Fórum témák
» Több friss téma |
viszonylag hosszú idő után ma bekapcsoltam a gépet, de az egyik tengely nem megy. a motor jó, mert átkötve máshova mindegyik működik. vezérlő egy kék kínai. Találkozott már valaki olyannal, hogy egyszer csak nem ment? Hol kezdjem keresni a hibát?
Szia!
Javaslom, hogy mihamarabb cseréld majd le a kék kínai vackot. Az egy nagyon-nagyon gagyi verziója a TB6560-asnak. A piros már egy fokkal jobb, de a legjobb választás a tengelyenkénti kiépítés. Így költséghatékonyan lehet tengelyt cserélni/bővíteni. Én MSD-t javaslok. Vagy Motion fórumtárs által gyártott vezérlőket.
Nekem is vagy egy éve itt van a polcon a tengelyenkénti vezérlő, TB6600-ás, de nincs még a PC és a vezérlő közé való illesztő. De most egy apró marást meg kéne csinálnom azért vacakolok vele.
Kipróbálom köbzoli módszerét, hátha feléled.
Úgy tűnik valami kontakt hiba volt. Átfujkáltam kontakt spay-vel, most működik.
Udv mindenkinek!
Keszul az LPT levalaszto kartyam es a motorvezerlom is,kesobb meg lesz nehany kerdesem,de mos azt szeretnem kerdezni h a windows8 64 bit-en fut-e a mach3? Es ha igen akkor kernek egy kis segitseget a beallitashoz es a port tesztelesehez,most mikor szeretnem futatni a Driver Test-et kidob egy hiba uzenetet,hogy No Driver sensed installed.Run Driver Test. A segitseget elore is koszonom!
Kedves kolléga.
Kérlek fogadd meg a tanácsom: Ha jót akarsz, messzire kerüld el a win8-at a CNC világába. A legjobban egy régi konstrukcióval járnál, mondjuk egy gyári dedikált HP, vagy IBM géppel. 40-50.000Ft-ér megvehető. Rá egy XP, vagy 32bites WIN7 és arra a mach3. Sokkal, de sokkal jobb szerintem, mint a win8. Ha mégis a Win8-nál maradsz, számítani kell majd megborulásokra. Főleg ha lesz egy 1,5-2 órás (vagy több) munkaidő, és a vége felé lefagy a rendszer. Ha meg még jobbat szeretnél, akkor szintén dedikált gyári PC és Ubuntu Linux, a saját kifejlesztett LinuxCNC-jével. Én ezt használom.
Forraszd át az összes forrszemet. szerintem.
Koszonom a gyors valaszt!
Meg fogadom a tanacsot es 32bites WIN7-et fogok hasznalni.
Sziasztok!
Mach3-al szenvedek egy ideje. Olyan problémám van, hogy a G-kód futtatásakor, MENET KÖZBEN szépen lassan elmászik mind a 3 tengely. Írtam egy tesztprogit ami a munkadarab 4 sarkába fúr 3-3 lyukat átlóba, és ezt ismétli. Kb. 6 ciklus után már jól látható csíkok vannak a sarkokban, 8-10 ciklus után már a Z tengely is elmászik annyira hogy az eredetileg 2.5mm-es magasság helyett már-már belekaristol a panelbe két lyuk között. A hiba rendszerszerűen jön, minden egyes fúrásnál hoz ki egy kis forgácsot abból a furatból amit elvileg ugyanabban a pozícióban ugyanazzal a mélységgel fúrt ki. A vicc az egészben, hogy a tengelyek kb. ugyanolyan mértékben másznak el, az X és Z negatív, az Y pozitív irányban. Próbáltam már más-más számítógéppel, más kernel sebességgel, a motor tuning résznél is "lightosabbra" vettem, nagyobb impulzusszélekkel(10us), lassú gyorsulással és kis sebességgel, de a hiba megmaradt. A G kódot beszúrom ide. Van valakinek ötlete, tapasztalata a hibával kapcsolatban?
Szia!
Hasonló problémám volt nekem is. Egy fogazott ékszíjtárcsa marásánál vettem észre, hogy a fogak az egyik oldalon szélesebbek mint a másikon. Amikor pedig vissza akartam térni a tárcsa közepén lévő furathoz, már egy jó milliméterrel odébb járt a szerszám.Utólag rájöttem , hogy a gondot a pwm jellel vezérelt kefés főorsómotor okozta. Egy Rakéta porszívó zavarszűrőjét tettem közvetlen a motor elé, valamint a motor kábelét árnyékoltra cseréltem, így a probléma megszűnt.
Kress marómotor van rajta, 30000-es fordulattal. Az bezavarhat? Kb. 0.05mm-t hibázik egy körben (4x200mm-t megy), ez a hiba növekszik, tengelyenként mindig csak az egyik irányba.
Rajzoltass tollal, hátha kiderül valami.
Most pontozóval futtattam ugyanezt a programot, azzal is hibázik. A meghajtó áramkörre gyanakszom, csak valahogy ki kellene mutatni hogy az a hibás. Rácsatlakoztatok egy multimétert az egyik tekercs bemenetére, és futtatok egy oda-vissza programot. Ha a végeknél más lesz a fázis, még mindig nem vagyok okosabb, mert nem tudom hogy a Mach3 vagy a meghajtóáramkör hibás...
Biztosan nem a Kress okozza, hacsak nem rossz. Én is azzal dolgozom, ráadásul nálam aztán lenne hol felvenni a zavart...
Persze lépés tévesztést okozhat zavar, de az máshonnan jön.
Valami mikrovezérlővel üss össze egy programot, ami kiad mondjuk 1000 impulzust, majd megfordítja az irányt és vissza. Legalább ketté tudod vágni, hogy hol hibázhat.
Valami nem kerek, az összes motort fordítsd meg majd invertáld a programba hogy jól működjön. Ha ekkor hibázik de másik irányba akkor megvan a hiba, az irány jelet valamiért lassabban váltja a vezérlőd.
Úgy érted, hogy amikor irányváltást csinál a Mach3 a Dir vonalon, a vezérlő-meghajtó áramkör későn észleli, és egy lépést az ellenkező irányba tesz meg? Én úgy tudtam hogy a Dir vonalat előbb kell(ene) átbillentenie a Mach3-nak, mint hogy az impulzust kiadná rá. A jelenlegi beállítás:
X és Z NEGATÍV irányba mászik el, a dir vonal PONÁLT. Y tengely POZITÍV irányba mászik el, a dir vonal NEGÁLT.
Ezek szerint lehetséges, hogy a Dir vonalak (mind a 3) felfutó élén késleltetés lenne, és a Step-et előbb érzékeli mint a Dir-t? Egy erősítő (pl. 74HC245) segíthet rajta? Esetleg a Step vonalakra RC szűrővel kombinálva?
Mindenesetre a vezérlő-meghajtó dobozka egy hulladék, már attól Emergency Stop-ot küld a PC felé hogy a közelben kikapcsolok egy kis mezei 220V-os hűtőventilátort, a marómotor-kapcsolóreléjét meg alapból nem merem használni hasonló okok miatt... A hozzászólás módosítva: Júl 24, 2015
Idézet: „Mindenesetre a vezérlő-meghajtó dobozka egy hulladék, már attól Emergency Stop-ot küld a PC felé hogy a közelben kikapcsolok egy kis mezei 220V-os hűtőventilátort, a marómotor-kapcsolóreléjét meg alapból nem merem használni hasonló okok miatt...” No kedves kolléga. Ezt a jelenséget alapjaiban kell megszüntetni. Olyannyira, hogy ha a vezérlő közvetlen közelében akár egy flexet, kávédarálót, lágyindító nélküli porszívót kapcsolsz be, akkor se tévesszen egyáltalán. Gondolj bele. A kedves családtag beindítja ezek közül valamelyiket. Kész a baj. Amíg ez nincs megoldva, addig érdemi munkát nem lehet végezni. Milyen rendszer van kiépítve? (vezérlő tipusa) Ha LPT rendszered van: Az LPT leválasztó kártyától árnyékolt vezetéken kell a vezérlőkhöz csatlakozni. A vezérlőktő szintén árnyékolt kábellel kell a motorok felé csatlakozni (LIYCY) A csatoló kártya GND-t és a vezérlő GND-t a kábel árnyékolásával kell összekötni. E két GND összekötése tulajdonképpen a kábel árnyékolásával valósul meg. Tehát a step-dir-gnd összekötést egy kéteres árnyékolt LIYCY kábel adja A motor felé vezető árnyékolást, csak a vezérlő felől szabad összekötni és a földhöz csatlakoztatni. A motorok felőli árnyék szabadon van, nincs bekötve sehová.
Írtam egy nagyon egyszerű G-kódos programot, annyit csinál hogy az X tengelyen 0.0146 mm-t lépked jobbra-balra, ennyi a motorok lépéstávolsága. És lám: az orsó mindkét lépésfajtánál csak az egyik irányba megy. Azaz valóban, a Dir felfutó éle túl lassú neki!
És egy másik program: inkrementális módban negatív irányba lép egyet, pozitív irányba hármat. Az eredmény: a tengely nem mozdul. Gyorsmegoldásként csinálok szoftver korrekciót a G-kódban, hiszen a hiba egzakt módon jelentkezik. Aztán egy ráérősebb időben megnézem hogy mi a baja a cuccnak.
Update: sajnos méregetés közben leégettem az X motor meghajtó IC-jét, ha tudom akkor átkötöm egy barkács tranzisztoros áramkörre. Két H-híd összerakása nekem nem nagy cucc. Amit még nem (nagyon) értek: A tápegység 40.0V-os, és ha lekötöm a motort, ennyit is mérek az éppen meghajtott tekercskimeneteken (az L298N ezt kapcsolja plusz-mínusz-kikapcsolt állásokba). Ha viszont rákötöm a motort, már csak kb. 1.9V körüli fesz lesz rajta, és 2.25A folyik stabilan. Én arra tippelek hogy a cucc PWM módra megszaggatja a jelet (pl. az EnA és EnB vonalakon), és a tekercs induktivitás miatt ebből folytonos áram lesz. De akkor mi a frásznak a 40V? Csak arra tudok gondolni hogy nagyobb fesznél hamarabb felépül a 2.25A-es áram (és így a mágneses mező) a tekercsekben.
Talán szoftveresen is megoldható a probléma az időzítések átállításával.
LinuxCNC-t használok, ott a Stepper Configuration-nál lehet beállítani az időzítéseket. Bővebben: Link A Mach-3-at nem ismerem, de gondolom ott is van valami hasonló beállítási lehetőség. A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2015
Lehet hogy hülyeséget írok, de biztos jó a motor bekötése? Akkor is szokott ilyent csinálni ha pl. az egyik tekercs kivezetései fel vannak cserélve.
Az érdekes lenne, mert akkor egyrészt mind a 3 tengely motorja rosszul van bekötve, másrészt ez nem ad magyarázatot arra, miért csak a (Dir vonal) pozitív irányváltásánál történik csúszás.
Arról nem is beszélve, hogy amennyire a (bipoláris) léptetőmotorokat ismerem, egy-egy tekercs kivezetéseinek megcserélése a lépésirányt befolyásolja, és nem okozhat fázisvesztést. Egyébként észrevettem egy apró furcsaságot az L297 vezérlő IC adalapjában, miszerint a Dir (CW/CCW) vonalat a Step (/CLOCK) felfutó élén mintavételezi, tehát nem akkor amikor a konkrét lépés történik hanem a másik élátmenetnél. Persze ez még mindig nem magyarázza, miért csak a pozitív irányváltásnál van egy lépésnyi hiba. A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
Legyen igazad. Fázisvesztést lehet hogy nem okoz, de lépéskiesést szerintem okozhat. Megindulsz az egyik irányba, megy a következő lépés, és ha az nem jó akkor a motor lépést veszt, mert nem tud azonnal visszafelé pörögni.
Természetesen lépésvesztés akart lenni, a fázisvesztés mást jelent. Azt viszont nem értem, hogy a szimmetrikus elhelyezkedésű tekercspárok, vagy azok kimeneteinek felcserélése miért okoz ugrást a rendszerben.
Mert a motor léptetését egy meghatározott bitminta sorrendjének kiküldése jelenti a H hídra. Ha a kapcsolt tekercsek egyike fordított polaritással van bekötve, máris borul a rendszer, pl. ha 1-et kap, akkor a tekercsen 1-es végen plusz és kettes végen mínusz jelnek kéne lenni, rossz bekötésnél viszont a polaritás megfordul, és az baj! Lásd egyenáramú motor forgásirány váltása!
Nem okoz galibát, megfordul a forgásirány. Ilyenkor a dir-t kell invertálni. Semmi gond ezzel szerintem. Én azt se tudom, melyik a tekercs kezdet/végeim (bipoláris sonczeboz motor) csak a tekercseket kivezetéseit ismerem, már egy fél éve megy a gép hibátlanul.
Ti tudjátok Akkor van igazad ha mindkét tekercs fordítva van kötve, ha felemásra, akkor cumi, ebben biztos vagyok. De az előbb ezt írtam: "Ha a kapcsolt tekercsek egyike fordított polaritással van bekötve" !
A párhuzamos port L irányba nagyobb áramot tud elnyelni azaz gyorsabb mint amikor H irányba kapcsol.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |