Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Sziasztok!
Egy kapacitás mennyiséget kellene kiszámolnom, ami legalább 20ms -ig 2.4A áramerősséget tud tartani a kisülés ideje alatt, és ehhez kérnék egy kis segítséget. Ha a kondi kisülési ideje megegyezik a feltöltés idejével, akkor R*C*0.7 -el számolok. A feszültség 12VDC, a kondik után egy tekercs van aminek kell a 2.4A így az ellenállása 5 Ohm. Ebből kiindulva ha pl, veszek 10.000µF -ot amit szorzok 5 Ohm-al ezt pedig 0.7-el, akkor 35ms töltési vagy kisülési idő jön ki nekem. A kérdés hogy jól gondoltam-e, és hogy a 10.000µF valóban tudja-e tartani nekem a 2.4A áramerősséget legalább 20ms-ig? Előre is köszi a segítséget!
Sziasztok!
Van nekem egy képen látható panelom annyit tudok róla hogy 70-125 C fok kapcsol. Volt rajta egy nyák trafó is de az szerintem kuka mert nem mérek rajta semmit. Nem tudom hogy hány voltos lehetett a nyák trafó. Hogy lehetne ezt megcsinálni hogy jó legyen akár forrasztó állomáshoz. Ic-ről sajnos nem találtam semmi infót. Ez egy szauna vezérlő szekrényben volt benne ennyit tudok még. A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2016
Szia!
Ha 22V-os a relé behúzótekecse, akkor 17V-os trafó jó lehet hozzá. Az IC egy nyitott kollektoros kimenettel rendelkező műveleti erősítő.
Ennél azért kicsit bonyolultabb a dolog. Egyrészt azt a kondit fel is kell tölteni, ami idő. A töltési-kisütési idő a tau=RxC képlettel számolható. Viszont ez csak akkor igaz, ha ohmos terhelést kapcsolsz rá, de mint írtad tekercs van rajta. Az induktivitás az értéke függvényében csökkenti az áram felfutásának meredekségét.
Ohmos terhelésre így néz ki a dolog. A kondi fel van töltve, majd 10ms után le van kapcsolva róla a 12V feszültség, és kisüti az 5ohm. A képen látható a folyamat, leolvashatóak az értékek. 20ms elteltével 8V van a kondiban.
Általában a névleges feszültség +/- 20% között működnek a jelfogók.
Értem, köszi. A tekercsnél hogy késik az áram, az most lényegtelen. Az ellenállását is csak az áramerősség ismeretében számoltam ki. Az a fontos, hogy ekkora áramerősséget tartania kell a kondiknak legalább 20ms-ig. Ezután a kondit újból feltöltöm és ez lenne a következő kérdésem, hogy ha nem szeretném hogy túl nagy árammal töltődjön fel a kondik, akkor elé raknék egy 20 Ohmos ellenállás. Ha jól számolok akkor így 1s alatt töltődik fel teljesen (R*C*5), és az áramerősség csak 600mA a feltöltés kezdeténél. Ez persze rohamosan csökken ahogy töltődik a kondi. Ez a feltöltési idő nekem jó. A kérdés hogy a 20 Ohmos ellenállás 10W-os legyen? Vagy lehet kisebb is mivel csak a töltés kezdeti pillanatában van 600mA.
Lehet hülyeséget kérdezek, de amikor egy 22.000µF os kondit feltöltök egyenirányítás után az nem árt a trafó szekunder tekercsének? Ilyenkor amíg fel nem töltődik a kondi akkor rövidzárként viselkedik és "végtelen" nagy áram folyik rajta. Mennyi ideig folyik ilyenkor a nagy áram a szekunder tekercsen?
....és milyen hatással van a primer tekercsre? A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2016
A trafó belső ellenállása korlátozza az áramot, tehát a trafó nem szokott károsodni. Ilyenkor inkább az egyenirányító diódák vannak túlterhelve.
Azért gondoltam, hogy 22V-os, mert 22V van ráírva.
Azt azért vedd figyelembe, hogy egy relének az elengedési ideje akár több is lehet, mint 20 ms. Ilyen rövid időre szerintem a relé eleve nem lesz jó, de majd meglátod, hátha nincs igazam.
Akinek van digitális oszcilloszkópja, akár le is mérheti. A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2016
A huzalnak is van hőtehetetlensége, relatív sok idő kell neki, míg annyira felmelegszik, hogy a lakk sérüljön. Amennyi hő fejlődik, az minimális, mivel a csúcsáram nagyon rövid ideig tart, exponenciálisan csökken, plusz nem végtelen nagyságú kezdetben, hanem korlátozza több dolog is.
Még egy "apróság" ami eszembe jutott. Hiába számolod ki a megfelelő kondenzátort, könnyen lehet, hogy a relé a névleges feszültség felével is behúzva tartja a mechanikát.
Értem, köszi mindkettőtöknek.
Nem relé a tekercs, hanem egy gyújtótrafó. Ez kb: 2.1 - 2.4A áramot vesz fel. A motor fordulatszámából kiszámoltam hogy mennyi idő kell a trafónak hogy felmágneseződjön teljesen. 3000-es fordulattal számoltam, így jött ki a 20ms. Ez az időtartam tuti hogy elég a trafónak, de viszont egy kis teljesítményű hálózati trafóból kapná a tápot, ami nem tud ekkora áramerősséget leadni. Ezért számoltam ekkora 22.000µF kondit ami bőven tudja tartani ez alatt az idő alatt a2.4A-t, és nem teszi tönkre vagy legalábbis nem terheli túlságosan a trafót. Mi van akkor, ha pl: van egy 230V/12V/4.5VA kis trafóm, és ahogy beszéltük, nagy áram folyik a szekunderen amikor tölt egy nagy kapacitást. Nem tudom ez mennyi ideig tart, mert nem tudom az ellenállást hogy beszorozhassam. Gyakorlatilag az ellenállás értékét csak maga a tekercs ohmos ellenállása adja. A lényeg, hogy akkor is valamennyi ideig tart, és tegyük fel hogy ezalatt az idő alatt 10 Amper folyik a szekunderen. Ebből kiszámolva a teljesítmény 120W, ami a primer tekercsen 520mA áram ugrást jelent de csak egy 100mA-es biztosíték van a primer áramkörben mivel ez bőven elég lenne normális esetben. Ilyenkor nem fog elégni a biztosíték? Vagy annyira rövid ez az idő hogy kibírja?
A motor fordulatszámától független a felmágneseződési idő. Nem vagyok nagy autós szaki, de tudtommal a gyújtás úgy működik, hogy a trafó folyamatosan kap áramot és amikor kell a szikra, megszakítják az áramát. A megszakítás pedig nem időtől, hanem a főtengely pozíciójától függ (egy kicsivel előbb, mint a dugattyú felső holtpontja). Mivel ez a gyújtótrafó szinte folyamatosan megy, nagy terhelhetőségű (3 A-t javaslok minimum) tápegység fog kelleni, a 4.5 VA-es trafó pár perc alatt le fog égni, már ha egyáltalán egy percig is bírni fogja.
A fogyasztás átlagát és ne pillanatnyi idejét vedd figyelembe.
Igen, folyamatosan áram alatt van a gyújtótrafó és a megszakítás pillanatában adja a szikrát ezt mindenki tudja, de nem független a felmágneseződési idő. A fordulatszámból úgy számoltam hogy tuti adjon szikrát a trafó, hogy 60s-ot elosztok egy adott fordulattal.
3000-es fordulat elég stabil állapot ebből jött ki a 20ms. Azaz 20ms egy periódus (fordulat) és ezalatt az idő alatt feltöltődik majd ki is sül a trafó. 10.000-es fordulatnál ez az idő 6ms. Még ez is elég a gyújtótrafónak, de ettől kevesebb idő már nem jó mert hamarabb megszakad az áramkör mint ahogy feltöltődne a trafó és nem fog szikrát adni. A 4.5VA trafóm tudom hogy kicsi, de ezért méreteztem a 22.000µF -os pufferkondit. A kondi tudja tartani kb:70ms-ig a 2.4A-t. A trafónak 20ms-ig kell ez az áramerősség így a hálózati kis trafót nem nagyon fogja terhelni. (szerintem) De holnap összerakom, kipróbálom és méregetek, majd megosztom mi lett az eredmény ![]()
"20ms-ig kell ez az áramerősség így a hálózati kis trafót nem nagyon fogja terhelni." Igen, ha egy héten csak egy szikra lesz..
Sziasztok. Most építek egy háromutas dobozt. Teljesen zárt lenne nincs benne merevítés és mind a három hangszóró egy térben lenne. Az lenne a kérdésem ha a doboz belső falaira szivacsot ragasztok és kitöltő anyagnak valami műszálas kabátbélést teszek ezek el fogják nyelni kellőképpen a belső rezgéseket? Vagy ti mit javasolnátok erre a célra. De ne legyen túl drága sem.
Esetleg háztartási vatta...
De mondjuk az én JAMO gyári hangfalaimban nincs semmi, mégis tökéletesen szólnak...
Szép napot! Megint lenne egy problémám. Vagy egy PS3 fat gépem. Ezt rá tudom, valahogyan kötni egy sima vga-s lcd monitorra? Adott a gyári kábele. Az egyik vége a ps-be megy a másik pedig 3 rca (fehér,piros,sárga). Valahogyan meglehet ezt oldani házilag? Vagy max csak egy színű képet tudnék kicsikarni belőle? (Van egy windsor márkájú tv-m, csak nincs távirányítója jelenleg és a ps nem kapcsolja át av-ra. Csak a smart box amit használok.Már úgy is próbáltam, hogy átkapcsoltatom a boxxal de has lehúzom vissza vált rendes csatornára.
A SCART csatlakozón vagy egy láb, amire 12V feszültséget kötve a TV átkapcsol.
Bővebben: Link
Akkor lehet, hogy a ps azért nem kapcsolja át mert rca-scart átalakítóval van össze kötve? A smárt box, s-video-scart-al van. Szóval akkor másik átalakító megoldaná a problémát? Vagy konkrétan nem tudom, hogy mit csináljak. :/
Kulonbozo ledek, ledsorok kerultek hozzam. pl led monitorbol, zseblampabol, ledes egobol stb. Ha nincsen semmi infom roluk, meg lehet valahogy allapitani hogy mennyi feszultseg es aram kell neki?
Most azt csinalom hogy folyamatosan emelem a feszultseget es az aramerosseget es egyszeruen figyelem hogy mikor kezd el erosen melegedni. Vettem egy buck convertert az ebayen es ez szepen tartja a megadott ertekeket. Bővebben: Link Persze jo lenne tudni az idealis parametereket. A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2016
Sziasztok!
Adott egy trafó, szekunderén 4 vezeték: piros,fehér,zöld,barna. A feszültségek a következők: piros-zöld: 6,2, piros-barna: 6,7, piros-fehér: 20,7, barna-fehér: 13,4. Jól gondolom, hogy ebből sehogy sem lehetne kreálni 2x12V-ot, ugye? ![]()
Mérés szerint a max. fesz. 20.7V. Egyenirányítva, pufferelve, ~27V (dióda veszteség levonva, és terhelésre biztos esik némi fesz.). Virtuális középpel lehet 2×12V. Mennyire kell pont 12V?
A zöld-barna páros mennyi? Ezek gondolom terheletlen értékek. Ebben az esetben ha jól sejtem a zöld-barna-fehér kivezetések jók lehetnek neked. Egy kicsit ugyan több, de ha az baj akkor stabilizáld.
Sziasztok!
Egy szőrmés jelmezbe (fursuit) szeretnék kis pontszerű kék fénypontokat elhelyezni (szőrmébe). Azt néztem, hogy erre az üvegszálas megoldás lesz csak jó, mert a hordozó anyag nagyon szórtá tenné a ledek fényét. Kérdések: - gondolom minél kisebb a szög annál jobb nekem, de melyik led az ami szép kék fényt adna a led elé tett üvegszálak végén? A víztiszta, vagy a hagyományos? (vagy azon belül mire érdemes még figyelni...) - felszerelésre létezik jobb módszer, mint a led + üvegszákak+ zsugorcső? - a táplálás 5V-os Power Bankkal oldható csak meg. Mekkora ledeket érdemes használni, hogy azok látszódjanak is, de ne percek alatt szívják le az bankot (érzem, hogy valószínű szabadtéren nem kell várnom, hogy nagyon látszódjon ![]() - Az ilyen kisebb teljesítményű ledek mennyire tolerálják ha mélyen a szivacsba vannak beépítve? Így rövidebbek lehetnének az üvegszálak, és nem csak olcsóbb hanem talán a veszteség is kisebb lenne. Minden építő jellegű segítséget előre is köszönök nektek. Zoli
Mit jelent az a virtuális közép?
Zöld-barna 0V, amelyik kombinációt nem is írtam le, ott nem sikerült mérni semmit sem.
A téma képei közt az elején, ~145. old. van rajz (mivel nem tudok rajzot bevinni). Kb. a tekercs egyik végére 1-1 dióda fordítva, ezek végei 1-1 kondival a másik véghez kötve. Ez a GND.
A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2016
|
Bejelentkezés
Hirdetés |