nem igazan kell tartanod, mivel a jelenleg hasznalatos kapcsolouzemu led meghajtok (kulonosen ha kis meret a lenyeg) altalaban az 1MHz-es kapcsolasi frekvenciahoz kozel mukodnek, altalanossagban hasznalatos a 300-500kHz. Viszont nem sima DC-DC konverternek hivjak oket, mivel a ledeket aramgeneratoros uzemben illo meghajtani, masszoval allando arammal.
LED-es dolgok szamomra "szakmai artalom", a munkam ipari felhasznalasu led fenyforrasokat (led machine lighting) tervezese, tesztelese, fejlesztese, ahol rengeteg szempontot kell figyelembe vennem amit az atlag felhasznaloknak nem szukseges. Erdekessegkent: epp az elobb olvastam, a Semtech iden kijott egy uj buck (vagyis feszultsegcsokkento) szabalyozoval, ami 20MHz-en uzemel, igy az inductort meg lehet sporolni, mivel aramkori rajzolattal eloallithato Bővebben: Link
Maskulonben mekkora fizikai meretekkel kell dolgoznod?
Az elozo munkahelyemen gyartottunk fogaszati kamerahoz vilagitast (szep kek fennyel, 465nm-es), ami kb 12-13mm atmeroju gyuru volt, de az elektronika termeszetesen nem a fejben talalhato. A hozzászólás módosítva: Dec 23, 2012
Nekem is kb. ekkora az egyik a másik meg 20 mm árméröjü (belsö), Nálam az a baj, hogy mindennek ott kell lenni az áromforrástól kezdve az elektronikáig, és még elég robusztusnak is kell lenni, mert az egész cucc mozgásban is lehet (igaz ilyenkor már összeszoktam ragasztani egy ragasztoszalaggal az akkutartot meg a kamerát - a világitás amugy is a lencsére van erösitve.)
Lehet, hogy ilyen magas freki már csinál sztroboszkop jelenséget, de azért igyekszek elkerülni a magasfrekvenciáju kütyüket, mert a fene sem tudja mikor minek lesz az utjába - von két mikroportom megy egy videolinkem is. Az utobbi egy 2,4 GHz-es link (hogy legalább lássam, hogy mit lát a kamera) ezt nem használom mindig, de néha kell.
Azt hiszem egyenlöre lezárom a témát, igy ahogy van számomra most elfogadható.
Van egy izmosabb hűtőbordám, azt teszem rá, az áramellátás lehetőleg tápegységről, még az lenne a kérdésem, hogy megfelelő hűtés mellet 2-3 órát világíthat?
Sziasztok!
Nekem kicsit forditott problémám lenne! Villanyszerelő vagyok, az elektronikához nem értek sajnos, de felmerült ma egy bajság, és nem igazán tudom kihez fordulhatnék... A lényeg: egy ügyfélnél fel kelett szerelni egy ledszalagot konyhai szekrény alá, ehez vásárolt a páciens egy tápegységet, eddig minden oké, meseszépen müködik, viszont a rádiója azóta nemigen fogja az adót amit kellene... ha leválasztom a hálózatról a világitást, megszünik a zavar! A Tápot ma kiföldeltük, de ez sem hozott eredményt, a rádióhoz van egy sima "drótos" antenna, és vásárolt már hozzá erősitős FM antennát is az ur, de mindkettővel ugyanaz ... Olvastam, hogy szürni kellene a tápot, de a hogyan, és mikéntre nem találtam választ. Az ügyfél elég igényes, és nem volt jó ugy távozni, hogy bocs, de ne rádiózz, amikor mosogat az asszonyka ..:S Ha valaki tudna segiteni azt nagyon megköszönném! Üdvözlettel: Anti
Sajnos a kapcsoló üzemű tápok ilyenek. Termelik a zavarjelet a kapcs. üzem miatt. Ha van lehetőséged egy kicsivel nagyobb tápot elhelyezni, akkor egy sima trafó+graetz+puffer+LM317 áramgenerátor megoldást javasolnék. Az nem kavarna be annyira a vételbe.
Hello!
Ez keserves kenyér lesz. Hálózati oldalon is zavarszűrni kell, Led oldalon is, és körbe kell árnyékolni fémlemezzel, ezt földelni. De ez sem biztos, hogy megfelelő eredményt hoz. Mert ha túl közel van a rádió, rossz a vételi lehetőség stb. Akkor kisebb kisugárzott zavarjel is gondot okozhat. Vicsys ajánlata analóg disszipatív megoldás, de legalább nem termel sok zajt. Ha ügyfélé, vegyél olyan tápegységet, ami nem kapcsolóüzemű. PC, vagy monitor mellett sem lehet rádiózni.. üdv! proli007
Szia!
A gond az lesz, hogy a tápegység sok nagyfrekvenciás zavart enged ki a kimenetén. A rákötött ledsor pedig antennaként viselkedik, és ezeket a jeleket le is sugározza, ami esetedben a rádióadás vételét zavarja. Azt tudod csinálni, hogy a tápegység kimenetére közvetlenül LC szűrőt raksz. Kezdetnek próbáld meg soros 10-20uH-vel, és ezután kötve párhuzamos 10-20µF kondival. A kondival párhuzamosan 100nF kerámiakondi is legyen. A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2013
Hüü Urak! Hálás köszönet a válaszokért!
(Azthittem egyszerübb lesz a dolog, de igy azt gondolom inkább lemondok az elégedett ügyfél megtartásáról , ugyanis ez meghaladja a technikai képességemet sajnos!!) Azthittem, hogy egyszerübben megoldható a dolog, egy-két kondival, vagy tudomisén, de nem nyertem Calipso-zoknit.. MIndenesetre köszi mégegyszer mindannyiótoknak! maradok tisztelettel: Anti
LED szalagjaim 12 V-ra méretezett, 30 vagy 60 LED/méter osztással, 3 LED-enként szétvághatóak, az egyes szakaszok egyedi előtét ellenállással ellátottak. A LED szalag tulajdonképpen 3-3 párhuzamos LED-es önálló egységekből áll, melyek egységként le is vághatóak.
Hónapok óta használom, teljesen "hétköznapi" 12 V-os kapcsoló üzemű dugasz táppal (12V/1A, azt hiszem régi telefon töltője volt) üzemeltetve, mindenféle rádiófrekvenciás zavaró jelek nélkül. Energia takarékossági okokból kapcsolós 230 V-os dugaljról kapcsolom, a primer oldalon.
Nos a LED-szalag, ilyen lehet itt is, de annak a tipusát, max holnap tudom lerni.
A tápról nem sok infó van... (China-Tech. ) de ha ez segÍt valamit, akkor teszek fel 3 képet róla. Ezt délután bontottam ki egy fahasÍtóból, mert nem mŰkÖDik, viszont ugyanilyen van a LED-ek meghajtására is. yczxdz S-100-12 input: 100-120VAC 2.2 A 200-240VAC 1.3A Output: +12V 8.5 A A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2013
A LED-ek (így a LED-szalagban lévőké is) tápellátása egy "viszonylag stabil" feszültség esetén előtét ellenállással egyszerűen megoldható. (A LED-szalagban sorba kapcsolt hármas LED csoportonként smd ellenállások vannak, 12 V-os feszültségű kapcsolásra méretezve.
Még egy kis egészséges feszültség eltérést is elbír! (Ha jelentősen kisebb a feszültség 12 V-nál, kisebb lesz a LED-ek fényereje, ha jóval nagyobb a feszültség 12V-nál, akkor a LED morzsák szép fényes búcsúval kiengedik magukból a gyártáskor beléjük rejtett füstöt. Ez a fafeszegetőben lévő (mit keres ott?!) technikai csoda szerintem teljesen felesleges a LED-szalaghoz.
Nos, akkor fogjak egy sima 12V-os trafót, és azt egyengessem meg? Ha igen, akkor hogyan?
Tekintsetek ugy rám, mintha egy szakács lennék.. jó azért a forrasztást nem kell részletezni... A fahasitóban, ez adja a tápot a kicsike számitógépnek, ami a közelitésérzékelőkhöz, és a hidraulika vezérléshez van. Nemnagyon tudom, hogy miért lövöldözte el a betáp oldalon mindig a biztit, de meguntam, hogy cserélgetni kell, Hál Istennek, a táp is, ugyhogy mostmár ki lett cserélve, ez meg kukába kerül nemsoká
Hello!
Fogsz egy 12V-os trafót, és rákapcsolsz egy egyenirányító hidat (a terhelőáramnak megfelelőt). Erre rákötheted a Led-eket. Ha zavar, hogy villog, akkor szűrni kell kondival. De mivel így magasabb lesz az egyenfeszültség, utána stabilizálni is illik. üdv! proli007
Köztes megoldás is létezik.
A lehetőség az, hogy nem ilyen tápot használsz, hanem a régifajta dugasztápokat. A vaskos nehéz trafós darabokat. 12V 1A remélhetőleg elég lesz, mert nem írtad, hogy mekkora áramot kíván a rendszer. A 30led/méteres ledszalagot egyszer 4W/méterre mértem, így 3métert használhatsz 1A-es tápról. Érdemes kipróbálni.
Sziasztok!
Több száz ledet pakoltam összezsúfolva egy nyákra. A ledeken 18mA folyik. Melegszik a nyák lap,de miért melegedhet? Mindegyik ledhez tartozik egy vele sorba kötött ellenállás amelyen 0,02watt esik el.Ez csak nem melegedhet annyira...
Hello!
Az ok egyszerű a Led hatásfoka közel sem 100%, vagy is ami energia nem sugárzódik ki féyn formájában, az hővé alakul. Mint ahogy az ellenállásokon is létrejövő teljesítmény is hővé alakul. Ez ennyi és nem több. De el kell keserítselek, "minden energia végterméke HŐ!" De hogy megnyugtassalak, egy izzó 95%-ban termel hőt,és csak 5%-ban látható fényt. üdv! proli007 A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2013
Egyszer szereltem egy hatalmas LED panelt (8x4m) az elött még állni sem nagyon lehetett ha világitott, szinte sütött a fény (akárcsak egy erös napfény).
köszi a választ. Tehát hűtenem kell.
Mindenesetre 20watt a felvett teljesítmény és kitűnően világít. Egy 35wattos izzó helyére szánom. kismotorba(simson) Egy lm1085 alacsony maradék feszültségű stabilizátorral,és előtte még egy kapcsolóüzemű szabályzóval. Alapjárati fordulton is tud adni a két házilag tekert tekercs megfelelő feszültséget megfelelő árammal.És szerintem sokkal erősebb a fénye mint a 35 wattos izzónak,ráadásul már kis fordulaton is világítani fog teljes fényerővel.Hátha jobban látok sötétben. A ledek meleg fehérek és 329darab van belőlük. Ha van bármi véleményetek osszátok meg velem. |
Bejelentkezés
Hirdetés |