Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Építsünk mi is elektromos autót!
Lapozás: OK   72 / 100
(#) woodoopilot válasza kallaci hozzászólására (») Ápr 6, 2014 /
 
Romániában én minden robogón, de még a lovas kocsikon is láttam valami rendszám féleséget, Magyarországon meg csak a 4 kerekű segédmotorokra kell rendszám. Rendszám, és mindenféle engedélyek nélkül lehet építeni kerti traktort is, egytengelyes motoros részből (pl rotációs kapa) és egy hozzá kapcsolt pótkocsiból. Egy ilyen kerti traktorral a főutak kivételével legálisan lehet közlekedni, max. 15 km/h sebességgel.

Szerintem 2 jó akku árából vehetett volna István egy robi kapát és egy pótkocsit, ez lett volna neki a legolcsóbb megoldás. A robi kapával ráadásul még a földet is lehet művelni...
Van egy olyan érzésem, hiába mondom azt is, hogy az autó aksik nem alkalmasak jármű hajtásra, akkor is indító aksit fog venni, mert az az olcsó. Majd csak 50-60 töltés után derül ki, hogy a hatótáv már a felére csökkent, mégiscsak jobb lett volna a 2x annyiba kerülő munka aksit megvenni, mert azok kibírnak 300 töltést is...
(#) kallaci válasza woodoopilot hozzászólására (») Ápr 6, 2014 /
 
Szia! Szerintem a rendszám csak regisztráció miatt van Istvánéknál.Teljesen igazad van, de nálunk más dolog a lassú jármű amit említettél, és más dolog az elektromos autó, amit általában egy valaha rendszámmal rendelkezett robbanómotoros járműből alakítunk át. Én már letettem erről, mert vettem gyári elektromos robogót (kínai használtat, amit már azóta eladtam, de fogok venni másikat, mert nagyon bejött ), de az autót elkészíteni, papíroztatni, az nyűgös, vagy menjek csak 15-el? Mopedautó (átalakítás)? Háát....drága! Talán egyszer készen veszek egyet, de a kis dízel mopedautók jobban bejönnek. Elektromosba építeni csak a gyerkőcöknek triciklit, gokartot . Istvánt kéne megkérdezni, hogy hogy is van ez náluk törvényileg.
(#) kallaci válasza Iszkakof István hozzászólására (») Ápr 6, 2014 /
 
Szia, István! A gk indító akksi valóban nem lesz hosszú életű. Én ha rendelkeznék egy olyan mocival, mint te és nem száguldozás a cél, akkor rotakapa hajtóművel próbálkoznék, mert ahogy elnézem a géped sok lesz az összsúlyod és gyengusz lesz a gép, meg a hatótávod is.
(#) woodoopilot válasza kallaci hozzászólására (») Ápr 6, 2014 /
 
A mopedautó átépítés teljesen legális, semmilyen engedély nem szükséges hozzá. Csak olyan donor kell, aminek már van rendszáma, és az eredet vizsga után lehet is kezdeni az átépítést. Nem is olyan drága az elektromosítás, mint ahogy sokan gondolják, feltéve ha saját maga bütyköli az ember. Nekem most is van 3 mopedautóm, egy diesel motoros, azzal megyek hosszabb utakra, mert csak 3 liter gázolajat fogyaszt, de akár 80 km/h-val is lehet vele menni. Városban szaladgálni van egy elektromos, 150 kg-os ólom akkupakkal kb. 70 km volt a hatótávja, és 60 km/h körül volt a végsebessége. Sajnos most nincs benne aksi, az ólom aksikat átraktam egy fagyis kocsiba, most lítium cellákra spórolok, de lassan gyűlik az 1 milla. Az ólom akkupakk kiselejtezett UPS aksikból csak kb. 100e Ft-ba került, és kb. 20e km-t lehet vele elmenni.
Rendszámos mopedautót motor és váltó nélkül legutóbb 150e Ft-ért vettem, vagy korábban 200e-ért vettem rendszám nélkül, de príma állapotban, a felesleges alkatrészek eladásából majdnem összejött az átalakítás költsége.
(#) Iszkakof István válasza kallaci hozzászólására (») Ápr 6, 2014 /
 
Szia kallaci. Az elején tényleg gépkocsi indító akkuval lenne, mert nekem van kettő, ami még jó. Kapok kölcsön még kettőt, vagy hármat. A próba idejére már meg is van a 60 voltos feszültség. Miután túljutottunk a próbautakon és jónak bizonyult a jármű, ha nem túlságosan drága a munkaakku, kaphat egy rendbelit, de csak ha nagyon meg fogja érdemelni.
Az engedélyezési lehetőségekről még nem tudok semmit, csak hallottam foszlányokat, hogy 5 km/h alatti sebesség és 50 köbcenti henger űrtartalom alatt minden könnyebb. Mindezek elektromos áramra fordítva mit jelenthet, nem is sejtem.
Az 50-60 töltés és még mindig megmaradt fele, nem is olyan rossz, ha használt, de még jó akkukról van szó.
Mifelénk a robikapa se egy olcsó mulatság. A másik uborkás vásárolt egy robikapát, alapfelszereléssel, ahogyan tud a kertbe dolgozni vele. 2 ezer lejért (három hónapi fizetésem). Úgy értesültem, hogy ha szállítani akarok vele, még ennyit rá kell költeni. Ez az elmélet is ejtve.
Öt akkut ha össze tudnák szerezni, lenne a legjobb, és van is rá remény, de nem egyformák csak a 12 voltos kimenetben. Ebben az esetben mindegyik akkura kellene tegyek egy feszültségmérőt, hogy nehogy nagyon lemerítsem a leggyengébbiket? Azután kell egy gázpedál. A fent említettek miatt inverter nem lesz jó, hát kelleni fog valami feszültségszabályzó, de ezt még át kell gondolni.
A 30 km hatótávhoz mindenképpen ragaszkodnék, különben kellene hordjak magammal egy benzines áramfejlesztőt, hogy haza tudjak jönni, amennyiben lemerül valamelyik akku.
(#) kallaci válasza woodoopilot hozzászólására (») Ápr 6, 2014 /
 
Szia! Érdekel a mopedautó nagyon, de ezt majd priviben kérdezem tőled. Azt hittem, hogy problémásabb a papírmunka. (Egyébbként majd koperálunk,ha lesz egy-két ilyen csodám)
(#) kallaci válasza (») Ápr 6, 2014 / 1
 
Szia! Bocsi, ha eltértünk, de már ketten vagyunk, akik szerint a mopedautó egy jó villanyautó építési alap, már ha legálisan akarja csinálni az ember.
(#) kallaci válasza Iszkakof István hozzászólására (») Ápr 6, 2014 /
 
A hajtómű járókerékkel, nem drága, a futót meg te is össze tudod hozni. Ha a közelemben laknál, akkor a járókeréken kívül mindent tudnék kölcsönadni, a tesztelés idejére.
(#) szsrobert válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Ápr 6, 2014 /
 
Igaz, a lényeg a kis veszteség. Kefésnél jó a relé. Elektronikus kommutációnál viszont kénytelenek vagyunk kapcsolóelemeket használni.
(#) hlaci59 hozzászólása Ápr 9, 2014 /
 
Sziasztok,

Adott egy Toyota Prius 2 hibrid autó, ezt szeretném "plug-in" vagyis hálózatról tölthető verzióra átalakítani.

A technológia adott, még csak fel sem kell találni, http://www.enginer.us/ forgalmaz is egy ilyet, amit elég egyszerűnek tűnő módon be is lehet építeni, fotók, videó van.

A gond az az, hogy a legkisebb verzió a 2kWh is 2000 USD + vám+ ÁFA, a 4, 8 kWh még drágábbak.

Szerintetek nem lehet ezt házilag kivitelezni?
Ahogy elnézem, nem tűnik valami komplikált dolognak itt egy leirás:

http://www.eaa-phev.org/wiki/Enginer

Ahogy látom a lényeg kb annyi, hogy van egy külső, (hálózatról tölthető) akku-pakk, ami ha fel van töltve, menetközben folyamatosan tölti a hibrid akkumulátort.

Az amit még nem értek, hogy miért kell bele drága Li akku, miért nem jó néhány normál indítóakkumulátor?

Mi a véleményetek?
(#) Massawa válasza hlaci59 hozzászólására (») Ápr 9, 2014 /
 
Rengeteg aproság van, ami ilyenkor számitásba jön.
Pl. hogy az áramszolgáltatod sem fogja nagyon támogatni, hogy van egy 5 kW-s fogyasztod (föleg világitási egyfázisról).
A 2kW még elmegy, de a nagyobbat már több helyen engedélyeztetni kell, ill. 3 fázisrol hajtani.
Az akkuk - a villanyautok legnagyobb gondja az akkuk tömege, és ezért kell lithium akku a klasszikus olomakku helyett, mert az sokkal könnyebb és kisebb. Nem valoszinü, hogy elférne a Priuszba egy olomakku blokk, ami tölteni tudná a belsö lithium akkukat. Ehhez jön, hogy az olomakku belsö ellenállása nagyobb, mint a lithiumé, igy a töltés sem lesz optimális, illetve egy idö mulva leáll.
A töltöt persze meg tudnád otthon is csinálni, vagy venni, lehet, hogy valamivel olcsobban is, de abban van egy sereg elektronika, ami felügyeli az egész folyamatot és nagyon fontos lehet, mert a li akku nagyon könnyen és simán elég a garázzsal, autoval együtt....
(#) Iszkakof István válasza kallaci hozzászólására (») Ápr 9, 2014 /
 
170-180 km-re laksz tőlem, így anyagokkal nem segíthetsz, marad az építő jellegű tanácsaid. Mértem fogyasztást is, hálózatról táplálva, trafóval. Terhelés alatt 51 V volt a feszültség és normál menetben 4-5 ampert fogyasztott. Amikor megakadt és nem tudott tovább menni és a motor se forgott, 10-11 ampert fogyasztott. Az 51 volt nem ment lejjebb.
(#) gaba72 válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 9, 2014 /
 
Legalább itt ne keverd a kWh-t a kW-al! Az áramszolgáltatót nem érdekli hány kWh-s az akkupakk. A töltő teljesítménye sem, de az automaták miatt egy fázisú 2-2,5 kW-nál nagyobb ne legyen.
(#) Massawa válasza gaba72 hozzászólására (») Ápr 9, 2014 /
 
Nem kevertem én semmit ( a kWh-t meg sem emlitettem), csak azt mondtam hogy 2 kW-nál nagyobb fogyasztot nem olyan egyszerü a hálozathoz kapcsolni. Márpedig a gyorstöltök ebbe a kategoriába tartoznak.
(#) Massawa válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 9, 2014 /
 
Még talán annyit, hogy egy modern elektromos autoban kb 19kWh-s akku van, amit a fali stekkerböl ugy 6-10 ora alatt tudsz feltölteni, egy gyorstöltövel 1-3 ora alatt. A többi sima matek....
(#) kallaci válasza Iszkakof István hozzászólására (») Ápr 9, 2014 /
 
Szia István! Az áramfelvételed alapján a motorod nem túl nagy teljesítményű. Biztos hogy bírni fogja szuflával emelkedőn, rakománnyal együtt?
(#) hlaci59 válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 10, 2014 /
 
Ami a matekot illeti:
4kWh-as aksit elvileg 10 óra alatt feltöltök 400W-al, nem kell nekem gyorstöltő, ugyis éjszaka tölteném.
Az ólomakku kapcsán: ha veszek 4 db 12V 100Ah akksit, nem olyan nagy tömeg, és ha jól számolon a kapacitás elvileg 12 x 100 x 4 = 4,8 kWh

Vagy rosszul számolok valamit?

A töltés pedig elvileg valami inverten keresztül menne, így azt gondolom a belső ellenállás nem játszik.
(#) Massawa válasza hlaci59 hozzászólására (») Ápr 10, 2014 /
 
Ha csak 4 kWh-s az akku, és van 10 orád a töltésre, akkor rendben van, de a 4kWh-tol a Priusban ne várj sokat (a 19-20kWh is alig 150 km-re elég). Nem tudom milyen a fedélzeti akku kapacitása, csak nehogy ugy járj, mint Moricka, amikor zsebelemmel akarta a Trabantot inditani.....
A 12V valoszinüleg nem stimmel, legalábbis az ujabb autokban joval nagyobb az akkuk feszültsége (az elektromotorok teljesitménye kb 100kW körül van).
(#) hlaci59 válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 10, 2014 /
 
Azt hiszem félreértesz, én nem elektromos autót akarok építeni!
(Plug-in hibridet szeretnék, külön témát akartam indítani erre, de a moderátor ide tette be) .

Szóval a hibrid lényege, hogy a 2 féle motor körül azt használja, ami éppen optimális (néha mindkettőt), ezért nem érdekes annyira a hatósugár, én már 2kWh-nak is örülnék.

Itt egy cikk arról aki beszerelt ilyet, jól leírták a lényegét:
http://totalcar.hu/tesztek/2011/05/24/egy_kalaccsal_harminc_kilometer/
ő is 4kWh-st tett bele.

A 12V onnan jött, hogy leírás szerint az Enginer akku pakkja 48V-os
http://www.eaa-phev.org/wiki/Enginer
azt gondoltam ez 4 db indítóakkumulátorral kiváltható innen a 12V

De az csak az akkupakk, a rendes fedélzeti aksi valóban 2-300V, ezért kellenek az inverterek, gondolom.
(#) Iszkakof István válasza kallaci hozzászólására (») Ápr 12, 2014 /
 
Nagyon sok mindent megtudtam az elektromos járművekről, már csak egy kérdésem lenne.
A 35 nanoszekundum válaszidejű dióda kibír 200 kilohertzet? Ezzel az információval megrendelhetem, vagy nem a diódákat, összeállításom a DC-DC konverteremet és végezhetek egy próbát, kettőt. Az eredményt természetesen közzéteszem.
(#) Massawa válasza hlaci59 hozzászólására (») Ápr 12, 2014 /
 
Én is erröl beszélgettem, a kollégám 4 évig járt Priusszal, igy kézenlevö ( felejtendö) tapasztalatok voltak.
(#) cimopata válasza Iszkakof István hozzászólására (») Ápr 12, 2014 /
 
Olvasgatom az ötleteléseidet, de lehet csak átsiklottam rajta mekkora teljesítményű motort is szeretnél hajtani?

Mielőtt bevásárolsz vagy összerakod a teljesítmény fokozatot felrakhatnál egy tervet hogy miből mennyit szánsz és hogyan, nehogy útólag derüljön ki, hogy nem volt jó.

Ez egy olyan topik ahol meglehetősen sok tranzisztor szokott felrobbanni és a többsége megelőzhető lett volna.
(#) Iszkakof István válasza cimopata hozzászólására (») Ápr 13, 2014 /
 
Mindenek előtt olyan anyagokat akarok felhasználni, ami már itt nekem össze van hordva és a szabad időmben építgetek. Esetleg valami olcsó dolgokat vásárolok meg, mint az IC, vagy néhány dióda. Mosfeteket monitorokból bontottam. Agymotorok vezérlőkkel valószínű, olyan drágák, hogy vásárolhatok azon a pénzen egy Dacia személygépkocsit, amin még van érvényes műszaki.
(#) cimopata válasza Iszkakof István hozzászólására (») Ápr 13, 2014 /
 
Aha, de attól még, hogy a fiókból dolgozol írhatnál 1-2 adatot mekkora motorhoz lesz.
(#) Iszkakof István válasza cimopata hozzászólására (») Ápr 13, 2014 /
 
A motort egy embertől vásároltam apró pénzért. Nem volt rajta semmi címke, így nem tudhatom, hogy hány voltra készült. Pillanatnyilag ez az ismeretlen motor van a járművemen. Mértem fogyasztást 50 volt feszültségen. Amikor tudott haladni, 4-5 ampert fogyasztott, de amikor lefulladt, 10-11 ampert mutatott a műszer. A kuplungtengelyt a motor egy 1:12 reduktoron keresztül forgatja. Lada 1500-as kapcsolószekrényre építettem a meghajtást, a hátsó híd szintén Ladától való. Trafó szolgáltatta az 50 voltot, de majd ha lesz időm, megmutatom neki a hegesztőm 60 voltját. Azzal is majd megmérem a fogyasztást. Az egyik fórumtárssal letárgyaltam privátban, hogy a 35 nanoszekundumos dióda jó lesz, megrendelhetem. Van nekem pc táp diódák is, amelyek kibírnák a feszültséget, de a válaszidejük nem egyforma és nem kockáztatnám a négy egyforma mosfetem, ha valamelyik dióda kipurcanna.
Most már bánom, hogy a DC-DC konverter trafójának a primerét 12 voltra készítettem, 24-re kellett volna, de így is kipróbálom majd.
(#) Iszkakof István válasza cimopata hozzászólására (») Ápr 27, 2014 /
 
Gyűlnek a tapasztalataim az elektromos szekeremmel kapcsolatban. Érdekes, hogy kicsi sebességgel szinte semmilyen motorfék sincs (újszülöttnek minden vicc új).
Az elindulásnál is van némi gond. Egy relén keresztül kapja a motor az áramát és így ránt egyet a járműven.
Inverteres megoldás nem a legjobb a motor fordulat szabályozásához, ezért arra gondoltam, hogy több tranzisztort párhuzamosan kapcsolok, ezzel finoman úgymond, mintha kiengedném a kuplungot, vagy nyomnám a gázpedált, ahogy egy potméterrel állítom a vezérlésüket.
Mellékelek egy képet, hogy mihez hasonlóan rendezném el a mosfeteket. Egy inverter rajzából ollóztam ki.
(#) sirály12 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Ápr 27, 2014 /
 
Ez így nagyon sok energiát el fog fűteni, ha egyáltalán kibírja.
Szerintem akkor már inkább fetekkel kellene, és akkor pwm-mel lehetne szabályozni a sebességet. A "dc motor pwm szabályzása" topikban találsz egyszerű 555-el megvalósított rajzot.
(#) hlaci59 válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 28, 2014 /
 
Most az nem derült ki nekem, hogy a kollégád jutott végül valamire?
Nem hittem volna, hogy ez ilyen bonyolult, vagy off-topik?, hogy senki sem tud hozzászólni...
(#) HeZ válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Ápr 28, 2014 / 1
 
Olcsóbb egy Prius fenntartása egy átlag autónál: Prius taxik Budapesten
Felszereltsége sokkal jobb, mint egy ugyanolyan árkategóriájú átlag autóé.
Persze a használat mennyisége, a bekerülési ár, a tulaj hozzáállása meghatározó tényezők.
A hozzászólás módosítva: Ápr 28, 2014
(#) hlaci59 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Ápr 29, 2014 / 1
 
Persze, a Prius gyári gép, nem is ezt akarok építeni, hanem csak kiegészítést.

Töltő, akku-pakk, DC/DC konverter, azt gondoltam ezt hobbi szinten is meg lehet építeni, legalábbis ez volt a kérdésem.

Az hogy megéri-e?
Egy autó mindig csak pénznyelő, mondd meg, melyik kocsi hozza vissza az árát?
Hacsak nem dolgozol vele, egy autó sosem jó befektetés, én sem annak vettem, jóval inkább a kütyü izgatott.

De speciel ez a kiegészítés, amiről álmodozok, ha jó áron ki tudnám hozni, akkor még akár vissza is hozhatja az árát kb. 50-100e km után, mivel árammal járni jóval olcsóbb, és én napi szinten városban használom, naponta fel tudnám tölteni.

Azt is tudom, hogy ez nem igazán az én tokipom, mert nem elektromos autót akarok építeni, csak ide sorolt a moderátor.
Következő: »»   72 / 100
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem