Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autóelektronika
 
Témaindító: sufni-tunning, idő: Ápr 19, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   194 / 338
(#) enree válasza stevepapa hozzászólására (») Júl 25, 2015 /
 
Én értem, mit mondasz, meg a többiek is. Csak nem gomba van benne, amiben pattog a bimetál ki-be, hanem egy PTC van benne. A kavarodást az okozta, hogy a rajzon nem ez szerepel, sőt még a PTC-ről sem tudjuk, mi a manót csinál, meg még azt se tudjuk, hogy egy, vagy két darab van egy tokban, mert mint valaki írta, olyan típus is van... Este mérek, aztán írok!
(#) stevepapa válasza stevepapa hozzászólására (») Júl 25, 2015 /
 
Igen de akkor is barkácsolva van, ami szintén vitatható
(#) VIM válasza stevepapa hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Nincs barkácsolva, mert a későbbi változat ezzel a "hőgombával" jött ki. A 29. számmal jelzett a rajzon és annak az A-B pontja az ECU-nak ad információt, a 30. pontja pedig a hőfokmérő műszert hajtja meg. Most az a kérdés, hogy be lehet-e "csapni" azzal az átalakítással, hogy az eredő ellenállását megváltoztatva a hozzáadott (rákapcsolt) értékkel, beindítható-e a ventilátor motorja. Az eredő értéknek kisebbnek kell lennie mint a vizsgálatban megadott 298-320ohm 80 fokon, hogy azt érzékelje a vezérlő, mint ha túl melegedett volna a hűtővíz. Gondolom én, hogy ezt valami ablakkomparátor figyelheti a vezérlőben és adja ki a megfelelő parancsot a keverék dúsítására vagy éppen a ventilátor bekapcsolására.
(#) zoszka válasza VIM hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Hozzá tartozik a dologhoz, hogyha ellenállással elindul, akkor a jeladó rossz és érdemesebb lenne venni egy újat. Az is lehet, hogy a műszer jeladója rossz és a motor közelébe sincs a venti bekapcsolási hőfokának...
(#) AZoli válasza enree hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Sziasztok!

A motorhűtő ventilátor relé behúzó tekercse az egyik lábára kap egy gyújtás vagy állandó pozitívot, a másikat az ECU húzza negatívra ha úgy gondolja. Ezt a pontot kell egy kapcsolóval testre kötni. Nem szerencsés a hőgombánál kísérletezni, mert csomó minden másra is hatással van.
(#) nagym6 válasza AZoli hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Ha az ECU ezen kimenetét -relé tekercs- testre húzza utólagos kapcsoló, nem lehet ebből baja az ECU kimenetnek?
(#) potyo válasza nagym6 hozzászólására (») Júl 26, 2015 / 1
 
Le kell választani egy diódával és akkor biztosan nem lesz.
(#) zoszka válasza zoszka hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Benéztem... nem ez volt a kérdés
(#) AZoli válasza nagym6 hozzászólására (») Júl 26, 2015 / 1
 
Csak akkor lehetne baj, ha az ECU képes lenne ezt a kimenetét pozitívra is felhúzni, aminek nem sok értelme lenne. Egy N FET vagy npn tranzisztor lesz az ECU ezen kimenetén, egy diódával.
De egy 200mA biztivel az utólagos kapcsoló körben ez is kivédhető, vagy ahogy már többször írták, egy diódával az ECU és a relé között.

Ha az ECU figyeli azt a kimenetet, akkor esetleg check lámpát gyújt, hogy akaratán kívül került testre az a kimenet, -Engine cooling fan relay short to ground- de nem hiszem hogy ennyire figyelmes. A dióda ezt is megoldja.

Az ECU hőgombájánál történő matatás viszont érinti az előgyújtást, keverékképzést, önadaptációt, motorféküzemet, klímát stb..
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
(#) zoszka válasza AZoli hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Na igen... így kerek a válasz...
(#) AZoli válasza AZoli hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Idézet:
„A dióda ezt is megoldja.”

Nem, önmagában a dióda ezt nem oldja meg, de ki kéne próbálni hogy figyel-e erre egyáltalán az ECU.
(#) zoszka válasza AZoli hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Nem valósszínű, hogy figyeli a kimeneten az ohm -ikus terhelést, mikor épp nem aktív, vagy épp az áram terhelést, amikor aktív. Mindezt azért, hogy észre vegye a reléhibát...
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
(#) VIM hozzászólása Júl 26, 2015 /
 
Ne haragudjatok de nem akarok senkinek sem vissza "kontrázni", mert ahhoz kevés vagyok csak a rajzot próbálom értelmezni ami ebben az esetben az újabb kiadáshoz tartozik, tehát a hőfok gomba a termosztát házában van és ISC kontrollos, nem termoviaszos a megoldás. A termoviaszos az IAT-s aminél állítási lehetőség is van az alapjáratnál (a hidegindítási ciklust a termoviasz tágulása fogja szabályozni). Ezzel csak annyit akartam mondani, hogy a "hőgomba" WTS (water temperatur sensor)talán csak a hidegindítási ciklusról és a hűtőventilátor esetleges működtetéséről ad infót a vezérlő felé. Ennek a kocsinak egyszerű központi befecskendezője van, ami nem függ össze a motorhőfokkal. Szükségüzem funkcióban tud behelyettesíteni egy középértéket a motorvezérlő, hogy információ legyen az esetleges hideg-meleg motorról. Az újabb változatok megoldásánál éppen a relék tekercsei vannak kontroll alá vonva: A20 hűtőventi reléje, A18 üzaszivattyú reléje, A24 alapjárati egység reléje és a gyújtó egység, közös pont a C14 a motorvezérlőn. Hát én ebbe nem kötnék bele semmilyen diódával és egyéb más megoldással. A termoviaszosnál ez a rész pont diódás csomópont kialakításával van megoldva és van egy hőfokkapcsoló ami kapcsolja a ventilátor motor relé tekercsét. Ha a WTS értékéhez hozzá kell nyúlni, azt nem ártana valami potméteres értékkel tenni, hogy ne okozzon "sok" diagnosztizált hőgomba hibát. Talán csak azt kellene kieszközölni, hogy üzemmeleg motornál mikor lehet elérni azt az ellenállás értéket amivel bekapcsol a ventilátor (mintha túlmelegedett volna átmenetileg a motor). Ezt egy 1-2kohmos lineáris potival próbálnám, majd esetleg helivel és ha meg van a pontos érték akkor egy fix fémréteg ellenállással.
(#) AZoli válasza VIM hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Idézet:
„Ne haragudjatok...”

Én biztos nem tennék ilyet, csak beszélgetünk.
Viszont nekem az alábbi két mondat ellentmondásnak tűnik:
Idézet:
„Ezzel csak annyit akartam mondani, hogy a "hőgomba" WTS (water temperatur sensor)talán csak a hidegindítási ciklusról és a hűtőventilátor esetleges működtetéséről ad infót a vezérlő felé. Ennek a kocsinak egyszerű központi befecskendezője van, ami nem függ össze a motorhőfokkal.”

Hidd el, rengeteg mindenre felhasználja még ez az egyszerű ECU is a hőfok információt, amiket előbb írtam csak a legfontosabbak.
Mi van ha felkapcsolva marad a kapcsoló néhány bemelegedési fázisban? Elégetjük a kipufogószelepeket a szegény keverékkel?
A WTS-hez kötendő ellenállás értékének meghatározásához diagnosztikai műszerrel látni kell hogy az ECU hány fokosnak látja a motort, mert nem csak pl.: 95 -110°C tartományban fogja bekapcsolni a ventit, hanem akkor is, ha az ellenállás a koherens tartományon kívülre kerül, ekkor viszont jön a helyettesítő érték, aminek következtében leáll a lambda szabályozás, csökken az előgyújtás, stb.
Szóval persze, megoldható az ellenállással is, csak szerintem sokkal bonyolultabb. Én simán bediódáznám A20 -at, és adnék a relének testet.
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
(#) Ricsi89 válasza AZoli hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Én pedig ameddig itt vitattátok az esetet betettem volna egy külön relét egy kapcsolóval. És akkor biztosan nem szól bele a motorvezérlő dolgába, mindentől függetlenül lenne.
(#) AZoli válasza Ricsi89 hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Igen, úgy emlékszem pár oldallal ezelőtt már ezt is fölvetette valaki. De hát ez már csak ilyen, nincs Suzukim amin megcsinálhatnám valamelyik verziót.
(#) VIM válasza AZoli hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Akkor megnyugodtam. EZT a rajzot akkor láttad. Hogyan is gondoltad ebbe a diódát és a testet? Nem ez a felállás, mert ezzel egyszerű volna dolog. Azt gyanítom, hogy ez a "WTS" nem más mint egy bimetálos kapcsoló ami az IAC-nak (előzőleg rosszul írtam IAT-nak) a velejárója és a karburátornál van becsavarva nem a termosztátnál. Tehát csak az egyik megoldás méri a vizet és jó helyen a másik az motorhőfokot méri és kétállapotú tudása van. A motorvezérlőnek az újabb változatoknál ezt figyelnie kell de csak az értékét, hogy ki tudja adni a parancsot a hűtőmotor relének ha értéken van az ellenállása, tehát felügyelet alá van vonva az érzékelő. A termoviaszosnál nincs kontroll, mert az érzékelőnek adott értékei vannak és cselekszik az adott állapotában, a vezérlő nem tud beavatkozni ez irányba. A befecskendezésbe nem szól bele a motorhőfok csak a hidegindítási időciklusban más-más ellenőrzi le ezt az állapotot. A régebbinél alapjárati levegő kontrollt a termoviaszos megoldás teszi alapra fojtószelepet, az újabbnál alapjárati fordulat kontroll van és ennél már konkrét érték van hozzárendelve a WTS-től, hogy mikor meleg a motor
(#) nagym6 válasza Ricsi89 hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Idézet:
„betettem volna egy külön relét egy kapcsolóva”

Azt hiszem így indult a téma. Sőt relé helyett egy erősebb kapcsoló is jó, a relé kapcsoló érintkezőpárjával párhuzamosan.
(#) AZoli válasza VIM hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Idézet:
„EZT a rajzot akkor láttad. Hogyan is gondoltad ebbe a diódát és a testet?”

Igen. Feltételezve hogy a 7-es motorhűtő ventilátor, az ECU A20 pin-től a relé felé menő vezetéket elvágva, bele egy diódát, katód az ECU felé. A dióda (anód) relé felőli végére egy kapcsolón keresztül a test.
Amit ez után írtál, abba belekeveredtem... ami rajzot először linkeltél, azon nem WTS van, hanem ECT. A másodikat nem tudtam úgy kinagyítani, hogy olvasható legyen. A kettő elnevezés szerintem ugyan az, Water Temp Sensor és Engine Coolant Tempereture, de nem vagyok biztos hogy te is így gondoltad.
Milyen karburátorra gondolsz?
Nem értelek. Nincs olyan befecskendezős motor, (akár központi, akár hengerenkénti) ahol nincs vízhőfok információ.

Ja, közben megértettem, a "karburátornál" -t úgy értetted, hogy "karburátoros motor esetén"?
(#) enree hozzászólása Júl 26, 2015 /
 
Nahát, jó kis beszélgetés kerekedett ebből a kis semmiségből
Most volt öt percem, sajnos itt nincs nálam most műszer, annyit csináltam, hogy beindítottam és lehúztam a csatlakozót (hideg motornál) Jelenség; Fordulat lejjebb esett hirtelen (gondolom, azt hittem meleg a motor) és azonnal bekapcsolta a ventillátort. Mindezért cserébe kaptam egy hibalámpát a műszerfalra, ami ott is maradt... Ez törlődő hiba? Mondjátok, hogy igen...
(#) AZoli válasza AZoli hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Közben megnézve ezeket a képeket látszik, hogy ez már az új, hengerenkénti befecskendezős motor, ott a vezérmű tengely jeladó a képen. Ez már biztos hogy figyeli a kimeneteket, és millió dologra használja a vízhőfok infót.
Ha nem akarunk hibakódot, még egy kb.: 470 ohm 1W ellenállás jól jöhet az ECU A20 és a +15 közé.
(#) AZoli válasza enree hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Néhány hibátlan bemelegedési ciklus, és magától elalszik, majd a hibakódot is elfelejti.
(#) enree válasza AZoli hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Ez jó hír! Akkor, a kérdés; Mit, hova, hogy kössek, milyen ellenállás, kapcsoló, kutyafüle, hogy jó legyen? Kérlek, ne kapjatok hajba, még véletlenül se!
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
(#) AZoli válasza enree hozzászólására (») Júl 26, 2015 / 1
 
A:
http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_1820994.html#1820994
B:
Ha VIM kolléga által itt belinkelt rajz alapján van bekötve a te autód is, akkor szerintem:
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015

ECT.jpg
    
(#) Ricsi89 válasza enree hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Azt érzékelte az autód, hogy rohadt hideg a motor. Ugyanis a jeladó ellenállása a hűtőfolyadék melegedése közben csökken. És mivel nem tudta, hogy akkor mennyi is az érték, mert végtelenre változott az ellenállás(szakadás), ezért vészprogramra kapcsolt és bekapcsolta a ventilátort, hogy biztosan ne melegedjen túl a motor, hiszen fogalma sincs milyen meleg éppen.
(#) enree válasza Ricsi89 hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Nos, köszönöm mindenkinek. Úgy döntöttem, hogy teszek egy plusz relét, nekem az tűnik a legtisztábbnak. Közvetlenül az akksiról egy biztosítékkal (úgy is ott van mellette) adok neki áramot, aztán csókolom... Megint a legegyszerűbb megoldás győzött
(#) Mexbacsi hozzászólása Júl 31, 2015 /
 
Sziasztok!

Van valakinek arra tippje, hogy egy 99-es Xsara kombi break, 1,6 benzin esetében mi lehet a probléma, ha gyújtás után olyan mintha eltűnne a "nyugalmi áram" az autóból. Úgy értem, hogy nem működik a kp-i zár, elfelejt mindent az óra stb. (gyújtásnál ezek ok). Természetesen fényszóró, indexek, ablaktörlő van, ami ezek szerint más áramkörön működik bár logikus, mert nagyobb az áramfelvétele.
(#) Dragan1 hozzászólása Aug 2, 2015 /
 
Sziasztok adott egy peugeot 508-as 3 eves auto.

A 55W-os halogen izzokat kicsereltem 35w-os NHK H1 Can-bus-os xenon szettre 5 honapig mukodott.

Most a hiba a kovetkezo ha felkapcsolom nem jelez ,ha viszont lekapcsolom egybol bedobja hogy "chek the dipped light" "service"
Arra gondoltam hogy tonkrement a kinai xenon szett gariba csereltek betettem az ujat ...ugyan az a hiba?!
Igy viszon en mint laikus el is fogytam az otletekbol hogy a can-bus miert erzekeli hogy kiegett az izzo.
Megprobalok meg egy masik "markaju" xenon szettet hatha .....tobb otletem nincsen.

Vagy esetleg nem tudom hogy egy 55W-os szettel jelezne e?

Koszonom az otleteket es a segitseget elore is.
(#) vjenci75 hozzászólása Aug 2, 2015 /
 
Sziasztok!

Diagnosztikai vizsgálaton volt a fiat autóm 'légtömeg áramlásmerő hőmérséklet(elektromos teszt)-áramkőr rövidzárlatos akku 12v-ra vagy szakadt' A szerviz cserét javasolt kb 80-90e ft. Ki tudnám házilag mérni multival hogy valójában ott a hiba? Köszönöm a segítségeteket!
(#) VIM válasza vjenci75 hozzászólására (») Aug 3, 2015 /
 
Szia! Típust, motorkódot írjál már légyszíves, mert ebből így nem derül ki semmi, hogy hődrótos vagy lapkás ez a légtömegmérő.
Következő: »»   194 / 338
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem