Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
40 fok egy csöves erősítő belsejében még kellemesen hűvösnek számít.
Akkor mi a megengedett? Mert pár nappal korábban itt ilyesztegettek, hogy az pedig meleg, meg meleg lesz ott.
Valamit félre értettél , én mondtam hogy a GU50 az tud ám melegedni de azt is mondtam hogy amennyiben van kéményhatás akkor nem lesz gond .
Közben láttam is hogy perforált lemezt kerestél az aproban !
Azt csinálgattam, de gondoltam ventivel rásegítek.
Egyenlőre az alján 5mm átmérőjű lyukból van rajta 40db (785 mm^2). Amit csináltál szuper toroid takarókat, ott is csináltam rést, hogy a toroid közepétől is tudjon felszállni a hő. Ha kevés lesz, akkor teszek rá valami rácsszerűt az aljára.
Nézd csak ezt a katonai rádió adó-vevőt a GU50-el!
Nincs venti, bura van a cső körül, és hermetikusan (!) zárt a doboz... Hmm ? Bővebben: Link
A jelenlegi erősítőmnek nincs még alja, sőt a két oldala is félig meddig nyitott. Az alumínium fedlap így is pillanatok alatt felmelegszik, ami a belső teret melegíti. Ez ellen nem igazán lehet mit tenni, viszont nem is szükséges, hiszen még a legkevésbé hőtűrő alkatrészek is simán elviselik a 40 fokot.
A kondikra majd még rámérek, én azokat féltem.
Igen, azért van a tetején az a menetes kihúzó sapka, hogy a tokjából valahogy ki lehessen varázsolni. Az a tok, mechanikai védelem miatt szükséges. (német, Telefunken találmány)
Persze, léteznek olyan csövek, amelyeket hűteni kell, néhányszáz W disszipációjú adócsövek, sőt a kW -os tartományban vízhűtésűek. De ez már nem hobbikategória. Idézet: „ECC levegős és/vagy végelgyengülésben szeved.” Mindig van valamennyi rácsáram, vadi új csőnél is. Néha használják is munkapont beállítás céljára, nagyértékű rácslevezető ellenállással, kisjelű csöveknél. Ezért is korlátos a ráscslevezető ellenállás értéke, különösen nagyáramú csöveknél. Mivel a vezérlőrács közel van a katódhoz, bizony néha el eltalálják az elektronok, és ebből adódik a rácsáram. Ipari, részletes csőkatalógusokban lehet találni erre nézve adatokat. Persze halódó csőnél ez többszörösére emelkedik.
Hmm, a 6C33C fűtése is már jó 40W/cső, az anóddisszipáció akár 60W is lehet, tehát csövenként 100 W-al kell számolni... Ennek fényében egy zártabb felépítményű készülékben egyenesen szükséges a forszírozott léghűtés...
De akár nyitottban is, nem? Mert az melegít mindent rendesen. És egy stereo PP tud fűteni rendesen. (Fűtés kb 200W, mellé az anód disszipáció, és 400W-nál járunk).
De 6S33S PP-val valakinek tapasztalata? Vagy ilyet itt senki nem épített? Szép cső, és tudomásom szerint nagyon szépen szól.
Nyitottban ne legyenek "túl közel", egymáshoz elsősorban... Nem árt a sasszin a foglalt körül furatokat készíteni, persze ez akkor tud igazán működni, ha a doboz fenéklapján is vannak szellőzőnyílások, esetleg kopoltyúzva van. Ekkor a keletkező kéményhatás elméletileg elégséges lehet... A foglalt alul is nagyon fel tud forrósodni, az oda csatlakozó vezetékek/alkatrészek méretezésénél erre figyelemmel kell lenni...
Üdv!
Szeretnék tanácsot ill. eligazítást kérni Tőletek. Szeretnék építeni egy csöves erősítőt. Talán már nem mondanám magam teljesen kezdőnek de ilyesmit még nem csináltam. Kb. 50-60 watt teljesítményt szeretnék minimum. Elkezdtem olvasgatni a fórumot szabadidőmben, de azt kérném ha valakinek van konkrét kapcsolása ill. ötlete kérem segítsen merre induljak. Előre is köszönöm!
Csövesben a 50-60W oldalanként sok. Szerintem otthonra szobába 2*30-40W bőven sok. Persze egy megfelelően érzékeny hangfal kell. De lehet kisebb teljesítménnyel kellene kezdeni.
Üdv!
Köszönöm! Igazából azt nem írtam még hogy egy afféle kombó ládát szeretnék építeni éa szájharmónikához ill. mikrofonhoz kell elsősorban, és csak másodsorban otthonra.
Van gitárerős/ hangszererősítős oldal...
Sziasztok!
Már régebben beszéltünk erről a GI-30-as kis "OTL"-ről.Igaz erről megoszlanak a vélemények. Eljött az iskolaidő és sikerült a suliba kicsit körbeméregetni.Ami kibukott az az illesztés.Kimeneten 750 Ohm-os illesztés kellene ,ezzel szemben egy átlagos füles 32-64 Ohm.A füles annyira leterheli ,hogy a kimenő teljesítmény 0,3W továbbá a torzítás is 5%.Kimenetre tettem egy potit és megkerestem az illesztést azt a 750 Ohm-ot.Utána számolva úgy 8W lenne a lejövő teljesítmény.Ha tekertetek egy 750/32 Ohm-os kimenőt megoldódnak a gondjaim? A 8W szerintem egy lehetetlen dolog de mind egy.A torzítás miatt lenne fontos. A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2014
Sziasztok!
Tegnap sikerült szereznem egy kimenőtrafót, és be is kötöttem mindent. Nagyon szépen muzsikál. Annyit kellett csinálnom, hogy leraktam csillagpontra a poti házát. Utána volt egy kis torzításom, és egy kis brummom max hangerő környékén. Megemeltem az anódfeszt 220Voltra (Villard tényleg csak dupláz). A torzítás mérséklődött, a brumm eltűnt. Hogy áll kapcsolatban az anódfeszültség a brumm-al?Mindegy, nagyon szépen zenél. Másik kérdésem is volna amiért írok. Hová kellene, hogy, s miként szerkezstenem, hogy tudjam állítani a magas, mély hangokat a kimeneten? Van valami egyszerű megoldás erre? Hogy változik a kapcsolás? Bocs, ha buta a kérdés. Mod.: Amikor kezd torzítani a mély hangok tűnnek zavarosnak. A trafo kizárt hogy kicsi. Ez lenne a cső vége? Több dobozzal is próbáltam. Igyis veszett hangos ez a 1,5W : ) A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2014
Idézet: +Közvetlenül ugyan nincs kapcsolatban, de a munkaponti beállítás miatt az alacsonyabb tápfeszből nagyobb áramot vett fel, amit nem bírt a tápegységed. „Hogy áll kapcsolatban az anódfeszültség a brumm-al? ” Azt, hogy hányszoroz a kapcsolás, azt egyszerűen eldöntheted, ha megszámolod hány dióda van benne. Lehet hangszínszabályzót is építeni az áramkörbe, ezt a frekvencia függő visszacsatolással teheted. Azonban így csak viszonylag egyszerű szabályzás valósítható meg. Egy komolyabb hangszínszabályzó kapcsolás a "lepke" szabályzó, erre megoldásokat találhatsz a hangszínszabályzós topikban. Azt azonban tudnod kell, hogy az ilyen szabályzóknak csillapításuk van, amit csak további erősítő fokozatok alkalmazásával tudsz ellensúlyozni. Idézet: „alacsonyabb tápfeszből nagyobb áramot vett fel, amit nem bírt a tápegységed.” Ez a torzítás. Ezt értem. A brumm ha nagyobb áramot vesz fel, hangosabb nem? Nem lepkére gondolok, igaz keveset olvastam mire feltettem a kérdést. Trioda pentoda közötti szabályzásra gondolsz? Akkormostan bújommármegint a könyveket.
Ha tovább emelném az anódfeszültséget mi történne? Melyik alkatrész bánná? Adatlap szerint 500V üresen a cső. Talán a magasabb hangerőnél sem torzítana annyira? Állítólag 4 W is tud ez a cső papíron...
kb. 270V tudnám még tornászni. A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2014
Torzítás megoldva. Buta voltam. Veszettül szól ez a pár watt is.
Gondolkodok, de még mindíg nem értem miért nem adhatnék többet ennek a kapcsolásnak. Ez gondolom a tudatlanságomat példázza.
Egy ECL82 SE nem tud többet 2,5W-nál, azt is csak normálisan megtervezett kimenővel tudja. TV vagy rádió kimenővel kevesebb, mert nem lehet a trafót egy bizonyos határon túl gerjeszteni. SE-nél még légrés is erősen ajánlott a kimenőbe, így kerüljük el azt, hogy alacsony teljesítménynél torzítson(így nem gerjesztjük túl egyenárammal, több marad a hangoknak). A mélyhangok különösen megszenvedik az alulméretezett kimenőket. Amúgy meg tessék érzékeny hangdobozpárokat venni!
Értem. A hangdobozaimat meg sosem cserélem el. Törölgetem minden nap.
Azthittem nem tanulok semmit ezzel a kis kapcsolással, de mindenkinek tessék először picit építeni. Nem is lesz az olyan pici! Köszi nektek! Következő projekthez is kérek majd ám tanácsokat. Tessék rettegni!
Üdv. Sürgős kérdésem a következő volna. UBL21 helyére be lehet tenni EBL21-est?
Nem.A fűtésük totál más.55 vs. 6,3V...
Sajnos ráébredtem . Sikerült szereznem egy Orion Type 230 rádiót de mikor bekapcsoltam felfűtött minden cső kivéve az UBL21-est. Ezért is reménykedtem benne,de mikorra utánnanéztem először azt hittem hogy 5,5V de miután jobban megnéztem szörnyülködve néztem hogy 55V fűtést igényel. Ezen kívül megeggyezik a két cső vagy másak a paramétereik?
Lehet rajta kicsit emelni, de a 7W disszipációs határértéket nem nagyon szabad meghaladni, mert úgy nagyot csökken a pentóda rész élettartama. Pusztán tápfesz.emeléssel az első fokozat anódfeszültségét is emeled -> újra kell számolni a beállítását. Max. P(ki)-hez növelni kellene a pentóda 330 ohmos katódellenállását is, de ne tedd, pártized W plusznál többet ér a hosszabb (úgy-ahogy) lineáris tartomány.
És ebből hogyan jönnek ki magashangok? A pentódát nagy belső ellenállása miatt egy jóminőségű, párszáz pF szórt kapacitású kimenőtrafó is durván lesöntöli. Ráadásul, mivel a differenciális Rb erősen függ a pillanatnyi anódfesztől, komoly modulációs torzítás pótolja -részben- a nemlétező magasakat. 2W-on közel 10% a THD, ám ezzel még nincs vége a rémtörténetnek... UL leagázás kellene a kimenőre, úgy két fokozatból, együtemben is ki lehetne valamit hozni. Avagy trióda üzem, P(ki)~1.5W ECL82, tartósan 500V?!?! melyik adatlap? A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2014
Még ha megoldanád valahogy a fűtést, akkor se lenne jó. Az UBL-t kimondottan alacsony(110V) anódfeszültségre találták ki, még pár helyen volt ilyen a hálózat, hogy 110V egyen. Szerintem a csövednek a fűtőszála egyben van, de maga a cső már gázos. Fehér a teteje?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |