Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Erősítőhöz való hangsugárzó védelem (koppanásgátló)
Témaindító: Thom, idő: Márc 14, 2006
Témakörök:
Ezzel a 1036-al kell valamit kezdenem, mert ha kikötöm a 3886-ok elől akkor megszűnik kikapcsoláskor a koppanás. A 12V-os áramkörben egy 1000µF-os kondi van, megpróbálom megnövelni hátha abbamarad a hiba.
Ha a 1036 nyáktrafóját külön táplálom meg a hálózati fesz-el és kikapcsoláskor csak a nagy trafót kapcsolom le akkor nincs koppanás. Megpróbálom növelni a pufferkondi értékét a 12V-os körben hátha segít a dolgon.
4700µF/25V és még mindig van koppanás, egy hajszálnyit halkabb mint az ezressel de nem tetszik így sem. Keresek majd egy kapcsolóüzemű kis dugasztápot, és kísérletezgetek majd kicsit azzal is, hátha jobb eredményeket produkál. Egyenlőre legalább kiderült mi okozza a hibát. A segítségeket köszönöm, most mennem kell más dolgok miatt.
Volt még egy kis időm. Kipróbáltam egy 12V-os 1,25A terhelhetőségű dugasztápot, láss csodát, semmiféle koppanás nincs kikapcsoláskor. Valószínűleg a kapcsitápon lassabban csökken le a kimeneti feszültség és a kapcsolási tranziensek sem jutnak át rajta a jobb szűrése miatt.
A dugasztápról általában nem tudni kapcsoló üzemű-e, de valójában nem is érdekes, ha szolgáltatja az elvárt feszültséget. Viszont azt nem árt megnézni, hogy milyen feszültséget ad, mert sokszor csak egyenírányítás van bennük mindenféle szűrés nélkül.
A trafó+diódahíd+pufferrel kezdődő tápok (gondolom neked is ilyen van), a trafó kikapcsolása után még jelentős ideig fenntartják a feszültségüket. Az idő függ a terheléstől és a puffer nagyságától, de szinte biztosan lényegesen hosszabb mint a védelem reléjének bontási ideje. Ha ezt elfogadjuk, akkor az előfokozat trafójának kikapcsolása nem okozhatja a pattanást. A kapcsolóban keletkező ív viszont igen .
Ez 1000% hogy kapcsolóüzemű, mert szét van szedve és a dobozának a tetejébe van csak bedobva, hogy el legyen szigetelve az erősítő fémrészétől, csak ideiglenesen dobtam össze. A gond viszont az, hogy a képen látható kapcsolás esetén van a koppanás. A 7812 elől kimaradt az elektrolitkondi, lehet oda kellett volna egy nagyobb értékű és nem utána. A lényeg, hogy ezt a trafós dolgot ha egy az egyben helyettesítem a kapcsolóüzemű cuccal, akkor nincs semmiféle koppanás. A nyáktrafó után a képen látható kapcsolás van, ezt egy az egyben helyettesítettem a kapcsitáppal.
A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2013
Rossz helyen van a 2200uF. Honnan jött ez az ötlet? Az LM1036 témájában ott a rajz.
Az ötlet onnét, hogy figyelmetlen voltam a nyáktervezéskor, aki dolgozik az hibázik is és én hibáztam egy nagyot. Sajnos nem figyeltem oda, pedig több ilyen kis tápáramkört összedobtam már hibátlanul. A dolog pikantériája, hogy a linkelt rajzban a kiegészítés pont az én rajzom printscreen-je. Ezt a tápáramkör rajzot korábban én rajzoltam és tettem fel, valaki pedig felhasználta, hogy kiegészítse vele a kapcsolást. Ekkora figyelmetlenséget.... Mentségemre legyen szólva, hogy ez az erősítő kb 4 év alatt épült, ha volt egy kis időm akkor csinálgattam valamit. Nyákot terveztem, egyes részeket megépítettem, így hoztam a hibát is.
Sziasztok.
Van e már valakinek, a majki féle védelemhez +-50volt tápfeszültséghez alkatrész módosítása? Mármint min kell változtatni az eredeti kapcsolásban. A végfok mostani tápja +-48v terheletlenül, de a +-50v-ot céloznám meg mert több kapcsolás is magáévá tenné a védelmet. Köszönöm. A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2013
Közben átolvastam a fórumot,kiderült egyszer Proli007 már levezette nekem a kapcsolás számítását.
Kérem nézzétek már át nekem jó e a menete.. Adott a tápfeszültség terheletlenül 2*48v+- A relé 24voltos tekercsellenállása 655ohm Ebből a számításaim:48v tápfeszből az ellenállásra jutó feszültség,48v-24v=24v A relé árama 24v/655ohm= 0,03A=30mA Ebből a szükséges R1 ellenállás értéke:24v/30mA=0,8ohm Az R1 ellenállás teljesítménye 24v*0,03A=0,72W Tehát elvileg az R1 értéke 0,8ohm 0,72W (esetleg 1ohm 1w). Közben a ledek elleállásait még számolom..
Hello! Kimerült az elem a gépedben, vagy a számolás nem az erősséged?.
Ha 24V-ot 655ohm-al elosztod, akkor 36,6mA jön ki. Ha 24V-ot 30mA-el osztod, akkor 800ohm. Mert Volt-ot mA-el osztod, akkor kohm-ban lesz az eredmény. Vagy V-A-Ohm alapegységeket használsz és nem tévedsz el. De számolni is felesleges. Nyilván ha 655ohm-on 24V van, akkor egy ugyanekkora ellenállást kell vele sorba kötni vele, hogy ha 48V-ra kötöd. Sorosan kötött ellenállásokon a feszültség, az ellenállások értékeinek arányában oszlik meg! üdv! A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2013
Szia.
Köszönet a segítségért.. A hiba nálam van.. Elkavarodtam a számításokban,az átszámítás nem ment,a 24v/655ohm= 0,0366 lehagytam a 6-osokat és a viszaszámolást (ami nem ment) hogy, 36,6mA (0,0366A*1000=36,6mA) A 24v/36,6mA nállam 0,655k lenne tehát ez is 655ohm (0,655k*1000=655ohm) Teljesítménye:24v*0,0366 =0,87W (ha jól számolok..) A ledeknél a számításom 48v-3v/20mA=2,25k Az eredeti értékek a 35voltos kapcsolásban: R17 1,5k R5 1k R14 2,2k.. Elégséges az R17 és R5 ellenállások cseréje 2,2k ellenállásokra a 48v feszültséghez? A ledek 20mA es áramához 48v-3v/20mA=2,25w 2,2k (ha jól számolok) Valamint olvastam ötletet a D2es dióda schottky diódára cserélésére,erről mi a véleményed? 2009ben félretettem,az éledésére alig kellett egy keveset várnom..
Hello! Alapvetően elegendő, de ha nemharagszol, én még egyszer nem nyálazom át a kapcsolást. Szerintem mindent megtalálsz ha kilistázod az ezzel kapcsolatos Reloop és az én hozzászólásaimat. Kondik -tranyók feszültségét minden képen nézd meg. üdv!
Szia.
Mindent köszönök,sokféle infó van a majki féle védelemről, de a segítő,rálátó hobbis társ nélkül elbukhat az ember,holnap megnézem menet közben mit tud nagyobb feszültségen,2,7k 2wattos ellenálást találtam itthol,ezeket tettem be a ledekhez,ill a 655ohm helyett 680ohm 2wattosat az R1 helyére,egyenlőre ennyi a módosítás. A tranzisztorok maradtak egyenlőre a bc546 556 páros,a kondik C2 50v 470uf -C1 2,2uf 100v -C4 10uf 100v C3 47uf 100v. Holnap megnézem tápegységről mindene azt teszi e amit kell..
Üdv!
Építettem egy koppanásgátló-védelem áramkört, tápfeszültség ráadásakor szépen hallatszik a relé behúzása és látszik a led fénye. Már ez nem tetszett mert tudomásom szerint a led akkor világít ha a védelem aktív, de javítsatok ki ha tévedek. Teszteltem is, semmilyen + - feszre nem reagál a bemeneten. Csatolom a kapcsolási rajzot és a fóliatervet, hátha valamit nagyon elnéztem. Kapcsolási rajz
Szia!
Szerintem jól működik a leírásod alapján. Rajz szerint, a LED normál működés esetén világít, ha az 1k ellenállást GND re kötöd akkor hiba esetén fog világítani. Védelem bemenetére mekkora feszültséget kötöttél próbára? Aktivizálására kb. +/- 2V feletti feszültség kell.
Próbáltam 9v elemmel, 12 volttal, semmi nem történt.
Igen a relé nem egyből húz, hanem kb 1s után.
Megnézem még esetleg, hogy a bc212-t megfordítom.
Az IN melletti 1N4148 katódnál közel fut a test vezetősávja, nézd meg lehet-e ott átvezetés.
BC212-t megfordítottam, most már - feszre reagál, de pozitívra még nem. Ötletek?
A BC182 bázisára menő dióda jól van beültetve? Kössd a 390k-t a pozitív tápra. Ha ettől elenged a relé akkor a dióda rossz, ha ettől sem akkor a tranzisztor sántít valamiért.
Megnéztem mindent, amikor a 390k kapott közvetlen tápfeszt, a bc182 elfüstölt. kicseréltem benne mindkettőt, ez továbbra is ez a helyzet. Átnézem a saját és az eredeti fóliatervet, hátha...
Azért köszi a segítséget
Nem lehet, hogy a 390k tranzisztor felőli végének adtál pozitív tápot? Természetesen a dióda utánira gondoltam. Úgy simán nyitni kéne a tranzisztornak.
A NYÁK-rajzot hibátlannak látom. A diódával mi a helyzet?
Sziasztok.
Érdeklődni szeretnék ez a koppanásgátló kapcsolásról Bővebben: Link a Bc182-es tranzisztor melegszik egyen áramra nem kapcsol ki a relé de a tiltó led világít. Előre is köszi.
A BD 138-at kivettem és úgy is melegszik. Amúgy a relé rendesen behúz csak nem old ki, viszont a tiltó led kigyullad. A tranyók nem lehetnek rosszak szerintem mert legalább 5-öt cseréltem.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |