Fórum témák
» Több friss téma |
Mint említettem a szememmel van inkább bajom. Régen nem volt gond, ha hajnali 2-kor kellett is dolgoznom. Most már 8 után nem fogok bele újba. Maximum szoftverbe, mert a kijelzőt még látom.
És mivel kötöd össze a ledeket? Mivel éred el, hogy az alu ne kerüljön áram alá?
A ledek hőelvezetését a pillanatragasztó biztosítja? Hővezető? Milyen típus konkrétan? (Én is csinálok hasonlót, és érdekelne, ezeket hogyan oldod meg.)
Szia! Kimaradtál a jóból, párszor már linkeltem a bútorvilágításokat, amik azóta is mennek . Először egy iparibb kinézetű változatot készítettem. 16mm-es Alu csőből. 2cm-enként kifurkáltam, menetet fúrtam bele és 6-os, hatlapfejű csavarokat terertem bele, amikről szépen lereszeltem a feliratot, hogy sík legyen. Erre ragasztottam fel pillanatragasztóval az Epistar LED-eket. Ezek fém hűtőfelülettel rendelkeznek eleve és oldalra nyúlik ki a lapos lábuk 180 fokban. Csak sorban felragasztgattam mindent úgy, hogy a következő led felé álljon a lába. Amikor ez megvolt, elővettem a panelbeültetéskor levágott alkatrészlábakat. A diódalábak voltak a legjobbak és a legvastagabbak. Ezzel kötöttem össze a kis lemezkéket. A csőbe került egy adapter aljzat, két ellenállás és a visszatérő szigetelt vezeték, amit egy apró lukon bújtattam a csőbe az utolsó lednél. Kínai 12, 24V-os adaptereket használok hozzájuk. Majdnem lemaradt, hogy a csőbe került egy tolókapcsoló is. Mivel árnyékolni kellett, kapott egy darab 60-as műanyag csatornát, vékony fém izzótartókkal (képen) . Azóta egyszerűsítettem. L profilt használtam, aminek a belső felére simán felragasztottam ugyanígy 2cm távolságra a ledeket. Így az L profil - egyben árnyékolóernyő is, hogy ne a szemembe világítson, hanem a munkaasztalra. Most néztem a dátumot... 2014 szeptemberében fotóztam , azóta működik.
Ó, nagyon profi! Köszönöm!
Megpróbáltam megnézni, milyen ez az Epistar LED, de többfélét is találtam. Jól gyanítom, hogy ezek olyan ledek, ahol a hűtőborda nincs elektromos kapcsolatban a led két kivezetésével? A L profil az műanyag profil volt, és ott már egyáltalán nem használtál alucsövet, vagy alu profil volt? Az egy év alatt veszített érezhetően a fényerejéből?
Szia! Nincs közvetlen kapcsolat a kivezetések és a fémlapocska között. Gyárilag is ez teszi lehetővé, hogy közös hűtőfelületre kerüljenek, holott sorba vannak kötve ott is. Az L-profil természetesen Alu, mert jelenősen disszipálnak a ledek. 2-3 óra használat után kézzel szinte megfoghatatlan. Nyilván minél vastagabb a profil, vagy minél rafináltabb a kialakítás, annál jobb a hűtése. De bírják ezt is egy éve. A Cree ledet kerüld messziről. Soha többé nem veszek. Az Epistarok eddig 5x annyit mentek és még egy sem döglött meg ugynazokban a lámpatestekben, ahol sok száz Cree kimúlt. Direkt nem cseréltem drivert sem, hogy kiderüljön az igazság. Nem beszélve arról, ha Epistarból melegfehéret rendeltem - az is érkezett. A Cree-nél volt, hogy normál fehéret kaptam. Ilyen kis tasiban rendeltem. Nem pont innen, mert most épp nem érem el a saját fiókomat - le van terhelve a net.
Ez akkor azt jelenti, hogy a hőt a mezei pillanatragasztó is eléggé átviszi az aluprofilra? Nem kell külön hővezető ragasztó?
A LED élettartamát jelentősen befolyásolja a hűtés. Ez nem feltétlenül tönkremenetelben nyilvánul meg, a fényerőcsökkenés is meghibásodás. A réteghőmérsékletet minél alacsonyabban kell tartani, ez a hosszú élet titka. Ezzel nem azt mondom, hogy óhatatlanul be fog következni egy meghibásodás, ha nem megfelelő hűtést alkalmazol, mindössze az esély lesz nagyobb. A hűtést nem csak a tok hátoldalán levő fémfelület adja, a lábak által elvezetett hő is számít. Az átfolyó áram csökkentése is segít. Ha padlógázzal járatod, komolyabb hűtés kell. Ha nincs levegőáramlás, még jobban oda kell figyelni.
Lehet a végtelenségig spórolni, ilyenkor kevesebb készpénz kell egy megvalósításhoz, de később, ha beüt a krach, az okozott kellemetlenség, az elvesztegetett (munka/szabad) időd értéke lehet, hogy meghaladja a megtakarításodat. Te döntesz.
Az adott ledek 3.43V-on mennek 1W alatt, olyan 95-95%-on. Az idő majd meg fogja mondani, mikor purcannak ki. Izzóból már 5-öt cseréltem ez idő alatt és állandó használatban van. Szerinted a gyári LED-izzók jobbak? Amiket megvásároltam, volt amelyik 2 napig sem bírta, pedig közel 1000 Ft volt, a fényéről ne is beszéljünk. Azóta nem is veszem azt a típust. (L..dLi.e) Gyanítom a táp hamarabb megadja magát. Led-del van már némi tapasztalatom. 2db a pákatrafómban 1986 óta világít. Igaz - azok nem fehérek, de ugyanilyen %-os munkapont beállításban.
Ne haragudj, de nekem ez nem egyértelmű.
Mi a tapasztalatod a pillanatragasztóval? A ledek hűtőbordái melegebbek, mint alattuk az alu, vagy kb egy hőmérsékleten vannak? Van, aki azt mondja, csak hővezető ragasztót szabad használni. Van aki szerint elég vasport keverni a ragasztóba. Olyan megoldást is láttam, ahol ragasztás nélkül szabadon hagyták a hűtőfelületet. (Ráadásul ezt egy zárt villanykörte szerű burkolatban.) Pillanatragasztós megoldásról még nem hallottam, de el tudom képzelni, hogy az is átvihet egy csomó hőt. Persze a tapasztalat mindennél többet ér. Idézet: „Szerinted a gyári LED-izzók jobbak?” A szurokfáklyánál igen, de a petróleumlámpa már kétesélyes. A megoldásról már leírtam a véleményemet. Szerintem egy LED munkapontjára a nyitóirányú áram, és nem a nyitófeszültség jellemző. Én is összeraktam pár körtét, de azokról beszéljünk holnap.
Nekem a ledek alján a hütőtönk egy kicsit kiállt a led testéből. A hütőtönköt megkentem egy kis hővezető pasztával és a led testet pedig pillanat ragasztóztam be. Az aluminium csik eloxált, tehát nem veszi át úgy a hőt, de nincs semmi gond vele. Kb. 3 éve megy, fényerő csökkenést nem tapasztaltam, pedig eléggé túl vannak hajtva.
A hozzászólás módosítva: Okt 20, 2015
Akkor tegyük tisztába a ragasztó kérdést is. A zselés pillanatragasztó a két síkra húzott fémfelület közötti réseket tölti csak ki mert ragasztáskor faipari csipesszel húzattam őket egymáshoz, azaz a rugó kinyomta a felesleget a két felület közül. Lehet - persze jobbat, szebbet mindenből, de ha az alu forró és a led nem - akkor hátradőlhetek és örülök annak, ami van, mert a led átadta a hőt a hűtésére szolgáló felületnek - becsülettel. Ha fémet keversz a ragasztóba, az egy csomó plusz kínlódás és ráadásul szerintem többet árt, mint használ, mert beékelődnek a vékony fémrészecskék a két sík felület közé és csak azokon keresztül lesz hőleadás, közte meg a fémrészecskék vastagságában szigetelésként - ragasztó. Én magam lepődtem meg a legjobban, mert a pillanatragasztó egy hirtelen ötlet volt, gondoltam úgysem jó - hát tévedtem. Nagyon is jó - és hő hatására sem váltak le a ledek! Nyilván a kontrol az lenne, ha szándékosan járatnék egy ilyen ledet hűtőfelület nélkül. Az egzakt eredményt adna. De még a 80 Ft-os ledet is sajnálom csak ezért tönkretenni. Hozzá kell tennem - a pillanatragasztó cianoakrillát tartalmú szer, meleg hatására ciánt lélegezhetsz be, azaz nem árt felfűteni jól szellőzött helyen, hogy elpárologhasson.
A hozzászólás módosítva: Okt 20, 2015
Köszönöm, pont ennyi érdekelt! Tehát a gyakorlatban használható, és bevált. Mondjuk én arra nem gondoltam, hogy gyakorlatilag a sík fémfelületek összeérnek, de így egészen logikusnak hangzik. Én is szeretem a nem túllihegett, de működő megoldásokat.
A pillanatragasztó minden, csak nem jó hővezető. Ilyen alkalmazásra pláne nem jó, mivel relatív vastag réteggel köt, a dilatációt rosszul viseli, elválik idővel-esetleg a rugalmas fajta alkalmasabb lehet, de csak kicsi disszipációhoz.. Lehet kapni kifejezetten hővezető ragasztót, kiváló tulajdonságokkal, itt HE-n is, thermopox a neve. Nem egy rettenetes ára van, ki lehet bírni, ha sok LED-et kell ragasztani. Én is ezt használom. Egy forró bordánál, amit a kéz nem tud érinteni, a záróréteg rég 100 fok körül is járhat, ha vacak a hővezetés, nagyon sokat fog számítani a jobb hővezető ragasztó.
A Cree kapcsán annyit, hogy elég merész kijelentés egy az sem biztos, hogy eredeti Cree-t tartalmazó, egyszem rendelés alapján lehúzni az egyik vezető feltörekvő márkát. Ha ennyire forróra futtatva járnak, akkor Epistarok sem feltétlenül lesznek hosszú életűek. A fényerőcsökkenésről még annyit, hogy azt az ember szeme sosem fogja látni jól, mert megszokja, ezért csalóka így szemre megmondani. A hozzászólás módosítva: Okt 20, 2015
OK. Én megépítettem, kipróbáltam, működik. Szeretnék látni egy általad megvalósított megoldást is. Én sem tartottam jó ötletnek a pillanatragasztót - de mégis kézzel fogható azonnal használható. Egyetlen led sem örök életű, mert a fehérek eleve túlhajtottak. Nem beszélve a driverek élettartamáról. Mindenki tudja, hogy a kondenzátorok, mint alkatrészek idővel kiszáradnak. Mégis mindenhol használjuk. Nem tökéletes megoldás, de működik. A világot nem a tökéletes dolgok viszik előre, hanem azok, amik elkészültek, befejeződtek és működnek. Én is tudok sok helyet, ahol be lehet szerezni hővezető ragasztókat. De vagy 10000Ft a rendelési limit, vagy beszárad, vagy lassan ragad stb stb. Azaz - szintén nem ideális, csak más szempontból. Ettől még persze érdekel mások jó-rossz tapasztalata is. Ha gyakorlati, kézzelfogható.
A hozzászólás módosítva: Okt 21, 2015
Nem értem, miért szeretnéd látni, miért lényeges a mondandóm kapcsán? Én is leírhatom, hogy két éve működik és a LED a helyén van például az akváriumom felett, beszúrhatok róla egy fotót, amin látszik egy LED egy üveglemez mögött, egy réztömbre ragasztva, az pedig csavarozva egy Alumínium lemezre. Semmi érdekes nincs benne szerintem, és itt a pillanatragasztó kapcsán nem is fontos. Azért írtam, hogy nem jó, mert egy csomó melegedős dologra ragasztottam régebben pillanatragasztóval hűtést és nem vált be. Azokról meg nem tudok képet küldeni, hogy leesett róla, illetve hogy milyen vastag réteget alkot akkor is, ha nagy erővel nyomod. Persze nem tudok neked mérési jegyzőkönyvvel szolgálni a hővezetéséről sem.
Az élettartam kapcsán nem értem az érvelésed: Attól, hogy nem örökéletű, már ne is törekedjünk a minél hosszabb élettartamra? Az előtéteket meg szoktuk javítani, a konstrukciós hibáikat részben, vagy teljesen megoldani, ezen a fórumon azt hiszem, ez jellemző. Hogy mi viszi előre a világot, az nem hiszem, hogy itt kéne felmerüljön, egy olyan módszerről van szó, ami létezik és bevált, inkább azt nem értem, miért kell azon gondolkozni, hogy mivel lehet kiváltani, ami semennyire sem jobb nála, cserébe olcsóbb valamivel, és kritikus az élettartam szempontjából. Rendelési limit? Ismét nem értelek. Írtam a nevét és hogy itt is beszerezhető, ugyanis a HE boltban vettem, ahol nincs rendelési limit. És bármilyen meglepő, nem azért írtam le a fentieket, hogy neked mindenáron ellent mondjak, hanem, hogy a jövőben tartósabb, jobb megoldást tudj építeni, a szemed miatt például, és hogy ne kövesd el azokat a hibákat, amiket én is elkövettem. A képen a Yuji teljes spektrumú (színhűség Ra 98, hatásfok 75 lm/W, ibolya emissziós chip) LED-je, 5 W-os modul. A világítás négy ilyen 6500 K-es és egy 2700 K-es LED-ből, valamint egy T5 HE 14 W-os, 8800 K-es Osram Skywhite fénycsőből áll. Az Osram előtt egy Tridonic PC T5 Pro előtét van, szabad szellőzéssel az alulemezre rakva (minimális, másfél W disszipál az egész előtéten), a LED-eket kb. 4 W-on hajtom, egy áramgenerátorossá alakított Fujitsu (Delta electronic, tehát nem himihumi fajta) laptoptöltőről, ami szintén nem veszít 2 W-nál többet, langyosan üzemel. A szendvics pedig: a LED, Thermopox 85CT-vel hozzáragasztva laptopok hűtőjéről termelt, 2 mm vastag, polírozott rézlemezre, a lemez pedig némi hővezető pasztával közvetítve, a világítást hordozó alulemezhez van csavarozva. A LED előtt egy 2 mm-es üveglap van szilikonkaucsukkal felragasztva, ami a párától védi (zárt, 150 liter levegő + 100 liter víz kialakítású paludárium felett világít). A rézlemez hőmérséklete 42 fok felett a legnagyobb nyári melegben sem volt, a LED-eken sajnos nagyon körülményes hőfokot mérni, nincs pontos adatom, de körülbelül 8000 óra után a referenciadarab fényétől nem lehet megkülönböztetni egyiket sem, szóval nagy hibát nem csináltam. Mint láthatod, én is elég széleskörűen újrahasznosított dolgokból raktam össze (bontott hűtő, hibás töltő, üvegmaradék, alulemez, stb..), de van pár lényeges elem, amin nem spóroltam. Persze nem hiszem, hogy ez az egyetlen helyes út, csak ha már valaminek nekiállok komolyabban, akkor szerintem így érdemes.
Mert aki 100 szóban mondja el amit egy szóban is lehetne.... Néha elég csak egy Íme: ... Köszönöm.
Üdv.
Megépítettem ezt a kapcsolást és nem működik. Mi lehet a probléma? A feszültség nem jut el a graetz hídig.
Szia! Van benne hiba szépen. Kezdjük ott, hogy a graetz kimenetére rövidzárat tettél
Hello! Nem csoda, rövidre vannak zárva a Led-ek. Ahol sárgával jelöltem, szakítsd meg a nyákot. 63V-os kondi nem elég bele, mert 50*2,5=125V. Arról nem beszélve, hogy nem is 50 Led van benne, hanem 55db. ÉS egy ellenálást is tegyél a kondira, mert ha kihúzod a konnektorból és megfogod a dugvillát, úgy orrbavág, hogy a két szemed helyetcserél..
A zárlatot kijavítottam. A nyákra csak 50 ledet raktam.
Köszönöm a segítséget.
Ez most is zárlat, csak már a kondik után.
Elkészült a második 220V-ra direktbe rákötött ledsorom. Egy egyenirányító után egy áramkorlátozó dióda, és a ledek. Megfogadtam egy itteni tanácsot, és már kondenzátort is kötöttem az egyenirányító után, hogy stabilabb legyen a fénye. 400V-os 10µF-os kondenzátor.
Döbbenten tapasztalom, hogy melegszik. Nem értem, miért? Érdemes kisebb kondenzátort rákötnöm? Vagy érdemesebb elhagynom? (Az első változatban nincs, és szabad szemmel nem érzékelem a vibrálást.) Valamint az egyenirányító graetz is melegszik. Most 50-60 fok körül jár. Egészséges ez? Van olyan graetz, ami nem melegedne? Az áramkorlátozó dióda most 40mA áramot enged a ledekre.
Szia! Azon a kondin szivárog az áram, ettől fűt és ettől melegszenek az egyenirányítók.
Ezt nem tudtam. Ez minden kondenzátorra igaz, vagy csak az elektrolitra?
Azért meglep, hogy egy 10W-os ledsor kondival 15W-ot fogyaszt. Ilyen nagy mértékű ez a szivárgás?
Párhuzamosan a graetz kivezetésére, hogy simítson.
Közben próbáltam kiokosodni, de mindenütt csak a nagyfrekvenciás ellenállásról, meg a váltakozó feszültséggel szembeni ellenállásról írnak. |
Bejelentkezés
Hirdetés |