Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű táp 230V-ról
 
Témaindító: cimopata, idő: Szept 13, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   385 / 782
(#) lorylaci válasza atti2010 hozzászólására (») Júl 21, 2013 /
 
1. Elkészíted házilag vékonyabb (0,1-0,2mm) átmérőjű huzalból
2. Talinál van, pesze jó drágán, többféle is.

De ezt már nagynsokszor megkrédezték itt. Használd a fórum kereső funkcióját!
(#) Lali24 hozzászólása Júl 23, 2013 /
 
Sziasztok, nekem kellene egy kapcs. táp 2xtda7294-hez. A cimopata félét akartam meg épiteni csak észre vettem, hogy a nyák terv nem egyezik azzal amit azokkal a képekkel amit feltöltött. Ha valaki tud valami egyszerüt nyáktervel meg kapcsolási rajzzal együtt megköszönném. Például leltem egy ilyet ha valakinek volna hozzá valami kapcs.rajz meg leirás a trafóról jó lenne. Előre is köszönöm.
(#) voodoo válasza Lali24 hozzászólására (») Júl 23, 2013 /
 
Ezzel a rajzzal az a baj, hogy némely kondi nagyon kiesik a "szórásból", ráadásul akkora helyet foglal, mint egy 8 személyes lagzi-asztal.! Minek ekkora vezetősáv cca300Watthoz? Túl vastagak és foglalják a helyet a primer oldalon, de a szekunder oldalon is felesleges ennyi kondi... Oda simán beférne 2 max 4 darab, így már is helytakarékos és olcsóbban is megvan (mivel a segédtáprészek is elférnek kényelmesen)
(#) Lali24 hozzászólása Júl 23, 2013 /
 
Szia csak példának mondtam, ha tudsz jobbat megoszthatod velem, köszi.
(#) voodoo válasza Lali24 hozzászólására (») Júl 23, 2013 /
 
Ott jobb oldalt a topicban is lehet keresni (nyíl lefelé) képek, fájlok alapján. Szinte heti rendszerességgel jelennek meg újabbnál-újabb divatos, csinos megjelenésű tápok, szinte az igényeidre szabva. Hegyet lehet velük rekeszteni.

kereső.jpg
    
(#) lorylaci válasza Lali24 hozzászólására (») Júl 23, 2013 /
 
voodoo segítőkész álasza mellett azért azt sem felejtsük el, hogy az általad mellékelt nyákterven sehol sincsenek meg a tisztázási távolságok.
Egy 230V hálózati feszültségről működő kapcsolás esetén az első szempont mindig a biztonság!
(#) Lali24 hozzászólása Júl 23, 2013 /
 
jó oké értem már, hogy ez sem jó, végig néztem az összes képeket ez is onnan van. Már csináltam régebben egy ilyet de nem volt egész jó
(#) Lali24 hozzászólása Júl 23, 2013 /
 
ezért kértem a segitségetekt, hogy ha valakinek van egy jól bevált terve akkor szivesen meegnézném
(#) lorylaci válasza Lali24 hozzászólására (») Júl 23, 2013 /
 
Ott van több cikk is (cimopata cikke, én mini reznáns tápom, én stabilziált rezonáns tápom), azok miért nem jók?
Van kapcsolás nyákterv, számolótábla...
(#) Lali24 válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 23, 2013 /
 
köszönöm a választ de tudnál nekem linket küldeni róluk. köszi
(#) lorylaci válasza Lali24 hozzászólására (») Júl 23, 2013 /
 
Két kattináts: felül cikkek, majd kapcsolóüzemű tápegységek.
De ha ez nem megy, akkor a kapcsolóüzemű tápegység hogy fog?
(#) Borostyán hozzászólása Júl 23, 2013 /
 
Sziasztok!

Olvastam Sprofán 230V-ról működő egyszerü kapcsolóüzemü tápegységét. Nagyon jónak találtam, de akadt pár kérdésem, amennyiben van valaki aki ennyire benne van a témában kérem segítsen egy kicsit:

http://www.hobbielektronika.hu/cikkek/egyszeru_kapcsolouzemu_tapegyseg.html

Szeretnék 5-10db 1W-os teljesítmény LED-et meghajtani (U=3,2-3,6V, I=350mA) az említett tápegységről. Sajnos azonban a külön ilyen alkalmazásokra kitalált kapcsolás szerintem nem tud számomra elég teljesítményt szolgáltatni, mivel az fix 3,8V on tud fix 600mA , tehát 3,8*0,6=2,28W-ot ez párhuzamosan kapcsolva csak 2 LED meghajtására lenne elég. Ezért gondoltam, hogy megépítem a cikkben eredetileg szereplő kb 10W-os verziót ami 3,6V*0,35A=1,26W-->10W/1,26W=7,9-->7db LED et megtudna hajtani. A gondom az okozza, hogy ez viszont CV és nem CC üzemű. Tanulmányaimból úgy tudom, hogy a LED-eket érdemesebb áramgenerátoros és nem feszültséggenerátoros üzemben táplálni, mivel így ha megváltozik, pl a hőmérséklet növekedés miatt a dióda karakterisztika meredeksége, akkor ehhez csak kis feszültség változás tartozik, ami a konstans árammal szorozva kis teljesítmény ezáltal kis fényáram változást okoz, tehát a fénye stabilabb. Ellenben ha CV üzemben hajtom akkor, ha az ellenállás nő a dióda karakterisztika jellege miatt nagy áramváltozás léphet fel ami nagy teljesítmény ezáltal nagy fényáram eltolódást okoz így kellemetlen "pislákoló" hatás ill termikus túlterhelés léphet fel.
Kérdésem mi a véleményetek a problémámról, ill milyen megoldást tudtok mondani arra, hogy tudnám a 10W os kapcs. táp verziót CC üzeműre átalakítani? (Gondoltam arra, hogy bekötök utána egy stab IC-t ellenállással visszacsatolva az Out és az Adjust láb között, de mivel ez disszipativ elven működne szerintem nem sok értelme lenne, mivel így pont a kapcsolóüzem előnyeit veszteném el)

Válaszotok várom és előre is Köszönöm!

UI.: Ezúton kérek elnézést attól akit esetleg zavar, hogy tegezem. Természetesen ez nem a tisztelet hiánya csupán a világvezető cégeinél már bevált komunikációt egyszerüsítő, a beszélgetést közvetlenebbé tevő módszert igyekeztem alkalmazni. Ennek tükrében mégegyszer hangsúlyozom, hogy mindenkit aki emberi módon képes viselkedni és gondolkodni teljes mértékben tisztelek és köszönöm a segítő jellegü hozzászólásokat. Szép nyarat és eredményes Barkácsolást Kívánok Mindenkinek!
(#) lorylaci válasza Borostyán hozzászólására (») Júl 23, 2013 /
 
Az, hogy áramgenerátor, vagy feszültséggenerátor, csak a visszacsatolástól függ.
Csatolj vissza söntről, és kész is az áramgenerátor.

Ezt többféleképpen megteheted. Az egyik, hogy az optót fogod és rárakod a söntre. Ekkor a sönt értékét úgy kell megválasztani, hogy pont az optó nyitófesze essen rajta.

Ennél vannak jobb megoldások is, csak picit bonyolultabbak, de ha rákeresel ebben a topicban, akkor találsz megoldásokat.
(#) Borostyán hozzászólása Júl 23, 2013 /
 
Sönt ellenállás alatt azt érted hogy a kimenetre kötött ledek előtét ellenálásával kössek párhuzamosan az opto fotodiodáját? Ezzel csak az a problémám hogy nem fog nagyon fűteni az az ellenállás? A másik, hogy 10db ledet szeretnék párhuzamba ami akár 10 előtét ellenállást is jelenthet felmerül a kérdés h melyikre kössem az optót. Csatolom a képet:

Táp.PNG
    
(#) lorylaci válasza Borostyán hozzászólására (») Júl 23, 2013 /
 
Persze, így több lesz a vesztesége.
De ha a ledeket vegyesen kötöd, akkor az áram kisebb. (mondjuk a LEDeket kettesével sorba)

Persze ennél jobb megoldás az, hogy a söntre raksz egy bipoláris tranyót, ami kapcsolja be az optót. Ekkor már csak 0,7V a drop.
Ha ennél is kevesebb vesztséget akarsz a söntön, akkor használhatsz például egy opampot, és akkor akár egy potival állítható áramod is lehet.
(#) Borostyán válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 23, 2013 /
 
A szövegben ír a LED címszó alatt egy ilyesmi kapcsolást, feltételezem a szekunder oldalon az a tranzisztor az áramgen ért felel, valahogy a kettőből kéne összehozni egy számomra megfelelőt az a baj, hogy körülbelülre nekem is vannak ötleteim csak pontosan nem tudom, hogy fogjak hozzá, de lehet ez már a gyakorlatom hiánya miatt van. Valószínüleg neki ülök és megpróbálok kicsit kísérletezgetni.
(#) RJ411 hozzászólása Júl 25, 2013 /
 
Sziasztok

Lorylaci stabilizált kimenetű rezonáns tápegységénél ennek a tekercsnek mi szerepe van és egy sima 1mH tekercs megteszi vagy miként kell megvalósítani ?
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2013
(#) lorylaci válasza RJ411 hozzászólására (») Júl 25, 2013 1 /
 
Az nem tekercs, hanem "aux" azaz a transzformátor segédtekercs. Ezt úgy tervzed, hogy kb 12-20V legyen rajta, és az ejtő ellenálláson és zéneren keresztül tudja táplálni az IC önmagát, a táp elindulása után. (kb 3 menet, a cikkben lévő többi mnetszám esetén)
Remélem segítettem.
(#) DJ Tacki hozzászólása Júl 26, 2013 /
 
Sziasztok!
Van egy Skory önrezgő tervei alapján készült tápegységem (pákához, ~70W-ra méretezve), ami kifogástalanul üzemel azt leszámítva, hogy bizonyos idő után "túlmelegszik". Miután felmelegedett az áramkör (legmelegebb pontja a főtrafó, ami kb 80 fokos), megszűnik az oszcilláció és a diak folyamatosan indítgatja a tápot. Ha valamelyest lehűl, akkor üzemel tovább. Legtöbb alkatrésze bontott (vezérlőtrafó kompakt fénycsőből). Tudom hogy kicsit alulméreteztem, (szűkös hely) de szerintem a 80 fokot még minden elemnek bírnia kellene. Mi az ami ilyet okozhat? Köszi a segítséget előre is!
(#) Kovidivi válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Szia!
Egy sms ellenállásra mekkora feszültséget lehet engedni? A tisztázási távolságok nem kicsik? Ezek persze nem befolyásolják a működést, de mégis fontosak!
(#) DJ Tacki válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Szia!
Tudtommal a 0805 SMD ellenállás 200V-ot bír, ezért a megfelelő helyeken kettő van sorba kötve. A primer-szekunder között pedig 7mm van.
(#) _vl_ válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Szerintem az okozza a jelenséget, hogy túlmelegszik...
És javíts ki, ha tévednék, de szerintem nem alulméretezted, hanem egyáltalán nem méretezted. Azaz ami a kezed ügyébe akadt, azt beledobáltad, mindenféle különösebb számolgatás nélkül. Lehet ezt így, csak akkor annak ilyen vége is tud lenni. Ha a trafó a legmelegebb pontja, akkor vélhetően az a "leggyengébb láncszem".
(#) _vl_ válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
A Yageo pl. 150V-ot ad meg a 0805-re, és 200V-ot a 1206-ra.
(#) DJ Tacki válasza _vl_ hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Mivel ismeretlen vassal dolgoztam, kimértem az összes fontos paraméterét, és előtte 12V-al próbagerjesztést kapcsoltam rá, hogy bírni fogja-e a terhelést. Aztán igyekeztem rezonáns módra törekedni, így a primer-szekunder fedést és a kondikat is próbáltam úgy méretezni, majd szkóppal utánállítani. Szóval igenis méretezem

A 80 fok tényleg ilyen sok lenne egy ferrit magnak? Régebben lorylaci utalt rá hogy ilyen hőmérsékleten érzi csak igazán jól magát
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2013
(#) DJ Tacki válasza _vl_ hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Idézet Skory oldaláról:
Idézet:
„Azért, hogy a tápegység kis méretû lehessen felületszerelt (SMD) ellenállásokat használtam, és ezek feszültségtûrése csak 200V, ugyan ez elvileg effektív érték, de a biztonság kedvéért inkább 2db soros ellenállást használtam, mert így semmiképpen sem alakulhat ki 200V-nál nagyobb feszültség rajtuk.”

Mivel ő is 0805 méretet használt az elkészült tápjában, hittem neki.

De ha durrog is, legfeljebb a primer oldalon pusztít. Mindenesetre köszönöm a tájékoztatást, később hasznos lehet.
(#) _vl_ válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Mivel miniatűr alkotást csináltál, így ott van minden egy rakáson. A ferritmag hiába érzi jól magát ekkora hőmérsékleten, ha az elkó tőle egy hangyalábnyira van, ő meg rettentően hamar ki fog múlni, ha 80 fokon "ridegtartod".
A trafó rézveszteségét pl. kiszámoltad? Az Rtheta-ra néztél valami hasonló terméknél katalógusadatot? A tesztelésből ki lehet számolni a magveszteséget, és máris össze lehet hasonlítani a rézveszteséggel (nagyobb keresztmetszet, vagy több menet kellene-e neki jobban).
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2013
(#) DJ Tacki válasza _vl_ hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Igen, sajnos a "miniatűrizálásnak" áldozatul estek az elkók, de a méret miatt bevállalom hogy 3000 üzemóránként cserélem őket (Egyébként is sajnos nagyon-nagyon kevés ekkora elkó erre a teljesítményre, ami még plusz terhelést jelent neki).
A pontosabb veszteségszámításokkal onnantól fogva nem igazán foglalkoztattam, hogy terhelve, beépítve megállt a főtrafó hőmérséklet 80 fokon, mivel úgy gondolom (gondoltam?) ezt még bírnia kellene (akármitől is lesz ilyen meleg).
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2013
(#) (Felhasználó 46585) válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Ha a trafó kivől 80 fok, akkor a ferrit belül van vagy 100. Sajnos a ferritek telítési indukciója erősen csökken a hőmérséklet növekedésével. Előfordulhat, hogy a trafó emiatt telítődhet, vagy annak a közelében jár. Ekkor már nem az a kis zöld mag határozza meg a frekvenciát, hanem valami más, ilyenkor a tranyók meghajtása is egész más lesz. Próbáld meg azt, hogy nagyobb frekire állítsd be az oszcillációt. Ekkor a a ferrit esetleg kevésbé melegszik, mert kisebb lesz benne az indukció. A zöld magnak kellene kicsit csökkenteni a menetszámait. Vagy, ha BJT-kel megy, akkor növelj a bázisáramon egy 15...20 %-ot.
(#) DJ Tacki válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Köszönöm szépen, valószínűleg igazad lesz. Mivel bontott mag, elképzelhető, hogy kevésbé "hőálló" mint a "márkásabb" társai, és ezekből (is) fakadnak a problémák. Igyekeztem a menetek között, legbelül mérni, de arra nem is gondoltam, hogy az anyag belseje még jóval melegebb is lehet. Egyébként azért is valószínű hogy (elsősorban) a vasveszteség fűti, mivel inkább belülről kifelé melegszik át, és nem a vezetékek melegszenek (persze ettől eltekintve el tudom képzelni hogy kevés a 0,3mm primer drót).

A gerjesztés módosításával már kellett játszanom, ugyanis a kezdeti 55-60kHz-ről már felmentem 70-80 kHz-re, pont a vasmag melegedése miatt. Ez volt az az "egyensúlyi" állapot, amikor a félvezetők (egyébként IRF740) majdnem ugyanannyira melegedtek mint a mag. Ennél nagyobb frekire már kell hűtés a primer FET-ekre, de szerencsére ez még megoldható.

Legroszabb esetben gondolom még a primer menetszám növelése is szóba jöhet.

Mindenesetre köszönöm mindenkinek a hozzászólást, ebben az irányban megyek tovább.

ui.: Mit gondoltok arra az ötletre, hogy menet közben koncentráltan lehűtöm a magot (sűrített levegő, fagyasztó spray óvatosan, hogy ne repedjen szét)? Így ha rögtön stabilizálódik a működés, akkor biztos lehetek benne, hogy a mag van túlgerjesztve ?!
(#) Kovidivi válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Én ezt találom veszélyesnek. A primer-szekunder között tényleg meg van a 7mm.

1mm.jpg
    
Következő: »»   385 / 782
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem