Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangváltók (készítése)
A mértékegységeket a mérőszámtól szóköz választja el. A személynevekből képzett mértékegységek (Volt, Ohm, Amper, stb.) nagybetűvel írandók!
Kétutas rendszerben általában 1mH körüli tekercs szokott lenni de ez három út esetében akár lehet 2-3 mH + egy kondi.
Sziasztok!
Szeretném megépíteni az Orion HS 280-ashoz készült javított hangváltót. Honnan tudnám hozzá beszerezni a tekercseket? Illetve MKP-n belül mindegy milyen kondikat veszek? (Csak mert találtam nagyon sok félét)
Üdv!
Elnézést, lehet, hogy itt vannak a válaszok, de 100 oldalt végignézni nem akarózik. Egy HS40-es hangváltót szeretnék újra alkotni, hátha van értelme. Eredetileg 10 µF elkó volt bennük, ezt az előző tulaj bipolárisra cserélte, én (csak az egyiket) MKP-ra. Most TESLA MP-re cserélném egységesen, ami méretben jóval nagyobb az eddigieknél. Mivel egy új lapra férne kulturáltan, így a 2 induktivitást is újraalkotnám. Kissé vékonyka drótnak tűnnek a mostaniak, főleg a DCR-jük miatt gondolnám, mert eredőben 4 Ωos a doboz. Van valamiféle ökölszabály a hangváltók tekercseinek DCR-je és a hangszóró(k) ellenállásának viszonylatában? 130 uH és 470 uH a kihívás tárgya. Igencsak el vagyok eresztve 2,05mm-es zománzhuzallal és a dobozban is van hely. Vagy ne erőlködjek?
Általában elfogadhatónak mondható, ha a dcr 1/10-e a terhelő hangszórónak.
Ekkora teljesítménynél meg még túl jó is. Ha 1-es rézből feltekersz 20m-t légmagosnak, az 0,4 Ohm körül lesz , tehát az is elég bőven. De ferritmagra is teheted (azon a hangképen amit ki lehet hozni ebből a dobozból nem fogsz hallani különbséget) és akkor még vékonyabb is elég lenne. Az a 2-es zománc légmagosnak elég viccesnek tűnne egy HS40-be.
Minnél kisebb a soros ellenállása az alkatrészeknek , annál kevesebbet fog elvenni a hangnyomásból. (meg fűteni...) Ha 2-es huzal van akkor abból készítsed el. A mellékelt progit szoktam használni.
Nem tudom, mennyire ismered, vagy hallgattad ezt a típust, aki nekem ajánlotta, a 100e körüli dobozait rögtön eladta, amit előtte használt és rendszeresen összemérte azzal a kategóriával, ahol mindig jól jött ki a viadalból a HS, kissé modifikált hangváltóval...
Ferritmagot nem tennék a tekercsbe, emberség is van a világon... Egyébként a 470 uH 2.1 mm huzal D= 41mm belsővel, 20 mm hosszban 83 menet, külső átmérő ~ 80 mm, 0.08 Ohm, tehát nem egy trabális valami. Azért ezzel számoltam, mert ilyen a kisebbik sablonom, ami valamihhez készült valamikor. Van nagyobb is. A huzal azért ilyen vastag, mert pont 50 kg van belőle... A 130 uH-is párhuzamosan kapcsolódik a két db, párh. magassal, talán azt nem cserélem ki, vagy letekerek a régi "nagyból" és kész. ptesze! Köszi a progit, mindjárt átnézem. A fenti adatok egy angolszász méretezővel születtek, mindjárt kontrollálom is. A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2014
Ez a progi korrektebb lehet, de majd a tekerés-mérés lesz a döntő.
Mindenképpen hálás köszönet!
Ha van belőle 50 kiló hát persze hogy abból tekerd. Végül is elfér a dobozban
Az a baj, hogy csak a hangváltó piszkálása nem fogja a hangszórók hibáit eltussolni. Egyik megszállott barátom annak idején egy HS280-al, meg 501-el és egy ilyen HS40-el kínlódott évekig - mikor még idehaza csak ebből volt kizárólag kínálat.Ő is már akkor méregetett mérőmikrofonnal, és a hangváltókat modifikálta. Egy másik annál is megszállottabb kollegám meg kiment Londonba, és vonaton hazacipelt egy Rogers LS7 hangszóró kittet. Akkor a Quad 405 volt az etalon erősítő, azon keresztül összeeresztettük őket. Addig nekem is tetszettek így-úgy az Orionok, de amikor egymás mellett a-b teszteltük őket, azonnal kijöttek a hibák. Nem mennék részletekbe mert így is off, meg már rég is volt. De ne foglalkozzál ilyesmikkel, ha ilyened van, és a habgumik már cserélve lettek , elfogadható minőséget tudsz kihozni belőle. Na meg ezek már szubjektív dolgok...
A jó hangváltó az áteresztő tartományban olyan, mint egy darab drót. Mindent átenged.
Nekem tetszik az eredeti hangváltóval is, csupán a kábelezést és az alkatrészek minőségét akarom javítani. Mindenetetre ez a doboz sokak előtt bizonyított, 1 évig keresgéltem, mire valaki megvált tőle - az illetőnek sokkal-sokkal drágább dobozai is vannak és több is...
Nyilván nem a legjobbakat "söpri le", de éppen (egyelőre) nincs 3-400ezrem, hogy biztosan a sufniba küldhessem az öreg Oriont egy tuti jobbal leváltva. Van nekem JBL E100 és még XTi60 JBL-em és ez alapból jobb.
Szerintem is igen jó dobozok a HS40-esek. Az a KK10 magassugárzó ami abban van, azt csak kevés magassugárzó tudja. Érdemes foglalkozni ezzel a dobozkával, szerintem 6-700eFt-os dobozok mellé nyugodt szívvel oda lehet tenni. Természetesen van jobb nála, de ha vintage-t veszel, akkor az olyan ritka mint a fehér holló, újban meg nem nagyon van, és nem is lehet megfizetni. Én ezt a Vintage Scan Speak készletet, amit most sikerült összehoznom 12 éve vadászom. Na de hogy a hangváltókról is írjak egy kicsit, én azt a hangváltót szeretem, amelyik minimális alkatrészkészletből van összeállítva. Tehát olyan hangszórókat érdemes keresni hozzá, amelyeknek 4-5 oktávon keresztül lineáris az átvitele, és a többi tartományban pedig nem szólnak egy mukkot sem, és úgymond "elváltják" önmagukat. A kondi ebben az esetben meg csak azért kell, hogy DC szinten elválassza egymástól a hangszórókat, a többit megcsinálják a hangszórók maguk. Az jó, hogyha vastag drótból tekered meg a mélysugárzó váltóját, mert a kisebb DC ellenállása miatt kevesebbet vesz el a hangból (amit Ptesza is ír). A KK10-nek pedig mindenképpen olajpapír kondit javasolnék, azzal nagyon szép tiszta és naturális lesz a hangzás.
Köszönöm a válaszod!
A lenti kondikat gondoltam bele, szerencsére annyi a plusz értéke a névlegeshez képest, hogy pontosan 10 µF-osak. Vagy ezek, vagy orosz olajpapírkondik... A HS40 hangváltója teljesíti a minimalista igényeket, valószínű tényleg jó a doboz, hangszórók. A hozzászólás módosítva: Szept 9, 2014
Sziasztok!
Nincs meg valakinek az Orion HS288 hanváltó kapcsolási rajza?
Vagy ilyen:
A hangváltó meg ilyen kis mezei...
Azért mielőtt véglegesíted, még nézz körül a neten!
Sokan küzdöttek ezzel a dobozzal, és van aki 2 variációt is fejlesztett. Ránézésre is látszik hogy megpróbálták a felesleges púpokat kigyomlálni valahogyan.
Megvan ez a kínálat is és még egy pár. El is készítettem egyet, aztán kidobtam.
Nekem így szól szépen az egész tartományban. De ez valóban nagy valószínűséggel egyéni érzettel... Végül is a gyártó anno így találta jónak, az egész komplexumhoz képest egy bonyolultabb hangváltó nem emelte volna kritikusan az árat. Egyébként a sémán eredetinek feltüntetett rajz nem igaz, semmiféle vas sincs a mély előtti tekercsben. A HS400-as is volt nálam, az a változat a sokkal bonyolultabb váltójával nagyon félresikerült, olyan kiemelés volt 700 Hz körül, hogy keresztül szúrta az ember fejét. Azzal modifikálóztam egy darabig, mások ajánlására, úgy hallgathatóbb lett. Ott a dobozméret valahogy aránytalan... A hozzászólás módosítva: Szept 9, 2014
Igazán nincs mit. Próbáld ki mindkét kondit, aztán amelyik jobban tetszik, azt hagyd benne. Nekem a középsugárzómon 20µF-nyi orosz medve van rajta, és nagyon jól szól vele. A magyar remixnek és a Teslának megint más hangja van. A két magassugárzón pedig Siemens olajpapír van most éppen. az egyiket 1,5µF-dal, a másik ribbont pedig 1µF-dal illesztettem a középsugárzó fölé. A középne van még egy ellenállásosztó, mert leordította a maradék hajamat is. A felső ágban van egy 5 Ohmos, és a hangszóróval párhuzamosan egy 10 Ohmos van. És ezelőtt az osztó előtt van a 20µF-os medve. A mélyen pedig nincs semmi, csak a kimenőtrafó szekunder oldala. Kb 1,5-2kHz körül be is fejezi a tevékenységét.
Meg is van, mi lesz. 1966-os gyártású, negyed olyan széles katonazöld MBGO 300V-os kondit találtam pont 2 db-ot, nagyon kis kapacitás különbséggel.
Ezzel a lendülettel majd át is huzalozom a belsőt és a munka kábelét is Van Den ... Hát nem az, hanem Orbán-féle, madárlátta transzparens 2.5mm2-es 3 méteres kábelre cserélem.
Na ez jól hangzik. Orosz medve? Kábel gyanánt használhatsz 3mm-es kilágyított acélsodronyt manganinnal fűszerezve. Egy szál acélsodrony, kilágyítod, betekered vízvezeték szerelős teflon szalaggal, párhuzamosan teszel a sodronnyal egy vékony szál 0,25-ös, vagy 0,12-es Manganint, és behúzod zsugor- vagy PVC csőbe, végére dugók, és jó napot kívánok. Jobb lesz, mint az Orbán-féle 2,5-ös madárlátta. Nem vicc!
Szeretnék építeni egy 3 utas változtatható frekvenciáju passzív hangváltót.Találtam készen pl MNC flexpower,de ez 2 utas meg ezt venni kell nem csinálni .
Először csábítónak hangzott mégépíteni JBL 433 mk II hangváltót.Találtam is kapcsolási rajzot Bővebben: Link Sőt valaki el is készítette csak kicsit zavaros ez nekem nem igazán részletezte ennek részét, kibővítette egy 9 V is elemmel is,de nem értem miért... Bővebben: Link Azért szeretnék ilyen változtatható hangváltót mert otthon csinált hangfalam van különböző hangszórókkal (MNC SAL vegyesen) jó tudom ez nem epp ideális,de nem szeretném most kidobni, csak fel szeretném egy kicsit feljavítani. Aktív lenne a legjobb csak kicsit költséges lenne külön erősítőket venni.lehet baromságnak hangzik de nem lehetne aktív hangváltót tenni passzív helyére? Tudtok e valami jó kapcsolási rajzot esetleg esetleg a fent emlitett dologokban segiteni bármit szivessen várok
MNC - SAL hangszórókhoz ezen váltóról lebeszélnélek! Mire elkészülne normálisan, többe lenne, mint a hangszóróid....és nem biztos, hogy szebben szólna mintha egy egyszerű váltót készítenél.
Aktív hangváltót nem lehet tenni passzív helyére! Aktív hangváltó 3utas = minden úthoz külön erősítő szükséges. Vagy is 3db sztereo vég kell, az aktív hangváltó után.
Értem.Esetleg mit tudnál ajánlani egy relative jó hangváltót 8 ohmos és 300 W os hangfalhoz.Amit használok ez mondhatni elég gagyi,drágább a burkolat mint az alkatrészek amit tartalmaz
Miért lenne drága?Sokba kerülnek az alkatrészek? igaz nem néztem utána mennyiből tudnám összerani a JBL másolatot
Itt tudod a hangváltó alkatrészeit a legolcsóbban beszerezni!
Esetleg még itt kapni pár kondit, jó áron. De a 2. linken találsz kész SPF8-3300, hangváltót is...azt még érdemes lenne megvenni, hisz könnyen átlátható, jól felépített cucc. Miért lenne drága? Kb. a linken lévő hangváltó jó esetben 20ezeres nagyságrendű alkatrészt tartalmaz oldalanként....és akkor nagyon "kukázott" alkatrészárral számoltam... A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2014
Idézet: „Amit használok ez mondhatni elég gagyi,drágább a burkolat mint az alkatrészek amit tartalmaz” Egy hangváltóban még a legjobbakban sincs túl sok alkatrész. Lehet, kívülről "gagyinak" néz ki, de ami fontos a frekvencia és fázis menete. Ezt ránézésre nemigen lehet megítélni, csak méréssel, és hallgatással. A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2014
Idézet: „Egy hangváltóban még a legjobbakban sincs túl sok alkatrész.” Helyesen így lenne= Egy hangváltóban akkor van kevés alkatrész, ha olyan hangsugárzóhoz készül aminek egyenletes a a frekvencia és fázis menete! Minden más esetben korrigálni kell, és az már növeli az alkatrészek számát/árát....
Most ezzel mit szeretnél hangsúlyozottan mondani? Mert ha egy hangsugárzónak önmagában gyatra a frekvencia és fázismenete, annak már mindegy. Olyan nagyon korrigálni nem lehet, és nem is érdemes. A korrigálással további fázismenet, problémákat hozol. Persze a határok elég tágak, mint műszaki mind anyagi szempontból.
Nem nekem kell, hanem regler19 -nek!
Sziasztok.
Adott a SAL HVS 14 aluláteresztő, ezzel kapcsolatban lenne néhány kérdésem: 1. Mi történik, ha két ilyet párhuzamosan/ sorba kötök? Milyen hatása lesz a végfokra? 2. Ha rákötök egy 4 Ohmos vagy egy 8 Ohmos hangszórót ( mert használható mintkét esetben) akkor a hangszóró impedanciája fog számítani? Azt is szeretném tudni, hogy hogy működik pl. egy Canton Plus C passzív mély? (gondolok a benne levő kondenzátor/tekercs/ellenállásokra illetve kapcsolásukra) |
Bejelentkezés
Hirdetés |