Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Mi a baj a fojtótekerccsel? Így kell írni.
Nem erre gondoltam, hanem arra, hogy a hálózati trafó + Buck konverter komplexum helyett lenne benne kapcsitáp. Zavart is kevesebbet termelne, meg egyszerűbb is lenne. Az SMD és a kétoldalas nyák is csak a méretcsökkentés miatt szükséges, meg lehet csinálni furatszerelten is. Nekem volt ilyen, igaz az kis áramú volt, 2-3A felett sosem volt szükségem ilyen stabilitásra és pontosságra.
Nem az oldaladon levő cikkben, hanem itt a hozzászólásdoban. Lényeget, így is meglehetett érteni!
Jaaaa hogy ott! Tényleg.
Hát igen, de az már egy egészen más tápegység lenne. No meg ha azt akarjuk hogy kicsi legyen a zaj akkor rezonáns hálózati táp kell, azok pedig nem arról híresek hogy lehet őket szabályozni. Ezért nem is lenne alkalmas önmagában egy rezonáns táp helyettesíteni a mostani előszabályozó fokozatot. Kapcsolóüzemben nem vagyok annyira jártas ezért javítsatok ki ha tévedek!
Üdv
Idézet: „Kollektort akartál írni?” Szerintem nagyon is jól írta. Nem tudom, hogy egyesek miért rakják a tranzisztor után, holott az ellenállás lényegi szerepe az lenne, hogy a tranzisztorok bétáját amely különböző, nagyjából egy szintre tegye, vagyis ha egy nagyobb bétájú tranzisztor jobban kinyit, ilyenkor az ellenálláson is több feszültség esik mint a mellette levő kisebb bétájú tranzisztor kollektor ellenállásán, azaz a tranyó ekkor valamivel kevesebb feszültséget kap, tehát lényegében annyi áramot fog átengedni mint a vele párhuzamosan kötött kisebb bétájú, vagyis nagyjából egyformán fognak melegedni, és nem fog semelyik sem megfutni. Természetesen, a tranzisztorok áramerősítési tényezőjét valamelyest egy szinten kell tartani, (válogatni) és nem "utcasarok-ide-oda" alapon, hanem rendesen, vagyis nem elég például 20mA-nél megmérni, hanem mérd meg 20,50,100,500,800mA-nál is, meg 1, 2, 5-A nál is, mert ha nem lesz kb egyforma, akkor a nagyobb bétájú megfut. Majdnem elfelejtettem, hogy a bázis ellenállásokról sem szabad(na) megfeledkezni.
Hello! Ez jól hangzik, csak sajnos nem igaz! A megállapítás csak abban az esetben lenne helytálló, ha a két tranyó teljesen nyitva lenne, és így a kollektor ellenállás határozná meg az átfolyó áramot. (Ez a kapcsolóüzem lenne)
Az emitterben elhelyezett ellenállás, áramfüggő negatív visszacsatolást hoz létre. Amelyik emitterben nagyobb lenne az áram, annak emitter ellenállásán nagyobb feszültség esik, így csökkenti a tranyó a bázis-emitter feszültségkülönbségét, ezzel mintegy csökkentve a bázisáramát. A kollektorban elhelyezett ellenálláson eső feszültség, mindössze a kollektor feszültséget csökkenti. De mivel a tranyó kollektoráramát az Ic=Béta*Ib függvény írja le, a kollektoráram ennek megfelelően alakul ki. De nézz meg egy tranyó kimeneti karakterisztikáját, mennyiben határozza meg a kollektoráramot a kollektorfeszültség. (Ami egyébként a táp feszültségszabályozása alatt sokkal jobban változik. De ha a kollektor feszültség így meghatározná a kollektoráramot, a táp nyer feszültségesése is befolyásolná a kimeneti áramot, a brumm kijutásáról nem is beszélve. De nézz meg kapcsolásokat. Hol láttál kollektorban elhelyezett ellenállásokat? Félő sehol.. üdv!
Sziasztok!
Lenne 3 kérdésem a 2.7.4a-labortáppal kapcsolatban:- jól látom, hogy a 2N3055-ök alá nem kell csillám, mert egy potenciálon vannak? -mekkora kell , hogy legyen a vezeték, amivel bekötöm a Graetz-hidat? Hol tudnék találni valamilyen táblázatot, amely segítségével erre rájöhetek? Attól félek az én vezetékem túl vékony lenne Pmax=90W esetén, a másik vezeték amit találtam, az meg túl vastag, és nem esztétikus. -hogyan tudom eltakarítani szépen a szétmosódott, kinyomódott hővezető (szilikon) pasztát az L profilról? Üdv!
Szia!
Jól látodMekkora áram is folyik a graetz vezetékein? Mekkora keresztmetszetű a 'vékony' drótod? Azon a rövid (biztos nem 20cm, de annyinak sincs számottevő ellenállása) dróton nem fog se feszültség esni, sem melegedni nem fog, ha bátran akár szokásos vezetékezés (csőben, falban) 10A/mm2-tel számolsz, de legyünk urak,és J=5-el számolj: elég vékony drót lesz! Takarításhoz: nem szöszölő ruha, fogpiszkáló végével vezetve. Ne próbáld mosni, mert alóla is kijön.Bizony; ha durung 0.5mm2-essel vezeted, le fogunk dorongolni Szevasz.
0,5mm-es sodrony vezeték, tehát a felülete pedig ~0,20mm2.
Sziasztok! Szerintem meg nem jól gondolod. A falban 235 V-ból ha 2 V leesik a vezeték ellenállása miatt, az ne vészes, de ha a LAB.táp-ban a 3O V-ból leesik 2 V, akkor azt észre
fogod venni... a 2N3O55-ösök alá azért én tennék csillámot. Mivel a hűtőborda a házon van, a ház pedig a villamos hálózatod földelésére fog csatlakozni a villásdugón keresztül. Javíts ki ha tévedek!
Ha kinyomódott a paszta, akkor a szükségesnek a többszörösét kented oda. A pasztának nem a két felület között kell hővezető réteget képezni, hanem csak a felület egyenetlenségeiben. Alkatrészt úgy célszerű rögzíteni, hogy nem a bordát kened be, hanem a csillámlemezt és csak lehelet vékonyan. Nem fog kinyomódni, és ronda sem lesz.
Idézet: Ez igaz, de hány ohm-on is esik 2V? Milyen vékony és hosszú rézvezeték kell ahhoz? „de ha a LAB.táp-ban a 3O V-ból leesik 2 V, akkor azt észre fogod venni...” A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2013
1. A tranyók háza valóban közös potenciálon van, de ez nem a GND. Koncepció kérdése elszigeteled-e a tranyókat vagy nem. Ha nem, akkor az egész bordát kell szigetelni, ami sokkal problémásabb. Én azt javaslom, minden tranzisztor alá tegyél csillámot, és azzal szigeteld el az "L" profiltól. Ne feledd, a csavarokat csak az "L" profiltól kell szigetelni, a tranyó tokozásától nem, mert ezen keresztül jön létre a kontaktus.
2. * Ha hajlékony vezetéket használsz, mert esetleg messzebb van a dióda híd, akkor legalább 1,5mm2 keresztmetszetű legyen. Ennek nem a terhelhetőség miatt van értelme, hanem azért, mert egy ilyen vezetéknek már van bizonyos mechanikai tartása, és kellően vastag szigetelő rétege. Ez tipikusan az a hely, ahol ilyesmin botorság spórolni. Ha rövid és merev -egyeres- vezetéket használsz, akkor is az 1,5mm2-es a jó választás. Erről akár le is veheted a szigetelést, mert kellően merev az öntartáshoz. 3. Lehetőleg ne használj fehér színű pasztákat. Részben mert nehezen kenődik, és minden összeken, részben mert nem jók a tapasztalatok vele, hiába jobbak a megadott hővezető adatai. A normál, áttetsző szilikon zsírt javaslom, mert ez nem maszatol, és könnyen letörölhető. A fehér pasztát erősen dörgölve le tudod szedni, vagy pl. észter hígítóval. Ha hígítót is használsz, akkor körültekintő legyél, mert a panel feliratait is oldhatja, sőt az alkatrészek festékrétegét is. A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2013
Köszi a részletes leírást!
A csavarokat hogyan szigeteljem el, és pontosan hol? Vagy valamit megint félreértelmeztem?! Üdv!
Mindent csinálj úgy, többet fogsz küszködni, de legalább gyakorolsz, és fogod tudni, mit ne csinálj máskor.
Erről is volt már szó: Bővebben: Link
Én még egyszer elolvasnám! Mennyi, az annyi?
En ilyen alatetet hasznalok az M 3-as rogzitto csavarokhoz - TO 3-as tranzisztorok rogzitesehezBővebben: Link.
Szia!
Ez valóban jó,de elég csak a csavarokat elszigetelni a furatokban a tranzisztorok házától nem kell (szerintem) a kontaktus miatt mert ugye csavaron keresztül van csatlakoztatva!
Jó lesz az, higgy granpa-nak!
Láttad a HE találkozón én milyen vastag vezetékkel kötöttem be a labortápomra a műterhelést? Szánalmasan vékony volt, és több mint 7A-t folyattam ki belőle 4 órán keresztül folyamatosan. Bővebben: KÉP
Ez így meredek lesz. Fogalmam sincs, hogy hogyan fogok a lyukba szigetelést "gyártani"...
Kálmán: Nem értem mit olvassak el újra... Szerintem vékony lesz a vezeték, a te leírásod alapján ez csak 2A-t bírna.
Ráhúzol a csavarra egy műanyag csövet.
Köszi!
Már csak azt a vacak csavar szigetelést kellene megoldanom.
Az oké, de honnan szerzek? Szívópálcát tudnék esetleg szerezni, mást nem hiszem.
Nálunk a csavarboltban, a mezőgazdasági boltban, és járműboltban is árulnak különbőző méretű műanyag csöveket. Veszel 1m-t, amivel el leszel egy jó darabig.
M3 csavarhoz, pl. az infúziós szerelék műanyag csöve is tökéletes.
1000-1200Ft alatt nem találok 1W-os huzalpotit. Neked van jobb(olcsóbb) forrásod? Kellene 2db 56Ohmos és 2db 2,2kOhmos. Vagy jó lenne szénréteg poti is?
A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2013
Én meg vettem külföldről (kínai) csíptetős vezetéket, gondoltam, milyen jó lesz később. Hát nem lett jó... Csak még mielőtt valaki ilyesmire pénzt költene, gondoltam megosztom veletek a tapasztalatom! LINK
Általában zsugorcső darabot használok, rámelegítés nélkül.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |