Fórum témák
» Több friss téma |
Kedves Pepe!
Az általad közzétett kapcsolás Bővebben: Link érdekelne, bővebben a D3 és D4 dióda szerepe. Sok kapcsolást átrágtam a neten az általad ajánlott ic vel szinte mindegyik pontosan egyforma, viszont egyikben se nincs ez a két dióda. A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2015
Bocs hogy Pepe helyett, a fet-k kikapcsoláság gyorsítja.
Üdv!
Az alábbi fotón látható gate trafó szekunder képe mennyire rossz ? Ge Lee féle teljes hidas, IRF740-es FET-ekkel. Kösz!
Szia!
Csökkenteni kéne a trafód szórt induktivitását mert eléggé nagy a túllövésed, és az szerintem megoldja a holtidő platóját is. Amúgy szép gyors fel, le.
Növelni kellene a gate trafó mágnesezési induktivitását, vagyis több menet kell rá. Sacc/kb a gerjesztés is egész jó útmutatást ad. A csatolt képen látszik két féle gate jel, ráírtam a trafó aktuális gerjesztését.
Csináld azt hogy vedd ki az IC RT lábon lévő ellenállását és tegyél oda egy trimmert, ezáltal tudod szabályozni a frekit. Kezdd el csökkenteni a trimmer értékét, azaz növelni a frekit. Ahogy nő a freki, a bal oldalira hasonlító gate jel egyre inkább a jobb oldalira fog hasonlítani. Itt megnézed hogy mekkora a freki, és ennek megfelelően növeled meg a trafó menetszámait. Tehát ennek a megnövelt frekinek megfelelő gerjesztési értéket számolod vissza az üzemi frekidre.
Sziasztok!
Tanácsot szeretnék kérni egy scanner kapcsoló üzemű tápjával kapcsolatban. A táp előállít több feszültséget is, amiből én csak a 12V-ot használnám. A tápon lévő cetli szerint 1.3A-rel terhelhető ez az ág. Nekem egy nyák levilágítót hajtan aminek a szumma áram felvétele max 1A. A táp egy optóval kapja a stabilizáláshoz a visszacsatolást, amit a 12V-os ágat figyeli, így átalakítanom sem kellett. Egyedül az elkókat cseréltem újra, a teljes tápban, biztos ami biztos, viszont ezek a gyárival azonos kapacitásúak voltak. A problémám itt következik. Összeraktam a végleges áramkört, a 12V stabil, de amikor a levilágítót bekapcsolom (PIC vezérlés és 4x7 digites időkijelzés meghajtással megy), akkor nem tartja a feszt és sokat esik. Így a vezérlő pic mindig újraindul, mert a 7805 sem kapja meg pár pillanatra a minimális feszt. Utána próbáltam simán a tápot izzóval, a sofita izzó simán világít,de a 21W-os féklámpánál egyértelműen látható a kezdeti elgyengülés. Bár ez még akár normális is lehetne, mert ez utóbbinak magasabb az áramfelvétele, mint a tápon jelzett maximális. Lebontottam a többi fesz ág trafó utáni részeit, de nem lett stabilabb. Kicseréltem a kimeneti kondenzátort 330µF-ről 1000µF-re, hogy áthidaljam a problémát, de inkább rosszabb lett, mert az izzó folyton villog, ahogy próbálná az elektronika visszatölteni a kondit, valamint üresjáratban is leesett 10,5V-ra. A nagy táppuffer szerintem rendben van, azon 305-310 volt folyamatosan van üresjáratban és terhelés alatt is. Mit tudnátok tanácsolni, mit csináljak vele, hogy stabilabb legyen és az indításkori nagyobb áramfelvételkor ne essen ennyit a kimeneti feszültsége? Köszönöm előre is a segítséget és üdv: spgabor
Szia!
Kapásból két lehetőséged van: beprogizod azt is a pic-kel, hogy indításkor egy külön kis áramkörrel pwm-mel induljön pár másodpercig a világítás ( ha megoldható ), vagy egy ki- vagy átkapcsolható előfűtést adsz - lágyindítás abban a körben és nem 1-2 amperrel indul, hanem jóval kevesebbel.
Az, amit el akarok indítani, az 95 db led +/-2 db. Már nem emlékszem, mert még karácsony körül raktam össze azt a részét. Labortáppal ennek az egységnek az áramfelvétele 0,75A. Ezt a pic egy relén keresztül kapcsolja. Annyival többet akar felvenni induláskor?
PWM sajna nem megoldható, mert nincs is szabad láb hozzá a pic-en. Lágy indítóra gondoltam én is, csak a kivitelezését nem tudom miként kellene. A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2015
Azt nem hinném, a led nem izzó... mindenhogyan próbáld meg akkor egyszer úgy indítani, hogy kevesebb áramot kérjen vmi nagy wattos 6-8 ohm körüli ellenállással és utána kisöntölni , aztán kiderül, mi okozza a leállásokat.
Lágy indítónak ide simán egy 555+relé, pár másodperccel, de ehhez is meg kell mérned az előzőt: hogyan hajlandó elindulni, mekkora áramot enged meg. Aztán kiderül, a 0.75-öt bírja-e tényleg vagy azt sem. A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2015
Ezért nem értem én sem. Ha labortápról hajtom, működik gond nélkül. Viszont a gyárinak szánt táppal már nem. Sofita izzóval próbáltam, ami kb 8-10 W-os, azzal viszont megy hiba nélkül.
A gyári tápod nem véletlenül izzóhoz való, kapcsüzemű cucc? Mert az ide nem okés.
Tegyél a ledsor mellé egy kis 5 wattos izzót, az még belefér az 1.5 amperbe és így hátha megindul és megy is vele.. A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2015
Kapcsolóüzemű. Hasonló felépítésű, mint egy lcd monitor táp, csak nem 5 és 12V-ot állít elő, hanem 5, +/-12, +/-15-öt gyárilag. Ez a scanner gyári tápja volt, aminek a vezérlése halt meg, így került hozzám a kuka helyett.
Akkor próbáld meg így, "segédizzóval", hátha.... - ezek szerint vmi IC és egyebek vannak bent, nem sima önrezgő akármi..
Mármint a tápra gondolsz? Majd csinálok róla képeket, mert elfelejtettem elhozni magammal és fejből most meg nem mondom, mi van a primeren. De a secunder az biztos, hogy egy dióda egyenirányításnak, puffer kondi tekercs, pufferkondi és kész is a 12V. Valamint az optóhoz meg pár ellenállás párhuzamosan.
Segédizzóval megy, de a véglegesbe nem akarok. Vagy úgy gondolod, hogy a segédizzós indítás, aztán ledek, aztán segédizzó kikapcs? Pedig a sofita izzó segédizzóként annyit felvesz, mint amennyit a led fogyasztanának. Azt nem értem, hogy a ledes rész labortápról ugyanúgy megy beépítve, mert azt is gondoltam, hogy véletlenül letesteltem amikor beszereltem, de nem, valamint a relét sem, meg minden panel alatt van direkt szigetelés és kb fél centi magasra kiemelve a ház fém talpától. Ergo zárlat kizárva, csipogással ellenőrizve.
A tápra gondoltam, persze... de ezek szerint vezérelt akármi...
A segédizzós indítás ha így jó, akkor arra figyelj, hogy folyamatosban annyi maradjon, amit a táp bír. Hátha van vmi köztes megoldás - még kisebb izzó, stb... csak el tudnád dugni vhová? Azért a labortáp kicsit más biztos, mint ez a kapcsüzemű - hogy mi nem tetszik neki és miért, oda tényleg látni kéne kapcsolásilag is. Végülis mindegy, azt tudod már, mit tehetsz esetleg.
Ideiglenesen az jó lesz, de szeretném ha működne nélküle is, mert működnie kellene. Csinálok képeket és holnap feltöltöm, addig is köszi a tanácsot.
Idézet: „mert működnie kellene” Ezt a tápod is tudja vagy akarja? ![]() Vagy belenyúlsz, vagy úgy használod, ahogy megy..
Kösz a gyors választ mindkettőtöknek. Jó ötlet, ez a freki növelés, nem kell kisérletezgetni.
Üdv!
Számolgatás után (ha jól számolgattam) olyan 17-23 menet lehet az ideális, megtekertem 18 menettel, most ilyen. 66 kHz-en, és 100 kHz-en, 20-30W terheléssel. Lehet így már alul van gerjesztve? A táp egyébként amennyire meg tudom ítélni nagyon jól működik, később folyamatos 800-1000 W terheléssel szeretném használni, de most 4-500W terhelésen nagyon melegednek a fetek. (Semmi más.) Igaz, csak egy tenyérni hűtőlapon van a négy FET, de fél perc után 70-80 fokos, ez így rendben lehet ? Később IRFP460 lesz benne, de míg össze nem áll, addig az olcsó fetekkel nyúznám.
Olvasom közben a 317-ik oldali hozzászólásokat, lehet már nagy a mágnesezési induktivitás miatt, nagy túllövések vannak a szekunderen, a fotókhoz hasonlóan, bár nem ekkora mértékben.
Ezek a gate jelek jók. Normális fetekkel kézlangyosnak kéne lenne még tőpszli hűtőbordával is.
Ez nem a gate, hanem a trafó. Közvetlenül a gate-ről csinálj fotót (csipesz a sorce-on, kampó a gate-en). Természetesen csökkentett tápról, vagy leválasztva, az érintésvédelemre odafigyelve. Persze hogy lettek túllövések, mert gyorsult a meghajtás. Ha a rezonáns kondi nélküli keménykapcsoló verziót építed abban nyilván melegedni fognak a fetek, rendes hűtőborda kell rájuk, nagyobb teljesítményen még ventilátor is. Ha teszel be egy soros kondit a trafóval és az értékével nagyjából beállítod a rezonáns működést akkor jóval kevesebb hűtés is elég, akár az is ami most van.
Sziasztok!
Lefényképeztem a tápomat. Most már kivettem belőle a 12V-on kívül mindent. Csak egy 330uf-es kondit hagytam benne a 12V-ban is pufferként. Gyárilag is ekkora kapacitású volt benne, csak kettő. Egy a tekercs előtt egy utána. Így most a 21W-os izzót simán tudom róla indítani, egy pillanatra 10V-ra esik vissza a feszültség rajta. Viszont ha a levilágítómat rákötöm, akkor az ugyanazt csinálja, mint először, vagyis a tekercs behúzásakor újraindul a pic, így nem történik semmi. Az izzó áramfogyasztása a duplája, mint az egész levilágítóm működés közben. Mit tegyek vele, hogy stabilabb legyen? A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2015
Nem vagyok járatos, de ha kisülési csövet használsz, az induláskor többszörös áramot vesz fel. Rakj a szekunderre több kondit, szerintem az megoldja a problémát.
Próbáld meg azt, hogy a pic tápja ne essen vissza annyira, aztán nem érzi meg ezt a nagy negatív fesz-ugrást. Ha jól gondolom, erről a 12 voltról megy az ő 7805 stabja is. Tegyél az elé egy schottkyt és egy jó nagy puffert, így talán nem rántja vissza bekapcskor a bemenő feszt a teljesítmény rész.
A másik pedig az, hogy tekintettel arra, hogy a primer már csak a 12 voltos részt táplálja, ott nem lesz gond, viszont remélhetőleg kibír a szekunder drót annyival több áramot, hogy egy kisebb izzó is elmenjen paralel..- ha nem megy simán, ezt be kell áldoznod..
Kicsit elbizonytalanítottál,hogy a főtrafó szekunderét tettem fel, de nem, ez a gate jel, a gate trafó egyik szekundere. Pontosabban, ahogy írtad a G-S jel.
Persze, leválasztó trafón van. Megépítettem már régebben is a tápod, az kis ventis hűtéssel jól bírta a folyamatos 1200W-ot, igaz abban IRFP460 volt. (Ebben is az lesz). Igazából elkoxáláshoz szeretném használni, kis feszültség, nagy áram. Kösz!
Közvetlenül a FET G-S lábát kell nézni a gate ellenállás után, de a trafón is látszik a dolog ahogy viszed feljebb a frekit, és ezáltal csökken a trafó gerjesztése.
FET kérdése az egész, mert ennek elvileg bírnia kell amit a lakás 16A-es automatája tud. Ha nem fettel akkor IGBT-vel. ![]()
A 7805 előtt egy 470µF-es kondi volt. Most azt is kicseréltem 330uf-re még délután. Így most viszonylag működik. Viszont amikor beépítem a scanner házba (fém az alja), akkor ismét előjön a hiba. A táp a fém talphoz való csavarozásával testeli a szekunder kört. Ha nem csavarozom le a tápot, akkor működik rendesen, viszont így a 220 testje érintkezik csak a fém talphoz, ami azt eredményezte, hogy áram alá helyezve halványan világít néhány uv led, valamint elindításkor három kapsból
|
Bejelentkezés
Hirdetés |