Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Sziasztok!
Egy üzleti kérdésem lenne felétek, remélem az érdeklődés miatt nem törlik a hozzászólást. Potom pénzért vettem egy ilyen szekrényt. Gyönyörű állapotban van, a lakkozása is tökéletes. Viszont a rádió és a lemezjátszó hiányzik belőle. A hangszórói is megvannak. Mennyit érhet ez így, ha építek bele egy igényes rádiót, erősítővel, esetleg a mai kor divatjának megfelelő usb vagy bluetooth csatlakozási lehetőséggel? Akkor használható bármilyen formában zenehallgatásra, emellett a szobának gyönyörű dísze lehet. Én nem tudom hova tenni, és kell a pénz is. A linkben hirdetett szekrény nem tűnik olyan jó állapotúnak, mint az enyém. Viszont az enyém nem lenne teljesen gyári állapotú, igaz, használhatóbb is. A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2016
Annyit ér, amennyit adnak érte. Személy szerint nekem semmit nem érne, egy modern belsejű retro rádió. A legjobb ami történhet vele (akár gazdasági megfontolásból is) az a korhű helyreállítás. Talán a nehezebb kérdést majd az értékesítés veti fel. Vatera sokat vesztett a varázsából az elmúlt években, ha a csöves rádiókat nézzük.
A gyakorlati tapasztalat az, hogy ma többe kerül egy ilyen bútordarab újraépítése, kivitelezése, mint amennyit a szabadpiacon adnának érte. Ezért szerintem üzleti szempontból nem éri meg foglalkozni vele. Más kérdés, ha gyűjteménybe, vagy múzeális megőrzésre kell megcsinálni, akkor van akinek semmi sem drága.
Kicsit aggasztó ezt hallani, ilyen komoly szakemberektől.
Azért körbe érdeklődöm az ismeretségi körömet, vannak páran, akik kedvelik ezeket a régi cuccokat. Újjáépíteni és restaurálni szerencsére semmit nem kell rajt, már ami a szerkezeti részére vonatkozik, az elektronika hiánya sajnos valójában nagyon aggasztó. Azért köszönöm szépen a segítséget, ha nem viszi el senki, akkor megtartom, és díszeleg a Fite Duophon mellett.
Üdv mindenkinek. Több mint egy hónapja kezdtem felújítani, ezt az Oriont. Azóta is ezt csinálom, majd minden nap több órán keresztül. Régóta újítok fel régi készülékeket, de nem emlékszem, hogy eggyel is ennyit kínlódtam volna. Szinte minden része komplikált, a skálameghajtás a motoros automata miatt egy rémálom, és csak bedobozolva lehet készre csinálni a bowdenes acélhúros megoldás miatt. De a többi rész is szokatlan kapcsolás, van olyan cső, amiről most sem tudom, hogy mit is csinál valójában. Az oszcillátor kör vezérli, de hogy mi célból, azt nem sikerült kiderítenem. Rengeteg kondit, meg ellenállást cseréltem, mire megszólalt, a tekercsek egy részét is újra kellett készíteni, mert megrágták az egerek. Amii nem működik rendesen az a motoros skála vezérlés, apró érintkezők, és rugók égtek el valaha a hátsó szabályzó lemezen, amit nem tudok pótolni. De kézi hangolással működik, nagy hangerővel szól, és nagyon érzékeny. Persze nem tudok minden javítási folyamatot felsorolni, napok mentek el egy egy apró rész újra élesztésével, vagy legyártásával. Vissza van még a hátlap javítása, a hál. zsinór, és a nyomógombok feletti ablakokban a feliratok pótlása. Szép munka volt, de nem szeretném még egyszer előröl kezdeni......
Ez volt az igazi kihívás, legközelebb gyorsabban fog menni.
Üdv, szép munka, gratula, minden elismerésem! Az ilyen ritkaságokról érdemes lenne egy pár perces videót is készíteni működés közben, hogy hadd tudjunk tovább ámulni eme műremeken.
Már megint szépet alkottál. Kár, hogy a motoros skálát még te sem tudod megjavítani. Talán a világon sincs még egy működő példány ebből.
Kicsit kétkedve olvasom, hogy pont Te nem tudod megjavítani a motoros skálát. Pedig ennél a készüléknél ez lenne a lényeg.
Sajnos tényleg így van, a közel 80 éves motor váltóáramú 35V-os, és regulátoros szabályzású, vagyis indulás után kijön belőle egy kis kar, ami az indító tekercset lekapcsolja. Nagyon komplikált mechanikus szerkezet, és nagyon ki van kopva, néha megszorul és beragad. Valószínű zárlatos is, mert induláskor rendszerint elégeti a csatlakozó szabályzó rugókat, amik a hátsó korong érintkezőiben vannak. Valamint elég kicsi és speciális kialakítású ahhoz, hogy bármi mással pótolni lehetne. De az említett rugókat sem könnyű pótolni, 1 mm átmérőjűek, és megfelelő méret, meg rugóerő kell a működéshez. Szóval kb 1 hét ment rá, amikor feladtam. Ez nekem nem sikerül.
Sajnos a videó készítés némi nehézségbe ütközik. A készülék így összerakva nagyon nagy, és nehéz, közel 40 kilós, és a jó videó készítéséhez megfelelő helyet kellene találnom a lakásban (kellően erős világítás, hálózat, antenna föld, stb.) Forgatni is kellene ami egyedül nem megy. Az egész felújítás alatt az volt a legnagyobb problémám, hogy nem bírom el egyedül. Pedig sokszor kellett emelgetni, forgatni. Rossz, évezhetetlen filmet meg nem csinálok, mert a legkisebb hiba estén is megint kiteszem magam, az oldalakon keresztül tartó értelmetlen kritikáknak. De lehet hogy kivisszük az udvarba egy asztalra, és ott körbejárva esetleg meg lehet csinálni a videót.
Janó bácsi!
Mi a működése a motoros skálának? Honnan tudja a készülék,hogy hol kell megállni a motornak? Mivel állítod be? Tudnál erről pár szót írni? Köszönöm! István
Újfent csak gratulálni lehet a produkciódhoz! Tudom, hogy nem szorulsz rá az én elismerésemre, de csak csodálni lehet az elhivatottságodat, és még sokáig örvendeztess bennünket a munkáiddal! Üdv.!
Nem kellene olyan szándékokat feltételezni, ami nincs. Egyszerűen kiváncsibbak lennénk erre a különleges szerkezetre. De hogy talán egy kis jóindulatot is feltételezz, küldk egy képet, Ez ugyan inkább sasszi szereléshez van, de hátha hasznos.
Mint a képeken is látható a forgó mögött van egy kb 15cm átmérőjű korong, melyhez 12 vezetéken csatlakoznak az érintkezők. Ezek szabályozzák a forgóval egy tengelyen levő korong helyzetét, vagyis ezek állása határozza meg a motor be és kikapcsolását. Arra sem sikerült még rájönnöm, hogy miként működik ez visszafelé, vagyis hogyan vált forgás irányt a rendszer. De eredetileg az érintkezők helyzetével lehetett a fix állomásokat beállítani. Vagyis a kívánt állomás nyomógombjának benyomásakor a motor addig hajtotta a forgót, míg a megfelelő érintkező azt ki nem kapcsolta.
Van egy ilyen szerintem muzeális . De nem tudom mi ez.
Szeretnék segítséget kérni , hátha valaki tudja mi ez.
Köszönöm a választ! Tudtak a régiek. Szeretem az ilyen mechanikus megoldásokat. Van arra lehetőség,hogy az általad restaurált gépeket a hozzánk hasonló civilek megtekinthessék?
István
Ferrorezonáns váltakozófeszültségű hálózati stabilizátor.
Régen, amikor nem volt mindenhol (sőt, inkább sehol sem) stabil 220V, akkor a tévék mellé használták, hogy ne ugráljon össze-vissza a kép. Nekem is van valahol egy orosz példány... A hozzászólás módosítva: Jún 19, 2016
Köszönöm a választ.
Nem jöttem volna rá az tuti.
Sajnos nekem nincs gyűjteményem, általában gyűjtőknek, rádiómúzeumoknak szoktam segíteni a felújításokban. Igy az általam javított készülékek szerte az országban szóródnak szét, egyben nem lehet megnézni. De számtalan helyen találhatók gyűjtemények múzeumok, egy-egy utazás alkalmával érdemes betévedni. Csak a Balaton körül 4 rádió múzeum is van, ahol hasonló készülékekkel találkozhatsz. Jelenleg az országban a Magyar Rádió múzeuma a legnagyobb ott is érdemes körül nézni. (Budapest Bródy S.u.)
És ha már itt tartunk: van egy építés alatt álló múzeum észak Magyarországon, ha elkészül ez lesz az ország, de talán közép Európa legnagyobb gyűjteménye, több ezer bemutatható készülékkel, egy több szintes, külön erre a célra kialakított épültben. (Valaha iskola volt) Sajnos az a gond, hogy ez rengeteg munkát jelent, és az idősödő tulaj csak nagyon lassan halad a megvalósítással. Készen vannak a termek, a polcok, meg a készülékek hagy része is, csak múzeummá kellene rendezni, vagyis kategorizálni, polcra rakni, dekorálni stb. Ha akadna egy 5-10 fős csapat, aki hajlandó lenne erre időt és munkát áldozni, pár nap, vagy egy hét alatt be lehetne fejezni az egészet és megnyitható lenne a múzeum. De eddig nem talált rá vállalkozókat, pedig fizetné az utat a szállást, az ellátást, és esetleg még némi munkadíjat is. Ha a fórumozó kollégáknak (barátaiknak, ismerőseiknek) lenne ehhez kedve, össze lehetne hozni egy brigádot, és a régi készülékek között munkával el lehetne tölteni együtt egy pár napot. Megfontolásra ajánlanám.
Azt lehet tudni, hogy merrefelé van észak Magyarországon? Személy szerint szivesen segédkeznék neki.
Mivel nem kaptam tőle felhatalmazást, hogy nyilvánosságra hozzam a címet, itt nem válaszolhatok, de ha megkerestek e-mail._ba és komoly a szándék ott megbeszélhetjük. Egyébként akkor már hárman vagyunk, csak sajnos öregek, úgy hogy nagy cipekedésre nem nagyon vagyunk foghatók.
Öreg az országút! Akkor 3+2 idáig?
Bocs az öregért, de ezt ránk, már meglevő barátokra értettem, nem az új jelentkezőkre!
Rendben, emailban egyeztetünk. A cipekedés részét vállalom én.
Sziasztok.
Hozzájutottam egy Budapest rádióhoz azzal a céllal, hogy szert tegyek egy EL84PP kimenőtrafóra. A rádió "sajnos" működik és nincs szívem szétbontani. Ha valaki felajánlana egy ilyen kimenőt meg két EL84-est, elcserélném.
Sziasztok!
Kis segítséget kérek... Adott egy Grundig Stereomeister 15 csöves rádiós erősítő. Kiváló állapotban van, gyakorlatilag minden reggel ez szolgáltatja a reggeli rádiózás élményét nekünk. Két ITT Hyperion H3-60 hangfal van rádugva. Kb. egy évvel ezelőtt a jobb oldali hangszóró felől szakadozások, majd teljes elnémulás jött. Maga a hangfal jó, mert ha a bal oldalit csatlakoztatom a jobb oldali helyére akkor sem szól, viszont a bal sávon mindkét hangfal működik. Ha kihúzom a bal oldalt és a jobb csatlakozóba dugom, akkor ismétlődő kattanások hallatszódnak (bár ezek egy idő után elmúlnak). Igazság szerint néha akkor is, amikor nem dugom át, de ez kb. 2-3 havonta fordul csak elő (mármint a pattogó hang). Bár nem értek hozzá, azért lekaptam a hátsó oldalát a rádiónak, amire fel van szitázva a csövek jelölése is. Ránézésre úgy néz ki, mintha a két oldalhoz tartozó végfokok az ECLL-800-asok lennének (azok vannak közel a csatlakozókhoz is), de párban vannak még az ECC-808-asok is. Utóbbiak hátrébb vannak a panelen, bontás nélkül valószínűleg nem is férnék hozzájuk, és a 800-asokkal ellentétben be vannak burkolva valami alumínium köpenybe. Szóval azokon azt sem látom hogy izzanak-e, a 800-asok szépen világítanak, mondjuk azt nem tudom ettől még biztos jók-e. Örülnék ha csak csövet kellene cserélni benne, mert láttam hogy ebayen (bár nem olcsón) szép számmal lehet venni mindegyiket (vannak párban is). Mit javasoltok további lépés gyanánt? Üdv: WG.
Az ECLL800 egy all-in-one PP szorny, nem is emlekszem, hogy eloben lattam volna
Sajnos meres nelkul nem sok minden mondhato, hisz az erosito reszben van par kritikus alkatresz. Az adott csatorna bemenetere adsz valami szep szinusz-t es a rajz alapjan szepen vegigkovetheto.
Tiszteletem. Fixálódott hiba majd minden esetben kimérhető. (Kapcsi rajz, műszer, hozzáértés persze szükséges lehet.) Egyébként felcserélheted egymást közt a két oldal csöveit, Ezzel bebizonyíthatod, hogy tényleg az a rossz, ha a másik oldalról kivettel megszólal. Volt tanáraim szerint az elektroncső idiótabiztos eszköz, tehát nem kell félteni, nem megy tönkre, mint egy tranzisztor, ha a másik oldalon bármi más még zárlatos. Azért egy kondi zárlat olcsóbb lenne, bár nehezebb megtalálni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |