Fórum témák
» Több friss téma |
"hagy v": hagyományos villanymotor.
Arra gondol, hogy áttétellel negyedeli a fordulatot, akkor négyszerezi a teljesítményt.
Na most akkor nyomatékot, vagy teljesítményt?
Rögtön gondoltam, hogy kevered a két fogalmat. A nyomaték nő, de nem érsz vele semmit, mert a sebesség meg csökken. Te pedig nem akarsz 40 km/h helyett 10-zel menni. Ha ennek kompenzálására növeled a motor fordulatszámát, ahhoz 4-szeres feszültség is kell, és az 4-szeres fölvett teljesítményt jelent (4-szer annyi aksit). Nincs kibúvó.
A fizika jó dolog! Tudod, súrlódás nélkül orra buknál.
Idézet: „Nekem van 12 v-os motorom,4000-es fordulattal,egy másik 12 v-os pedig 16 000 fordulattal” Ez azért van, mert egy DC-motornál önmagában a névleges feszültség nem határozza meg a maximális fordulatszámát. Olvasgatom, amiket írsz, szerintem egyszer összefoglalhatnád egyetlen rövidítés nélkül, logikailag egymás után írva, hogy mit szeretnél. Mert, már megbocsáss, de olvasni is borzalom, felfogni meg lehetetlen abból, ahogy tálalod... Idézet: „Miért is kell egy nagyobb fordulathoz,nagyobb fesz?” Ugyanazon a motoron! Más motoron elég lehet kisebb feszültség, de azon meg nagyobb áram kell ugyanakkora nyomatékhoz. Sehogy sem tudod kicselezni, mert te hiába nem ismered a motorok működését, a motorok attól még ismerik a fizikát! Csak saját magadat zavarod össze azzal, hogy egyszerre akarsz mindent megváltoztatni: áttétel, motor, frekvencia, stb... A motoroknál van egy úgynevezett gépállandó. Minél nagyobb ez az érték, annál nagyobb nyomatékot fejt ki egységnyi áram hatására, de ugyanez a gépállandó egyenesen arányos az indukált feszültséggel is, tehát egységnyi fordulatszámhoz ugyanilyen arányban nagyobb feszültség is kell, tehát semmit nem kapsz ingyen! Próbáld csak ki, ha nem hiszed: a 16000-es fordulatú motorod kb. negyedannyi nyomatékot fejt ki azonos áramon, mint a 4000-es fordulatú! Vagy ha nem tudsz nyomatékot mérni, akkor a legegyszerűbb: kapcsold össze a tengelyüket, adj a 4000-es fordulatúra 1 A-t, zárd rövidre a másik motor kapcsait egy árammérővel, és olvasd le az áramot! A súrlódási veszteség miatt kicsit kevesebb mint 4 A-t fogsz mérni, mert a kisebb gépállandó miatt csak nagyobb árammal tud ellenállni az első motor forgásának.
Olyan jó, hogy lassan mindenféle motor teljes működése, és paraméterei ki vannak tárgyalva...
Esetleg kerékagymotort nem akartok gyártani?? Ha esztergályos lennék, már kikarcoltam volna az új felnit, belerögzítettem volna vagy 12db Magnetron mágnest, és legyártottam volna a forgó mágneses teret előállító majdnem léptetőmotort. Csakhát nem vagyok esztergályos, és a másik, hogy a Mitsubitshi már legyártotta a kerékagy motorjaival a kisautóját...
Nem akarlak bántani,de amiket írsz, az a Pájer Tibor Fénykapu oldalán is megállná a helyét...
Az 1kw-odból, a fordulatszám 4-edelésével, és a nyomaték 4x-ezésével hogy is csinálsz te 4kw-ot??? Ugye nem találtál fel egy +-os perpetum mobilét???
Amúgy csak azt kell felismerned, hogy te a példáddal valóban készítettél egy kívülről hasonló motort az osztásoddal, ugyanannyit forog, esetleg üresjáratban ugyanannyit fogyaszt, de az 1kw-os csak negyed annyira terhelhető mint a 4kw-os, érted?
Ez pont olyan, mint a verhovina motorja és a simson motorja, mindkettő 50köbös, mindkettő felpörgethető 6000-ig, de a verhó az csak 1,5 lovas, a simó az meg 3,5 lovas... A verhón egy személlyel hátszélben/terhelve/ végsebkó 40km/h, a simsonnal az asszonyt mögém ültetve szembeszélben is /terhelve/ 60km/h.. Ez a teljesítménykülömbség! Ha akarod átszámolod kw-ba, 1Le=750w
Nem túl jó hasonlat, de talán így világos lesz:
Legyen az áttételed, (képletesen) egy transzformátor (ideális esetben)! Beadsz U=1000V-ot, legyen ez a "fordulat", felvesz I=5A-t, legyen ez a nyomaték. (P=UxI) -> P=5000W teljesítmény. stimm? A kimeneten negyedeled a feszültséget (fordulat) -> 250V, négyszeres árammal terhelheted, -> 25A. P=UxI ismét, az eredmény -> ugyan az. (ha nincs veszteség. de van) Tehát csak a nyomaték nő meg, a fordulat kárára. Na?
Köbzoli!
Képzelj el egy benzines autót, eredeti állapotában, azaz semmi villanyhajtás. Megvan? Namost: a motorja 6000 rpm maximális fordulatszámmal bír, és pl. 100 kW maximális teljesítménnyel. Ez is megvan? Akkor tovább: beindítod, és beteszed egyesbe, ahol (ismét csak pl.) 5 az áttételi arány. De ha ekkor el is indulsz, a jó ég áldjon meg, akkor is csak 100 kW a hajtóteljesítményed, nem 500! És amikor a motor 6000-nél szaggat egyesben, a váltó kimenetén 1200 rpm lesz mérhető, ám ha az említett motor ezen a fordulatszámon 100 Nm nyomatékot tud leadni, akkor a váltó kimenetén 500 Nm áll rendelkezésedre. Nehogy már egy áttétellel felszorozd a teljesítményt, mikor a valóságban még az áttétel is veszteséges, így teljesítményt csökkent... Amúgy meg, ha neked a neodímium mágnes, mint forgórész-alapanyag olcsó, akkor tudom már, ki vitte el a lottó milliárdjait... A hosszú élettartamát tekintve pedig egyrészt ajánlom figyelmedbe a nem túl jó hőtűrését (ha nem tudod, milyen alapanyag, 80 °C fölé ne engedd), másrészt azt a tényt, hogy ha egy alapból elég nagy fajsúlyú mágnestengelyt te 10000-el meg akarsz forgatni, és mindezt otthon szeretnéd megcsinálni, akkor az első próbánál rakd körbe a motorteret vadfogó hálóval, különben keresgélheted a mágneseidet mindenfelé... Idézet: „csakazt nem értem, mi olyan bonyolult abban amit irok.” Nem bonyolult, csak téves. Idézet: „Az "én motorom" 72 V-os 1 KW-os,viszont 10 000 fordulata van,ezért leosztom a fordulatot 4-el,és kapok közel 4KW-ot.Ez igy stimm?A motor meg fogyaszt 1 KW-ot.” Nem stimm. Pont ez mondana ellen az energiamegmaradás elvének. De ha elfeledkezünk az energiamegmaradásról, csupán általános iskolai ismeretekre építve is levezethető, hogy ez nem így működik. Valóban jobb a nagyobb fordulatszámú motor, de csak a (réz)veszteségek csökkennek valamennyire. Talán 10 %-ot nyerhetsz vele, ha nagy szerencséd van. (És ha nem repül szanaszét.) A vasveszteség pedig nő. Pláne ha nem sikerül jó minőségű, lemezelt állórészt csinálnod. Idézet: „PL egy Trabi után kötök egy 2-tonnás után futót,eggyesbe szép lassan,erölködve de elhuzza. Viszont beteszem 4.-be semmi sem fog történni. Akkor kérdezem én,a Trabi 1.-ben,perpetum mobile? 4.-ben meg hat rá az energia megmaradás törvénye?” Ha 4-esben akarsz utánfutót húzni, akkor totálisan rosszul van méretezve az áttétel. Ehhez képest lehet javítani, de egy jól méretezett áttételhez képest nem! Egy 3000-es fordulatú motor egy kis áttétellel pont ugyanúgy jól méretezett, mint egy 9000-es fordulatú ugyanolyan teljesítményű egy 3-szoros áttétellel, tehát semmi különbség a kettő között. Tőled inspirálva én is kitaláltam ám a nagy trükköt az energiaspórolásra! Úgy fogok spórolni, hogy menet közben kiengedem a kéziféket! Mekkora ötlet! Biztos senki nem jött még rá! Sőt, három kéziféket is beszerelek, és mindet kiengedem! Na akkor aztán hasítani fog a járgány! Egyértelmű, nem? Idézet: „Nem értem Pafi 10%-os nyereségét de ,ha igy lenne,akkor már 110%-os a mocim,erről szó sem volt.” Valóban nem volt róla szó! 85 % helyett lehetne mondjuk 94 % a hatásfok, ha normálisan csinálnád meg a motorodat! Idézet: „Az én általam tervezett mocinak, nincs vasvesztesége.mivel nincs benne vas!” Az azért gáz, mert akkor meg erősen csökken a tekercseken átmenő fluxus, így ugyanakkora nyomatékhoz sokkal nagyobb áramsűrűség kell, ami a rézveszteséget növeli. Ráadásul nem tehetsz a motor köré vas tárgyakat, mert iszonyúan fogja őket rázni a forgó mágneses tér. Üvölteni fog a járgányod! Sőt a tekercsek hűtése is nagy gondot fog okozni, mert egyáltalán nem használhatsz fém tartószerkezetet a tekercshez, a műanyagok viszont baromi jó szigetelők. Hidd el, nem poénból tesznek vasat a motorokba! (Kivéve a nagyon speciális motorokat.) Majd rájössz. Ha van jó sok pénzed és időd, szórd csak szét, végülis erről szól egy hobbi! Talán megúszod komoly sérülések nélkül. Idézet: „Én végig azt hangsulyoztam,hogy a megemelt fordulattal,annak leosztásával,nyerek nyomaték növekedést!” Tévedés, te végig teljesítménynövekedést írtál (egyetlen kivétellel)! Mindegy, felőlem abban hiszel, amiben akarsz.
És miért jó az neked, ha lassabban megy?
Idézet: „Az a helyzet nekem van egy ilyen vas nélküli mocim.” Idézet: „ez a mocim vas burkolatbat van” Na most akkor van benne vas, vagy nincs? (Tökmindegy, hogy a belsejében vagy a külső részén van a vas, csak az számít, hogy a fluxus rajta keresztül záródik!) Azt valamiért elfelejtetted megírni, hogy a fúródnak mekkora a tengelyátmérője, amit lefogni próbáltál, így eleve nem lehet összehasonlítani. Nyilván egy nagyobb átmérőjű tengelyt sokkal könnyebb lefogni! Ez nem a motort jellemzi, hanem csak a tengelyt, meg az ujjaidat! De jól van, tegyük fel, hogy a "vasmentes" motorodnak a nyomatéka nagyobb. Egyszerű: ezek szerint lassú. Ennyi! Hogy miért lassú, azt a konstrukció magyarázza, de te nem írtad le, hogy milyen a konstrukció, így eleve lehetetlen elmagyarázni, hogy pontosan miért nagy a gépállandó. De te gyors motort akartál építeni! Idézet: „Ami meg a mágnest illeti 300 C-fok fölé nem szabad vinni.a gyártó szerint.” Ha ez így van, add meg a linket, ahol ezt írják! Mindenhol máshol másként tudják: http://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium_magnet http://www.themagnetguide.com/neodymium-magnet.html Összekeverted a curie-ponttal, ahol tökéletesen elveszti a mágneses tulajdonságait! Ha megnézed a második linket, láthatod, hogy az N anyagú mágnesek csak 80 fokig használhatók! Idézet: „erre irtam"egészséges kompromisszum"valamit valamiért!” Csak amiről bizonygattad, hogy "valami", arról kiderült, hogy fizikai képtelenség. OK, építettél egy biciklit. Ment "egész nap", ami jelenthet kb. nettó 5 órát. Képes volt 30-cal menni, persze nem biztos (sőt valószínűtlen), hogy végig annyival is ment. Elhiszem, hogy ennyit kíbírt az aksi. A gond az, hogy egy autó az kb. 10-szeres tömegű, és kb. ilyen arányban nagyobb a súrlódása is. 30 km/óra az nem lehet cél, mert így előbb-utóbb valaki le fog tolni az útról, hacsak nem foglalják le előbb az autódat, hiszen engedélyt nem kapsz rá. Minimum 50-60 km/órás végsebességre van szükség, és tekintélyes gyorsulásra, különben akadályozod, veszélyezteted a közlekedésben résztvevő többi embert! Mivel a közegellenállás a sebesség négyzetével arányos, és 30 km/h fölött már általában ez dominál, 50 km/órához kb. minimum 3 kW kell (levezetés most kihagyva), és ha sikerül 700 kg-ba beszorítani az össztömeget, akkor is 10-15 kW a gyorsuláshoz (10 mp alatt 0-ról 55-re). Ez utóbbi 72 V-on 140-200 A, amit még párszor kiköhög az 55 Ah-s aksi, de rohamosan csökken az élettartama. Nem teljes kisütésre optimalizálták, nem valószínű, hogy kibírná egy évig, talán fél évig sem. Ezt is bele kell kalkulálni az üzemelési költségekbe. Illetve még mielőtt az ember beruházna rengeteg pénzt és időt, ki kellene próbálni egyetlen aksival, hogy meddig bírja ezt a terhelést!
A villany bicajokban 250-300w-os kerékagy motor van, és 36v/12Ah-s akksi hajtja. A bicaj önsúlya k.b.40kg, a paraszt ráül, k.b.70kg plusz. Így a bicaj 110kg-ot visz teljes feltöltéssel 25-30km/h-val. Na ezek az alap számítási értékek, ehez lehet viszonyítani..
Ha egymás mellé kötök 10 ilyen bicajt, és mindegyikre ültetek egy mukit, akkor 3000w-al viszek 1100kg-ot 30km/h-val és 36v/120Ah-nyi akksi kell hozzá. Innentől kezdve lehet arányosítani... Jó számolgatást!
Sziasztok!
sajna az arányositással BAJ VAN exponenciális az összefüggés,,,,,,a sebesség növelése/teljesitmény között. AMIKET EDDIG LÁTTAM: vasútállomások csomaghordó targoncái 4kW 24V 150,,250Ah max 30,,35 km/h és 300/500 kg lapos targoncák: 10kW 40V 250Ah 20km/h és 1000/4500 kg villás targonca 1 : 12 kW 20V 250Ah 10km/h 4000/6500 kg villás 2: 25kW 80V 400Ah 30km/h 6700/11800 kg elektromos BARKAS 1988. 22kw 90V 180Ah 60km/h /3, ban / 2100/2600 kg :bow Az akku Ni-Cd vagy savas CIKLIKUS/ nem gk inditó /
De csak a sebesség esetében nem lehet arányosítani, amit leírtam, a tömeg/vitt/, a kellő teljesítmény, és a szügséges akksi cella kapacitás, ott lehet!, amúgy igazad van, bár.: Az én mocim esetében/mociaim/ Balcancar EV 687 hajtómotorja, /az is megvan/ 3600w-os, a targonca onsúlya/tömege/1500kg, a vihető max teher 1T/1000kg/. Mindezekkel.: üresen/1500kg/ megy 25-30-at, teljes terheléssel/2500kg/ megy 15km/h-val.
Na ugyanezek jöttek ki a bicajhalommal is.: 1100kg-3000w-25,30km/h. Erre mondtam az arányosítást, bár a targoncáknál is már inkább az üzemóra dívik, mert a szivattyúmoci ha megy, az nem mozdítja semerre a gépet, de meríti az akksit...A BC EV687-ben is 80v-nyi 180 Ah-s 2v-os cellák vannak, tehát a targoncával üresen, hidr.szivattyú motor használata nélkül min. kétszerannyit lehetne menni mint a TORNÁDÓ bicajjal. Bár érdekesen néznék ki a közért előtt vele.
Szia!
igy már másabb....... Ha átszerelnéd vmi könnyű járgányba a targonca cuccait. régi filmet láttam VW 1201 / bogár. 1968 / elektromossá alakitásáról... 12Db gk.akku motor - a vezérlése relés volt/ dicső 60-s évek /de élőben nem láttam hasonlót sem,,,,
Erről az átalakításról nincs valami link?
Szia!
ez a 70 években készitett normál 8-as film volt-------nem tudom . ill. + nem találtam
Sziasztok!
Idézet: „Az 50Hz-es motorokat már 6,,,10 Hz-től lehet terhelni kb 1/10-ed P-vel ... 25Hz-től jól húz és 120Hz-nél nem illene tovább pörgetni” EcoPityu: Idézet: „Nem gondoljátok, hogy mobil üzemben előállítani egy PWM-es frekvenciaváltót, akár csak 3x110v-ra is elég nagy falat???” Szeptember 28.--án arra gondoltam, mikrokontroller-ből adok igény szerinti PWM-ben modulált 5 v-os 3 fázist, ami 5-300hz között mozoghat, és csak mosfet, igbt hiddal kell szükség szerin erősiteni 3 fázisu moci részére. Eddig senki nem ostromolt! Idézet: „Mozgássérült mikrokontroller programozó vagyok, hogy ki ne essek a gyakorlatból, szivesen csinálnék háromfázisú kefe nélküli motorhoz vezérlést, főleg Bp-i barkácsolót tudnéksegiteni, mert én is Bp-i vagyok”
Szia!
Idézet: „Sajnos a mocit nekem kéne legyértani, mivel amelyik ilyen teljesitményü azt arany árban adják.” Motort aligha okos dolog gyártani! A legkölömbfélébb autógenerátorok megszabaditva a beépitett egyenrángatótól, kitőnö 3 fázisu moci. De a vadiuj sima 3 fázisú motor is olcsó, áttétellel együt kapható! Idézet: .„autógenerátorok megszabaditva a beépitett egyenrángatótól, kitőnö 3 fázisu moci” Úgy gondolod.,? hogy a forgórész továbbra is kapja az egyent a keféin át, és az állórészt hajtsuk a 3 fázissal, egyszer ki kéne próbálni. Ráadásul többféle erőszabályzás is lehetséges mint p.l. a forgórész fesszabályzása., a fordulatot meg lehetne PWM-es frekvenciaváltóval. A PWM által itt is szabályozható lenne az erő...hmmm ha azt nézzük a nagy erős klímás autókban 90-120A-es gersli van, ha fesszabályzó nélkül használnánk, akár 20v-ot is termelne, a terhelhetősége meg csak 120A...2400w az igen, és milyen kicsi, bár motorként nem tudom hogy teljesítene. Nameg egy gk. generátor 2000fordulaton kezdd el tölteni, ekkor egy átlag 4 ütemű motor 750-et forog/gyorsító áttétel/a kocsit felpörgetjük 6000-re, ott már a gerslinek 16000-et kéne forognia, lehet, hogy bírja ezt a fordulatot??? Nem lenne rossz!!
Szia!
előállitni nem --azt a BIRODALMIAK TESZIK kéz alól venni gyáriban ...olcsóbb Akkut meg 12 X 12 volt estleg följebb ----hát nem MOBIL--de biztos siker....
Köbzoli, itt vannak a linkek a gyári modern megoldásról:
http://media.mitsubishi-motors.com/pressrelease/e/corporate/detail1269.html http://www.eliica.com/ http://www.eliica.com/tms2005/en/eliica.html http://hu.wikipedia.org/wiki/Eliica Az eliica szerény 400km/h-val hasított, és a leggyorsabb sportautókat hagyta le röhögve, igaz több mint 600LE-s, és az elektromotorok állandó nagy nyomatékával gyorsulásban verhetetlen. A troli is legyorsulja az ikaruszt.. Komplett dokumentum film volt róla hajdanán a Spectrumon, nekem be is van digizve, jó kis tanulmány...
A wikipédiás szöveg nagyon nyersfordítás, de azért érthető, bár szerintem valami külföldre szakadt hazánkfia, vagy egy szótárbajnok fordíthatta.
Szia!
A gépkocsi generátorok fesz szabálxzó nélkül ---Üresen 80---120V-t adnak ! ! pillanatok ltt rendezik a generátor diódákat+ egyébb elektronikát--VÉGLEG ! ! a régi ladák-nál ha összeégett a fesz,zab érintkezője gyakran mentek 60V-al FORRT IS A SAV RENDESEN ! ! ! a3 f- motort nem PWM / kitöltési tényező szab / hanem FREKIVÁLTÓVAL szabályozzák ... a keleti genrátorok kb 13000 1/min a nyugatiak 16-20 000 1/min birnak ki / max 1 óra / azért mert a generátor feszt átállitod akárhová ---a teljesitménye nem változhat---gépállandók +MELEGEDÉS ! ! ! de nagyobbat lehet berakni 12---24--36---48---60---90 V-osban léteznek......A megbizhatóáguk magas---a hatásfokuk 58,,,67% közötti...15kW a vége
Ha feszültséget adsz meg, akkor fordulatszámot is adj meg, mert különben nincs értelme!
Idézet: „a3 f- motort nem PWM / kitöltési tényező szab / hanem FREKIVÁLTÓVAL szabályozzák” Bocs, de ennek sincs így értelme! A frekiváltók többsége is PWM! Esetleg azt akartad mondani, hogy nem a gerjesztőárammal szokták változtatni a nyomatékot? Hát pedig ahol van gerjesztő tekercs, ott azt bizony szabályozni is szokták! Kifejezetten tanácsos, mert így jobb hatásfokkal át lehet fogni a kis és nagy fordulatszám-tartományt! 58...67 %? Lehetséges, bár akkor nehéz elképzelni, hogy nagy lenne a megbízhatósága. Ha a teljesítmény harmadát elfűti, akkor az villanytűzhely, és 150 fokon semmi sem túl megbízható. Másrészt pedig szinte biztos, hogy ha nem 15 V-on kellene leadnia a teljesítményt, hanem normális gerjesztéssel, normális fordulatszámmal 40-50 V-on, akkor sokkal jobb lenne a hatásfok. Ugyanez érvényes motor üzemben is. Szerintem mindenképp érdemes kipróbálni, bár egymagában egész biztosan túl kevés. Minimum 4 db kellene egy autó hajtásához. |
Bejelentkezés
Hirdetés |