Fórum témák
» Több friss téma |
alex077
Az elemeknek ugyebár van egy kapacitásuk. Ezt az akkumlátorok esetében feltüntetik mAh-ban. Egy tipikus példa: egy 9 Voltos akku 150 mAh-ás. Ezt a modellezők egyszerűen csak C-nek csúfolják. Ez azt jelenti, hogy feltöltött állapotból konstans 15 mAh-s terhelés mellett (C/10) --ezt nem szokták feltüntetni, de így van.-- 10 óra alatt merül le az akku. Ha a kisütés (merítés) nagyobb árammal történik akkor ez az arány nem áll fent. Pl. 150 mA kisütőáram mellett nem fog egy órát jelent. Az akkumlátok maxiális kisütőárama az ilyen kommersz akkuk esetében 1 C tehát ha nagyobb árammal sütöd ki akkor egyrészt károsodik az akku, másrészt nem fog tudni ekkora áramot generálni. Próbáld ki nem fog menni. Lehet valami márkás alkálielemmel megy, de nekem kettő db. 180 mAh-s akku nem vitte. Mondtad, hogy 200 g az autó tömege. Ez elemmel/elem nélkül? nagyagyas Igen szeretnék egy képet látni arról a ventiről.
Köszi, hogy felvilágosítottál. Annak a darab fának a tömege 200 gramm ami tartja a ventiket. De most egy vázat akarok csinálni, hogy télleg csak a létszügséges legyen rajta. Mekkora a legerősebb 9 voltos akku?
Szvsz. 300 mAh-s. Hazánkban nem hiszem hogy beszerezhető. Bővebben: Link Itthon én max. 250 mAh-osról tudok. Szintén a conradnál, szintén aranyárban.
Tehát ha veszek 2 9 voltos 250 mAh-s akksit (ami nem valószínű, hogy megtörténik) akkor azokkal két 12 voltos 250 mA-es ventit meg tudok hajtani? Van 18 voltom és azt direktbe ráadom a ventikre, akkor az úgy nem lesz jó(eltekintve attól, hogy csak 12 voltot lenne szabad kapniuk), mert együtt 500 mA kell de csak 250 van. Legyen 2 120 mA-es venti? Mi az optimális megoldás? Ötlet?
Azért legyünk már "korrektek" (igazságosak, ha nem érthető).
Nem azt mondom, hogy a felmerülő problémákat ne beszéljük meg, de ne konkrét megoldásokba menjünk. Ami segíthet az összeszedni egy 10-20linket, ahol kész vonalkövetőkről van szó, és azt mindenki áttanulmányozza. A verseny célja az, hogy kikutasd, milyen összeállításban tudod a legjobbat kihozni. Szerintem engedélyezett több gépet is elvinni, mivel az van kiírva, hogy a verseny napján lehet javítgatni, tuningolni =>átalakítani. Valószínű viszont, hogy az előzőnapi próbálgatásokon eldöntöd melyik hogy teljesít. Nem igazságos az, ha itt 20-30 ember okoskodásából sül ki a nyertes. Nem kell túl nagy tudás, de sok időt rá kell szánni. (De mit papolok itt én, mikor még nem álltam neki egyáltalán, folyamatban a PIC beszerzés, ha minden igaz egy hét mulva meglesz, akkor kezdhetek tanulni PICet programozni) Amire felhívom mindenki figyelmét, az a 28mes pályahosz. Ez nem kis táv, ha 5-6szoros túlárammal meríted az akut. Amásik, a szerzező is csinált valamit, de csak körpályán tesztelte. Arra kell számítani, hogy különböző sugarú és irányú kanyarok is lesznek egymás után. Egy "pontos" pályarajz sokat segítene. ami engem érdekelne, hogy holl lehetne megtudni a 9Vos elemek kapacitását, az biztos nagyobb, mint az akkumulátoroké, de mennyivel? Ez volna nagyon jó megtudni. Azzal segíthetnénk egymásnak, hoy megosszuk az elért köridőt egy egységesített, mindenki által elkészíthető, de nem sima kör szakaszon (erre várok rajzokat). Sok mérés kell ahhoz, hogy el lehessen dönteni, hogy mekkora fordulatszámon adja a legtöbbet a motor, mekkor a legyen a kerék, egy venti-két venti, milyen irányítás, elsőkerék-hátsókerékhajtás, hánykerekes (felmerült már bennem a bicikli ötlet is), stb. Erről szól a verseny. No meg a minnél hatékonyabb szoftverről. Üdv. Tóbi Sok sikert az ellenfeleknek, remélem találkozunk a Marson, ha sikerül eljutnom. Szeretném megkérdezni a "VentillátorMcLaren" csapatot, meg ha van másik csapat is ahol van HEs tag árrulja el, az iskolája támogatja-e? Akár anyagilag, akár tanár a mikrokontroller felprogramozásban.
Hát 15 éves vagyok, egyáltalán nem támogattak semmiben, azért nem használunk PIC-t. Csak annyit tudok róla hogy egy soklábú programozható fekete doboz. Majd jelentkezek, ha kész lesz az autó. Ja most jut eszembe az egyik tanár segítet nyákot maratni (elméletben).
Nálunk a roverfejlesztés teljes mértékben a siluban folyik , az F1 autó fejlesztése itthon megy. Az alkatrészek sajátok, a suli inkább a munkálatokban támogat. (Nyákkészítés, esztergálás, stb.)
Szia!
Az iskola nem támogat minket, a csapattársaim elektro-s szakközepben vannak, én sima gimibe. MI még csak a forma 1 es autóra neveztünk, de remélem a marsrover- is össze tudjuk rakni... Ant
Nagyon nagy bajba vagyok!!! A gépem 5m után kifullad, mit csináljak???Léci segítsetek!!!!
nekem is hasonló problémáim vannak.
a két motorra hiába adom rá a 18 voltot így is gyenge. hogy lehetne nagyobb teljesítményt kicsikarni a motorokból???
Írtam, hogy 28m a pálya, erre kell számoni, és mivel tervszerűen 10 próbalehetőség van, az 10*29 (mert indítás is van)=290m. Ami nem kis hosz, de ha számolod az előzőnapi lehetőségeket is, még a "forog-e" próbálgatásokat, egy 500mre elegendő elemet/akkumukáltor kell vinni.
nagyagyas: iktass be egy ampermétert az elem és az áramkör közé. Le tudod olvasni, mennyit eszik. Precizebb mérésre analóg kell, azon látható az indulási löket is. Az elemek nem szeretik a nagy kisütőáramot (az elektromos autó építése topicban lehet utánnanézni bővebben, de a légyeg az ólom akkumulátorok, amik az indításra is vannak tervezve, ha a kisütőáram meghaladja a névleges kapacitás amperórában megadott értékének tizedét amperban (nem tíz óra alatt sütöd ki) jelentősen csökken a kapacitás. alex077: Nem a motorokból kell nagyobb teljesítményt kivenni, hanem az elemekből. A motorokból akkor veszed ki a legtöbbet, mikor az a legkisebb villamos energiát eszi, de mechanikailag a legjobban teljesít. Meg kell találni ezt a fordulatszámot. Használjátok ki az indíási lehetőséget, én úgy gondoltam, hogy két dróton át adom az áramot neki, még nem gyorsul be (azt hiszem 0,5-1men lehet indítani, meglökni, bármi, csak utánna mérődik). A gyenge elemek ellen ajánlom az alkáli elemeket, azok sokkal jobban viselik a rövid ideig tartó nagy terhelést (fényképezővaku), és a meleg szobát (5° alatt az elemek/akuk kapacitása hirtelen leesik). Összetudnám rakni a marsrovert is, de nem tudom, hogy meg tudom-e oldania programozását, valamint tudok-e megfelelő motort szerezni a kerekekhez. Kameráról nem is beszélve (ki álja ezt mind anyagilag, nem egyedül vagyok a családban). Egyedül meg nem akarok nagyot válalni, majd jövőre. Nem tudok kit találni csapattársnak, az osztályomban rajtam kívül egy 4-5 tudta elkészíteni egy alap kapcsolást próbanyákon (egy ledes villogó). Nincs nagy érdeklődés a robotika iránt, meg úgy általában aki tanul, az már egy "nagyon félresikerült selejt" (mint ember) a mai fiatalság szemszögéből nézve. Üdv. Tóbi
Sziasztok!
Én is ottleszek! A pálya valóban hosszú, szoros verseny lesz. Van egy érdekes ötletem, amit nem mondok el, de majd meglátjátok . Még semmi nincs kész, de lesz. Jelenleg 9-es diák vagyok, (elektró suli) de még semmit nem tanultam erről a suliban, inkább angolt tanulok. Szerencsére jó helyre születtem, édesapámtól sokat tanultam, tanulok. PIC-et programozni megtanultam a netről. A marsrovert is szeretném megcsinálni, de nem fogom. Nálam inkább a mechanika a probléma, a programmal ellennék pár hónapig. Jó kísérletezést!
Sziasztok! Lenne megint pár kérdésem:
1.A motorok ellentétesen forognak mit lehet vele csinálni? 2. Ha van egy tranzisztor annak 20-as a bétája akkor 20-sor annyi lesz az áram erősége. De a voltot nem csökkenti?
Bocsánat hogy megsértettem a fórum szabályzat IX. részét de már nem volt lehetőségem javítani. Tudtok egy olyan kapcsolást hogyha rákötök egy fotóellenállást
kapcsolgat egy relét? Lehetőleg ne legyen benne IC PIC AVR.
Szia
Idézet: Fordítsd meg a motorok polaritását (kösd be fordítva)„1.A motorok ellentétesen forognak mit lehet vele csinálni?” Idézet: Na ez így nemigaz! Tessék utánanézni az áramerősítési tényezőnek. A max átfolyó áram nem növelhető (a te értelmezésed szerint) az áramerősítési tényezővel.„2. Ha van egy tranzisztor annak 20-as a bétája akkor 20-sor annyi lesz az áram erősége” Javaslom, tisztázd le az alapokat és nem érhet nagy meglepetés építés közben.
Szia vicsys! A ventillátormotorokat csak egyféle keppen lehet bekötni! De már eszembe jutott egy ötlet:
Az elektromágnes rész vezetékeit felcserélem.
Szia!
Az ilyen jellegű hozzászólásokat nem szeretjük, és egy elakadásjelző lehet a jutalma! :felkialtas: Szerintem vissza kell rajzolni a kapcsolási rajzot, és az alapján úgy átalakaítani, hogy fordítva is működhessen. Szerintem a kapcs.rajz nélkül nem lehet biztosat mondani. Üdv. Tóbi
Nincs ezzel semmi gond, ha elolvastad volna a leírást, tudnád hogy
Idézet: „Az egyik ventilátorban a tekercsek kivezetései fel lettek cserélve.” Tehát nem kell semmi bonyolultban gondolkodni: A tekercseknek összesen 3 vége van. Egy-egy vezeték és egy dupla. Na a duplát hagyd ott, a másik kettőt kell felcserélni, és már forog is fordítva. Sok szerencsét! Üdv. Muri
Sziasztok!
Én egy olyan megoldáson gondolkodom, ami az optikai egér elvén működik... mert ugye az optikai egér egy pár px-es kamerával figyeli az elmozdulást... Én úgy képzeltem el, hogy egy fototanyó lenne a kocsi alján + az optikai egérből kinyert érzékelő, és ha a kocsi lemegy a fekete sávról, akkor a fototranyo bekapcsolja az optika szenzort, amivel meg az elmozdulást fugyelném... És ez alapján döntene a robot hogy erre forduljon... így egyenesben nem kacsázna... Szerintetek kivitelezhető? vagy fölöslegesen túlbonyolított? Azt is számolva hogy nem sokat értek ehez, és mint látjátok eléggé késésben vagyunk a csapattal... Idézet: „ha a kocsi lemegy a fekete sávról” Az az igazság, hogy ez sajnos elég lassú rendszert eredményez így, sőt, a mozgása is darabos lesz picit biztosan. Az igazi az lenne, ha folyamatosan érzékelnéd az elmozdulást a vonalhoz képest.
Ezzel csak az a baj, hogy nemtudom hogy lehetne-e valahogy szűrni az előre-hátra való elmozdulást, nameg az ugye csak elmuzdulást figyel, fényerőt nem, és így nem tudna különbséget tenni a vonal és a sima talaj között...
Tehát szerintem összehozok valamit az itt leírtakból, és egyelőre hanyagolom ezt az ötletet... De ha van valami ötleted a leírt problémák kiküszöbölésére, akkor lehet hogy maradok ennél a verziónál...
Üdv!
Olvastam hogy gondban vagytok páran a venti motor meghajtásával 9 voltos elemről. Én még régebben kísérletezgettem egy LT1172 típusú DIP 8-as tokozású DC-DC konverterrel. Csupán 3-4 külső alkatrész kellett hozzá és az eredmény az volt hogy 2X CR2032-es elemből ( 6 Volt ) kicsikartam 48 voltot és kb 1 másodperc alatt leégettem vele egy ventimotort. 2 db gombelemmel... Természetesen a kimenő feszültség szabályozható, 14 volt környékén elég gyors és erős lenne a moci , főleg ha a 2 elem párhuzamosan lenne kötve akkor biztos sokáig is bírná. Én is egy vonalkövető robotot építek. Kb 2 hete álltam neki de az enyém csak a suliban egy \"tehetségkutató\" versenyen fog indulni . PIC18F452 végzi a vezérlést, 2X furógépmotor gondoskodik a meghajtásról (oldalanként 1-1), 4 kerekes, összkerék meghajtással. A motorokon relés forgásirány váltás lesz, PWM-mel meghajtva. Azon sokat filóztam hogy milyen FETtel tudnám ezt stabilan, akár túlhajtva műkedtetni, és egy alaplapon találtam egy CEB6030L típusú FETet ami impulzus üzemben képes akár 156A-t is kapcsolgatni De ha tudnák szerezni egy CIF-es kamerát (320x240) akkor tervben van egy elég frappáns funkció. Lényege az lenne, hogy ha a kamera kör alakban lát valami egy színű, a háttérből erősen elkülönülő színű pixelhalmot, ami valószínűleg egy labda, azért odamenne, közben a kerekek pontos fordulatát egy rotary encoder-rel érzékelné, ezt elmentené EEPROM-ba, és a labdafelvétel útán az EEPROMot visszafele kiolvasva visszohozná a labdát. Szerintetek egy ekkora progi elférne az említett prociban? a progi megírásával nem lenne gondom, informatikát tanulok és sokat programozunk.. Jut eszembe nemrég csináltam is egy vonalkövető robotot, mondhatnám hogy prototípust ezt rezgőmotorok hajtották, LiPo aksiról ment (1600mAh), PIC16F876 vezérelte (8K memóból 4B maradt szabadon ) Ebben is volt útvonal elmentés EEPROMba, RC5 szabványú tv távirka dekódolás, 4 számjegyes indítókód távirkán beírva, hangjelzések, stb. Az érzékelője 4 db infra fotoled volt, műv.erősítővel, valamint ezek között 3 db Ir led. Elég stabilan ment vonalon egyedül az elágazókban lassult be (kb 0,1 mm / sec ). Bocsesz hogy ilyen sok olvasnivalót adtam kevés hasznos infóval, de ha a terveim érdekesnek találjátok, arról kérdezzetek nyugodtan
Üdv!
Én is építgetek már hónapok óta egy vonalkövető robotot. Amiket eddig megvalósítottam: -4db szenzor amiről analóg értéket olvas be a pic -kiküszöböli a külső fényforrás általi fényvisszaverődés külömbségeket -meghatározza a vonal közepét és ezt egy regiszterbe menti (tehát nem csak balra picitbalra stb érzékel hanem szépen lineárisan[ amennyire a szenzorok engedik]) -a motorok pwm szabályzása -az utolsó vonal pozíció mentése ha letérne a vonalról ami még hátra van: -a szenzorokat egy szervómotorra szerelem ami így el tud fordulni így ez lehetővé teszi hogy a szenzorok "előbb" lássák a vonalat mielőtt a robot odaérne és előbb korigáljanak - több vonal kezelése (pl ha van egymás mellet x vonal és én direkt elhúzom arról amit ő követ akkor nem egy másikat kezd el követni hanem visszatér az eredetire) - a mostani 4 szenzor helyett 8 vagy több - több szenzor egymás függőlegesen a mostani 1 csík helyett (pl elöl hátul) - PID szabályzás (ez még kb 1 hét) -program sűrítése(oprimalizálása) mert tele van olyan dolgokkal amit elég lenne 1x megcsinálni a 4 szenzoron ehelyett megcsinálja mind a 4 en külön külön. Eddig a program kb 700word hosszú és egy 16f628A n fut amiről majd szeretnék egy 16f877 re váltani ha kicsi lenne / több szenzort használok majd. Most csak egy próba platformra van megépítve. A vonalat most is szépen követi tehát nem kezd el jobra balra cikázni az egyenesekbe. Derékszögű kanyart képes bevenni de ezen még finomítani kell.
Én is jól haladok az autóval, viszont a sebesség... szóval ok hogy ilyen meg olyan szenzor, meg visszatér, meg miden, de mind ezt milyen gyorsan??? ugyanis ezen áll vagy bukik a dolog, mert követheti a vonalat pontosan szépen, de ha lassú akkor mit sem ér az a nagy precizitás.
üdv: Péter
Jelenleg olyan 5cm/s de ez a próbaplatformon van tehát maga a hardwer még nem végleges. Most kb 500x ellenőrzi a vonalat másodpercenként 4mhz en.20mhzen értelemszerűen gyorsabban ellenőrzi -> gyorsabban képes korigálni nagyobb sebességű platformot lehet alá rakni (terveim szerint kb 30-60cm/s ig szeretném feltornászni a sebességet).
Üdv! Ez a 30/60 cm/sec egész jól hangzik, de arra majd figyelj oda, hogy ha ekkora sebességnél hirtelen lenne egy élesebb kanyar, nehogy a lendülete tovább vigye. Én is így szoktam járni az elején, és ezt így küszöböltem ki:
tegyük fel hogy a PWM kitöltése 10 százalék, amikor 1-es a jelszint, akor bekapcsolja a motort, amikor 0 akkor pedig egy ellenkező csatornájú FET rövidre zárja a motort. így megvan a fékezés is 0% kitöltésnél Szerintetek az jó megoldás lenne érzékelésre, hogy 4 szenzor lenne ami nem analóg, hanem a PortB4..7-ig lenne kapcsolva, és PortB állapotváltozás interrupttal dolgozna a pic? Jah és a PID vezérlés lényegét el mondaná valaki? |
Bejelentkezés
Hirdetés |