Fórum témák
» Több friss téma |
Ha jól nézem és a legutolsó ábáránál 25ns az osztás, akkor nálad kb 50ns félhíd átmenet van, ami baromi gyorsan. Korábban biztos írtam, hogy lehetőleg ne gyorsítsunk 100ns alá.
A holtidő során a következő történik: 1. kikapcsola MOSFET (gate 0-ra esik) 2. félhíd felszáguld Javaslom a következő mérést: A csat az a félhíd, B csat az alsó FET gate. Ezzel nagyon jól lehet látni, hogy mennyi holtidő tartalék van még. Ugye IRS27951 nem enged kb 200ns alá menni, de 300ns alatt nem szoktam javasolni. Ha a gate kisütés elég gyors, és van még holtidő tartalék (a félhíd leszáguldásától tellik el elég idő a mosfet bekapcsolásáig), akkor plusz félhíd kapacitások berakásával tudod lassítani az átmenetet. (én valójában ekkor azt szoktam csinálni, hogy amennyiben a gate meghajtás bírja, akkor erősebb FETet rakok be, aminek a Coss-ja nagyobb) De ha már nincs tatalék holtidőd, és a holtidőd eleve magas érték (400-500ns), akkor ne növeld meg, mert akkor a kitltési tényező veszteség macerásabb. Én mindig ezért használok kiegészítő NPN/PNP tranyót, hogy relatíve gyors gate áttötlés legyen (kb 50ns kikapcsolást 200ns bekapcsolást szoktam belőni).
Sárga FET Gate source, kék Drain source.
Ha jól látom van ez 250, 300 ns -is. Akkor mégsem itt a baj?
Meg is méri ez a szkóp, szóval mutatja, hogy CH1 sárga a FET G-S,
A CH2 kék D-S feszültség. Na ebből mit szűrjek le? Mit lehet látni? Van valami törés is. Ez mind 600W terhelés mellett történt. A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2015
A méréseken jól látszik, hogy a beállított holtidő kevés, így azt javasolnám növeld meg kicsit (kb 100ns-mal). A félhíd elkezd töltődni, de nem zajlik le teljesen. Utána jöhet egy újabb ilyen mérési sor.
Na basszus, közben meg tettem kisütőnek egy egy 1n4148 diódát. Na akkor CT kondi csere... És mérek.
ZVS-re nem igazán jó a diódás megoldás, mindenképppen egy PNP tranyó ajánlott. (monjduk egy MMBT3906 vagy MMBT2907A) Elsősorban azért mert a MSOFET áramot szakít meg, és emiatt a megszakítandó áram kb Crs/Coss része a gate fele folyik. Ha a gate kisütés gyors (nálad ez most 250ns körül van, ezt úgy <100ns-ra kellene gyorsítani) és a félhídátmenet lassú (ezt pedig 100ns-ra kell lassítani plusz félhíd kondi hozzáadásával), akkor nagyon kicsit a kikapcsolási veszteségek.
Értem. Akkor dióda kivesz.
Esetleg Komplementer mosfet pár a bipoláris emitterkövető helyett nem jobb? Csak azért mert az is van. Annyi, hogy az invertálna. De az nem baj? Na le lassítottam elvileg 100 pF kondival a CT lábat. Most jobban zizis a táp. :S Utolsó kép a félhíd és az aramváltó kimenete. A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2015
Dióda nélkül, még 330 pF plusz a CT lábon, még több holtidő. De igen furcsa a jel.
Sziasztok! Van egy 12V 3A ilyen adapterem. Erről megy 21W-nyi 12V-os LED szalag. Konyhapult világításnak használom, a 230V fázisa van megszakítva a villanykapcsolóval. Kb. 4 hónapja használom, eleinte azonnal felkapcsolta a fényt, mostanában viszont azt csinálja, hogy 1 másodpercig semmi, aztán kétszer felvillan, mint egy neoncső, és utána kapcsolja folyamatosra a fényt. Mire utal, ha a kapcsolóüzemű adapter így viselkedik? Valami kezd tönkremenni benn, mit lehetne vele kezdeni? A LED szalagban nem tehet kárt, ha tönkremegy?
Akkor tudna kárt tenni, ha pl a visszacsatolás száll el úgy, hogy túl nagy fezst küld a kimenetre. Ha beleénéznék, én az elkókat nézném meg elsőnek.
(És illene ohmos terheléssel is megterhelni, hogy ne minimumon legyen a kitöltési tényező.)
Húha, most nézem, hogy a dobozán van egy terület, ahol elkezdett megolvadni a burkolat!
![]()
Na, most már a garival nem érdemes foglalkozni, mert szétbarmoltam a tokját...
Ahogy szétszedtem, hozzáértem valami ntc jellegű alkatrészhez, ami széthullott atomjaira. Maga a kapcsolás úgy néz ki, hogy a 230V bemenet egyik vezetősávja ráment erre az ntc-re és onnan egy üvegcsöves biztosítékra, és úgy ment tovább. Máshol égést nem látok, a kondik épek. Érdekes módon ahol a nyákon az ntc felirat van, oda tették a biztosítékot, a biztosíték helyére meg az ntc-t. Persze soros kapcsolásnál mindegy talán. Nem tudom, ennek valami lágyindító szerepe lehetett? Ha direktbe átkötöm az ntc hiánya miatti vezetősávot, akkor azzal mit veszélyeztetek? (a 4 diódát?) Arra gondolok, hogy mivel a konyhán elég gyakran van kapcsolva a villany, lehet, hogy nem hűlt ki az ntc és egy ismételt bekapcsolás során túlmelegedett. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2015
Ha egyébként "utána" nem mérsz zárlatos diódát vagy elkót ( nem hinném), tegyél a helyére átmenetileg egy 5-10 ohm 2 wattos ellenállást... ha feléled, ráérsz beletenni egy ntc-t, csak kicsit nagyobbat.
Ezeknek szokásuk, hogy túlmelegednek és annyi. A bekapcsolási lökőáram ( elkó feltöltés ) mérséklése a szerepe. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2015
Oké, megpróbálom úgy bár most nincs itthon ilyen ellenállásom. Azt nem értem, hogy mielőtt szétszedtem, még működött vagyis az ntc-n valahogy átfolyt az áram, de úgy látszik elég volt egy kicsit hozzáérni és elporladt. Szerintem a többi résznek jónak kell lenni, mert normálisan világított a LED-szalag, csak elég bénán "gyújtott be".
Pontosan így van.. a műanyag összetartotta, de mivel hozzáolvadt, szétrántotta.
A béna gyújtásra kaptál már válaszokat.. kevés +ohm-os terheléssel próbáld a szalag mellé és többet látsz. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2015
Az NTC-n folyamatosan áram folyik, mert egy ilyen kis teljesítményű tápban nincs relé ami az indulást követően rövidre zárja. Egyszerűen alul van méretezve és nem bírja. Tegyél bele nagyobb méretűt, vagy kisebb ellenállásút.
Éppen ezen gondolkodtam, hogy annak folyamatosan melegednie kellett, mert másképp nem tudta volna megolvasztani a burkolatot. Beszerzek valami komolyabbat, csak azt nem látni, milyen lehetett, mert szénné égett.
Kiindulásképpen válaszd a LOMEXben kapható 4r7-eset. A semminél jobb,, és az elég nagy.
Köszi, akkor megpróbálom azzal, úgyis rendelni fogok onnan.
Nem égett az szénné, csak az a baj velük, hogy a kivezetések egyszerűen leválnak. Utálják a meleget, pedig hát arra vannak kitalálva... és valószínű, akkor sem lennének sokkal hosszabb életűek, ha rövidre lennének zárva. Jobb az ellenállás, abból legalább azt raksz be, amilyet akarsz. Az indítás után én egy kis FET-tel zárom rövidre. ( Persze, már a graetz után. )
Megfelelő méretezéssel évekig működik egy NTC. Én zsugorcsövet is szoktam tenni a burkolatára.
A zsugorcső jó ötlet.
Sajnos, az évekig kevés, különösen, ha felhasználtál belőle 10 ezer darabot. Mindig lesz olyan, amit emiatt javítani kell.
Üdv! Nekem egy olyan kapcsolási rajzra lenne szükségem (lehetőleg egyszerű legyen) ami 230 VAC-ből 24 VDC tud átalakítani. Egy szivattyúhoz kellene ami 3.5A vesz fel.
A PC táp trafójának 2x5V-os szekunderén pont 24V-od lesz, a meghajtására rengeteg félhidas rajzot találsz, de a visszacsatolásától megfosztott PC táp önmagában is jó.
A baj csak az áramkorlát hiánya, mert az nem lesz. Ez akkor gond ha a motor nagyon nagy áramot vesz fel induláskor, mint általában.
Van készen ilyen átalakítóm csak nem akarom azt használni, inkább csinálni akarok egyet mert érdekel az elektronika és egy ilyet készíteni szerintem jó kezdésnek, azért kéne egy kapcsolási rajz (mert a nyákot is én karom megtervezni, elkészíteni és beforrasztani az alkatrészeket)
Szerintem a nyák tervezést ne nagy teljesítményű kapcsolóüzemű táppal kezdd.
Ha érdekel segítünk, de ugye itt a kapcsolás kevés, a nyákterv is érdekes és kemény kihívás.
Én azt javasolnám, hogy PC-táp átalakítással közelítsd meg a dolgot. PC-táppal ki lehet hozni 24V-ot, ha más nem két darab 12V-os ág sorba kötésével (nyákot kicsit át kell variálni). Az áramot is bírná, és kis bütykölésel még visszacsatolásod is lenne. Ezzel nyernél egy kis tapasztalatot, és mindig könyebb mint saját trafót tekerni, saját nyákot tervezni és satöbbi. |
Bejelentkezés
Hirdetés |