Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Labortápegység készítése
Egyéb népszerű labortáp témák:
- SMPS labortáp
- Labortáp javítása
Lapozás: OK   501 / 843
(#) szili83 hozzászólása Aug 25, 2013 /
 
Készülőben:
(#) janikukac válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Tényleg túlbonyolítottam mindent... Ráraktam, szépen beállítottam, minden OK! Alig várom a holnapi teszteket, hogy hogyan bírja a terhelést. Mondjuk mit kéne szerintetek kibírnia? Pl. ráakasztom a nagy izzót (24V/60W), s fél óráig a 2,6A körüli áram mellett nem szabadna felforrósodnia a bordáknak, vagy hasonló? Adjatok ötleteket!!!
Üdv, s köszi mindent, mindenkinek!
(#) janikukac válasza szili83 hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
A rajzolat nem rossz, de a szebben is levághattad volna a panelokat, ha már ilyen komoly munka készül!
(#) granpa válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Gratulálok! 24V-ot állítasz neki, nem 30-at, aztán feltolod lassan, egy kicsit, mert az izzó tán nem tolerálná a 30V-ot, meglátod: túlfeszültségnél hogy szalad(na) fel az áram (el ne durrantsd az izzót). Ugyanezt visszafelé is. Kicsit számolgatsz, és kitalálod mennyire melegedhet a borda. Azért, lesz ott disszipáció; ami normális. Többféle terheléssel be tudod lőni, mikor mennyi lehet az elvárható (tűrhető) melegedés.
(#) szili83 válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Ilyen széles lemezem maradt, és az áramkör bőven ráfért.
(#) janikukac válasza granpa hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
S te mit gondolsz azért mégis, kb. mennyi ideig legyen egyfolytában rajta min. és max (ha minden OK vele, tehát nem melegedik 2 perc alatt túl..) ? Igazából ezeknek meddig kellene bírnia a csúcson? (akik összerakták, mit mondanak? )
Üdv!
(#) janikukac válasza szili83 hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Ez igaz!
(#) granpa válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Várd meg; tán valaki(akinek ilyen van) megmondja. Hőbiztosító van rajta, ráteszed a praclidat, és érzékeled, milyen meleg. Erős kézmelegnél ne engedd feljebb, mert belül melegebb van(a tranyókban). Azt is nézzed, hogy egyformán melegszenek-e a 2N3055-ök, hátha módosítani kell a láb-ellenálláson valamelyiknél. Ez kis terhelésnél is jelentkezik, nem kell túlterhelni hozzá. Amúgy, ha nem túlhevítő üzemben járatod, beáll a hőegyensúly, és akármeddig mehet. Elméletileg a hőérzékelő lekapcsolja, ha gáz van.
(#) janikukac válasza granpa hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Csakhogy a hőérzékelő még nincs beszerelve...
(#) sector99 válasza szili83 hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Ha szabad kérni légy szíves írd már le a másik topikban, hogy milyen anyagokkal és eszközökkel csinálod. (papír és nyomtató típus, hőfok stb) Köszi !
(#) granpa válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Miért?
(#) szili83 válasza sector99 hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
(#) janikukac válasza granpa hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Írtam, hogy az IC-t elfelejtettem megvenni, a 15V-os váltóból még készítenem kell 12V egyent, rögzíteni kell a kis hőellenállást is valahogy...
(#) Gery78 válasza janikukac hozzászólására (») Aug 25, 2013 /
 
Hát ha a hőmérő rész nincs még beépítve, akkor csak óvatosan a tartós tesztekkel, mert nem kapcsol le, ha túlmelegszik. A kezeddel jól tudod mérni a hőt, ha már forrónak érzed a bordát, akkor kb 45-50C körüli a hőmérséklete, ha ezt eléri akkor lekapcs!

Egyébként még arra nem kaptál választ, hogy a táp kimenetén miért szűnik meg a kimeneti feszültség, ha a kimenetét rövidre zárod. A jó tápegységnek, amilyen ez is amit élesztgetsz alapvetően két üzemmódja van. Az egyik a feszültséggenerátoros üzemmód, ilyenkor stabil kimeneti feszültséget szolgáltat a tápegységed bizonyos áramterhelés mellett. Ez az áramterhelés még a beállított áramkorlát érték alatt van. Tehát ha mondjuk 3A-en áll az áramkorlát poti, és te mondjuk 500mA-el terhelsz, akkor az áramkorlát alatt vagy bőven, tehát a feszültséggenerátoros üzemmód jellemzője a stabil kimeneti fesz és a kis terhelő áram.

Ha viszont a beállított 3A-es áramkorlát felett terheled a tápegységed, mondjuk egy olyan terheléssel ami 10A-rel terhelné meg a tápot, akkor a táp átkapcsol áramgenerátoros üzemmódba. Ekkor a kimeneti feszültséged le fog annyira csökkenni, mint amekkora a terhelő ellenállásodon esni fog. Tehát ha mondjuk megterheled 0,1 Ohmmal a kimenetet, és ezen 3A átfolyik, akkor ezen a terhelő ellenálláson 300mV feszültséget fogsz mérni. Ekkora fesz kell ahhoz, hogy 3A-t át tudjon hajtani a táp. Ezen ne lepődj meg, mert ez az áramgenerátoros üzemmód lényege, hogy mindegy mekkora a kimeneti feszültséged, (az majd beáll magától akkorára, amekkorát a terhelés igényel), itt az a fontos, hogy az áramgenerátoros üzemben beállított értéknél nagyobbat ne hajthasson át a tápegység a terhelésen. Ha tehát beállítottad 3A-re az áramkorlátot, és te megterheled a tápot egy olyan terheléssel ami 10A-t is áthajtana, akkor a tápegységed ennél nagyobb áramot nem fog tudni átengedni. Tehát az áramgenerátoros üzem jellemzője a kis kimeneti feszültség, és a nagy áramerősség.
(#) szili83 válasza Gery78 hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
A lekapcsolást a DC-OFF-hoz érdemes tenni, vagy inkább a tr. szekunder oldalát lekapcsoltatni?
(#) proli007 válasza Gery78 hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
Hello! Ezt olvasd el még egyszer, mert amit írsz abban logikátlanságok, vagy féligazságok vannak, ami félrevezető lehet.. üdv!
(#) granpa válasza janikukac hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
Mivel kis áramot kel tudni 12 V-on, egy stab.kockát beraksz. Nem kell feltétlenül 12V-os, elég kisebb is, megemeled egy-két diódával a talpát (ld. adatlap). Legfeljebb egy kis hűtőzászlót teszel rá, ha melegszik. A hőmérőt tán összerakás előtt fel kellett volna applikálni a borda megfelelő helyére. Nézel itt valami egyszerű kapcsolást (tranyóka, reléke/asszem van elég/, NTK; a megfelelő topikban), és máris van hővédelmed. A tapogatást már írtam én is: jól működik! Nem az a lényeg, hogy lásd: 41.57C°-os a borda, hanem, hogy lekapcsoljon időben! Csak a hővédelemhez egy TO92 tokos stabi is megteszi.
(#) granpa válasza proli007 hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
Helló! Légy szíves javítsd, mert nekem sem tiszta, és nem tudom olyan jól megmagyrázni, ahogy Te szoktad.
(#) janikukac hozzászólása Aug 26, 2013 /
 
Amíg megérkezik proli007 válasza, addig lenne még 1-2 kérdésem hozzátok:
-DC Off funkció mire jó? Csak arra, hogy ki-be kapcsolgassam a kimeneti feszültséget? Ez mikor hasznos?
-Miben különbözik a másik kikapcsolási mód emettől? Mikor melyiket kell használni, mikor melyik mire jó?
(#) pjg válasza janikukac hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
Igen! Hogy ki-be kapcsolgasd.
Ha a hálózatot kapcsolgatod ki és be, akkor igen nagy áramlökések jönnek létre. Ráadásul tranziensek is keletkezhetnek a DC oldalon.
(#) mps válasza janikukac hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
Szia! Igen a ki/be kapcsolásra jó. Azonnal megszűnik a feszültség a kimeneten, míg ha a hálózatit kapcsolod le, akkor amíg a puffer kisül lesz feszültség, ami még változik is.
(#) Alkotó válasza janikukac hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
A DC-OFF olyan, mintha kihúznád a csatlakozó kábelt.
(#) janikukac válasza pjg hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
Köszönöm, s mit gondoltok, ha az NTC-FAN4 v1.1-et megépítem, melyiket kapcsolgassa a relé? Szerintem a DC-OFF-ot.
(#) Ghoost válasza janikukac hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
Szerintem is.
idezett mps-tol
Idézet:
„Azonnal megszűnik a feszültség a kimeneten, míg ha a hálózatit kapcsolod le, akkor amíg a puffer kisül lesz feszültség, ami még változik is.”
Itt az indoklas.
(#) Attila86 válasza Alkotó hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
Nem. Olyan, mintha letekerné a potikat.
(#) Gery78 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
A lényege a mondandómnak az volt, hogy a feszültséggenerátoros és az áramgenerátoros üzemmódot szerettem volna elmagyarázni Jani@-nak, mert nem értette, hogy miért nem mér semmi feszültséget a multimétere amikor áramgenerátoros üzemben van a táp.
A hozzászólás módosítva: Aug 26, 2013
(#) Alkotó válasza Attila86 hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
Így van, Én tévedtem. A fogyasztón mindkét esetben 0V-lesz, de nem mindegy mekkora a két csatlakozó vezeték közti ellenállás.
(#) janikukac válasza Alkotó hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
Akkor viszont nem a DC-OFF-ot kellene a relével kapcsolgatnom, hanem a másik kapcsolót.
(#) Ghoost válasza janikukac hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
idezett sajat magadtol
Idézet:
„Szerintem a DC-OFF-ot.”

Idezett tolem. S eddig senki nem cafolt meg
(#) _vl_ válasza Ghoost hozzászólására (») Aug 26, 2013 /
 
De ennek az indoklásnak hővédelem szempontjából nem túl sok értelme van. A pufferkondikban levő energiamennyiséget a hűtőbordák melegítésére fordítva nem lesznek a bordák látványosan melegebbek...
Ugyanakkor ellenérvet tudok mondani: a DC OFF egy vezérlőjel, amire vagy jól reagál az áramkör, vagy nem. Ha mondjuk eldurran valami a tápban, ami miatt a vezérlésre nem reagál, akkor előfordulhat, hogy hiába kapcsolod át a DC OFF-ot, a táp mégis fűt tovább. Míg ha elveszed a betápját, tuti abbahagyja.
Következő: »»   501 / 843
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem