Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor vezérlés
 
Témaindító: hilbi, idő: Okt 17, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   9 / 17
(#) zosza18 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jan 6, 2014 /
 
Jó szétnézek, köszönöm!
(#) zosza18 válasza zosza18 hozzászólására (») Jan 6, 2014 /
 
Most nekiesek az élesztésnek, remélem jó lesz. Ha van valakinek valami ötlete erre a problémára, azt azért szívesen meghallgatom.
(#) zosza18 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jan 6, 2014 /
 
Na most összekaptam amim van és még használható is. Van 2db 2SD845-ös és 2db 2SB755-ös Tranzisztorpárom, amik papíron már 120W/12A-t bírnak és ezekhez jönne még 2db BD 240C ami kapcsolná őket. Akkor teszem fel azt a kérdést, hogy ha én átcserélgetem az említett kapcsolásban ezekre az alkatrészekre a meglévőket, akkor ez működik majd vagy haggyam * és csináljak egy újat. (nem akarok uj nyákot csinálni, de ha nem megy akkkor ugyis addig hergelem magam amig ujat nem csinálok, és emiatt kérdezem, hogy jó lesz így vagy ne is idegesítsem fel magam, mert amugy találtam másikat ami tetszik. ) Köszönöm a segítséget!
A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2014
(#) erbe válasza zosza18 hozzászólására (») Jan 6, 2014 /
 
Nem a teljesítménytranzisztorokkal van a baj, hanem az ellenállásokkal. 120 Ohm-os helyett ~10 Ohm-osokat kellene rakni. Ekkora ellenállásokkal legfeljebb Darlington teljesítménytranyókat lehetne több A-re kivezérelni. A 2N3055 is tud papíron 115 W /15 A-t (a másikat fejből nem tudom, de gyanítom, hasonló).
Lehet, hogy a 2,7 k Ohm-osok helyett is kisebbeket kell rakni. 1k?
A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2014
(#) erbe válasza erbe hozzászólására (») Jan 6, 2014 / 1
 
Számolgattam kicsit, a 2,7 k-s ellenállások helyett legalább 270 Ohm-osakat kell tenni, de nagyobb motor kivezérlésére esetleg 150-is is le kell menni.
(#) erbe válasza erbe hozzászólására (») Jan 6, 2014 / 1
 
Valahogy így:
(#) zosza18 válasza erbe hozzászólására (») Jan 7, 2014 /
 
Folyamatban az átépítés... amint van érdemleges válasz, azonnal írom.
(#) zosza18 válasza zosza18 hozzászólására (») Jan 7, 2014 /
 
Na végre megindult.. de nem jó. Már megvan, hogy mi a probléma, de hirtelen felindulásból úgy döntöttem, hogy csinálok egy új NYYÁK-ot. Nézegetek H-hidat... nem tudom mit rakjak össze. Veszek hozzá cuccokat, de nem igazán tudtam eldönteni, hogy milyen kapcsolást csináljak meg. Valami ötlet rá?
(#) erbe válasza zosza18 hozzászólására (») Jan 7, 2014 / 1
 
(#) zosza18 válasza erbe hozzászólására (») Jan 8, 2014 /
 
Na igen, ez tetszetős. Megmértem az áramot a motornál, mert ez eddig elmaradt. 1A-t vesz fel ha megyen üresen, majd terhelve 1,85A és ha belekapaszkodok akkor 2,25A. (az volt a baj az előzővel, hogy használt cuccokból raktam össze az egészet 2 IC kivételével és ezek voltak hibásak, emiatt nem ment szerencsétlen úgyhogy most majd megveszek mindent újonnan és úgy rakom össze. )
(#) f27 hozzászólása Jan 19, 2014 /
 
Sziasztok.
Egy olyan kerdesem lenne,hogy nem e tud valaki egy olyan kapcsolasi rajzrol,ahol a motor forgasirany valtasa ugy tortenik,hogy egy potmeter kozepallasabol kimozditva,sebessegszabalyzokent is mukodik?

A helyzet a kovetkezo.
2 db dc motort akarnek szabajozni egy potmeterrel szerelt botkormanyal.
A dc motorok max 5v kaphatnak,es ezt szabalyozni is kellene.
Hogy erthetobb legyen olyan muveletet vegeznenek mint a cnc motorok.

Nem akarok stepper motoros cnc vezerlot hasznalni stb...

Otlet? Esetleg olyan is erdekelne aki megepiti ha van meg ilyen mindennek elszant butykolos emberke.
Termeszetesen kifizetnem.
(#) proli007 válasza f27 hozzászólására (») Jan 19, 2014 /
 
Hello! Nagyon nem mindegy a motor árama. üdv!
(#) f27 válasza proli007 hozzászólására (») Jan 19, 2014 /
 
Szia.
Ahogy nezten max 1-1.5A vesz fel a motor terhelten
A hozzászólás módosítva: Jan 19, 2014
(#) proli007 válasza f27 hozzászólására (») Jan 19, 2014 /
 
Hello! Én legfeljebb egy analóg vezérlést tudok ajánlani hozzá. Ha PWM-el szeretnéd, akkor célszerű mikroproci alkalmazása. A P1 a szabályzó poti. Az R2 a holtzóna szélességét határozza meg, amíg a poti középállásától elmozdítva a motor még nem mozdul meg. (Különben állandóan "ide-oda menne", vagy is középállásban is folyna áram.) Az U1a-U1b az irányt határozza meg, Az U1c-U1d a szervó erősítő. A Q3-Q4-re hűtőborda kell. A motoráram kb. 2A-re korlátozva van. üdv!
(#) f27 válasza proli007 hozzászólására (») Jan 20, 2014 /
 
Most kaptam egy microprocis verziot is.
Esetleg ehhez nincs beultetesi rajz?

Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2014

image.jpg
    
(#) zosza18 válasza erbe hozzászólására (») Feb 7, 2014 /
 
Na megcsináltam, de...
Egy garnitúra tranyó odavan, másodjára már kivettem 2t, ugy próbáltam és így megyen, bár lassabban forog a kelleténél. Az a baj, hogy amint tápot kap egyből indul mindkét irányba. (ezért csak 2 tranyót hagytam benne) Azt nem értem, hogy a bemeneten nincs neki 12V, csak táp és mégis megyen, ha kell ha se. Ilyenkor mivan, mert ezt nem értem. :/ Ugy képzeld el, ahogy a képen is van, annyi van megcsinálva.
(#) erbe válasza zosza18 hozzászólására (») Feb 7, 2014 /
 
Ne csodálkozz rajta! Ez csak egy végfok, amit bemenet (vezérlés) nélkül nem illik üzemeltetni. Az pedig ott kezdődik, hogy alapállásban mindkét bemenet testen van, minden zárt. Aztán vagy egyiket, vagy a másikat emeljük fel magas szintre (kötjük a pozitívra), annak megfelelően megy jobbra-balra. Bár a tranzisztoron belül vannak lezáróellenállások, nem volna szabad elindulnia, de így látatlanban csak tippelni lehet. Lógó vezeték által összeszedett hálózati zavar,... Elég, ha megérinted a vezeték végét.
A rajzon feltüntetett tranzisztortípus nem szentírás, ha nagyobb a motorod, legyen nagyobb a tranzisztorod is. Egyenáramon a tranzisztor nem árt, ha tízszer többet tud, mint a motor üzemi árama.
(#) zosza18 válasza erbe hozzászólására (») Feb 8, 2014 /
 
Igen, azt én is tudom nincs is azzal probléma, de akkor is sántít valami. :/ Zárlatos valamiért, de nem tudok rájönni miért, pedig nem egyszer átnéztem már, de mégis csak lövöldözöm a védelmet a tápegységbe. Nem is bonyolult áramkör, és ez fog ki rajtam. Nézd már meg légyszi, hogy te nem veszel észre valamit amiért zárlatos lehet, mert én már nem tudom.
(#) erbe válasza zosza18 hozzászólására (») Feb 9, 2014 /
 
Annyit megtehettél volna a panel tervezése előtt, hogy megnézed, hogy van bekötve a TIP 122-es tranzisztor.
TIP 122
A rajzod szerint a kollektorra kötötted a vezérlést és a bázis-emitteren menne a motor árama. Az lenne a csoda, ha nem durrognának a tranzisztorok.
(#) zosza18 válasza erbe hozzászólására (») Feb 14, 2014 /
 
Nyugi, annyira nem vagyok agyhalott, hogy ennyit nem tudok, igy könyebb volt megcsinálni a panelt, ki van vezetve hűtőbordára a 4 TIP.
(#) erbe válasza zosza18 hozzászólására (») Feb 14, 2014 /
 
Magamtól nem jöttem volna rá.
Így viszont nincs tippem.
(#) erbe válasza erbe hozzászólására (») Feb 14, 2014 /
 
Még mindig nem írtad, mekkora áramú motort vezérelsz. Betettél 60 V helyett 100 V-os tranzisztort 12 V-ra, de az árama maradt 5 A. Korábban a 2N3055 15 A-jét kevesellted.
(#) erbe válasza erbe hozzászólására (») Feb 14, 2014 /
 
Megtaláltam. 1,85, max. 2,25A. Annyit bírnia kellene. Csak az lehet, hogy valamit elkötöttél vagy véletlenül összeért.
A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2014
(#) zosza18 válasza erbe hozzászólására (») Feb 15, 2014 /
 
Annyiszor átnéztem már... hát nemtudom. Valami tuti sántít, de hogy micsoda? Ez valami paranormális.
(#) erbe válasza zosza18 hozzászólására (») Feb 15, 2014 /
 
Helyetted nem tudom megtalálni. Amit eddig mutattál a hiányos információval egyértelműnek tűnt. Egyébként a panelon, ha nem is feltétlen a maratással, de célszerű valamivel jelölni, mi micsoda. A későbbi tévedések elkerülése érdekében.
(#) zosza18 válasza erbe hozzászólására (») Feb 15, 2014 /
 
Jogos, ugyis lessz a jövőben. Ezt meg csak addig nézegetem amig meg nem találom a hibát, vagy fel nem gyújtom az egészet.
(#) zosza18 válasza zosza18 hozzászólására (») Feb 16, 2014 /
 
Az a baj mostmár, hogy zár a 4 tranyó, kilövi a biztit is, pedig nem is vezérlem. Simán bekapcsolom a tápot és már nyomja is lefele. Próbáltam másik tranyókkal is, de mindegyikkel így viselkedik.
(#) erbe válasza zosza18 hozzászólására (») Feb 16, 2014 /
 
Ott valamit nagyon elkevertél.
(#) orcika70 válasza zosza18 hozzászólására (») Feb 16, 2014 /
 
Előzőekben írtad hogy hűtőbordára szerelve vannak a teljesítmény tranzisztorok, és külön vezetékkel csatlakoznak a nyákhoz. A kérdés az hogy az 1 darab egész borda avagy minden tranzisztornak külön-külön van?
(#) zosza18 válasza orcika70 hozzászólására (») Feb 16, 2014 /
 
Ki van szigetelve minden külön-külön. Most per pillanat a levegőbe lóg a 4 tranyó, szóval nem az lehet a probléma. :/ (nekem is eszembe jutott és leszedtem a bordáról őket, de ez sem segített)
Következő: »»   9 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem