Fórum témák
» Több friss téma |
No igen, elfelejtettem, hogy nem mindenhol olyan hálózat van, mint nálunk (TT). Itt ugyanis ez sokkal nagyobb gondot jelentene. A csillagpont elmászás a bekapcsolt fogyasztók egymáshoz viszonyított ellenállásától függ, nem feltétlen kell nagy áramú terhelés.
Üdv urak!
Csengő nyomógomb bekötésével kapcsolatban van kérdésem. Ismertek olyan szabványt, hogy a lakáson kívül (lépcsőházban) felszerelt csengő nyomógombhoz hogyan kell csatlakozni? Kötelező (vagy esetleg ajánlott) a trafó, vagy mehet közvetlenül a fázis? Köszi.
Milyen fázis? A csengőreduktor szekunder tekercséről megy ki a 8VAC.
Gondolom az a kérdés, hogy a nyomógombra ki lehet-e vinni a trafó primerének fázisát-e. A választ nem tudom.
Hát mi van ráírva a nyomógombra? Mármint a lakástulajdonos nevén kívül.
![]() Van egy csomó csengő, ami eleve 230-ról működik. A hozzászólás módosítva: Nov 9, 2014
Persze, minden bírja, csak hogy érintésvédelmileg okés-e.
Nem találtam ilyen szabályt, trafót meg nem akarok tenni, mert nem fér a dobozba.
Trafó nélkül, 230-as csengővel közvetlenül.
Nagyon sok lakótelep belső lépcsőháza van így megoldva.
A hozzászólás módosítva: Nov 9, 2014
Bocsánat, pontatlan voltam!
Légkábeles betáp, és a szolgáltató felé szakadt el a légkábelen (tudom, hogy furcsa, mert az a tartókábel is) a nulla. Vihar volt, és ledörzsölte (elég nagy volt a fesztáv) a szigetelést az egyik fázisról, és csatt! A fázis bírta, a nulla (egész pontosan PEN vezető) nem! Ez részben egyesített PE és N vezetős rendszer, jelölése TN-C-S A PE és N vezető szétválasztása (összekötése) az elosztótáblában történik. Egyébként FI relé nem volt, de mivel a fogyasztóknál nem volt testzárlat, nem is oldott volna le.
Hasonló volt már itt is. A tetőtartón nullszakadás, az áramkör a sütőn, gázcsőn keresztül záródott, onnan vették észre hogy szikrázott a laza EPH bilincs.
Mivel gyártmányokat használsz hozzá, az adatokat (feszültség, áramerősség IP. véd. fok) azokon, vagy a gyártmánylapon pontosan feltüntetik. Neked "csak" ezeket a feltételeket kell betartani.
Érintésvédelmileg? Az érintésvédelem cserkész-szintű fogalmazásban azzal foglalkozik, hogy ha vasdobozban van a készülék, és netán meghibás miatt rázna...
Ironikus módon egy transzformátoros csengőnél inkább akkor lenne érintésvédelmi aggály, hogyha a szekunder megy ki a nyomógombhoz. Mert arra ügyelni kell, hogy a törpefeszültségű áramkör hogyan van vezetve.
8-12V-os feszültségű csengőt én kültérre, kertes házhoz , kapuhoz, kerítéshez javaslom.
Panelház, lakótelep belső lépcsőházához, ha eredetileg is az volt, megfelelően szerelve maradhat a trafó nélküli is. Gondolom ez volt a fő szempont. A hozzászólás módosítva: Nov 9, 2014
sziasztok olyat szeretnék kérdezni hogy menyire szabályos az hogy , a villanyóra szekrényt ki telepítik a kerítéshez . hogy az új villany óra szekrénytől a ház lakás kis elosztójához 5x 10mm2 földkábelél táplálom meg és falba? lehet e a földkábelt közvetlenül védőcsövezés nélkül be gipszelni a falba.
Ezt a munkát csak regisztrált villanyszerelő végezheti, a helyi áramszolgáltató veszi át .
Az, hogy a mérőhely hova kerül, a kerítéshez, vagy az épület utcai oldal felőli falára sok egyéb körülménytől függ. Ezt előzetesen a helyi áramszolgáltatóval kell egyeztetni.
Földkábelt falba gipszelni nem szabályos. Mindenképp kell kialakítani a ház oldalán (falban) egy kábelfogadó szekrényt. Onnét lehet MŰ csőben a vakolat alatt a lakás elosztójához vinni a vezetékeket a kábelköpeny eltávolítása után.
Bármilyen kábelszerű vezetéket szabad közvetlenül falba fektetni, kivétel ha a kábel gyártói adatlapja ezt kimondottan nem tiltja. Lényeg, hogy az érszigetelésen kívül köpenyszigetelése is legyen. Ügyelni kell a mechanikai védelemre. Védőcsőbe azért érdemes tenni, mert egy esetleges kábelcsere egyszerűbb. 5x 10-es kábel esetén nem indokolt a kábelfogadó ezt a keresztmetszetet közvetlenül is be lehet kötni egy elosztói kapocsra.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2014
Mondjuk aki az 5*10 es kábelt egy kanyarban áthúzza az ügyes.
Idézet: Azért ne feledjük el, hogy más lesz a hőelvezetése a kábelnek, ha nem csőbe van fektetve. Rosszabb lesz a hőleadása így feljebb kell méretezni a keresztmetszetét! Ráadásul a csere is utólag okoz fejfájást. „Bármilyen kábelszerű vezetéket szabad közvetlenül falba fektetni, kivétel ha a kábel gyártói adatlapja ezt kimondottan nem tiltja.”
A vakolatba fektetett vezeték és a csőbe húzott vezeték terhelhetőségére itt a táblázat.
A = védőcsöves szerelés B = Vakolatba helyezett Mindenesetre a védőcsöves szerelés az előnyösebb a könnyebb szerelhetőség, esetleges javítás, bővítés esetére.
Milyen méretezésre gondolsz egy családi háznál az 5x10-es CU kábelnél.
Az "A" csoportban is 48A az alapterhelhetőség. Idézet: . Nem vitatom a védőcső előnyét és teljesen támogatom is, csak azért írtam, hogy lehet közvetlenül falba fektetni, mert "taurus" azt írta, hogy az tilos. „Védőcsőbe azért érdemes tenni, mert egy esetleges kábelcsere egyszerűbb” A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2014
Mi még a 25-ös kábelt is áthúzzuk egy kanyaron, persze nem 16-os csövön.
Az épületcsatlakozásoknál még vastagabbakat is.
Így van Feri, a 4 x 25-ös csatlakozó kábel a MÜ II 50 csövön . Persze a megfelelő MÜ II 50 ívvel.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2014
Nem azt írtam, hogy tilos, csak annyit, hogy nem szabályos.
Forgalmazó szerint: "Szabvány: MSZ 146-6, HD 603 3. rész, DIN VDE 0276 Alkalmazása: Belső térben és a szabadban, kábelcsatornában, rögzített elhelyezéssel falon és fémszerkezeteken, vagy közvetlenül a földbe fektetve" Ebből én nem olvasom ki, hogy belső térben ne kellene kábelcsatornába tenni.
Csak felbosszantott, hogy nem hozzá értő emberek adnak másoknak tanácsot.
Már többször leírtam az erősáram nem játék, azzal végzett bármilyen nem szakszerű tevékenységgel magunk vagy mások életét veszélyeztetheti.
Valószínű ebben soha nem jutunk kötös nevezőre ezért én részemről a vitát lezárom.
Csőbe húznak egy vezetéket, általában nem szokták ventillátorral átszellőztetni a jobb hűtés érdekében. Ennél már az akármilyen vakolat is jobb, az legalább hővezetéssel elviszi a hőt (falfűtés
![]() Ráadásul ritka kivétellel, de a vakolatokat nem szokták rossz hővezető műanyagból készíteni, mint a védőcsövet. A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2014
Nálam 5x16 réz van..... A védőcsőről: a nevében is benne van - védi a benne lévő vezetőt. Tök kellemes dolog, amikor verik le a vakolatot és beleszalad a kőműves kalapács, mert a vakolatban futott a kábel. védőcsőnek kellő méretű horony szokott lenni - az eleve kicsit mélyebbre is kerül és valamit legalább fog - és még kopog is. Ha bevakolod a kábelt - ember legyen aki kikopogtatja. Sok mindent lehet - és meg is teszik sokan. Pusztán a józan ész mondatta velem, hogy jobb csőbe húzni. Nálam minden előre le lett csövezve. Amikor jöttek felszerelni a tányéros TV-t kérdezték hol csatornázzanak? Mondtam ? Sehol! Itt kössenek a végére. Amikor olcsóbb lett az IPTV -ott volt a kábelvég ahhoz is, csak nem fogadták el - mert csak az általuk behúzott vazelines kábel a jó.... A 40 m cső a földben tökéletesen átjárható volt, 5 perc alatt végeztünk az áthúzással is. Ugyanez vakolatbontás mellett időben is költségben is durvább lett volna. Megéri néha előre gondolkodni.
Valamit nagyon félreértettél.
Én soha nem mondtam, hogy a védőcső felesleges és rossz megoldás. Természetesen a csővel való szerelés a jó megoldás. De az is igaz, hogy nem tilos kábelszerű vezetékeket közvetlenül vakolat alá fektetni. Tőlünk nyugatabbra a "szegény" németeknél ez bevett szokás az MBCu kábelt közvetlenül vakolat alá fektetik a csövezést alig ismerik. Az 5x16-os kábel csak nagy távolság és nagy áramfelvétel esetén lehet indokolt különben pazarlás. A csatlakozó kábeleket méretezni kell, a minden szempontnak megfelelő kábelnél erősebb beépítése nem indokolt és nem hoz minőségi javulást a villamos hálózaton. Ellenben nem jelentéktelen árnövekedést okoz. Persze mindenki maga dönti el neki mi a drága. Részemről ezt a vitát is lezárom. |
Bejelentkezés
Hirdetés |