Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   120 / 152
(#) pjg válasza JZoli hozzászólására (») Ápr 23, 2016 /
 
Akkor külön-külön.
(#) JZoli válasza pjg hozzászólására (») Ápr 23, 2016 /
 
Akkor itt vannak a képek. Csináltam kicsit oldalról is, így látszanak a csatlakozók, és a FET-ek is.
(#) pjg válasza JZoli hozzászólására (») Ápr 23, 2016 /
 
Az első képen, a panel jobb oldalán van egy biztosíték. Megnézted? Jó?
(#) JZoli válasza pjg hozzászólására (») Ápr 23, 2016 /
 
Azért ezen már túl vagyok! A FET-eket leellenőriztem, a stabokat és a BD tranzisztort is megnéztem. Ezek rendben vannak. Tápfeszültség is megvan, a FET-ek nem is kapnak egyáltalán vezérlést! A gét körükben van egy zéner az is jó. Az a két barna beöntött áramköri lapról nem tudok semmit. Viszont azóta annyit sikerült kiderítenem, hogy a felső panel "csak" a hidraulika szivattyút és a motor irányváltásáért felelős reléket vezérli. A tényleges PWM és fékező áramkör az alsó lapon van, De mint írtam a poti egyik lába nem mérhető össze a másik kettő lábbal mert szakadt, arra gyanitok, hogy ott esz valami gond. Méregettem a potit, sajnos elég furcsa értékek jönnek ki. Amikor nyomom a "kart" a rúd végén, először emelkedik az értéke 740 ohmig, utána meg lecsökken kb 2-300 ohm közé, de itt elég változó az érték, és ennyi lesz a végállásban is az értéke. De ez mindkét irányban így van, pedig a tekerő másik irányba indul el.Megmértem vagy ötvenszer már, és nagyjából mindig ugyanezek az értékek jönnek ki. Szóval elég bonyolultnak tűnik így.
(#) zsoltee0001 válasza JZoli hozzászólására (») Ápr 23, 2016 /
 
És ha azt a potmétert kiváltanád valamivel? Megy oda feszültség? 5 voltot tudsz mérni valahol?
A potméterről is tehetnél föl képeket.
Üdv
(#) Peti.Janka válasza JZoli hozzászólására (») Ápr 24, 2016 /
 
Az is lehet, hogy nem poti, hanem HALL szenzor. Azt csak úgy tudod kimérni, hogy adsz neki tápot és feszt mérsz a kimenetén. Sok targiban és daruban ezeket használjuk, mert nem kopik el, mint a poti! Az azért veszélyes lenne, ha kontakt hibás tudna lenni.
(#) JZoli válasza Peti.Janka hozzászólására (») Ápr 24, 2016 /
 
Mindkettőtöknek igaza lehet, az alkatrész alig látszik. Be van építve a "kormányrúdba". Viszont annyi látszik, hogy a kis kallantyú amit nyomni kell, hogy menjen, egy kis tengelyt mozgat ami egy csúszka szerű lemezt visz körbe egy körpályán. A három láb közül kettőre tudok rámérni, azokon nem mérek semmilyen feszültséget. A harmadik láb be van öntve , ráadásul alul van és csak az egész fej szétszerelésével férnék hozzá, de a fej nagy része mechanika, macerás lenne szétszedni, na meg csak a panelt hoztam el, mert a targonca viszonylag méretes és nehéz az akkuktól, így nem is tudnám szállítani.
Az a gyanús a szabályzóban, hogy nem mérek a két lábán feszültséget. A harmadik láb ahová megy ott mértem és 12V van rajta, a drói nem szakadt, így azt feltételezem, hogy a harmadik lábon megkapja a 12V-ot. A kiváltásról annyit, hogy már gondoltam rá, de mivel az sem biztos, hogy poti (akár hall elem is lehet) ráadásul az értéke is eléggé változó, így nem tudom, hogy mivel is tudnám kiváltani.
Igazából azért írtam ide, hátha valaki már találkozott ilyen problémával!
(#) Peti.Janka válasza JZoli hozzászólására (») Ápr 24, 2016 /
 
Szerintem ha 5 Kohmos potival próbálkozol túl nagy problémát nem okozhatsz. Én vissza szerelném a helyére és úgy méregetnék. De a motor helyett valami más terheléssel, mert ha elindul akkor még baleset is lehet belőle.
(#) lovasijasz hozzászólása Máj 14, 2016 /
 
Lenne eg kérdésem Tisztelt szakik mert nem igazán értek hozzá, Biztos elhangzott már de sürgős a dolog...

Van egy hirdetés ami lentebb olvasható, minden szuperül hangzik, majdnem pont ami nekem kell, De az nem derül ki, hogy hány wattos motorhoz való, vagy max hány wattosig használható. Ugyanis nekem van egy 24V os 250w teljesítményű szénkefés motorom (elektromos bicikliből) ami egy mézpergetőt hajt meg ekszíjtárcsán kereresztűl. De szabályozni kellene a fordulatot hozzá mert tul gyors másrészt kell egy olyan szakasz az elején hogy viszonylag finoman pörgessen majd nagy fordulaton. Ehhez kellene a ti hozzáértésetek, véleményetek hogy egy ien készülék jó lenne e a célra? valamint még az lenne a kérdésem hogy ha jó hozzá az irányváltás végett lehet e a kimenő polaritást felcserélni ? ha nem akkor miert nem,!?

Itt a Hirdetés:....Impulzus szélesség modulált (PWM) motor fordulatszám szabályzó áramkör.

Tápfeszültség: 12...50 V DC
Maximális kimeneti áram: 40 Amper
Folyamatos kimeneti áram: 30 Amper
PWM frekvencia: 13 kHz
Kitöltési ténnyező: 10...100%
Méretek (műanyag doboz): 105x55x40 mm


A modul alkalmas egyenáramú szénkefés motorok kis veszteséggel történő folyamatos fordulatszám szabályozására, valamint ohmikus egyenáramú fogyasztók pl. égő, fűtőbetét teljesítmény szabályozására.
(#) kadarist válasza lovasijasz hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
A feszültséget összeszorzod az áramerősséggel és megkapod a teljesítményt. A te motorod így bőven belefér a megadott határadatok közé.
(#) patkolttojas válasza lovasijasz hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
Szia! Inkább vegyél hozzá egy villanybicikli vezérlőt és oda tekered a sebességet, ahova akarod. Amit kinéztél az sem automata és nem tudja azt, hogy először lassan, majd gyorsan egy idő múlva. A villanybiciklik vezérlőjében, legalább is legtöbben legtöbben van lágyindító, teljesítményhatároló, stb., de főleg pont az ilyen motorokhoz készült. Annyit kell megtenned legfeljebb, hogy beszerzel hozzá egy "gázkart", vagy megoldod egy hallgenerátorral. Az árról nem is beszélek, mondjuk a fele annak, amit kinéztél. Gondold meg. Például ez:
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2016
(#) lovasijasz válasza patkolttojas hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Szia!
Szerintem az árról ne vitázzunk! xD
amit te linkeltél néztem, de az komplett vezerlő a világítástól kezdve dudaig iranyjelzoig.... amire nekem nincs szuksegem belole plussz a gazkar, is ami valojaban egy potmeter...

amit én kérdeztem, már meg is rendeltem foton 1600 ft-ert! xD...
6-90V - ig 15A - ig 1000W -ig és 0-100%- ig lehet a fordulatot állitani. És természetesen fokozatmentesen!

szerintem ennel olcsobban nem is lehetne kihozni a vezerleset...
es még használható sok másra is...

De köszönöm az infot.
Azt nem érten az elektroboton is talaltam pwm szabályzót csak muanyag dobozba epitve hasonlo parameterekkel 9900 ft.... xD Nevetséges.... ezt meg cégen keresztül rendeltem.
(#) cimopata válasza patkolttojas hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Sokszor látom hogy értelmetlenségeket írogatsz. Ha már nem értesz hozzá inkább nem mondj semmit.
Tisztán leírta hogy szénkefés dc motorja van te pedig belinkelsz egy BLDC vezérlőt és magyarázkodsz milyen jó pedig teljesen alkalmatlan. Most ha rád hagyatkozna kidobna 10k forintot egy számára használhatatlan dologra.
(#) lovasijasz válasza cimopata hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Szia! Köszönöm!
Én sem vagyok villamossági szakember, valamien szinten értek hozzá, meg szeretek bütykölni is nagyon az elektronikai dolgokkal, de egyik ismerosom eliesztett.

Ugye irtam hogy a motor 250W es 24V Kiszámoltam belőle hogy 10, 416 kerekitve felfele 10,5 Amper.
Amit rendeltem PWM szabályzó paraméterei szerint bőven belefér a motor szempontjából.
A Tápfeszültség szempontjából viszont nem tudom, mert akkumulátor szolgáltatja az áramot, ami 45Ah 2db az 90 Ah teljesítményű. Tudom ez nem azt jelenti hogy 90Ampert tud, hanem hogy (20 órás intervallumban) 4,5 Amperral terhelhető20 órán keresztül azután a feszültség 12V alá csökken. Addig van bevizsgálva......
De ugye ez nem öli meg a PWM szabályzót?

Valamint amire nem kaptam valaszt, hogy a kimeneti polaritas felcserélhető e? mert a bemenetit nem lehet azt irtak es biztositek védi a polaritas cserélés ellen.

üdv


Roland
(#) pucuka válasza lovasijasz hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Nem jól számoltál. 24 V -od akkor lesz, ha a két akkut sorba kötöd. Akkor viszont az Ah kapacitás marad a 45 Ah. Ha párhuzamosan kötnéd, akkor lenne 90 Ah.
Csak becslésként, elhanyagolva a veszteségeket, a kapacitás csökkenést, stb. a mondjuk 10 A -es terhelést a két akksi 4,5 órán keresztül tudja biztosítani. Ez azt jelenti, hogy 20 km/ó sebességnél kb. 90 km -t tudnál menni ideális esetben. De a hatásfokok, gördülési ellenállás, az akksi lemerülés közbeni kapacitás csökkenése miatt ennek jó ha a fele lesz meg.
Nagyjából ennyi.
(#) granpa válasza lovasijasz hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
A szabályzó 6 V-tól már működik, alatta leáll, nem károsodik. Viszont egy feszültségfigyelő kell, mert az akku nem szereti, ha 10.5 V alá merítik (megnyekkenhet). Akkuid ~4 órát bírhatják (állapottól függően) teljes terhelésen, de nem lesz mindig annyi, tehát akár tovább is. A kimenet felcserélést nem értem: ha forgásirány váltásra gondolsz, az nem számít (csak a motornak, ha olyan, hogy csak egy irányba foroghat). A pörgetőt csak be kell lendíteni, később már nem igényel komoly teljesítményt, akár egész napot is kibírhatnak az akkuk.
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
(#) lovasijasz hozzászólása Máj 15, 2016 /
 
Igen a forgásirányra gondoltam.
mert a rajzon a szabályzón felvan jelolve a bemeneti + és -
valamint a kimeneti + és -
azért kérdeztem, hogy nem lessz e baja mert a rajzon (szigorúnak látszik) ha jobra vagy balra akarom tekertetni csak felcserélem a kábelt.... a szabályzó kimeneti oldalán.

Az aksi kötését igen ugy gondoltam két 12 V osból lessz 24 V.
De csak sorba lehet kötni nem? szoval Pluszt plusszal mibuszt minusszal .... így gondolom nem csak a Volt lessz dupla szoval 12 böl 24, hanem az amper óra is... De lehet nem jol gondolom.

Köszönöm a segítő válaszokat.
(#) Bakman válasza lovasijasz hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Ha sorba kötöd az akkumulátorokat, az egyik pozitívat összekötöd a másik negatívjával, dupla feszültséget kapsz (24 V-ot). Ha a két pozitívat és a két negatívat is összekötöd, dupla kapacitást kasz, miközben megmarad a feszültség (12 V).

Ha a motor foroghat minkét irányba, akkor a szabályzó kimenetére úgy kötöd a motort, ahogy neked tetszik. Ha felcseréleg a motor két vezetékét, akkor ellentétes irányba fog forogni.
(#) cimopata válasza lovasijasz hozzászólására (») Máj 16, 2016 /
 
Megfordithatod a motor polaritását, de csak akkor ha a motor már nem pörög. Mert ha pörög akkor még generál kimeneti feszültséget és az tönkreteheti a szabályozó belső diódáját.
(#) pucuka válasza cimopata hozzászólására (») Máj 16, 2016 /
 
Talán mégsem olyan egyszerű a motor fordulatszám szabályzása, hogy veszek, vagy készítek egy szabályozható kimenetű DC/DC konvertert oszt kész?
Mégegyszer át kéne gondolni lovasijasz kollégának mit is szeretne.
(#) lovasijasz válasza pucuka hozzászólására (») Máj 16, 2016 /
 
Amit szeretnék azt leírtam de leírhatom még1x.
vagy 2x is ha kell ...

szoval van egy elktromos bicikli villanymotorom 24V 250W os teljesítménnyel.
Egy pergetőt hajt meg aminek fontos a fordulatszám szabályozhatósága.
Mivel derékszög lehajtással forogatja a kosarakat a hajtókar nem mind1 hogy a forgás irány felfele vagy lefele kényszeríti a kosarat. amotor fixen fel van szerelve, így mivel adott irányban forog. Nem értek az elektronikához de azt irták többen felcserélhető a kimeneti polaritás... szoval szabadon eldönthetem melyikre kötöm attól függően hogy felfele vagy lefele fog a kosár tengelye mozogni a derékszőghajtásban.
Ha nem lehetne felcserélni, akkor lenne gond, mert a motor fixen szerelve van, és a motort kellene más irányban felszerelni.
De így könnyü a helyzet.
A többi már csak fog menni hogy rákötöm az aksit tekerem a potmétert es azt teszi majd amiert megveszem...
szabályozza a fordulatot.

Azért kérdeztem ien dolgokat mert tisztába vagyok vele, hogy érzékeny műszer és véletlen sem akarom kinyirni az elektronikáját. Nem szakmám az elektronika de ha az lenne bizonyára nem fordulok a forumhoz.
Köszön a segítőkész válaszokat.
Így már bátrabb leszek.

A polaritásra visszatérve nem akarom menet közbe változtatni a fordulatot.
1x beállítom megfelelő forgásirányba és kész!
Ugy fog majd üzemelni így a termelődő feszültséggel nem lesz gond.
(#) pucuka válasza lovasijasz hozzászólására (») Máj 16, 2016 /
 
Idézet:
„A polaritásra visszatérve nem akarom menet közbe változtatni a fordulatot.
1x beállítom megfelelő forgásirányba és kész!”

Akkor egyszer összerakod, ha nem jó irányba forog megcseréled a motoron a tápvezetéket, és kész.
(#) patkolttojas válasza cimopata hozzászólására (») Máj 19, 2016 /
 
Kedves cimopata!

Nagyra becsülöm a tudásodat, de nem tudod leplezni az irántam érzett ellenszenvedet! Csak mondom, hogy rossz tanácsadóid vannak Lehet, hogy az általános iskolában kell kezdeni az olvasással! Csatolom annak az oldalnak a képét, melyet linkeltem. Gondolom amilyen vehemenciával tudsz sértegetni, olyannal is ismered el a tévedésed!

Szeretném, ha bővebben kifejtenéd a " Sokszor látom hogy értelmetlenségeket írogatsz" kijelentésed". Azért én nem haragszom Rád, mert nem vagyunk hál Istennek egyformák! Te olyan vagy, hogy mindig mindenben igazad van és jobban tudsz mindent! Jó tulajdonság. Én sajnos nem vagyok ilyen képzett. Az pedig, hogy ki mit vesz és kinek a tanácsára........ Hát az megint más dolog. Remélem, hogy az 1600 forintos PWM megfelel majd a követelményeknek! De ezt gondolom Te is tudod, hogy nagyon karcsú az ár az 1000W-hoz!

Köszönöm a kioktatást és remélem e Te tévedéseidet is megfelelően publikálod! (szerintem a moderátor leveszi majd ezt a hozzászólást is, mert nem Téged dicsér! Nem baj.
A hozzászólás módosítva: Máj 19, 2016
(#) pucuka válasza patkolttojas hozzászólására (») Máj 19, 2016 /
 
Az a hirdetésben levő marhaság, hogy "egyfázisú DC motorhoz". DC -nél nincs fázis. Mihez képest.
(#) patkolttojas válasza pucuka hozzászólására (») Máj 19, 2016 /
 
Igazad van, de a lényeg, hogy nem BLDC, hanem kefés. Sajna nem írtad az elején, hogy mennyiért vetted, és nem is azt rendelted amire kérdeztél először. De lehet, hogy ebben is tévedek. Akkor bocs! Primitív szabályzót valóban lehet csinálni 1 db. 555 és 1 db. FET, valamint 3 dióda és pár ellenállás felhasználásával. Van a fórumon is vagy 100 rajz hozzá.
(#) cimopata hozzászólása Aug 29, 2016 /
 
Mit gondoltok 200A PCB-n való vezetésére úgy hogy a 2 oldalas 2Oz-s réz meg lenne fejelve vezetősínenként 1-1 10x3 vagy 15x3mm-es aluminium lapos rúddal? Csinált már valaki hasonlót?

Arra gondoltam hogy a réz sínek 20m-ként lennének hozzácsavarozva a pcb-hez, hogy mindenhol jó legyen a kontakt. A félvezetők 1 sorban vannak elhelyezve agy viszonlag jól kialakítható hogy a +/- tpnak illetve a motor +/- nak a tápsínjei 1-1kb 15sm-es aluminium laposród legyen.
(#) erbe válasza cimopata hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Miért akarsz rezet alumíniummal házasítani? A tenyérjósok szerint nem jó ómen.
Különösen nem
Idézet:
„20m-ként”
.
(#) cimopata válasza erbe hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Gondolod megennék egymást? Olvastam, hogy elég nagy az elektropotenciál különbség. A réz ónozva van.
(#) kameleon2 válasza cimopata hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Létezik erre gyártó is. Például.... A réz szegecs+ réz sín a minimum. Esetleg ha mindenképpen Alu kell, akkor rákérdezhetsz az Auter-nél. Nem mellesleg a villanyszereléshez kapható tömör réz sínek is 150A-esek, amiket a kismegszakítókhoz adnak. Van belőle villás sarus változat. Azt duplázhatod is, de vehetsz vastagabbat is - van az a pénz. Villás soroló sín..
(#) cimopata válasza kameleon2 hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Az a baj, hogy nem egyszerű találni megfelelő méretű réz laposrudat. 12-15mm széles 3mm-vastag.
Nézelődök meglátom találok e.
Csavarozni gondoltam mert ha netán szét kell szedni akkor egyszerűbb.
Következő: »»   120 / 152
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem