Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni: Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel. Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek. Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Lapozás: OK   268 / 383
(#) Orbán József válasza konyak6 hozzászólására (») Feb 22, 2016 /
 
Pontosan!
(#) elektromos hozzászólása Feb 23, 2016 /
 
Sziasztok!
Lenne egy ilyen trafó amire ez van írva : isolation variable transformator .
Ez szerintetek már jó lehet biztonsági leválasztó trafónak?
Csak azért kérdezem, mert van olyan is a neten, hogy safety transformator. Akkor most mi a különbség a safety és az isolation között?
A hozzászólás módosítva: Feb 23, 2016
(#) Sebi válasza elektromos hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
Az "isolation" leválasztott kimeneti feszültségű trafó, ennek a kimenete már "nem ráz" a talajhoz képest. De nem "safety" - azaz biztonsági - transzformátor, mert annál a primer és a szekunder külön kamrájú csévetesten van, hogy leégés esetén sem kerülhessen hálózati potenciálra a szekunder oldal- Toroidnál ez nem kivitelezhető. (és az állítható az biztosan toroid.)
(#) granpa válasza Sebi hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
Kár hogy szétbontottam (~30 éve 380-ra kapcsolta a haverom), most beképezhetném az 'antik', nem toroid, szabályozható, biztonsági trafómat; jó magas volt.
A hozzászólás módosítva: Feb 23, 2016
(#) elektromos válasza Sebi hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
Köszi!
Azért érdekes nekem, hogy rá írják hogy biztonsági leválasztó trafó az egykamrás trafókra is. Ez kevert meg.
(#) Alkotó válasza Sebi hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
Nem tudom már kitől hallottam, de állítólag ez a "külön kamrás osztott cséve" téma már csak a régi szakik fejében létezik, és egyáltalán nem ez alapján történik a minősítés. Azt vélelmezem, éppen a toroidok miatt módosult a szabályozás, de ez csak feltevés.
A mostani besorolás -talán- az átütési feszültség alapján történik, és kombinálva van eleve a trafóba épített hőbiztonsági elemmel.
De ha ez téves, és neked van érvényes szabványod a témához, azt szívesen tanulmányoznám.
(#) Sebi válasza Alkotó hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
Hát, igen, én is ilyen vagyok - mi tagadás... Az osztott kamra nem mindig látszik, mert egymás fölött is lehet, nem csak egymás mellett.
Szabványokban nem vagyok otthon és a maiak eléggé kaotikusnak tűnnek - nekem.

Itt is felmerült a kérdés.
(#) boti2 válasza konyak6 hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
Ha még nem késő a hozzászólás: bakelit mindenképpen jobb. Én vastag 1mm prespánból szoktam, ha nincs épp bakelitem. Az 1 mm karton biztos, hogy jó. Azért nézd meg, hogy mennyire éghető. Én nemrég részben újratekertem egy kimenőt és nem volt kéznél megfelelő anyag, azért olyan barna textúrás papír csomagragasztó szalagot használtam, sorközi szigetelőnek. Szerencsére közben eszembe jutott, h. meg kéne nézni mennyire bírja a meleget. Hát... semennyire. Úgy égett, mintha valami benzinnel lett volna impregnálva. Rögtön áttértem a feleségem sütőpapírjára, de azt meg - mivel szilikonos - szinte lehetetlen volt rögzíteni. Na azóta ha nincs megfelelő tekercselőanyag, akkor inkább nem tekercselek.
(#) Alkotó válasza Sebi hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
A linked is (nem olvastam végig), és Köbzolié is megerősíteni látszik, hogy ma már nem a kamrákról, hanem sok ezer volt átütési szilárdságról szól a dolog. Pontosan erre utaltam magam is, de a részleteket nem ismerem.
Az egyik hozzászóló elég részletes fejtegeti, milyen "titulushoz" milyen paraméterek teljesülése szükséges.
(#) boti2 válasza elektromos hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
A felirat alapján változtatható leválasztó transzformátort. A leválasztó annyit jelet, hogy galvanikusan szeparált a primer és a szekunder tekercs. Biztosan nem autotrafó. A változtatható legtöbbször több pontos megcsapolt primert, vagy szekundert jelent. Ezeket többféle feszültséggel lehet hajtani és/vagy többfélét lehet levenni róla. A biztonsági leválasztó trafók primerét és szekunderét galvanikusan és érintésvédelmi szempontból sokkal alaposabban szét szokták választani és korlátozott a szekunder feszültségük. A leválasztó transzformátoroknál gyakran alkalmazunk tárcsás szigetelést. Ez azt jelenti, hogy a csévetesten a tekercsek nem egymáson vannak, hanem "tárcsákban", egymás mellett. Valószínűleg erre gondolhatott Sebi, amikor a külön kamrájú csévetestet írt. Ha leválasztó trafót alkalmazol, akkor még az is lényeges, hogy a szekunder oldalon semmi sem kerülhet földpotenciálra. A földhöz felé (rajtad keresztül) nem tud áram folyni, ergo nem okoz áramütést.
(#) Ge Lee válasza boti2 hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
Áram mindenhogyan folyik, ugyanis van kapacitás a primer - szekunder között, az más kérdés hogy ez olyan kicsi áram hogy nem fog megrázni. Mondjuk ha nyelvvel érintené az ember a szekundert miközben a kezével fogja a védőföldet, akkor lehet hogy már rázna is, nem próbáltam.
A toroid a legrosszabb ebből a szempontól, annak a legnagyobb a kapacitása. Egyszer egy 200VA körülit mértem meg, a primer-szekunder között 560pF kapacitása volt.
(#) pucuka válasza Ge Lee hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
Az 5,6 Mohm 50 Hz -en, már csak az a kérdés, hogy a párhuzamos veszteségi ellenállás mennyi, és mennyire változik 500, vagy 1000 V mérőfeszültségnél, a kúszó utak miatt.
Egyébként valószínűleg nem külön rekeszben volt a két tekercs, mert akkor a köztük levő távolság nagyobb, így a kapacitás kisebb.
(#) Ge Lee válasza pucuka hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
Mint írtam, toroid. A többi trafó kapacitása jóval kisebb, az elválasztotté meg nyilván még kisebb. Arra reagáltam, hogy folyik ott áram, még ha nem is sok.
(#) pucuka válasza Ge Lee hozzászólására (») Feb 23, 2016 /
 
Ok, értem én, végül is toroidra is lehet tenni komolyabb szigetelést, akkor viszont a szórás nő meg.
(#) erbe válasza granpa hozzászólására (») Feb 23, 2016 / 1
 
Aki látott már kibontva NDK-s modellvasút trafót, nem új neki a "nem toroid, mégis szabályozható" trafó. Ráadásul elég komoly védelmi szintet kellett teljesítenie, hiszen gyerekjáték volt.
(#) boti2 válasza Ge Lee hozzászólására (») Feb 24, 2016 /
 
Ja, persze, természetesen folyik a kapacitáson valamicske áram. Felületes voltam, bocsánat.
Érintésvédelmi szempontból viszont az még nem veszélyes, ha amúgy a trafó rendben van szigetelési szempontból. Ahogy pucuka is számolta 50Hz-en, 5,6Mohm, az 40uA, ha jól számolom. Ez azért legrosszabb esetben is csak csíp. Mondjuk azért én nem nagyon nyalogatnám. Sokkal veszélyesebb ha a trafó nincs rendben szigetelési szempontból és esetleg nem elég magas a szigetelési ellenállása.
(#) faragozoltan2 hozzászólása Feb 24, 2016 /
 
Sziasztok! Egy olyan kérdésem lenne felétek,hogy nem tudtok esetleg olyanban segíteni mivel 2Z-s tekercselőhuzalra lenne szükségem.Nem nagy mennyiségben ami azt jelenti, 0,6mm-esból 40fm-0,4mm-esből pedig 50fm.De amit a neten találtam beszerzési forrást az vagy kevés vagy sok.Nekem ilyen egyszeri alkalom egyenlőre. 2db Metabó fúrógép állórészt szeretnék megtekercselni saját részre nem tűnik bonyolultnak,de ha esetleg tanács van ezzel kapcsolatban azt is szívesen venném.Ha tudnátok a beszerzési forrásban segíteni nagyon megköszönném.
(#) boti2 hozzászólása Feb 24, 2016 /
 
Sziasztok! Van pár régi EI vasmagom, pontosabban trafóm, amikből különféle új táptrafókat akarok csinálni (újratekercselni). Szerintetek mekkora indukciós értékkel lehet ezeknél számolni a voltonkénti menetszám számításánál? Csináltam már mindegyikre egy-egy számolást, 11800Vs/cm2-vel, de ezeknél a régi magoknál nem vagyok teljesen biztos az értékben és nem szeretném, hogy a kész trafónál derüljön ki, hogy nem stimmelt. Hátha valakinek volt már dolga ilyenekkel! Annyit tudok róluk, hogy régi rádiókból való táptrafók kb. a 60-as évekből.
(#) granpa válasza boti2 hozzászólására (») Feb 24, 2016 / 1
 
Ha már úgyis áttekercseled, legegyszerűbb, ha leszámolod a rajt lévő tekercsek meneteit (primert, szekundert). Ebből lehet az eredeti gerjesztésre, és veszteségre következtetni (nem elfeledve, hogy 220V-ra készültek). Előtte méréssel meggyőződni az áttétel, feszültség-viszonyokról. Itt mindegy, hogy 230V-tal hajtod, mert az áttétel nem változik. Amúgy ezek a vasak gerjeszthetők 1T-vel, főleg, ha vékonyabb, ~0.35mm-es lemezből vannak. Ha 0.5-ös, akkor inkább 0.8T, de számolás megadja. A veszteséget 10%-ra szoktuk venni, elosztva a pr. (-5% menetszám), és a sec. (+5% menet) közt. Így közelíts az eredeti menetszám értelmezéséhez.
A rádiós trafókat hosszú üzemidőkre méretezték (kissé alul gerjesztve), ha nem állandó üzemre méretezel (néhány óra,-szakaszos), akkor lehet nagyobb gerjesztéssel is, mint az eredeti, akár +0.1, +0.2T
A hozzászólás módosítva: Feb 24, 2016
(#) granpa válasza faragozoltan2 hozzászólására (») Feb 24, 2016 /
 
Hívd fel a Kistarcsai boltot, ott adtak kis tételben is. Azé' a súlyát saccold meg, mert grammra mérik. Vagy keress egy tekercselő műhelyt, ahol szoktak adni kis mennyiséget.
(#) boti2 válasza granpa hozzászólására (») Feb 24, 2016 /
 
Köszönöm, sokat segítettél. Éreztem, hogy az 1T felett sok lesz. Valószínűleg túlgerjesztett lett volna.
(#) konyak6 hozzászólása Márc 6, 2016 /
 
Sziasztok!
Ma elkészült a hálózati trafóm. A csévetest nagyobb lett, (ami nem gond)így ki kell vágnom a sasszit.
Előzmény
100 W-os izzón keresztül próbáltam, és nem volt gond vele.
A mért adatok:
Primer 0,9mm, 400menet, 3,7Ohm, 0,77H
Szekunder 0,63mm, 2x340 menet, 10,7Ohm 2H (6+5,7Ohm, 0,5+0,5H) 360V
Gate 0,5mm, 150 menet, 5,8Ohm, 0,11H 78V
Fűtés 1,3mm 12menet 1,5 Ohm 0,47mH 5,3V
Itt a gondom! 6,3 V kellene hogy legyen.
Mit tudok csinálni? Új fűtőtekercsek?
A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2016
(#) Alkotó válasza konyak6 hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Ráhajtasz még 2 menetet, és sorba kötöd.
De az felettébb nyugtalanító, hogy a voltonkénti menetszám határozottan változik.
680/360=1,89
150/78=1,92
12/5,3=2,26
Ezeknek az eredményeknek közel állandóan kellene lennie. Ezért vagy rosszul számoltad a 12 menetet, vagy rosszul mértél. A mérésnél lehet a műszer is hibás, az adott méréshatáron. úgy ellenőrizheted, hogy ezt is abban az állásban mérd mint a többi tekercset.
(#) kameleon2 válasza konyak6 hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Tudom megkésve - bár már írtam a múltkor is - mindig érdemes többet rátekerni - mert letekerni belőle könnyebb, ha a mérésnél alacsonyabb feszültség jön ki. Én mindig 4-5 menettel többet tekerek.
(#) konyak6 válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Őszintén szólva nem számoltam a fűtés menetszámát. Visszatekertem az eredeti huzalt. Jobban belegondolva, nagyobb lett a csévetest átmérője, illetve hosszabb vezeték lóg szabadon. Így lehet hogy csak 10 menet van. Nincs ilyen vastag huzalom. Gondolom az nem jó ha 0,9mm -est tekerek az 1,3mm mellé.
(#) kameleon2 válasza konyak6 hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
További utólagos tapasztalat, hogy a régen megtekert (220V-ra méretezett) trafóim nem megfelelő feszültséget adnak, mivel már 240V a hálózat. Emiatt kezdem értékelni a több megcsapolást a primer oldalon is.
(#) konyak6 válasza kameleon2 hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Nagyobb huzalátmérőt használtam, és egy pár menettel többet tekertem rá mindenből, kivéve a fűtést.
(#) Alkotó válasza konyak6 hozzászólására (») Márc 6, 2016 / 1
 
Fogj össze két szál 0,9-es huzalt. Ez közel azonos keresztmetszet lesz az 1,3-al. Ezzel a dupla szállal tekerj fel 3 menetet, majd ha kell 1-et letekersz.
(#) konyak6 válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Köszönöm a tippet!
(#) konyak6 válasza kameleon2 hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Megmértem a hálózati feszültséget. 224V (Finnország)
Következő: »»   268 / 383
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem