Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   323 / 983
(#) szamóca válasza zootyo hozzászólására (») Feb 3, 2014 /
 
Bővebben: Link Vagy vezetékleágazó sorkapocs.
A hozzászólás módosítva: Feb 3, 2014
(#) soundst hozzászólása Feb 8, 2014 /
 
Sziasztok!

egy 230 voltos lámpát szeretnék vezérelni két darab mozgásérzékelővel. Tudnátok valami ábrát mellékelni, hogy is kössem be őket, hogy mindkét irányból közelítve bekapcsoljon az izzó?
(#) szamóca válasza soundst hozzászólására (») Feb 8, 2014 /
 
Fontos! Egyfázisú legyen a hálózat!

PIR.png
    
(#) soundst válasza szamóca hozzászólására (») Feb 8, 2014 /
 
Igen az lesz. Köszi!
(#) soundst válasza szamóca hozzászólására (») Feb 8, 2014 /
 
Sziasztok!

összejött a bojler "projekt" a három állású kapcsolóval és szeretném tovább kombinálni a dolgot. A kapcsoló naponta van használva és az lenne a kérdésem ki lehetne-e váltani valamiféle kapcsolóórával ami a leírt kritériumoknak megfelel, hogy automatizálva legyen az átállás. Gondolom hogy a gyári megoldások eléggé drágák lehetnek, felmerült bennem az is, hogy egy efféle óra-kapcsolást házilag össze lehetne-e hozni (naponta 18-22 óráig terjedő időzítés) ?

Köszönettel, J.
(#) szamóca válasza soundst hozzászólására (») Feb 8, 2014 /
 
A karos kapcsolót felváltja egy mágneskapcsoló, vagy teljesítményrelé, aminek a tekercsét egy kapcsolóóra reléje vezérli. A kapcsolóórát nem dugaljról kel megtáplálni, hanem egybedobozolni a MK-val, és még esztétikus is.
A hozzászólás módosítva: Feb 8, 2014
(#) proba válasza soundst hozzászólására (») Feb 8, 2014 /
 
Veszel egy mágneskapcsolót esetleg relét,( ezt semmiképp nem úszod meg) meg egy digitális kapcsolóórát (max 2000ft) ennél egyszerűbbet üzembiztosabbat olcsóbbat gyorsabbat nem hiszem hogy ki tudsz találni.
(#) pont hozzászólása Feb 8, 2014 /
 
Nálam egyenlőre még üzemben van egy kapcsolóóra-mágneskapcsoló páros. Hét év alatt három kapcsolóóra adta meg magát (még a Somogyi bírta a legtovább), havonta kell utána állítani az órát stb. Egyébként a 16A saját reléje is elbír kb. 2kw-ig bojlert. Kiviteltől függően volt amelyikben 16A váltó relé volt az jó lenne ide is, de volt olyan is amiben az 5A érintkezők voltak közösítve....
(#) szamóca válasza pont hozzászólására (») Feb 8, 2014 /
 
Nálam az öntözésvezérlést két Somogyis nyomja negyedik éve. Csak az akkut cseréltem ki bennük AAA-sra, azóta mennek. Hogy pontatlanok az biztos, de nálam a célnak megfelelnek..
(#) soundst válasza szamóca hozzászólására (») Feb 8, 2014 /
 
Nálam úgy van megoldva a dolog, hogy kapcsolgatom az éjszakai meg a normál áramot oda-vissza a bojlerre. Ezt hogyan hozzam össze a kapcsolóórával, a relével és a mágneskapcsolóval?
(#) szamóca válasza soundst hozzászólására (») Feb 8, 2014 /
 
Veszel egy váltóérintkezős pl. Finder teljesítményrelét, ez helyettesíti a mostani váltóérintkezős karos kapcsolódat. Ugyanúgy kell kötni mint azt, csak itt a "bioindítást" kiváltod a tekercsére adott működtető feszültséggel, amit a kapcsolóórából vezetsz rá.
Ha a működését sem érted, akkor szerintem ne fogjál bele, mert nagy valószínűséggel nem fogod tudni kivitelezni megfelelően sem működési, sem életvédelmi szempontok szerint.
(#) soundst válasza szamóca hozzászólására (») Feb 9, 2014 /
 
Körülbelül értem... Kapcsolóórám meg van is itthon. Ebben az esetben akkor mágneskapcsolóra sincs szükség, nem baj ha egy kicsit csendesebb a működése.
(#) zootyo hozzászólása Feb 9, 2014 /
 
Sziasztok.
Az lenne a kérdésem, hogy EPH-nak húzok az órától a zuhanytálcához egy vastag zöld fehér sodrott kábelt. Eddig Ok. A fürdőszoba után van a kazánház ahová szintén szeretnék a kazán miatt. Elágaztathatom a falban egy dobozban, vagy muszáj duplán húznom az EPH csomóponttól?
Köszönöm.
(#) proba válasza zootyo hozzászólására (») Feb 9, 2014 /
 
Ha úgy csinálod hogy a leágazásnál nem szakítod meg az eredetit bonthatóan pl megblankolod félbe hajtod , befogod egy sorkapocs alá vele szembe a leágazás akkor szerintem igen. Az a lényeg , ha a leágazást eltávolítod, azzal a folytatás még véletlenül sem szakadhat meg.
(#) normalize hozzászólása Feb 11, 2014 /
 
Sziasztok

Szabványosítani kellene a villanyóra szekrényünket, és ezzel kapcsolatban szeretnék Én érdeklődni, hogy kötelező-e ilyenkor beépíteni a Fi Relét? (3 fázis van)
mert eddig megvoltunk nélküle, és nem szeretnék úgy járni, mint másoktól hallottam, folyamatosan levág bizonyos eszközök üzemeltetésekor. Nem lenne szerencsés ha pl egy mikró bekapcsolásakor mindíg elmenne az áram.
Mit gondoltok?

2. Hallot itt már valaki a fi relé termékkel kapcsolatban a (copr vagy krop valami efélét mondtak nekem) márkáról? milyen ajánlanátok ha mégis kötelező?
(#) mikrokapcsolo válasza zohlih hozzászólására (») Feb 11, 2014 /
 
Azt a kapcsolót (és minden kapcsolót) sorba kell kötni a vezetékkel, azaz csak a fázist kell megszakítani, és az egyik vezetéket ide, a másikat oda kötöd.
A 10A-es kapcsoló 10A-t bír kapcsolni, 16-ot biztosan megköszöni, és elmegy az örök elektronmezőkre. Bár ledes sptoból 16A-nyit kissé overkillnek gondolok.
Nem azért, de ahogy látom, inkább keress egy olyan ismerőst, aki ért hozzá, nehogy bajod essen.
(#) normalize válasza normalize hozzászólására (») Feb 11, 2014 /
 
Illetve azt olvastam a neten hogy 70mA már halálos az emberre ezért érdemes 30mA bekötni. Igen ám de az meg hamar levághat. Tekintve hogy nekünk a falban alukábelek futnak még . 25 évesek. Ki tudja hol milyen áramszivárgás lehet. De akkor meg 300mA minek bekötni, ha az meg már halálos?
(#) kameleon2 válasza normalize hozzászólására (») Feb 11, 2014 /
 
Nálam 3x40A-en van 300mA és minden "érzékeny" fogyasztón 30mA-es. Indokolatlanul még soha nem ment le. Ha ugrik - rossz valami.
Idézet:
„Tekintve hogy nekünk a falban alukábelek futnak még . 25 évesek.”
25 évente egyébként is fel kell újítani a hálózatot. Kezdhetsz spórolni, drága a réz....
(#) normalize hozzászólása Feb 11, 2014 /
 
És még valami a két fi relé között mi a különbség?:
olvastam hogy az A-t javasolják. De miért is egészen pontosan..?

Fi relé A9 4P 40A 30mA A-típus Schneider
Fi relé R9 4P 40A 30mA AC típus Schneider
milyen márkájú fi relét javasolnátok?
(#) kameleon2 válasza normalize hozzászólására (») Feb 11, 2014 /
 
Schrack gyártmányt Az jól működik 10 éve. És lehet kapni, nem csak katalógusban létezik...
(#) hegman válasza kameleon2 hozzászólására (») Feb 11, 2014 /
 
Miért csak katalógusban?
Mi évente 200-300db. sch-t építünk be különböző elosztókba mindenféle méretben.


Az "A" típus lüktető egyenáramra (pl. kapcsolóüzemű táp egyenirányító utáni hiba) is érzékeny az "AC" meg csak váltóáramra.
A9 iID, inkáb ipari terület (A, AC, B, Asi)
A9 iDK (AC) lakossági és ipari
R9 (AC) (Resi9) kimondottan lakossági felhasználás
(#) normalize válasza hegman hozzászólására (») Feb 11, 2014 /
 
hu azét ez 36e csak egy fi relé. Ez nekünk sok sajnos.
(#) hegman válasza normalize hozzászólására (») Feb 11, 2014 /
 
36e?
Az iID-ből is a 40/0,03A 4p (A9Z21440) 16142+áfa a lista ára, (2014.02.07-es árlista) amiből egy jobb kereskedőnél 15-20%-ot is kaphatsz. A többi még olcsóbb, igaz a listaára nem sokkal
R9R11440 (ez AC lakossági) 40/0,03A 13076+ÁFA lista.
A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2014
(#) ötfelezős válasza normalize hozzászólására (») Feb 11, 2014 /
 
Van azért itt némi félreértés...
1. Ha normális vezetékes érintésvédelem van (minek ebben az orzságban lennie amúgy kell), akkor nem akkor vág le az akár 30, akár 300 mA-es, amikor valaki megmarkolja a készüléket, hanem akkor, amikor a hiba bekövetkezik, tehát jó esetben a hiba nem jár rázással. Kiegészítő igazság, hogy ha nincs normális vezetékes érintésvédelem, akkor esetleg életmentő lehet a 30 mA-es, mert az emberen át folyó áramra, ami mondjuk 20 mA- vagy több, már levág.
2. Akár 30 mA-es, akár 300 A-es, akár negyvenezer A-es a FI relé, a rajtad átfolyó áram akkor is akkora, amekkorát ohm úr megenged, tehát nem korlátozza, csökkenti, stb az áramot. Viszont gyors, és ez lehet életmentő.

Jut is eszembe... A szivárgó áramtól és a hibás működéstől nem kell félni, ellenben viszont félni kell a hibás berendezéstől, ami a lekapcsolást okozza. Örüljél neki, hogy kezdődő hibát kimutat, és mondd meg ismerőseidnek, hogy emiatt nem alkalmazni FI relét olyan, mint amikor a gyermekét átengedi a zebrán, ahol az úton szokásosan részeg autósok száguldoznak, és védekezésképpen beköti a gyermek szemét, meg becsukja a sajátját is.
A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2014
(#) proba válasza ötfelezős hozzászólására (») Feb 11, 2014 /
 
Csak azt tudom mondani erre, ha valami szerkezet leveri a FI relét, az legközelebb a tulajt is leveri, vagy egy apró átvezető, levezető kontakt miatt (amit a FI már jelez) később egy több ezer forintos áramszámla, vagy javítási költség lesz. ( volt már példa, mosógép szénkefénél kirakódott por kezdett átvezetni most csak takarítás,később motorcsere, konnektor ami kültéren falapra volt szerelve, és a kosz átvezetett... )
Az orosz merülőforralót meg ne a FI után használják.
(#) hegman válasza proba hozzászólására (») Feb 11, 2014 /
 
Így igaz.
Nekem az egész házban 3f-ra 1db. 4p 25/0,03A-es van, 7év alatt 2 leoldás.
Egyszer a sütőben a pára csapódott ki rossz helyre.
Másodszor a régi grillsütőben a fűtőszál lett testzárlatos.
(#) Istike88 hozzászólása Feb 14, 2014 /
 
Sziasztok!

Egy X akta megfejtésében kérném segítségetek!
Már régebben észre vettem, hogy a számítógépemhez hozzáérve bizsereg. Elég erőteljesen. Először azt hittem, hogy a védőföld van megszakadva a tápkábelben, de ezt kimérve nem volt a feltételezés igaz.
Egy fali aljzatból jön egy hármas hosszabbító, ebbe van minden belekötve (monitor, gép, és még egy hosszabbító hangfalnak, pákának stb.) mindent kikötöttem a hármas hosszabbítóból és rámértem a kivezetésekre és meglepődtem. Nulla és védőföld között 110V AC feszültséget, fázis és védőföld között 80V AC feszt mértem
Hirtelen felindulásból kicseréltem a hosszabbítót és megszűnt a jelenség... egy ideig...
Tegnap este ismét feltűnt, hogy ha hozzáérek a géphez akkor szinte már ráz.

Megint kiköt, rámér és megint ugyanezt mértem.

Kihúztam a fali aljzatból a hosszabbítót és rámértem a feszültségekre a fali aljzatba és ott már jó értékeket mértem. Nulla védőföld 0VAC, fázis védőföld 230VAC

Mértem ellenállást a védőföld és a másik két szál között mindenféle variációban (hátha valami átütés miatt ellenállás alakult ki), de semmi, totál szakadás, hogy annak lennie kell.

Visszadugtam a fali aljzatba és ismét rossz!

Van valami ötletetek?

Előre is köszönöm!

Üdv.: István
(#) Bakman válasza Istike88 hozzászólására (») Feb 14, 2014 /
 
Kapcsold ki az áramot a lakásban és vedd ki a dugaljt a helyéről. Lehet, hogy valamilyen úton-módon a földelési érintkező felett van a fázisvezeték és amikor bedugod a hosszabbítót, az hozzányomja a vezetékhez az érintkezőt. Fi-relé nincs? Valószínűleg nincs, mert az szinte biztos, hogy azonnal dobná a hibát (leoldana).
A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2014
(#) Istike88 válasza Bakman hozzászólására (») Feb 14, 2014 /
 
Köszönöm a választ!
Kifelejtettem a képletből azt, hogy egy T elosztó is van a fali dugajlban és abba van a hármas hosszabbító dugva. A T elosztóban is mértem és ott is jó.
Sajnos nincs fi relé, régi konstrukció a ház é akkor még a "villanyszerelő" nem gondolt bele ilyenbe...
Azért megnézem azt a T elosztót is.
(#) granpa válasza Istike88 hozzászólására (») Feb 14, 2014 /
 
Nem lehet, hogy a számítógép tápja csinálja; mintha olvastam volna itt erről. Ott valami kondenzátorok fél hálózaton vannak (kerülnek). Nézz szét a (PC)tápos témában.
Következő: »»   323 / 983
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem